mám dotaz na zkušenější. Dostala se mi do rukou Cagiva ,která nestartuje. Chtěl jsem ji kouknout na ventilové vůle, ale jsem z toho jelen. V manuálnu se píše, že na flywheel mám jít na značku A, což je zároveň horní úvrať.
Pootočím na značku, začnu povolovat na vahadlu stěhovací šroub (výfuk), ale furt tam nejde dostat měrka. Tak se podívám na válec a on není v horní úvrati.
Čím to? Nechapu manuál nebo se střihnul klínek?
Každopádně nechápu, jak je možné, že tam ta měrka nejde dostat. Díval jsem se na celou fázi motoru. Vahodlo je nahoře, píst na horní úvrati, šroub štelovací povolenej co to jde (on úplně vyšroubovat nejde) a stejně tam nedostanu ani 0.03mm. To nechápu.
Naposledy editováno 27.04.2024 18:57:13
Na náboj kouknu/vyfotím, ale tam mě nic do očí nepraštilo.
Že už se v tom někdo vrtal je dost pravděpodobné. Stříhání klínku na této moto je častý jev a stříhání šroubů volnoběžky ještě častější.
A není to náhodou tak, že kroutící moment přenáší dosedací plochy toho kónusu? Proto by spoj měl co nejvíce lícovat a být predepsaně dotažen. To s tím lepením jsem si nevymyslel viz manual.
Edit: přidávam foto flywheel, péro drážka je krásná ale kužel dostal na prdel. Je tam krasne videt o kolik stupňů se to pootočilo.
Naposledy editováno 03.05.2024 17:54:24
To spojení rozhodně nesmí držet jen na klínku - ten se drobným pohybem vpřed/vzad časem "vymrdá" a zkurví drážku i povrch hřídele a díry. Kužel se vyrábí právě proto, aby tam utažením vznikl přesah, který to bezpečně drží.
Takto jsem vyhodil jednu vačku a rozvodové kolo, které na ní mělo držet jen přesahem. Ten byl ale při preciznosti výroby v Kyjevských Motocyklových Závodech o něco menší než bylo potřeba. Klínek to samozřejmě dlouhodobě nedal.
1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle
To vsechno samozrejme plati za predpokladu, ze to je dobre navrzeno, dobre vyrobeno a dobre smontovano.
S tim lepenim - evidentne maji talosi slusne vymrdano v hlave. Ale asi nicemu neublizi, kdyz se to prilepi - ono to stejne na takhle vyjebanym spojeni drzet nebude .
At s tim udelas cokoli, uz to stejne nebude ono. Takze zalestit ty vytrhane plochy asi nebude od veci, ale dal bych si predtim bacha, jestli je za tim dost mista, podle toho jak moc to vyhladis se ti ten flywheel posune o kousek dal.
Deadman> Kdyby kroutici moment prenasel ten kuzel, od ceho by tam bylo pero? Jedna nejmenovana firma, jejiz znacka zacina na B, konci na W a uprostred je M jako Mnichov zkousela lepene kuzelove ulozeni s presahem na rozvodech motoru, ktere vyvijela pro jednu nejmenovanou francouzskou firmu se lvem ve znaku. Nefungovalo to.
1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle
1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle
Medved píše: …..
S tim lepenim - evidentne maji talosi slusne vymrdano v hlave. Ale asi nicemu neublizi, kdyz se to prilepi - ono to stejne na takhle vyjebanym spojeni drzet nebude .
…..to.
To ani není o taloších, je to tak i u dalších rotaxů. Takže “vymrdáno” maj v ostereichu.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle
Anti píše: Klínek je tam samozřejmě kvůli aretaci polohy
Mas predstavu, kolik stoji vyfrezovat drazku na hrideli, obrazit drazku v naboji a to cele udelat s nejakou presne predepsaou presnosti? Myslis si, ze by se na celem svete nasel nejaky silenec, ktery by to schvalil do seriove vyroby, kdyby byla pravda ze to tam je jenom kvuli necemu, co by zajistily dve rysky proti sobe? Pokud by dokazalo spojeni na kuzel prenest kroutici moment ... precti si vetu (o BMW), kterou jsem napsal tesne nad timhle tvym nesmyslem.A klinek si strc do prdele .
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle
Medved píše: ...Pokud by dokazalo spojeni na kuzel prenest kroutici moment ... precti si vetu (o BMW), kterou jsem napsal tesne nad timhle tvym nesmyslem.
Koukni se, jak se přenáší kroutící moment z klikovky na primární řetězové kolo u Jawy (konkrétně 559, nevím jestli to platí pro všechny) Čistě kuželové slícování, bez pera. A bez lepidla.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle
Uz se asi motame v kruzich, ja koncim. To, co jsem napsal je to, jak se to ma delat. Pokud opravdu na techhle motorech je strihani pera na dennim poradku, je evidentne nekde chyba - budto spatne spocitane nebo spatne vyrobene nebo spatne smontovane. Anebo vsechno dohromady. V tom stavu, v jakem to mas uz tomu nijak neublizis. Asi to zase bude nejakou dobu fungovat nez se to znovu strihne. Uvidis. Ja bych koupil novej rotor a novou kliku. Ale ja jsem na tohle magor a obecne se to o mne vi .
1100Virago píše: Koukni se, jak se přenáší kroutící moment z klikovky na primární řetězové kolo u Jawy (konkrétně 559, nevím jestli to platí pro všechny) Čistě kuželové slícování, bez pera. A bez lepidla.
To je prave o konstrukci. Je to uplne jiny typ spojeni, jiny uhel kuzele. Morse kuzele na vrtacce nebo soustruhu taky prenaseji veskery moment.edit: utahovaci momenty jsem smazal, nejak jsem si to popletl. Jdu studovat.
Naposledy editováno 04.05.2024 09:08:28
Medved píše: Mas predstavu, kolik stoji vyfrezovat drazku na hrideli, obrazit drazku v naboji a to cele udelat s nejakou presne predepsaou presnosti? ...
Ono se to dá použít i naopak. Máš představu, co stojí vybrousit kužel na klice a rotoru? Proč by tam někdo nacpal kužel kdyby to všechno podrželo pero? Ano, spoj na pero znám, ale vždy byl kombinován s válcovým uložením. Tam kde je kužel, předpokládám (možná mylně), že se s ním počítá co by se samosvorným spojem.
Edit: Podle mého je to spočítané na obojí. Jak na kužel, tak na pero. Osobně nevěřím tomu, že by ten rotor udrželo jen pero. Ty rázy budou u jednoválu velké, stejně jako masa toho rotoru.
Naposledy editováno 04.05.2024 13:36:53
Zegor...jo,zalapuj jak nejlíp to pude,nový péro,v tomhle případe je spoj podlepit nevyhnutný a dodrž-případne bych jemne prošvich utahovací moment matice protože tohle nepújde top zalapovat,nekde ti bude chybět materiál...ale jinak na pohodu
Jak píšou ostatní zalapovat a zalepit protože okometricky nezjistíš jestli to dokurvili ve fázi návrhu nebo až výroby.
Zkusim to zapatlat dohromady a aspoň zjistit, že to pojede. A hrabal bych se v tom radeji v zimě.
1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle
1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle
pomale se připravuji na montáž. Ale mám další dotaz.
Čím dotahujete rotor/flywheel? Ptám se proto, že já do teď utahovákem, tak nějak od oka bo ten můj hobby nejde nějak štelovat.
V manuálu má dotažení max 100Nm, jenže v manuálu motorky je 175 - 180 Nm.
Tak si říkam, no nic, budu muset vyrobit aretaci a dotáhnout to momenťákem. Sakra ten můj největší má jen do 115Nm.
A teď ta otázka. Čím to vlastně vy / profíci utahujete? Že kazdý servis má na každou moto/skutr aretaci, tomu se mi moc nechce věřit.
Mají ty pneumatické utahováky možnost regulace a nebo se na to sere a jen od oka tatatataaaa :)
Obvolal jsem v Brně pár půjčoven, co mají razové utahováky, ale tam jsou stupně třeba 75 a 475Nm půjčovnu momentových klíčů jsem nenašel žadnou.
Dík za info
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle
Edit: nebo nejsi v nějaké motoskupině na FB kde by ti ho někdo pujčil? Zkus SOS motorkáři.
Naposledy editováno 09.05.2024 19:33:43
MartasUS píše: ... Nebo skočit do nějaké dílny a poprosit je + nechat kauci. Vše je jen o dohodě. ...
O nářadí vždy platilo "Co nechceš, to pujč."
Nikdo svéprávný ti nářadí nepůjčí, protože oprávněně předpokládá, že ho buďto zkurvíš nebo ztratíš.
1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle
tak jsem našel nějaký ten čas a pokročil s moto, aneb dal jsem ji zpět dohromady. Pro pobavení foto dotahovaní flywheel :)
Nyní už sedí značka T s horní úvratí. Bohužel tady romantika končí, protože stále nejede (nestartuje) a zase mám několik otázek
jiskra - mám dvě svíčky, úplně novou a původní. Když svičky jen položím na blok motoru a nastartuji, davájí téměř neviditelnou jiskru (obě stejnou). Alespoň mě to tak přijde, že je malá. Startuji s autobaterii, takže baterii to nebude. Jde nějak lépe "ověřit" kvalitu jiskry? Další věc s tím spojenou je, že i přes autobaterii (nějakých 12,7V na ni) se při držení startovacího tlačitka motor zastaví (uděla jednu otočku, ale druhou už ne, nebo dvě a třetí ne), ale zastaví se ...jakoby měl málo štávy. Původně jsem to připisoval vadnému startéru, jenže ten mám také nový (na zakázku vyroben). Je to normální? Mám pocit, že na skútru bý se motor přes startér točil do vybití baterie půl hodiny, jenže skútr má dekompresor. Tak si říkám jestli to nakonec nemohou být dráty ...
Také mám pocit, že je svíčka suchá. 3x jsem startoval, vytáhl svičku a přislo mě, že je suchá. Nějaký tip jak ověrit suchost? Každopadně karbec půjde ven.
Dík
Zerog píše: Zdravím pánové,
...
jiskra - mám dvě svíčky, úplně novou a původní. Když svičky jen položím na blok motoru a nastartuji, davájí téměř neviditelnou jiskru (obě stejnou). Alespoň mě to tak přijde, že je malá. Startuji s autobaterii, takže baterii to nebude. Jde nějak lépe "ověřit" kvalitu jiskry? Další věc s tím spojenou je, že i přes autobaterii (nějakých 12,7V na ni) se při držení startovacího tlačitka motor zastaví (uděla jednu otočku, ale druhou už ne, nebo dvě a třetí ne), ale zastaví se ...jakoby měl málo štávy. Původně jsem to připisoval vadnému startéru, jenže ten mám také nový (na zakázku vyroben). Je to normální? Mám pocit, že na skútru bý se motor přes startér točil do vybití baterie půl hodiny, jenže skútr má dekompresor. Tak si říkám jestli to nakonec nemohou být dráty ...
...
Ad jiskra - buď se to dá oměřit osciloskopem (na NN straně indučky, přes VN nebo kapacitní sondu na VN straně - doba náběhu by neměla jít přes cca 75us, typicky tak 7-15us pro CDI až 50us pro indukční zapalování, celková doba hoření minimálně 100us, ideálně přes 300us) a nebo orientační měření pomocí jiskřiště (musí to házet aspoň 6 mm při normálním tlaku).
Ad startování - zkus připojit tu baterku rovnou na startér (bacha na oblouk při rozpojování). Často bývají přechoďáky na relé atd. Pak se to rychle zahřeje a je tam velkej úbytek.
Naposledy editováno 27.05.2024 10:54:22
1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle
Na kontrolu jiskry mám "speciální" svíčku které chybí zemnící kontakt takže jiskra musí přeskočit k závitu. Nicméně poslední dobou detekuji stroje s velmi chudou, nitkovitou jikrou které zapalují směs naprosto spolehlivě.
Startování viz kolega, případně kontrola volnoběžky-seknutá točí velmi neochotně. U tohoto stroje nehrozí zmenšení kompresního prostoru vniknutím chladící kapaliny, ale stejné problémy může způsobit přebytek benzínu, případně se někde může křížit kterékoliv soukolí. Pokud si dobře pamatuju, tohle by mělo mít taky dekompres,ale nejsem si jistý.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Karburátor Mikuni BST 40 o-kroužek Cagiva Canyon 500 | Zerog | 19 | 3.7.2024 v 20:04 ZdendaZB |
Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso 6... [1, 2] Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso... | Slezy28 | 37 | 20.3.2024 v 17:19 Demonient |
Neháže jiskru Cagiva Canyon 500 | roko31 | 19 | 25.11.2023 v 21:29 Stepa97 |
Cagiva Canyon 500 Cagiva Canyon 500 | Vojcech | 22 | 18.5.2023 v 13:47 Neeno |
Cagiva Volnobezka (obj c 800084540)... Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600 | AvoG | 2 | 13.6.2020 v 18:58 HRace |