Asi nejuniverzálnější motorka, co existuje. Na každou mou otázku má odpověď.
500 km výlet? Bez problému! Vezmeš mě ráno do práce/školy? Jasný, jedem! Mám blbou náladu, dáme rychlej polet okolo komína? Od toho jsem tady!
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Honda CBR 600F: Sportovnější posez, stáří, chtěl jsem něco cestovnějšího a pohodlnějšího
Yamaha FZS 600 Fazer: Levnější, ale starší, nechtěl jsem karburátorovou motorku, design
Yamaha FZS 1000 Fazer: Podobná cena, ale opět stáří a skok ze 125 ccm na 1000 ccm už by byl docela masakr
Honda VFR 800: Vyšší cena za model s V-TEC rozvody, strach z V-TEC rozvodů i přes charakter motoru
Honda CBR 954RR Fireblade: Cena, sportovní posez, výkon, co bych nevyužil a neměl na něj koule, možná jako další stroj :)
První dojmy - První jízda, složil jsem zálohu, ještě není moje, tak žádný blbosti. Serpentiny, který moc dobře znám, první dvě zatáčky projedu klidně, s každou další zatáčkou přidávám na náklonu i na rychlosti, maximální důvěra v podvozek, pneumatiky a odezvu plynu. Poslední zatáčka, dojel jsem modrej Ford Transit, mám zařazenou trojku, jedu sedmdesát, přede mnou rovinka vedoucí do kopce a volnej protisměr. No, Fejzře, tak teď se ukaž, co v tobě je! Připomínám, doposud jsem jezdil na NSR 125R, v autoškole na ER-6 a taky jsem se svezl na Vojtově CBR600 a na Kubově uškrceným SV650 ... Takže to co přišlo jsem trošku čekal, ale stejně mě to překvapilo, nakrmil jsem motorku plným, motorka vystřelila. Transit, jakoby stál na místě, v mžiku jsem ho předjel. Mrknu na tachometr a tam blikla cifra 155, oukej... tohle mě baví
Motorku bych doporučil pro - Pro někoho, kdo rád cestuje, má rád adrenalin, potřebuje se někam denně dopravovat nebo si jen tak vyčistit hlavu. Univerzální stroj, který zvládá všechno a přesně to od Fazeru všichni čekají. Myslím si, že i s tím záměrem byl konstruován
Doplňky na motorce - Laděný výfuk Devil s homologací - božskej zvuk, kupoval původní majitel
Klín pod motorem - od původního majitele, nevím, z jaké je to moto, ale bude chtít zbrousit u pedálu zadní brzdy
CNC páčky a zavažíčka - M-style, nastavitelné, hezkej a funkční doplněk, taky od původního majitele
Potah sedadla DDT custom seats - imitace karbonu
držák telefonu SHAD - na cesty výborný, jde v něm ovládat i displej
Recenze
Mašinu jsem kupoval ke konci července 2018 najeto měla 42 950 km, první registrace 2003 ve Francii, mám 538mý vyrobený kus. Jop, kilometry jsou dost podezdřelý, motorka je v ČR od roku 2010, do té doby najela ve Francii okolo 30 000 km, první majitel v ČR, byl prý kamioňák, co za šest let najel 6 500 km, druhý majitel, od kterého jsem moto kupoval já za dva roky najel okolo 6 000 km. Kilometry z ČR mám doloženy výpisy z STK, ale člověk nikdy neví... Motorka se při prohlídce zdála, že ty kilometry doopravdy má, samozřejmě nebyla úplná leštěnka, ležela na zemi, ale plasty byly svařeny, kapota byla koupena nová, jen na nádrži je šrám a na plexi také.
V době, kdy tuto recenzi píšu, vlastním moto necelé dva měsíce, mám najeto okolo 3 600 km, takže jsem se rozhodl podělit o své dojmy, ty budou spíše z jízdního, než servisního hlediska. Zkusím popsat věci, které jsem hledal já, když jsem řešil, co za motorku po 125 ccm.
Motor a převodovka
Jo, chtěl jsem 4-válec, dvouválec mi nevyhovoval projevem motoru, sice mají hutnej spodek, ale jsem z těch co milují otáčky a gradaci výkonu, což mi Fazer poskytuje nádherně. Nějakých 72 kW výkonu oproti "brutálním" 17 kW v osminkovým dvoutaktu je fakt rozdíl. A ano, jsem rád, že jsem nešel do toho litra! Četl jsem recenze, že motor se musí točit, aby jel, to je sice pravda, ale jenom za předpokladu, že chcete rychle předjet, nebo vám ruplo v bedně a chcete jet pilu (zaručuju, že takových momentů bude dost). Ten motor je pro běžnou jízdu fakt gumovej, táhne "vocpodu". Na volnoběh se při troše šikovnosti se spojkou člověk rozjede.
Do pěti tisíc otáček je to taková normální běžná předpisová jízda, do devíti dost svižná jízda a většinou tak budete jezdit i vy, no a dál?? Něco, co tě dostane do nejrychlejších 3% na silnici, ve 14 000 tě zahrábne omezovač, ale ty víš, že by ta motorka ještě jela, protože motor z R6, kterej spolu sdílí, točí ještě víc.
Kvalty mi přišly ze začátku strašně krátký, ale to se jen zdá, když nejedeš ve vysokejch otáčkách, je to hlavně tím, že ten motor má sílu v celým spektru otáček. Není problém jet celou dobu na šestku, ta motorka s tím nemá problém, šestka pobere klidně i rychlost 35 km/h (vstřikování funguje perfekteně), a bez problému se sebere a točí dál. Osobně furt hledám sedmičku, protože tam té síly je plno. Převodovka mi přijde taková tužší a při přeřazení z jedničky na dvojku občas člověk zařadí neutrál. Při řazení v nízkých otáčkách je přeřazení dost slyšet, nevím jestli je to normální, pokud tohle čte nějaký majitel FZ6ky, budu rád, když mi řekne, jestli mu to mašina taky dělá.
Jinak jsem zkoušel, co jakej kvalt zvládne za rychlost, než zasáhne omezovač, rychlosti jsou orientační, v takovým kvapíku nechci pořád koukat na tachec
Jednička - 102 km/h
Dvojka - 150 km/h
Trojka - 180 km/h
Čtyřka - 210 km/h
Pětka, šestka... nevím, pětka určitě víc, jak 220 km/h (tolik jsem s ní jel nejvíc, myslím, že ke 240 km/h bych se dostal), ale to už jsem cítil, že předek docela plave..
A jedna perlička, na jedničku a dvojku pod plným plynem zvedá předek, jakou to má sílu
Motorka má výfuky DEVIL, svod původní, ale koncovky laděné a ten zvuk, co z nich jde je naprosto brutální, návyková věc, co slabším jedincům vykouzlí erekci (dámy z něj půjdou do kolen). Nový stály okolo 25 000, mají homologaci. S tlumivkama je to slušnej randál, ale nic nepříjemnýho, nebo z čeho by bolela hlava při jízdě. Bez tlumivek jsem jel jen jednou a naprostá brutalita, něco, co by nemělo být legálního, bordel, jak piča, byl to extrém i na mě, co miluje zvuk motoru, škoda, že ta firma zanikla a koupili ji Thajci...
Bzdy, podvozek a ovladatelnost
Brzdy jsou dobrý, motorku v pohodě ubrzdí, ale v porovnání s NSR jsem čekal něco víc, prvotní zákus nemají až tak agresivní, jak jsem byl zvyklej, ale dá se na to zvyknout, zadní brzda je hezky dávkovatelná a naučil jsem se ji používat. Celkově jsem zatím neměl s brzdama problém.
Podvozek je parádní, naladění není tak tvrdý, oproti NSR je pohodlnější, ale je z něj cítit jistota a dá se na něj spolehnout. Na hodně rozbité silnici (zvlěná, hrbolatá silnice, kterou flekovaly nějaký poloopice) jistotu trošku ztrácim a je potřeba zpomalit, pořád je to silniční motorka se sportovními geny...
Ale garantuju ti, že jakmile najdeš hezkej kus silnice, budeš řvát blahem, jakmile se s mašinou sžiješ, budeš jezdit solidní náklony, poserproužky budou mizet před očima, zatáčky si užiješ, budeš v nich moct jezdit dost rychle, abys zatopil i Ferarri 458 (vlastní zkušenost okolo masarykova okruhu). V životě jsem nebyl na Buchlákách, neznám to tam, ale jel jsem tudy poprvé s kamarádem, co už procestoval světa kraj, on na GS1150 (neměl vyloženě silniční obutí, pološpalky) a ujel jsem mu a pomale se dotahoval i na místní střelce, takovou důvěru motorka poskytne. Samozřejmě je nutné mít dobré pryže, motorku jsem koupil se skoro nejetýma Pirelli Diablo Rosso III, věřím tomu, že i ony tu ovladatelnost posunuly o dost dál, doporučuji!
Fazer se ale dobře vede i ve městě, dojíždím do Brna a proplítat se s ním mezi autama, otočit se v úzké uličce mu nedělá problém, ale člověk už na to potřebuje mít něco najeto a motorku mít v ruce.
Spolujezdec, úložný prostor
Spolujezdec má dost místa, pohodlí taky, stupačky jsou sice trošku vysoko, ale dá se na ní jet. Úložný prostor je malej, jak jsou laufy pod sedlem, tak je jen místo na lékárničku a nějaké nářadíčko.
Servis a poruchy zatím žádné nebyly, v plánu bude letos udělat "garanční servis" v 50 000 km, Spotřeba se pohybuje od 4,7 l (klidná jízda, výletové tempo, okolo 100 km/h po okreskách) až po nějakých 6,5 litru při dost rychlé jízdě na první tři kvalty, ale průměr mám okolo 5,4 l
Fazera využívám ať už jako dopravní prostředek do školy/práce, na výlety, na projížďky, strašně univerzální stroj. na cestách, ale po nějakých 300 km začne bolet zadek a s mojí výškou 187 cm už na mě trošku fouká.
pěkná mašina, přeji hodně najetých km bez nehod a krátkou zimu
Nazdar, máš to moc pěkně napsaný a mašině to sluší, tak ať to lítá podle tvýho gusta...
pěkná! tak kolama dolů!