Pohodlná mašina, která se nebojí dlouhých nebo nezpevněných cest a rozhodně nezradí svého majitele.
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Kawasaki KLE 500: Většinou 37kw a často v ošklivých barevných kombinacích.
BMW F 650: Stejný případ jako s KLE, navíc celkově dražší.
Aprilia Pegaso 650: Hezká, ale s Italama nemám dobré zkušenosti...
První dojmy - Na Freewindu jsem se několikrát projel už dříve, takže když se tenhle objevil na inzerci, tak bylo jasné, že bude můj. Po první jízdě jsem se do něj zamiloval. Je krásně ovladatelný, brzdí výborně a je hrozně pohodlný.
Motorku bych doporučil pro - Začátečníky, ale i pro zkušenější jezdce, Freewind má co nabídnout.
Doplňky na motorce - Výfuk ze Suzuki SV650, kompletní kufry, padáky, černé ráfky.
Recenze
Úvod:
Když jsem se po x letech plácání se v bahně rozhodl, že je na čase udělat si řidičák, nastaly ty nejtěžší časy - výběr vhodné motorky. Silniční jsem zavrhl ihned, protože přeci jen si rád sjedu i mimo silnici a navíc doma by silnice taky neprošla. Takže se mi výběr zúžil na cestovní endura. Po několikadenním projíždění inzercí jsem si vybral dva hlavní kandidáty - Kawasaki KLE 500 a Suzuki XF 650 Freewind. Kawě hrálo do karet to, že je to dvouvál, ale Freewindu zase jeho jednoduchost, vzhled a spolehlivost. Když ke mně jednou přijel kamarád shodou okolností také na Freewindu a nabídl mi, ať se svezu, bylo rozhodnuto. A neprohloupil jsem.
Jízdní vlastnosti:
Po prvních několika kilometrech mě doslova nadchlo to, jak krásně se Freewind ovládá. Jeho váha je sice s náplněmi nějakých 188 kg, ale vzhledem k tomu, že je perfektně vyvážený, není to vůbec znát. Do zatáček padá úplně sám a s dvousměsovkama není problém se v nich držet supersportů. Co se týče pohodlnosti, nemůžu si nijak stěžovat. Sedlo je krásně široké, s výstupkem pro spolujezdce a je velmi pohodlné, bez problémů se dá za den najet x stovek kilometrů. Bohužel, komfort jízdy dost kazí základní plexi. Do cca 110 km/h se to dá vydržet, ale jakmile jedete víc, je to hrůza. Při mé výšce (175 cm) mi to fouká přímo na helmu, ale tento problém by mělo vyřešit turistické plexi.
Motor, podvozek a brzdy:
Motor je klasický japonský dříč - olejově chlazený jednoválec o objemu 644 ccm, 4 ventily a OHC rozvodem. Jedna se vesměs o stejný motor, který byl již dlouhá léta používám v modelech DR, tudíž léty prověřená kvalita. Jediné co vyžaduje je pravidelná výměna oleje, kontrola ventilů a rozvodů. Odmění se vám svou spolehlivostí a nenáročností. Spotřeba se pohybuje od 4,5 do 6 litrů, záleží jak za to člověk tahá. Moje dlouhodobá spotřeba za 3 500 km činí 4,6 L(!!) a to jezdím spíše ve dvou. Využitelné spektrum otáček se pohybuje mezi 3 - 8 000 ot/min, ale ideální je jezdit mezi 4 - 5 000 ot/min. Pokud motor podtočíte, tak s vámi pěkně zaklepe, přeci jen je to jednoválec, takže tomu je se třeba vyvarovat. Snad jediná nevýhoda tohoto motoru jsou jeho poměrně velké vibrace, hlavně okolo 5 000 ot/min, kde je takový mezní bod, kdy motorka vibruje nejvíce, takže to trochu kazí komfort jízdy, ale dá se na to zvyknout. Převodovka má 5 rychlostí, což je vcelku běžné, ale ta 6 rychlost by tomu neuškodila, hlavně kvůli dálničním přesunům, protože tu 5ku tam zařadíte někdy kolem 105 km/h.
Brzdy jsou vynikající, přední kotouč má průměr 300 mm do kterého se zakousává dvoupístkový brzdič Tokico a zadní kotouč má 240 mm, který obsluhuje jednopístkový Nissin. Výtku bych však měl právě k zadní brzdě, která je sice všeobecně ne moc účinná, ale tady opravdu za moc nestojí. Kompenzuje to však přední brzda, která je opravdu účinná, dá se perfektně dávkovat. Co se týče podvozku, tak ten je na naše silnice naprosto vyhovující. Po silnici si motorka krásně plave a nějaké výtluky jí nijak netrápí. Výhodou také je, že zadní centrál je stavitelný, tudíž lidé menšího vzrůstu (jako já) si ho mohou snížit. Trošku nevýhodný mi však přijde menší rejd, protože když se chcete otočit na menším prostoru, musíte to prostě udělat na několikrát. Ale to je asi jen takový detail.
Závěr:
Freewind je univerzální motorka, dříč, na kterého se můžete spolehnout. Je jedno, jestli s ním budete jezdit každý den do práce nebo ho projedete jednou za měsíc, vždycky ale na něj budete usedat natěšení, že se na něm můžete zas a znovu projet. Tahle motorka má rozhodně co nabídnout a je jedno jestli jste muž či žena, začátečník nebo profík. Tahle motorka vás bude bavit, na to vemte jed. Doufám, že jsem vám touto recenzí trochu přiblížil, jaký Freewind ve skutečnosti je a budoucím potenciálním majitelům přeji hodně šťastných kilometrů v jeho sedle. Někdy na cestách na viděnou!
Určitě bych v tom neviděl problém, Freewind se dá snížit přehozením kostí na přepákování a kdyby ani to nestačilo, určitě se dá ještě upravit sedlo A se samotným ovládáním motorky, Freewind má poměrně dobře rozloženou váhu, takže i přes svých 188 kg působí lehce a a je velmi dobře ovladatelný
Zatím proháním Hondu CBR 125 a uvažuji někam postoupit, Freewind je také ve výběru. Co myslíte, má holka něco přes metr šedesát a praxí na malorážce šanci s touhle mašinkou slušně jezdit? Trochu jsem taťkovi osahávala 650 V-stroma, ale přijde mi velký Dík
Ahoj, řekl bych, že se složíš v pohodě, ale s tím větrem počítej, že to bude horší. Mohlo by to nejspíše vyřešit vysoké turistické plexi, já sám si teď budu dělat o 15 cm vyšší
Ahoj,
myslíš, že se na FW složím i se svými 195 cm? Píšeš, že ti fouká do helmy a to máš jen 175...nebo má někdo jiný podobných rozměrů tuhle motorku?
Díky, jsem rád že jsem pomohl! Doufám, že budeš taky tak spokojený jako já