Naposledy editováno 11.01.2010 03:21:04
1 reakcí na tento příspěvek Zpátky do minulosti!!!
www.ceskatelevize.cz/ivysilani/12387474945-archiv-d/
mirekvtr píše: Je zajímavé, že ani Nacistům se nepodařilo motorky Jawa zlikvidovat. Podařilo se to až Komunistům.
www.ceskatelevize.cz/ivysilani/12387474945-archiv-d/
ALE TO JSOU MI NOVINKY! Jawu a ČZ zlikvidoval až současný polistopadový režim! Nakonec Jawa ještě jako značka existuje, ale v současné době dělá spíš ostudu původní Jawě! Nepiš kraviny, když o tom vůbec nic nevíš, ty KOMUNISTO!
Naposledy editováno 20.02.2021 18:47:57
3 reakcí na tento příspěvek Zpátky do minulosti!!!
Jinak by dopadli jako moped Stadion - krize z nadvýroby. Stadion se přestal vyrábět, protože v Mototechně byly na skladě desetitisíce kusů na roky dopředu, kozího decha už nikdo nechtěl. Nakonec se podařilo prodat technologii a dokumentaci - kam asi? - a jezdilo to dál jako Riga.
2 reakcí na tento příspěvek Zpátky do minulosti!!!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
1100Virago píše: jendazeleny: Jakým způsobem zlikvidoval Jawu polistopadový režim? Zakázal jí vyrábět konkurenceschopné výrobky? Nařídil útlum pod heslem "do kapitalismu nepojedeme na motocyklu"? Nebo nějak jinak? Pokud mě paměť neklame, podobné akce se děly před listopadem.
Polistopadový režim zlikvidoval nejen motocyklovou výrobu..... Navíc se rozkradl celý stát Klausovou privatizací. Jak asi měli v Jawě konkurovat světu ve staré nemoderní fabrice a bez investic do vývoje. kdy se léta nic nevyvíjelo a vše vozilo do Ruska? Dokonce se i ty motory Jawa se musely vyrábět v ČZ ve Strakonicích a v Jawě se to jen kompletovalo....Ona sice Jawa nějak funguje dodnes, ale to co vyrábí je spíš k pláči. Mě svou reakcí šlo spíš odpovědět tomu chytrákovi, Mirekvtr, co tady napsal, že motocykly Jawa zlikvidovali komunisti, co je blbost, vše skončilo až po převratu v 90 letech a myslím, že nebýt listopadu 89, tak se ty dvoutakty Jawa, vozí do Ruska pořád. Jediné co nějak vydrželo, byla Jawa v Divišově, kde se dělaly plochodrážní motorky až do loňska a už to taky zkrachovalo!
1 reakcí na tento příspěvek Zpátky do minulosti!!!
"Jak asi měli v Jawě konkurovat světu ve staré nemoderní fabrice" - za to nemůže polistopadový režim
"a bez investic do vývoje. kdy se léta nic nevyvíjelo" - za to nemůže polistopadový režim
"a vše vozilo do Ruska" - za to nemůže polistopadový režim
"Dokonce se i ty motory Jawa se musely vyrábět v ČZ ve Strakonicích a v Jawě se to jen kompletovalo" - za to nemůže polistopadový režim
"myslím, že nebýt listopadu 89, tak se ty dvoutakty Jawa, vozí do Ruska pořád" - listopad 89 Jawě nebránil vozit dvoutakty do Ruska dál. Háček byl v tom, že Rusové je sice odebírali, ale poněkud zapomínali za ně platit, takže to dopadlo jak to dopadlo.
Jawa v Divišově nebyla Jawa. Bylo to ESO které pod Jawu zařadili soudruzi. A proč to zkrachovalo tu nedávno někdo psal - jak fabrika nebyla ochotná řešit známé problémy s technikou a udělala z těch plochodrážek "dodělej doma". Ale tohle je v pořádku, tržní prostředí je nemilosrdné a kdo se chová takhle, zaslouží si skončit.
1100Virago píše: Kohlstein, KARING: Jawa stejně jako ČZ nepřežila, protože se staly obětí centrálního plánování. Pokud by zůstaly soukromé a kapitalistické, mohly dopadnout úplně jinak - třeba jako Ducati, Moto Guzzi, Aprilia... nebo taky ne, ale byla by to chyba jejich managementu a ne papalášů, kteří s výrobou neměli nic společného a rozhodovali o osudech lidí a fabrik od zeleného stolu. Je pochopitelné, že když z továren vysávali peníze na jiné pochybné projekty, nezbývaly prostředky na vývoj a výrobky začaly technicky i morálně zastarávat. Ale že v těch fabrikách pořád uměli bylo vidět na závodních strojích a nerealizovaných projektech - jen nebyla šance uvést je na trh. A když konečně přišla volnost, bylo pozdě - to zpoždění se nedalo dohnat. Jen té škodovce se to s německými penízi a know-how povedlo.
Tak s tím samozřejmě souhlasím, ani Jawa ani ČZ určitě s tím, co vyráběli přežít nemohli a s vyjímkou několika Italských značek a napřiklad BMW a KTM, se to v konkurenci Japonců moc značkám nepovedlo.
A teď výčet neúspěšných: DKW, Zundapp, Sachs, Adler, Ardie, Kreidler, MZ, SWM, Bultaco, Ossa, Gilera, Garelli, Morini, Benelli, Laverda, Malanca, FN, Motobécane, Gnome-Rhone, britský Royal Enfield, Ariel, Douglas, JAP, Matchless, Norton, Velocette, ...
Ti všichni se nestali obětí centrálního plánování, ale omylu. Ten omyl byl, že vyráběli věc, kterou skoro nikdo nechtěl.
1 reakcí na tento příspěvek Zpátky do minulosti!!!
KARING píše: Tak s tím samozřejmě souhlasím, ani Jawa ani ČZ určitě s tím, co vyráběli přežít nemohli a s vyjímkou několika Italských značek a napřiklad BMW a KTM, se to v konkurenci Japonců moc značkám nepovedlo.
Ano. Ale za to co ty fabriky vyráběly nemohlo jejich vedení, ale soudruzi kteří jim výrobky a jejich počty naplánovali. Takže je nefér házet to na polistopadový režim, jak tvrdí jendazeleny.
Kohlstein: A jak píšu výš, za to, že Jawa vyráběla něco o co nebyl zájem, nemohla přímo Jawa. A s trochou štěstí ji mohl z průšvihu vytáhnout silný investor tak jako jsi to popsal v Itálii nebo jak to bylo u Škody.
jendazeleny: A tenhle krach byl zasloužený, protože k němu nemuselo dojít, kdyby vedení Divišova nebylo hluché k připomínkám zákazníků. Tak to má být, je to "hlasování peněženkou".
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
mirekvtr píše: jendazeleny> Komunisti rozhodli, že motocykly Jawa se nebudou dále vyvíjet a tím Jawu prakticky zlikvidovali. Polistopadový režim jen dokonal zkázu.
Ten výrok, že se do komunismu nepojede na dvou kolech byl koncem padesátých let a týkal se spíš podpory výroby aut, než omezením výroby motocyklů. Těch se vyrábělo dost a skoro vše bralo Rusko! Že se jen inovovala původní koncepce kývačky nebo možná i Péráka , bylo dáno hlavně tím, že Rusové by klidně brali i víc motorek a poslední ránu většině Evropských výrobců, zasadili Japonci, kteří svými motocykly zlikvidovali zhruba 90% všech značek a nedělej si iluze, že by dokázaly přežít Jawa nebo ČZ, i kdyby vyráběli spičkové motorky! Kvalitě a cenám Japonců nešlo konkurovat!
KARING píše: Ten výrok, že se do komunismu nepojede na dvou kolech byl koncem padesátých let a týkal se spíš podpory výroby aut, než omezením výroby motocyklů. Těch se vyrábělo dost a skoro vše bralo Rusko! Že se jen inovovala původní koncepce kývačky nebo možná i Péráka , bylo dáno hlavně tím, že Rusové by klidně brali i víc motorek a poslední ránu většině Evropských výrobců, zasadili Japonci, kteří svými motocykly zlikvidovali zhruba 90% všech značek a nedělej si iluze, že by dokázaly přežít Jawa nebo ČZ, i kdyby vyráběli spičkové motorky! Kvalitě a cenám Japonců nešlo konkurovat!
Naprosto souhlasím, jen dodám, že ten výrok o tom, že se do komunismu nepojede na motocyklu, vzal samozřejmě za pár let za své a už si na něj nikdo ani nevzpomněl. Byl to jen takový budovatelský výkřik do tmy! Problém byl v tom, že zisky z prodeje motorek si bral stát na financování jiných projektů a na vývoj toho moc nezbylo. Ono to bylo nakonec skoro jedno, Rusko bralo vše a úkol zněl - co neméně změn! Ani pokud by byly naše motorky na špičkové úrovni¨, nebyla žádná šance Japoncům v devadesátých letech konkurovat ! Konec by přišel stejně, jen možná o něco déle!
Naposledy editováno 21.02.2021 19:33:37
Na počátku šedesátých let nastala ekonomická krize a o motocykly nebyl takový zájem jako v padesátých letech. Korunu všemu dal známý výrok tehdejšího prezidenta Antonína Novotného, že "do socialismu přece nepojedeme na motocyklu." Všechny síly se měly vrhnout na výrobu nového lidového automobilu, kterým se pak stala Škoda 1000 MB.
A tak nastala restrukturalizace tuzemské motocyklové výroby. ČZ měla do roku 1964 ukončit produkci kompletních motocyklů a nadále se věnovat pouze výrobě motorů, řetězů a různých dílů.
Jenže v polovině šedesátých letech už byl zase v zahraničí po československých motocyklech hlad. Když navíc Jawa nestačila nejen vyrábět, ale i vyvíjet nové typy, a ČZ se naopak mohla pochlubit ohromnými úspěchy na sportovním poli, směla výroba i vývoj ve Strakonicích pokračovat.
Naposledy editováno 22.02.2021 08:15:22
1 reakcí na tento příspěvek Zpátky do minulosti!!!
Michal *Indi* Dokoupil by (případně s Veronikou) už měl napsat knihu o okruzích v Irsku a Severním Irsku ...
Naposledy editováno 22.02.2021 19:37:25