Klasickej Mustang, dost let nejel, pak se dostal od příbuzenstva ke mně ve stavu poněkud žalostném, ale motorově nebyl špatnej... Trošku se opravovalo, rádoby renovovalo, občas i jezdilo - no, posuďte sami!
Motorka koupena od rodinného příslušníka
Výška jezdce: 176 cm
První dojmy - Bylo to zaprášený, otlučený, orezlý a nekompletní. Překáželo to při úklidu v garáži a mělo to snad jít do šrotu. Vzal jsem to původně kvůli pár dílům pro mou 555. Nakonec se ukázalo, že po nějaké té práci to bude jezdit mnohem líp než ona 555. Hodně mě toho naučil. Všechno se muselo rozebrat, odrezit, lakovat, mazat, motor přetěsnit, kroužky... Jej. Na začátku jsem o tom nevěděl nic. Teď bych ho poskládal skoro poslepu. :-)
Motorku bych doporučil pro - někoho, kdo ocení jednoduchost a zároveň genialitu této konstrukce. A komu nevadí sem tam šmír za nehty. ;-) I když moto někdy zazlobí, vždycky doveze. A to že zlobí je většinou zanedbaná údržba, takže si za to vlastně majitel může sám. :-D
Doplňky na motorce - Držáky brašen + brašny. Už jsem je zase sundal, jednak kvůli STK a jednak už s ním dálky nejezdím. Držáky mám nachytané na úpravu 2.0, ale času je málo.
Recenze
Klasická padesátka Mustang z Povážské Bystrice v červenooranžový šípkový barvě, v té se mi líbí snad nejvíc. Tahá jako čert a navíc je slušně ovladatelnej, lehkej a obratnej. Pro servis a údržbu mnohem příjemnější než oplechované Pionýry. Kvůli každé ptákovině není nutno rozložit půl motorky (jako třeba u 555 ). Prostě úplně závodní náčiní na svou dobu! Přitom je ale Mustang fajn i na delší trasy - subjektivně mě záda bolej míň než ze Sportky, na 23 mam teda řidítka vytažený vejš. Navíc má vééélkou nádrž, takže kde Jawy 05 - 21 přepínaj na rezervu má 23 ještě dobré dvě třetiny. Pomineme-li celkem tristní tuhost přední vidlice (ta se pro změnu vlní kvůli měkkému blatníku mnohem víc než u Jaw 05 - 21), tak tu máme rozumnej, nenáročnej, docela úspornej a spolehlivej stroj, kterej je vhodnej pro individualisty. (Protože kolegu na stejné stroji na silnici málokdy potkáte )
Postup prací:
• Dostal jsem ho s vadnou cívkou, rozštelovanym zapalovánim, asi 2mm vrstvou prachu, zanešenym karbecem a sjetejma pístníma kroužkama... K tomu si přičtěte pár chybějícíh těsnění a udělejte si obrázek o celkovym stavu Nahodit pochopitelně nešel, navíc občas zmizel nějakej ten kvalt na převodovce...
• Byla to strejdova mašina, posledních několik mnoho let stála. Po důkladné očistě a výměně svíčky a cívky + vyčištění výfuku chytil, do finální podoby byly ještě vyměněny pístní kroužky a kondenzátor, vyčištěna a seřízena karburace.
• 2009 -Futra v přední vidlici zrepasoval servis (na to nemám zázemí). Odhalen problém s řazením - gumový těsnící silentblok mezi řadící pákou a trnem páky v karteru, promazáno, vyřešeno... Taková kravina a jak dokáže potrápit...
Taky se naštětkovaly orezlý ráfky a dráty v kolech na stříbrno, aby to trochu vypadalo. Nový kola asi nebudou, dokud tyhle nezničim. Pak tu čekaj jedny s docela dobrym chromem, ale to až jindy. Přeci jen při stavu dnešních silnic...
• Našel se i techničák, STK absolvována bez závad, technik se smál, že to šlape "jako zamlada"
• 2010 - lak blatníků a rámu, celková očista, oprava SPZ, repase stojánku - místo čepu byl šroub a byla vůle, převrtáno na větší a pevnější šroub, konečně jde motorka dávat na stojánek z obou stran, stojan je totiž hezky vycentrovanej.
• 2011/12 - vyměněna cívka, kabel, fajfka, gufera, olej, pístní kroužky, přetěsněno co se dalo, rozleštění ( popřípadě výměna ) chromů a lak "nové" nádrže... Chtělo by to asi udělat zadní tlumiče, ale to co vidim prodávat neni úplně origo - širší štelovatelná pružina a tak, to nechci, chci origo vzhled stroje. Takže mě asi čeká přetěsnění tlumičů a výměna oleje v nich. Nikdy jsem to nedělal, takže uvidíme. třeba nakonec dojde na koupi jinejch.
Jak se jezdilo?
• Sezona 2010 - Mustang sloužil jako prázdninový přibližovadlo po okolí + podniknuto pár kratších výletů...
• Sezona 2011 - Moc se toho nenajezdilo, cca 200km... Velkou část roku byl rozebranej kvůli laku a dílčím opravám. Vyměněna a nalakována nádrž, nový nálepky, ... Až to budu dělat příště, připomeňte mi, že přes nálepky to chce bezbarvej lak. Takhle vám ukápne benzin a nápisy z nálepek setřete hadrem No nic, hlavně že se člověk poučí, už to tak nechám, kašlu na to. Navíc pod lakem vylezlo pár malých puchýřků, asi rez pod původním lakem, protože před obroušením se to na ní dělalo taky. Opět neřeším, na to to nejezdí. Ale sviští mě to!
•Sezona 2012 - ... že by se trochu pohnulo s motorem? Spíš ne, Mustang se stal popojíždědlem a přibližovadlem po okolí, najeto kolem 1200 kilometrů od začátku května. Občas dotahnout šrouby, jinak se jen lije benzin. Koncem července vyměněná řetězová sada, gufero pod řetězovým kolečkem, 12zubé kolečko místo 13zubého. Lepčí akcelerace, občas už i někoho předjíždim v městském provozu... Otázkou je co na to spotřeba, abych jel svejch 60 tak to musim točit... Novej motor nakonec přece jen bude, ale možná ne úplně v tomhle stroji, ještě uvidíme
•Sezona 2013 - Mustang opět sloužil v podstatě jen jako přibližovadlo, najeto cca 500km. Za tuto sezonu jsem vyměnil bowden náhonu tachometru a poutahoval pár povolenejch šroubů, víc nebylo potřeba. Jen kola už hodně házej, ale při rychlostech kolem 50 km/h to nemá cenu řešit. dnes, tj. 30.9. dostal úspěšně STK. Možná ještě letos poslouží párkrát jako přibližovadlo, když bude hezky. Jinak holt až na jaře.
•Sezona 2014 - Moc se nenajezdilo, protože většinu poskakování po okolí převzal oranžovej mustang ´81. Na tomhle červeném oři jsem tak dal něco kolem 400km, což je smutné, ale času je míň a míň. V závěru sezony navíc odešla do věčných lovišť přední duše, která tam byla snad od výroby. No stejně mě čeká skládání nějakejch slušnějších kol s novejma ložiskama, tak to vezmeme při jednom. Taky proběhla změna pojišťovny, takže nyní je pojištěná asi za pětinu původní sumy.
•Sezona 2015 - Fichtl zase poskakoval po okolí jako popojíždědlo, času je čím dál míň... Přední kolo nakonec jen zalepeno, původní plášť zůstal a ložiska byly v cajku. Motorka se zúčastnila srazu ve Všelibicích jako už téměř tradičně. Na podzim dostala novou STK a má tak na 4 roky vystaráno.
•Sezona 2016 - Koncem března vytažena z garáže, zatím se spíš čeká na teplo... ale malá projížďka už byla. Předcházelo jí hodinové jawení, neboť od října zvládla vyreznout ( plná!!!) nádrž a rozpadlo se i sítko na kohoutu, takže demontáž nádrže, vylití benzinu, vyčištění a rovnou po pěti letech i repase kohoutu (gumička, sítko, ...) a opětovná montáž. Už druhým rokem mám pocit, že se chystá do věčných lovišť spojka, no vlastně všechno pro opravu tu v regálu mám, ale dokud to jede, tak to dělat nebudu. On už je celej motor asi zralej na GO, je na něm znát únava, ale zatím běhá a slouží... a protože je na něm ta únava znát už sedm let a mnoho tisíc kilometrů, tak to asi taky ještě vydrží. :-)
•Plány: vyrobeny nosiče brašen, brašny jsou hotové - upravené z dětských plynových masek DM-1, jen by chtěly nabarvit načerno a trošku doladit nějakou tou supercool nášivkou :-) ... Motorka má divnej zvuk, ale na žádnej problém jsem nepřišel, tak uvidíme co z toho bude... Možná že nic. Časem bych rád generálku a cestovní úpravu válce při zachování origo karburátoru a vejfuku - do origo vzhledu sahat nechci. Ale nějakej koník navíc by se hodil. I když i takhle občas někoho předjedu, obvykle když stojí
•Mezi fotkama se můžete pokochat motorkou ve fázi oprav. Ta zaprášená a zasviněná na konci galerie je těsně po převozu domů :-) Nejnovější foto jsou na začátku. Odteď už bude ( a je ) leštěnka
Brašny jsou určitě lepší než nosič...když si vzpomenu, jaká nehoda na motorce se za mlada stala mému tátovi
Nádhera, libí se mi ty brašny
Pokud nepotřebuješ vozit spolujezdce, tak bude za tebou místa na bagáž až až... a nádrž je velká, takže nějaký ten tankvak taky snese. Spíš aby se s takovou náloží mustang odlepil z místa...
No tak nato vypadaj dobře, já stím mím jedu letos na dovolenou a předpokládám že jak spousta nářadí tak náhradních dílů se bude hoďit ale dík za odpověď.