QJMotor SRK 800 RR: Čínský tygr
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Video: Vláďa Novotný | Střih: Erik Bošnák | Foto: QJMotor | Zveřejněno: 24.2.2025 | Zobrazeno: 18 324x
Pokud má čínská motorka na trhu zabodovat, musí se prodávat za super peníze, mít bohatou výbavu, dobře vypadat a disponovat alespoň průměrnými jízdními vlastnosti. Skoro bych řekl, že váha priorit se dá seřadit v tomto pořadí. QJMotor na náš trh posílá sportovní osmistovku s řadovým čtyřválcem, která už pár pátků sbírá zkušenosti v mistrovství světa a já chci znát odpovědi na pár otázek. Má mě čím zaujmout? Může mašinám ze stejné kategorie konkurovat nejen cenou? Bude mít svezení šťávu?
Kapitoly článku
Víte, jak nejlépe vyhrát konkurenční boj? Možná tak, že budete konkurovat sami sobě. V Rakousku tato strategie jede už dávno a objevuje se také u čínské společnosti Qianjiang Motorcycle, která vlastní značky Benelli, Keeway, Morbidelli a také QJMotor. Qianjiang Motorcycle je jedním z největších výrobců motocyklů v Číně a produkuje 1,2 milionu motorových jednostopých vozidel ročně, přičemž ve fabrice velké jako naše menší město zaměstnává 14 000 lidí. Není tajemstvím, že patří do koncernu Geely, což je jeden z největších výrobců vozidel na světě a kromě jiných značek vlastní Volvo, Lotus a z části také Smart. I když jste možná o Qianjiang Motorcycle dříve neslyšeli, vězte, že to není žádná rychlokvaška a opírá se o dlouholetou historii.
Tato asijská společnost byla založena už v roce 1985 a na přelomu milénia se mohla pochlubit produkcí ve výši milionu kusů. Dnes vyrábí stroje pro spoustu dalších značek, jako jsou třeba Harley-Davidson a Peugeot a není tajemstvím, že spolupracuje s rakouským koncernem KSR. Značka QJMotor byla založena teprve v roce 2020 a je prémiovkou skupiny Qianjiang Motorcycle, což znamená, že její modely vycházejí ze základu strojů ostatních koncernových značek, ovšem jsou vždy o kus lépe vybavené. Stroje QJMotor mají na rozdíl od ostatních značek namontovány komponenty prestižních evropských výrobců, jako je Brembo, Marzocchi nebo Pirelli.
Jasným příkladem je cestovní model SRT 700 X, který je hodně podobný sourozenci Benelli TRK 702 X. Původem italská značka spadá pod křídla čínské společnosti Qianjiang Motorcyles a už kvůli zvučnému jménu s velkou tradicí by dávalo logiku, aby prémiovkou byla právě Benelli, nicméně asi mi dáte za pravdu, že nemá větší smysl vrtat se Číňanům do striktní interní politiky. O přízeň českých motorkářů se čínské mašiny QJMotor začaly ucházet už předminulý rok, kdy vtrhly na náš trh jako lavina. Modelová řada pokrývá téměř všechny kategorie a podle toho, co jsme viděli na italském veletrhu EICMA, bude nových modelů neustále přibývat. Teď je otázka, jestli na tu lavinu novinek dokáže český zákazník zareagovat a nebude se v záplavě čínských novinek ztrácet. Z košaté nabídky výrazně vystupuje designově povedené čtyřválcové osmikilo SRK 800 RR a je dobře, že mu sekunduje také nahaté verze, která byla představena na milánském veletrhu a měla by brzy dorazit na náš trh.
QJMotor SRK 800 RR je dalším důkazem, že kategorie sportovních mašin ožívá a doplňuje novinky s výkonem těsně pod sto koní s podobným zaměřením, jako je třeba fungl nové CFMoto 675SR-R, Triumph Daytona 660, Honda CBR650R, Suzuki GSX-8R, ale klidně mezi ně můžu řadit také papírově slabší Yamahu R7, co říkáte? Jde o motorky, které nejsou ryzími supersporty pro nekompromisní okruhové zacházení, ale spíš sporty na běžné silnice bez přehnaných závodních ambicí. SRK 800 RR staví na šestnáctiventilovém čtyřválci o objemu 778 cm3 s maximálním výkonem 95 koní při 10 000 ot./min a točivým momentem 75 Nm při 8500 ot./min. Podle továrny se dá díky náporovému sání počítat dokonce s výkonem 102 koní. Existuje také možnost pořídit si uškrcenou verzi s výkonem 35 kW, která plní kritéria řidičáků kategorie A2. Osmikilo funguje ve dvou jízdních módech, tedy v režimech Normal a Sport, disponuje vypínatelnou kontrolou trakce a systémem ABS, které ale nejde nikterak vypnout na žádném kole.
Do nádrže se vejde 16 litrů benzínu a ve chvíli, kdy je bandaska plná, SRK 800 RR váží podle redakční váhy 218 kg, což je o 4 kg více, než se dočteme z technických tabulek výrobce. Sedlo sportovního čtyřválce leží ve výšce 810 mm nad zemí a rozvor je 1450 mm. Dvojitý páteřový rám je vyroben z oceli a kyvka z lehkých hliníkových slitin. Kdo sleduje světový šampionát supersportů, tak si určitě všiml závodního speciálu, který ve světě krotí Raffaele De Rosa a asi není potřeba připomínat, že jeho závodní SRK 800 RR musí vycházet ze sériového stroje se sériovým rámem a továrna poznatky ze závodních tratí přenáší do vývoje standardních sériových strojů.
Stavitelné pérování svěřili Číňané značce Marzocchi a brzdy Brembu, přičemž radiální jsou jak třmeny, tak pumpa. Sériové obutí dodává další italská značka, a tak sedmnáctková kola nazouvají pneumatiky Pirelli Angel GT. Výbava je velice slušná, a to jen potvrzuje skutečnost, že značka QJMotor je prémiovkou, která zákazníkům chce dopřát své stroje na lepších komponentech než všechny ostatní značky pod křídly společnosti Qianjiang Motorcycle. Samozřejmostí jsou LED světla a sekvenční blinkry, ale také TFT displej s konektivitou pro Android i iOS, USB konektrory a podsvícené ovladače. Displej dokonce umí zrcadlit mobilní telefon a smysl to má hlavně v případě navigace.
Vraťme se do posledních hezkých dní loňského roku. Podzim zaklepal na dveře, ale aby nám to nedal hned z první, sem tam ustoupí babímu létu a je možnost provětrat silniční novinky, které by jinak musely počkat až do jara. Před redakcí stojí QJMotor SRK 800 RR a musím uznat, že nevypadá vůbec špatně. Jak se říká, v jednoduchosti je krása a skoro se mi nechce věřit, že se Číňané dokázali obejít bez rychlých pruhů a strakatých barevných kombinací. Jestli je něco úsměvného, tak je to jenom nálepka „four cylinders“, která ale není pod lakem a jednoduše by šla dolů. Samozřejmě že vnímám inspiraci u italské Ducati a pár prvků koresponduje s ererem od BMW, nicméně povedenému vzhledu dávám palec nahoru. Za pochvalu stojí také hezké zpracování, pěkné provedení detailů a nenásilné zakomponování aerodynamických křidélek. Ano, za tenhle čínský produkční supersport se člověk rozhodně nemusí stydět a nikde ostudu neudělá.
Silnice pomalu osychají a od rána mám najeto hezkých pár kilometrů. Jasně, není to o žádné velké palbě, ale i tak můžu říct, že SRK 800 RR nedělá ostudu ani na silnici. Všechno totiž funguje tak nějak samozřejmě a nenacházím nic, co by mě štvalo a drásalo mi jistou čínskou nedokonalostí nervy. Jako slabinu vnímám pouze ucukanou reakci na klasický lankový plyn a dávkování plynu v režimu Sport. V režimu Normal je to o kus lepší, ale to neznamená, že bezchybné, a zejména otevření plynu z nulové pozice by mohlo být čistější. Na rovinu říkám, že po stránce výkonu mezi normálním a sportovním režimem žádný velký rozdíl nevidím, a proto téměř pořád jezdím na režim Normal, ve kterém je reakce motoru na plyn přeci jen učesanější.
Vlastně mi to tak vyhovuje, protože režimy stejně nejde přímočaře přepínat vlastním tlačítkem za jízdy a pro jejich změnu je potřeba vlézt do menu. Když na okreskách nepospíchám, anebo když projíždím vesnicí nebo městem, je QJ strašně příjemné na motoru, takže úplně na pohodu dokážu držet rychlostní limity. Necítím žádné nervózní cukání za řetěz a už vůbec ne vibrace. Vibrace nastupují až ve chvíli, kdy čtyřválec dostává pokouřit a otáčky letí nad šest tisíc. Potom vnímám typické čtyřválcové vrnění v sedle, řídítkách a asi nejvíc jdou vibrace do stupaček. To ale nemůže zkazit radost ze skvělého motoru, který nabízí spoustu výkonu už ve středních otáčkách a nepolevuje ani ve vršku. Stokoňový řaďák funguje opravdu výborně a vyzdvihnout musím jeho dynamiku a chuť jít za plynem. Baví mě ho dráždit na výjezdech ze zatáček a baví mě mu nakládat a při tom si vychutnávat zvuk, který mi vrací vzpomínky na japonské supersportovní rakety z přelomu milénia. Pokud něco postrádám, je to rychlořazení, které by všemu nasadilo korunu a silniční radovánky povýšilo ještě o level výš.
Stavitelný podvozek Marzocchi mi v továrním nastavení sedí a nemám při běžném ježdění po okreskách potřebu nic ladit a upravovat. Řekl bych, že skvěle koresponduje se zaměřením mašiny, protože není vyloženě racingově tvrdý jako šutr, ale nastaven na kompromis, který vyhoví jak svižnému svezení, tak pohodovému vykružování po silnicích s průměrným povrchem. Pérování je pochopitelně tužší a na rozbitých úsecích mi připomíná, že jedu na sportovní motorce, to ano, ale zároveň musím jedním dechem dodat, že to není vyloženě za trest a osmikilo si s normálním lítáním v běžném provozu velice dobře rozumí. Přesně to odpovídá zaměření produkčního sportu, jakým SRK 800 RR bezesporu je a nebojím se tvrdit, že víc než na okruháře má políčeno na motorkáře, kteří se rádi prohání za řídítky sportovního oře po běžných silnicích.
Křivého slova nemůžu říct ani na adresu jízdních vlastností a ovladatelnosti, protože SRK vykružuje zatáčky velice slušně a jistě. Dobře, nemůžu říct, že by bylo lehké jako pírko a v zatáčkách nemělo konkurenci, to zase prr, ale řídí se moc hezky a absolutně se s ním nemusím prát a do něčeho ho nutit. Na rovinu říkám, že tak suverénní ovladatelnost jsem od Číňana před svezením neočekával a jsem mile překvapen. Vzhledem k tomu, že SRK zdobí radiální brzdiče s logem Brembo ovládané radiální pumpou, předpokládám, že ani teď nebudu mít příležitost remcat a všechno bude v cajku. Opravdu je dobře, že fabrika utratila nějaký ten dolar navíc a sportovnímu osmikilu dopřála kvalitní komponenty, jako jsou brzdy, pneumatiky a pérování a dokázala se vejít do atraktivní ceny. Brzdy opravdu fungují dobře a po mechanické stránce je všechno v nejlepším pořádku. Dobře se dávkují a nástup je okamžitý. Lehké zaváhání ale vnímám u elektroniky, kdy ABS nepracuje vyloženě ve sportovním režimu, ale dělá na mě dojem ábéeska civilní cestovní motorky. Do akce se totiž hrne příliš brzy a vůbec bych se nezlobil, kdyby bylo naladěno ve sportovnějším módu.
Po cestě domů si v hlavě promítám otázky, na které jsem chtěl najít odpověď a na které jsem je našel. Ano, QJMotor SRK 800 RR mě má čím zaujmout a v první řadě je to tím, že se jedná o kompaktní dobře fungující balíček, kdy všechno do sebe zapadá a ve druhé řadě také to, že vypadá hezky a nenacházím nic, co by bylo vyloženě pihou na kráse. Cena 189 900 korun se dá považovat za atraktivní, ovšem to není jediné, čím SRK bude svým sokyním konkurovat. Za povedené považuji jízdní vlastnosti i charakter lineárního motoru s mohutným středním pásmem, kterému to trošku kazí neučesaná odezva na plyn. A jestli má svezení šťávu? Má a RR považuji za produkční sportovní stroj, který se nebojí svižnějšího tempa, ale dokáže akceptovat i pohodové tempo a neprotestuje ani proti rutině každodenního života ve městě.
QJMotor postavilo velice dobře fungující sportovní čtyřválec, který ctí starou školu a získává si moje sympatie hlavně tím, že u něj nenacházím žádnou zásadní botu, kterých se čínské motorky občas neumí vyvarovat. Dá se předpokládat, že stejně povedený by mohl být představený naháč, který vychází ze základu SRK 800 RR, takže se máme na co těšit. Změny se dotknou také kapotovaného modelu SRK 800 RR nové generace, který by měl mít hliníkový rám, elektronický plyn a oboustranné rychlořazení. Podle slov importéra by se měl objevit na našem trhu na začátku léta 2025.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Erik Bošnák - (Odebírat články autora)
Klady a zápory

+ Motor
+ Jízdní vlastnosti, ovladatelnost
+ Komponenty předních výrobců
+ Vzhled a zpracování
+ Adekvátní cena

- Ucukaná reakce na plyn – zejména režim sport
- Změna režimů pouze při zastavení
- Nešroubovaná podsedlovka
- Absence rychlořazení alespoň nahoru