Velká, těžká, pohodlná, rychlá, německá - jedním slovem Bundesfofrgauč
Motorka koupena od střelec (Třemošnice) - na pohodu
Výška jezdce: 180 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Aprilia ETV 1000 Caponord: Na tu jsem po prodeji Afriky cílil nejdříve, ale po zkušební jízdě jsem změnil názor. Enduro je to jen podle škatulky, jízda ve stupačkách mi přišla nepřirozená a motor dole moc parády nenadělá…
Ducati Multistrada 1000: Už jsem jí měl a bavila mě moc! Ale pak jsem si řekl, že zkusím něco, co doma ještě nebylo ;-)
První dojmy - Velký respekt z váhy. Nestabilita při malé rychlosti a v zatáčkách – měla to na svědomí přední pneu, tou dobou po smrti. Jinak pohodlíčko a krásný zátah na jakýkoliv kvalt při jakýchkoliv otáčkách. A při zkušební jízdě jsem málem sejmul srnku, minuli jsme se max o půl metru…
Motorku bych doporučil pro - Pro velký kluky, kteří chtějí výkon, stabilitu i pohodlí a nebojí se nějakého toho kila navíc
Doplňky na motorce - Už měla namontované vyhřívané hefty Oxford, orig. boční kufry + malinkatý topcase a vytažené napájení navigace na řídítka. Přidal jsem držák navi RAM Mounts, tankbag SW-Motech micro a plotnu na můj větší topcase.
Recenze
Tak jsem zase pořídil Helmut-aparát (čti bé-em-vé). Tento motocykl se mi líbí už od doby, kdy jsem ho cca před 15-ti lety poprvé spatřil na vlastní oči. Tehdy mě zaujalo „rozpůlené“ tlumené světlo (malá parabola dálkového světla je vložena před tlumené), někdo si dokonce myslí, že má tlumená světla dvě. Navíc je to stroj, kterých po našich silnicích nejezdí až tak moc. Žijeme prý jen jednou a tak teď zaparkovala v mé garáži, abych ji poznal poněkud důvěrněji. Po koupi jsem nejdříve vyměnil přední pneu, byla sjetá do krásné kostky. Při pomalé jízdě v obci se nedal bez lehkých korekcí udržet přímý směr a do zatáček se jí nejdřív nechtělo, po překonání hrany na pneu do ní zase padala… Stejný problém jsem měl i před pěti lety po nákupu K1200R, tehdy to taky vyřešila výměna pneu, i když nebyla na první pohled špatně sjetá.
Káčko je už z fabriky slušně vybavené, vždyť na něm taky onehdá v šourůmech visela cenovka přes půl mega… Takže najdeme v základu tlumič řízení, ABS, 12V zásuvku, na palubce mimo jiné i ukazatel zařazené rychlosti a výškově lze nastavit stupačky, sedlo, řídítka i plexi. Dokoupil jsem plotnu na můj větší topcase, RAM Mount držák navigace a tankbag SW-Motech Mikro. Už jsem na ní pár km najel sám i ve dvou z bagáží, zde jsou první postřehy:
Motor a převodovka: Motor, ač řadový čtyřválec, zní po nastartování docela jinak než ostatní konkurence, spíš mi připomíná šestiválec. Není to žádná žiletka, po přidání plynu na volnoběh se jen tak líně převalí, jako by říkal "jo jo, jsem tady" Průběh výkonu je krásně čitelný, někdo by ho mohl nazvat elektromotorem, prostě lineární zátah od sklepa až na půdu, s citelnějším nárůstem nad 5tis. otáček. Mě to tak vyhovuje, lepší než „dole mrtvo, nahoře všechno“ či obráceně. Trochu mi ten tah v celém spektru připomíná Speed Triple 1050, se kterým jsem taky měl tu čest. Převodovka je při některých úkonech kapku hlučnější, ale přitom přesná a řazení nahoru bez spojky je naprosto hladké.
Podvozek a brzdy: Vepředu Telelever, vzadu Paralever. Kdo někdy měl BMW, tak ví o čem to je. I přes svojí váhu 285 kg se předek ani při silném brzdění nepotápí, jen se lehce přizvedne zadek. Zadní pružina je excentricky umístěna na pravé straně, takže je k ní při potřebě změnit předpětí dobrý přístup. Ovladatelnost stroje je i přes nadváhu slušná a na našich „kvalitních“ silnicích se jedná o stabilní a pohodlnou jízdu. Pochopitelně není tak hbitá jako 200kg motorky, přesto se s ní nechá jet i v zatáčkovitých usecích překvapivě slušný kvapík. Při druhé vyjížďce už jsem začal v zatáčkách obrábět kov, zatím tedy jen boční stojánek Už jsem jí prohnal i v plné polní a ta váha se prostě neokecá, při otáčení na parkovišti u Lidlu jsem cupital jak baletka Brzdy fungují dobře, ABS do toho nekecá příliš brzy a zaplať bůh jsou bez posilovače! To byl jeden z důvodů upřednostnění staršího ročníku. Jen budu muset repasovat tlumič řízení, olej co byl uvnitř už se postupem času přemístil ven.
Ergonomie: Tady musím chválit. Nastavit se dá kde co (sedlo, stupačky, řídítka, plexi), sedlo je pohodlné, odpružení dělá svou práci taky dobře, takže jízda je řidiče i spolujezdce komfortní - proto jsem ji taky v úvodu nazval Bundesfofrgauč
Září 2016: Na moto jsem najel nějaký ten tisíc km, shrnu další poznatky. Na vyšší hmotnost už jsem si zvyknul, nevnímám ji a nijak mě neomezuje. Moto je naopak na našich rozbitých cestách stabilní a když trefím nějakou díru třeba i v náklonu, tak se jen zatřese a neohroženě dál drží zvolenou stopu. Horší je to se světlostí podvozku, když se kapku rozvášním, tak v zatáčkách brousím stojanem a stupačkami (mám je v horní poloze) - na druhou stranu tím aktivně pracuji na snížení hmotnosti stroje, přebývající materiál musí prostě pryč. No a motor je neúnavný tahoun, který se umí i z vesela roztočit a prohnat po okreskách kdejaký supersport, nebudeme-li si tedy poměřovat p.é.r.a. na rovinkách, to dá rozum
Je to jedna z těch motorek, které jezdí líp než vypadají. Teoreticky nic moc stroj - je poměrně stará, těžká, žádná extra krasavice, ale nějak mě chytla za srdce a baví mě čím dál víc!
Spotřeba se ustálila kolem 6,5 ltr/100 km.
Parádní motorka, dávám desítku.
Pěkný článek, krásná motorka
Podle mě bys měl jít pracovat jako redaktor moto časopisu, myslím, že Motocykl zrovna hledá jednoho. To by vyřešilo tvojí neustálou potřebu něco nového zkoušet. Navíc články píšeše hezký, tak proč to nezkusit
Skvělý článek, jízda na Káčku je opravdu skvělá, pro mě už sice minulost, ale nedá se nikdy zapomenout.
Moc pěkné