naháč, modelový rok 1985, první Fazer na světě. Říká se jí malý V-max, ale zas tak malý není. První 20 ventil a motor nové koncepce. Velký slintací efekt kolemjdoucích, vypadá na mnohem mladší, než ve skutečnosti je.
Výška jezdce: 174 cm
První dojmy - Motorka má velmi nízko těžiště. Sedadlo je velmi nízko, takže se s ní dobře manipuluje na místě. Doporučuji pro menší postavy do 175cm kvůli pozici stupaček pod sedlem. Též bych ji doporučil pro motorkářky. Motor má velkou výkonová rezervu a 100k umí pěkný odpal, přitom se na přidání plynu bez spojky nezvedne, takže se méně zkušený jezdec nemusí bát. Dobře se vede do zatáček.
Recenze
Než se pustím do popisu musím trochu uvést jak jsem přišel k tomuto stroji.
Asi měsíc jsem projížděl inzeráty motorek modelů 80tých let s objemem do 900ccm a hledal tu "pravou" druhou motorku pro ježdění kolem komína. Byl jsem rozhodnut koupit Yamahu Maxim X 750 jako čtyřválcového bratra ke svému Viragu 750 SE Speciál, což je dvouvál (nyní už je majitelem strejda, který mě uprosil abych mu ji prodal). Už jsem měl i vybraného Maxe, ale musel jsem odjet na služební cestu do zahraničí do Francie, takže jsem se modlil, aby ještě byl na prodej až se vrátím, bohužel během pobytu v zahraničí se prodal. Objevil se nakonec i lepší Max, ale začal jsem hledat i nějaké alternativy. Do výběru jsem zařadil ještě Kawasaki Eliminátor 900, který se v Evropě neprodával.
Byl konec prázdnin a procházel jsem se po Marseji -ráji motorek a koukal po motorkách a skútrech. Mezi tisíci motorkami najednou stála na chodníku motorka co mne hned na první pohled zaujala - FZX 750 Fazer. Vůbec jsem netušil o co jde a obslintal ji ze všech stran. Majitel si ji musel hýčkat, protože byla nablýskaná jako psí koule a v originálním stavu. K dokonalosti mi chyběl akorát kardan, což ostatní modely mého výběru měly. Postupně jsem došel k závěru, že kardan nakonec oželím a nafotil pár fotek do mobilu. V tu dobu jsem ale ještě vůbec netušil, že si ji za měsíc pořídím.
Začal jsem tedy sbírat informace o co vlastně jde. Motor vyvinutý v roce 1984 jako motor budoucnosti. První 20 ventil na světě, žádná vahadla pro co nejmenší setrvačnost, aby motor šel rychle do otáček. Válce skloněné dopředu, tak aby moto měla nízko těžiště. Alternátor nově mimo motor, tak jak je dnes zvykem u moderního motoru. Tak se zrodil motor genesis a model FZ 750, což byl ve své době supersport - kapota 106 koní za velmi dobrou cenu a stala se trhákem, že ji Yamaha skoro nestačila vyrábět a byly na ní dokonce pořadníky.
Já mám ale raději naháče a to byl další geniální krok Yamahy a dát tento motor do "nové" mašiny FZX 750, v USA prodávaný jako Fazer. S ohledem na dostupnost/kompatibility náhradních dílů z modelu FZ 750 bylo rozhodnuto, že chci FZX 750.
Na výběr těchto kultovních strojů moc není a hodně je jich předěláno, nejčastěji je vyměněno přední světlo za kulaté, jiné výfuky, protože bez šrámů na koncovce asi není žádná. Moto se u nás špatně shání, protože na ni v té době nikdo neměl a tak visela jako plakát na garážových vratech jako sen ne jednoho motorkáře, takže je vše dovoz.
Já si cením co nejvíc originální stav. Najednou se objevil inzerát na FZX 750 v Ústí, který odpovídal mým představám. Z fotek jsem si nedělal moc velké iluze o dobrém stavu. Ale vyrazil jsem s bráchou a s penězi do Ústí ji omrknout. Když jsem ji viděl na vlastní oči, mile mne překvapilo, jak pěkný stroj to je.
Původní majitel ji koupil v žalostném stavu a celou zimu ji dával s kamošem dohromady, nové gumy, baterie, řetězovka, opravené sedadlo, blinkry, vidle, karburátory, náplně, lak... Moc na ní ale nenajezdil, dokonce ji prodával jako 5ti kvalt. To mne udivilo, že modely s 5ti kvaltem se prodávaly jen v Japonsku a to pouze jako tréninkové. Po zkušební jízdě jsem ale napočítal 6 a ještě to 3krát přepočítal, že je jich fakt 6. No koupil jsem ji a doma začal dolaďovat detaily.
Uložení kabelů a brzdových hadic nebylo správně, při plným rejdu řidítka skřípala kabely. Dle servisního manuálu jsem vše dal tak jak má být. Koupil jsem nová řidítka, podobné originálu. Vyměnil "laciné" hliníkové tuning stupačky a koupil hodinky v designu budíků a dal je na střed řidítek.
Asi 1 den jsem hledal chybu v elektrice (a to se v elektrice vyznám), proč mi nejde kontrolka rezervy, až jsem došel k tomu, že žárovka hladiny oleje je přehozená s rezervou!!
Motor mi nešel úplně plynule do 3000 otáček. Snažil jsem se doladit synchronizaci, ale moc to nepomohlo. Nakonec jsem musel rozdělat karburátory a hrál jsem si s tím celý den. Všechny kanálky a trysky jsem prostříkal čističem na karburátory a profoukal kompresorem. Překontroloval jsem všechny gumičky. Víka plovákovky byly utěsněny na silikon a to byl ten problém. Benzín silikon pomalu naleptal a kousky silikonu jsem našel až na tryskách. Silikon jsem musel odstranit. Seřídil jsem bohatost dle manuálu. Po namontování karburátorů zpět na moto měl motor hned vyšší volnoběh. Stáhnul jsem ho na 1000 a motor běžel už klidně a efekt se dostavil, konečně je spodek bez škubání!!
Motor se velmi lehce startuje a chytá na brnk. Sytič je manuální a funguje bez problémů. Na přidání plynu reaguje bleskově. Je poznat, že motor je ze supersporta a výkon 100k je fakt dostačující. Ovládání spojky je hydraulické a jde lehce. Řazení jde taky lehce, neutrál se též hledá dobře. 6tka by mohla být rychlejší, ale vzhledem k rozsahu otáček by stačily i 2 kvalty .
Cestovní rychlost buď 80 nebo 100-110, v 90 má totiž motor "mravence".
Maximálku jsem nikdy nezkoušel, ale dle videa na youtube je to na doraz tachometru tj nad 180. Moje moto má ale tachometr až do 240, takže Yamaha vyměnila budíky.(edit: na ruském videu jsem viděl 230 tachometrově) Někde jsem četl, že je v rychloměru omezovač, který se dá vyblokovat.
Brzdy brzdí dobře, ale je potřeba o trochu větší síla oproti dnešním moderním motorkám, takže dávkování malíčkem neumí. Zadní kotouč je dokonce vzduchem chlazený, což vypadá moc pěkně a na jiné motorce toto asi nenajdete. Výfuky jsou 2, jeden z každé strany, což dělá vždy hezčí stroj. Zvuk je ve vyšších otáčkách opravdu závodní a jde poznat, že to moto není žádný líný beránek.
Na motorce jsou moc pěkné analogové budíky a efektně vypadá kaplička na nádrži s ukazatelem teploty vody a kontrolkami. Taky jsou pěkná litá kola, aspoň to zadní působí mohutně. Pneu je na dnešní dobu užší a moto ze zadu vypadá méně mohutně. Co se týče "okukování", můžu říct, že přitahuje víc lidí než moje BMW R 1150 R, která je "běžnou tuctovkou". Nejvíc se zajímají hlavně lidi co mají V-Maxe, což je logický
Motorku doporučuji jako druhou motorku na ježdění kolem komína, na delší vzdálenosti není. Zachovalé stroje se prodávají kolem 60ti tisíc, skoro bych řek že žádné inzeráty nejsou. Pokud se objeví jde většinou o předělaný stav, pak je možno ji koupit i levněji.
zajímavé informace a manuály zde
http://www.fzx750.co.uk/
video pro představu jak to jezdí a vrčí na max
Krásný stroj,naprosto mne ohromila a tak jsem si ji taky pořídil.Jízdní vlastnosti jsou super.Při jedné jízdě mne knokautoval srnec a tak ted dávám moto dokupy.Až to půjde přidám pár fotek.
Krásná! Musím se přiznat, že jak mám motorky od Yamahy rád a líbí se mi, tak tenhle typ mi nějak utekl.
hustý
Moc pekna masina!!! 10b
Fantastická strojovna od "3 ladiček" v super stavu a parádním počtením přijmi 10b s přáním bezva chvil v sedle