Fakt takova univerzalni, pohodova, "vyletni" enduro motorka na jezdeni po nasich silnicich za vyborny penize. Neni to zadny super dravec, ale tech 120k/100Nm v beznem okresnim provozu uz vas sveze docela pekne, zalezi ale samozrejme, co presne hledate.
Motorka koupena od FIRMA:Moto Havrda (Hradec Králové) - Bezva prodejce, slusne jednani, drzi slovo, libi se mi i ne-snobske zazemi vcetne servisu, ferove ceny. Pokud budu v budoucnu kupovat zase Kawu, tak tady, i kdyz to mam cca 150km daleko.
Výška jezdce: 183 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
BMW S 1000 XR: Novy model predstaveny na podzim nebyl na jare porad k dispozici na projeti, uz me nebavilo cekat, navic jsem nakonec inklinoval vic k cestovnim vlastnostem moto nez k vykonu.*Doplneno:Jel jsem,motor raketa,pro me ale nesnesitelne sedlo-cela ergon. posedu
Ducati Multistrada 1260S: Moc draha, nezamiloval jsem si nejak tady ten dvouval ( Monstera naopak jo), proti Versysovi jsem subjektivne nemel pocit, ze bych si za ty statisice navic zajezdil nejak vyrazne lip.
KTM 1290 Super Adventure: Nesnesu, ze topi do rozkroku jak pochoden, moc ultimativni a divoka na muj ucel, dvouval a ten vzhled... Jako sorry, kdyz otevru garaz a prvni na me koukne ten predek, tak to nedavam. Neduvera v dlouhodobou spolehlivost a bezproblemovost u KTM.
KTM 1290 Super Duke GT: Chtel jsem zkusit, ale nebyla zadna predvadecka, nakonec jsem chtel stejne spis vetsi a pohodlnejsi bike. Neduvera v dlouhodobou spolehlivost a bezproblemovost u KTM.
BMW R 1250 GS : Jasne, GSo. Uz jsem byl pro nej rozhodnuty. Vychytana cestovni motorka, top vybava. Nakonec jsem na posledni chvili cuknul z duvodu financi (600tis.+), Versys stal pulku... A zase - nemel jsem nejak pocit extra premiove jizdy za ty prachy...
Kawasaki Z 1000 SX: Vse OK, nemuzu si stezovat, ale nebavila me jaksi, subjektivne takova sterilni, v nicem vlastne nevynikala - ani nejpohodlnejsi svezeni a posez (vs.Versys), ani nejvetsi vykon (vs.XR), ani nej misto pro spolujezdkyni, ani nej jizdni zazitek (vs.Monster)
Yamaha Tracer 9 / 900: Pro nas dva jaksi mala a subtilni, mensi nosnost.
Triumph Tiger 1200: Moc krasny masiny, ale neduvera ve znacku, u Street Tripla se sypaly motory, problemy i s minulou generaci Exploreru co vim od servisaka, mozna dnes uz vse OK, ale nejaky nedobry pocit ve mne zustava.
První dojmy - Velka, relativne tezka, nezakerna a vyvazena (tj. vykon na bezne cesty + komfort + vybava + podvozek + brzdy...). Ergonomicky mne hned sedla. Motor tahne linearne s mirnym zavibrovanim kolem 6000ot az k omezovaci v 10tis.
Motorku bych doporučil pro - Urcite na cestovani (po silnici a ceske silnici tuplem), jezdeni ve dvou, kvuli pohodli a v pripade potreby i na trochu toho lehce sportovnejsiho svezeni.
Doplňky na motorce - Postupne skoro vse, co slo a co mne davalo smysl.
Recenze
Na uvod uvedu, ze urcite nejsem zadnej hardcore motorkar, jen takovej nadsenej weekendovej jezdec a to jeste jenom kdyz je slusny pocasi . Taky nebudu basnit o tom, jak je Versys fantastickej, dokonalej a nejuzasnejsi stroj, zkusime to pojmout pragmaticky. OK, takze obycejny, nepremiovy Versys, ktery se v podstate dela uz kolik, 10-12let? Furt stejny vykon motoru, no uprimne nebyl to prvni kandidat na me listine... Ale: Mam rad koupe s dobrym pomerem cena/vykon a po ruznych testovackach jsem nakonec skoncil u nej. Proc? Tak nebudu lhat, predne cena. Pokud ji jako vubec neresite, tak jinde asi koupite lepe. Koupil jsem model 2019 v roce 2020 za akcni cenu, ktera byla de facto polovinou ceny GSa. Coz je na to, ze jsem svatecni jezdec, dost velky rozdil. Za druhe, pri testovacich jizdach vykonejsich stroju ve mne nakonec prevladl dojem, ze u vzprimeneho posezu cestovniho endura nepotrebuji a neuzivam si tolik ani top speedy, ani "zatah jako prase", protoze prave sedim moc rovne a protoze uz mam asi eru akcelerace supersportu definitivne za sebou (45 let). A kdyz na cenduru tlacim opravdu vetsi rychlost, tak potrebuji dost zalehnout, takze ruce mam pak na riditkach neco jako simpanz na hrazde, coz me nebavi. Za dalsi, nebavi me uz porad dokola jezdil jednu - dve tzv. overeny trasy s hezkym povrchem a pak na jedne benzince hodnotit, jak moc jsem zlepsil lean angle - chci se nekam podivat, zajet si na nova mista i s tim, ze cesta je cil, samozrejme. Taky ten provoz jaksi neprijemne zhoustnul a moje reflexy a pud sebezachovy se taky posunuly jinam, nez byly pred cca 15 lety, kdy jsme to jezdili na supersportech. No a pak manzelka - jezdi moc rada, ale je prilis subtilni a opatrna na vlastni moto, na limuziny typu BMW 1600GT nebo Harleye se necitim, takze opet - cestovni enduro. Kdybych ovsem jezdil jenom sam, asi bych sahnul po vykonnem nahaci (nejlepsi zazitek z jizdy).
No a ted ten Versys... V podstate jsem postupne dosel k tomu, ze prunik vsech vlasnosti a svych pozadavku jsem nasel prave u nej. Byl jsem si to projet a po dalsich jizdach jinych stroju jsem to uzavrel s tim, ze toto staci.
Design: Jo, jo, hanil jsem KTM, ale uprimne, ani z designu Versyse vylozene neuchcavam. Z nekterych uhlu je pekna, z jinych zase takova splácaně-japonska, ale mezi soucasnou japonskou produkci si clovek moc nevybere. Podle meho nazoru jsou evropsti vyrobci (kromě KTM ) na tom s estetikou teda lip, ale co uz, nejaka nekoukatelna hruza ten Versys zase neni.
Podvozek a pohodli: Mam manualni nastavovani, takze pekne postaru, stejne jsem ten rozdil proti SE nevnimal. Jak je videt a vsichni pisou, "SUV" pohodli v provozu i ve dvou je fakt paradni, pritom zatacky se jezdi jedna basen, podvozek je az prekvapive super, i kdyz mekci a i kdyz pry ty tovarni Bridgestony nejsou uplne to top.
Brzdy: Parada, brzdi to jak krava, lip, nez Multistrada predminule generace s Brembama (otestovano, diky, MC... , ale zase o trochu hur, nez BMW XR treba...
Motor: Nezaludny, hodny tahoun, sametova kultivovanost dobre odladeneho 4valce, vykon na nase cesty tak akorat. Pokud jezdite dva, tak urcite aspon litr, jak je znamo. Sbira se brzo, od 3-4tis zacina hezky tahnout, od 6tis-10tis. pak uz tahne relativne slusne - do cca 200km/h, dal uz ne, ale jak jsem uz zminoval, nejak najednou nemam pocit, ze bych pri takto vzprimenem posezu potreboval vic. Neni tam teda zadna spicka, vse linearni. Tem, co doted jezdili na litrovych supersportech a ted chteji neco pohodlnejsiho do provozu, to urcite bude malo (ten motor ani neleti do tech otacek nijak zbesile...), tam bych sahnul po BMW XR, Multistrade V4, KTM Super Duku GT apod. Spotrebu nijak zvlast neresim, ale pri klidne jizde si vezme cca 5,5 l, kdyz tocim, tak cca 7-8 l.
Vybava : Postupne jsem tam dokoupil vse z meho pohledu smysluplneho. Samozrejme nektere nesmyslne predrazene origo veci ne, napr. origo vyhrivane rucky za 8tis (nebo tak nejak) nebo ty legracni "padaky" za dalsich X-tisic me opravdu rozesmaly. QuickShifter asi nejvetsi plus, bez toho uz bych budouci moto nechtel. Dal tam mam USB zasuvku, vetsi plexi, padaky GIVI, vsechny kufry, drzak mobilu/navigace, tank pady, prouzky na rafky, vyhrivane rukojeti od Oxfordu, blastry na ruce a vnitrni tasky do kufru.
Hlavni plusy: Uz nekolikrat zminena celkova vyvazenost vlastnosti na nase cesty a pro pohodovy i svizny jezdeni ve dvou. Perfektni ochrana pred vetrem, vyborny brzdy, podvozek, komplet elektronika (krome podvozku - tam pak SE model...) LED svetla (mimochodem, ty jsem musel snizit, z vyroby sviti moc vysoko), jizdni citelnost a nezakernost, (dokoupitelna) vybava. Urcite spis pro ty, co jsou vyklidnenejsi, nehledaji ultimatni divocinu a nejdou po vykonu jako top priorite. Je to jednoznacne cestovne-sportovni masina a ne obracene.
Hlavni minusy: Dost se prehriva (?), chladici kapalina je v norme, ale ventilatory bezi v lete skoro pri kazdem zastaveni. Je relativne tezsi, takze veci z toho vyplyvajici. Je (pochopitelne) vyssi, mam 183cm, na zem nedosahnu obema nohama naplocho... + vyssi teziste = na sikminy nebo doliky pri parkovani bacha, mne se uz prevazila a neudrzel jsem to (nastesti se jen pomalu oprela o padak). Vykon na dany typ stroje OK, ale proc tam neslo pustit tech +/- 104kW z Ninjy 1000SX, kdyz je to de facto stejny motor (...uz kvuli konkurenci) ? Vyborna ochrana pred vetrem znamena v lete za riditkama prakticky uplne bezvetri = dost vedro. To neni minus, ale vlastnost samozrejme... jen s tim pocitejte.
XLV > Jak jsem psal v recenzi, taky jsem po testovackach - ke svemu prekvapeni - dosel k tomu, ze cca 160k v cestovnim enduru neni potreba... a ne, neni to "povzdech zavistivce", mel jsem na to ty prachy... Ale souhlas, toto kazdy vidi trochu jinak a je to OK. p.s. soucasne XR bych si nekoupil hlavne kvuli pro me prisernemu sedlu a cele hrozne ergonomii... tj. bud mam na nej uplne blbou postavu nebo nechapu, jak se nekomu na tom muze dobre jezdit...
K těm koulím a doporučení projet si XR... projel jsem si KTM1290, vím, jak jede 160 koní v cestovním enduru, ale ten výkon nevidím jako nutnost. Každý to má pochopitelně jinak, je to jen můj subjektivní pohled.
XLV > Z GS na Versyse? Proc ne, zkousel jsem oboji, ta kultivovanost motoru Versyse ma taky svoje a je stejne tak pohodlnej IMHO... Ano, je to tak - GS je skutecne tak dobre postaveny a odladeny, ze plno veci dela za ridice "samo" a zbavi te tak nekterych navyku, uz jsem toto slysel vickrat. Jo a na to, jaka je Versys krava, tak fakt zataci dobre a podvozek je dobre udelanej, asi se shodneme... p.s. projed si BMW XR treba a pochopis to o tech koulich...
Mám na Versysu najeto zatím jen 1000 km a čeká mě garančka, ale zdá se to jako dobrá volba. Přecházím mimochodem z 1200GS LC z roku 2015, což je vzhledem k zaměření skvělá a taky dost blbuvzdorná motorka, která mě po roce a 12 000 km svým zpusobem zbavila některých užitečných návyků, které ted získávám zpět. Tu recenzi jsi napsal dobře, v mnohém souhlasím. A že by těch 120 k nemělo koule? Vše je relativní A stejne si užívám spíš zatáčky nez sprint na rovině.
@Tdicko: Diky, tobe taky