Téma: souosost kol / geometrie
29.9.2024 v 18:10
Zdravim
Našel by se někdo, kdo opravdu rozumí a má to podloženo praxí, jak je to s geometrií novějších rámů? Jedná se mi o to, jestli je možné měřit souosost předního a zadního kola pomocí rovných jeklů nebo provázku. Někdo říká ze každá motorka musí mít obě kola v jedné linii a měření tímto způsobem je v pořádku. Někdo zase tvrdí (včetně autorizovaného servisu) že dnešní motorky takto měřit nelze. Rád bych pochopil jak to opravdu je. Koupil jsem si uplně novou motorku, nikam nepadá, drží směr, ale při pohledu ze předu nejsou kola v zákrytu a připadá mi jako by byl celý předek do X a když to změřím tak je přední kolo o 10mm vyosené do strany vůči zadnímu. Zadní kolo mám samozřejmě vystředěné podle šuplery, řetězové kolečka také sedí, dokonce i kontrolní čárky na kyvce. Jak to tedy je, je v dnešní době u nových motorek běžné nebo dokoce i úmyslně vyosené jedno kolo? V tom případě by už nešlo o jednostopá vozidla nebo je to vše v rámci tolerance? Prosím zkuste mi to někdo vysvětlit, jsem celkem detailista a tohle mi strašně vrtá hlavou. Nevim jestli to řešit s prodejcem nebo prostě jezdit a neřešit.
Předchozí
1 2 3
Následující

1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie

29.9.2024 v 20:27 | Nahoru | #1
tak ako sa merali staré, musia sa aj nové. princíp je rovnaký, dlhý rovný profil je na to vhodný. Pred tým treba mať zmeranú hádzavosť kolies aby sa nemerali bludy.

1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie

29.9.2024 v 21:02 | Nahoru | #2
Hoď sem foto zepředu zdálky a věz, že jestli je to opravdu tak, jak píšeš, tak se tebou chce dealer / Yamaha vyjebat.
Jako vyjebali se všemi, co se jim u předchozí generace MT-09 rozklepávalo ve vyšších rychlostech řízení.

1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie

29.9.2024 v 22:13 | Nahoru | #3
Nevím co Ti tvrdí dealer, ale měření je v zásadě jedno. Jestli analogově či laserem už záleží na dané simulaci a odchylkách.. Základem pořád zůstává svislá osa krčku proti horizontální ose kyvky..A to i pokud není rám bez motoru nosný či monoblokové konstrukce.

1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 08:05 | Nahoru | #4
Čau, Wixi, nepanikár. Ono, keď na to pozeráš, tak sa všetko zdá krivé. Teda, aspoň mne. Spoľahni sa na to meranie, ale pozor, aj to meranie nie je také jednoduché, že dáš špagátik okolo kolies a ... Ešte musíš brať do úvahy rozdielnu šírku kolies. Zmeráš šírku zadného kolesa, a predného , potom to vydelíš : 2 a s tým rozmerom priložíš , došťičku k prednému kolesu a potom môžeš natiahnuť špagátik, alebo priložiť nejaké pravítko. Mal som také meradlo v robote. A zvisle to zmeráš dvomi vodováhami. Na každé koleso jednu.

A podľa fotky tiež nezistíš ani hovno.

No, k tomu meraniu, mám ešte smiešnu krokošovu príhodu. Svojho času, keď sa voda sypala a piesok lial, tak som robil zahraničný obchod. A kúpili sme si nové auto , Škodu Forman, paráda, to bola, ale raz sa šiel šéfko naobedovať a šiel z vedľajšej a po hlavnej práve skúšal kamoš, majiteľ autoservisu žiguláka , že koľko vytiahne a napikoval ho presne do osy predného ľavého kolesa. No, pri obhliadke som zistil , že zdeformovalo aj pravý blatník=krivá kasňa. Auto nové malo cca 10 dní, osobne som ho doviezol z Pardubíc, tak ma vedúci poveril opravou. Našiel som značkový autoservis Škoda, zašiel som tam osobne za šéfom dohodnúť opravu. No a pýtam sa ho: máte stolicu na rovnanie rámu? Šéf autoservisu: áno, samozrejme. Ja: máte stolicu na meranie ? Šéf: áno, samozrejme, veď sme značkový autoservis. Tak som doviezol auto, na vrátnici ho prevzal prijímací technik a bolo. Po čase mi volajú, auto je opravené, tak šiel poň , bežná prehliadka, a som zistil , že je utrhnuté ťažné oko vpredu pod nárazníkom. Technik hovorí: skočte s tým na dieľňu, nech to chalani privaria. Tak som tam zašiel, oko privarili a všimol som si zabetónovanú koľajnicu do zeme a do stropu. Sa pýtam mechoša: že čo to tu máte? Mechoš: rovnaciu stolicu. Ja: a ako s tám rovnáte? Mechoš: no, ako, jebnem spátečku a drb. ( Preto to urvaté oko, asi, môj tip) Ja: A ako to potom meráte? Mechoš: oko ne piča, ako vidí, né! Po ceste som zistil, že auto v pohode ide rovno, neťahá do boku, akurát vynikajúco bralo pravé zátačky, no do ľava...pískali gumy.

2 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 11:15 | Nahoru | #5
Tak jak už bylo zmíněno v předchozích příspěvcích...rám vs. krk , musí sedět.... Pokud se Ti to zdá do X a je to u nové motky, chtěl bych aby to přeměřili.
Navrhl bych u dealera, že chci přeměření. Pokud by bylo vše OK, zaplatil bych ho, pokud ne, tak je to k uznání reklamace a návrh řešení od dealera.
Když to nepřeměříš, stejně Tě to bude stále trápit....

(reakce na) souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 21:01 | Nahoru | #6
Destroyer> Taky si myslim, že by to mělo být pořád stejné, ale když mi prodejce a dokonce i mechanik který rovná rámy tvrdí že to měření latí je blbost tak co si mám myslet..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 21:24 | Nahoru | #7
Kohlstein> Až bude čas tak to zkusím nafotit, ale pochybuju že to bude z fotky poznat. Koukalo na to pohledem 5 lidí a viděli jsme to jen dva. Kdybych si to nepotvrdil tím měřením tak si budu myslet že mi to tak jen připadá. Jen jsem to blbě napsal, 10mm je to rozdíl, takže 5mm je to vyosené, což už není tak hrozný. Každopádně spokojenej bych byl kdyby to byla 0mm a to je asi nereálný Zatím jsem to s prodejcem neřešil takže uvidim jak se k tomu postaví. To s tím měřením byla jiná situace, šel jsem se jednou jen zeptat servisáků v Yamaze na názor měření latí a ty se mi vysmáli, že se to takhle měřilo u starý Jawy. Od tý doby mi to vrtá hlavou, tak jsem si koupil funglovku abych se tomu vyvaroval

(reakce na) souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 21:41 | Nahoru | #8
KAWAHAB> Přesně tvůj názor zastávám, ale když se o latích zmínim lidem který jsem měl za zkušený v daném oboru tak mi to vymlouvají a pak si připadám jak idiot. A že by konstruktéři záměrně vyosili kola mi nedává vůbec smysl. Připadá mi logický, že by to pak do jedné strany zatáčelo lépe než do druhé. Ale nejsem inženýr, jen na to koukám svým selským rozumem, který může být samozřejmě špatný

(reakce na) souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 21:49 | Nahoru | #9
Wixy> Zkontrolovat to můžeš nechat kohokoliv, když nevíš. Třeba i někoho s rovnou latí.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 22:10 | Nahoru | #10
krokoš> Díky za podporu. Je to moje první úplně nová motorka a měl jsem představu že bude vše skoro dokonalé a né že budu těsně před zajetím motoru řešit takto důležitou závadu
Tvůj příběh je celkem vtipný, ve finále smutný. Když vím jak se i dnes ve spoustě servisů opravuje tak nerad dávám cokoliv do servisu a udělám si to sám, pečlivě, svědomitě, bezpečně a hlavně vím že jsem to udělal. Bohužel nemám na pořízení veškerého vybavení tak někdy to jinak nejde než to svěřit někomu kdo to vybaveni má a pak jsem stejně většinou nasranej a hlava mi nebere jak se můžou takový lidi uživit
Jinak k tomu měření: úplně blbej nejsem, občas mi to i trochu myslí takže s rozdílem šířky pneumatik jsem samozřejmě počítal, použil jsem k tomu rovné hliníkové latě a proměřil jsem to několilrát na více bodech a prohazoval jsem pro jistotu latě, vždy se stejným výsledkem.

(reakce na) souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 22:29 | Nahoru | #11
Tom270> Zatím mi to tady nikdo nevyvrací tak to asi tak bude, že v domácích podmínkách je to nejjednodušší způsob měření. Je to nová motorka, nechci platit za měření, nejdřív to pořádně zkouknu jestli náhodou nebude někde něco vidět a pak to ještě celý přeměřim. Pokud bude výsledek stejný tak to budu muset řešit s prodejcem, dám to na reklamaci a uvidim jak to dopadne. Sere mě to, protože by mě nenapadlo že by byli schopný pustit do prodeje motorku v takovým stavu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 22:50 | Nahoru | #12

Tom270 píše: Tak jak už bylo zmíněno v předchozích příspěvcích...rám vs. krk , musí sedět.... Pokud se Ti to zdá do X a je to u nové motky, chtěl bych aby to přeměřili.
Navrhl bych u dealera, že chci přeměření. Pokud by bylo vše OK, zaplatil bych ho, pokud ne, tak je to k uznání reklamace a návrh řešení od dealera.
Když to nepřeměříš, stejně Tě to bude stále trápit....

K dealerovi ne, musíš k někomu nezávislému kdo má odpovídající vybavení, nejlíp Halbich, ten měří i pro pojišťovny a neměří to provázkem ani latí, či vodováhou a dostaneš certifikovaný protokol. Je to zařízení co se chytne do os kol, kyvné vidlice a krku řízení a naměří to hodnoty, které se porovnají s databází výrobce a jeho tolerancemi v normách výrobce, zajímavé je, že ani fungl motorka není úplně rovná, nelze prostě vyrobit. U motorek ten rám pracuje a kroutí se (schválně) jinak je to neovladatelná cihla. Výrobce s těmito kruty-pružností počítá, Ducati za dob Stonera v MotoGP vyrobila tuhý rám a nedalo se na tom jezdit, teda jen Stoner to tehdy ukočíroval, příští sezonu už vyrobila pružný rám a bylo po problémech se zatáčením... Prostě pokud ti dá Halbich protokol kde bude "rovnost" rámu mimo toleranci výrobce tak to nezpochybní ani výrobce motocyklu, bo sami ty data o rámu poskytují vlastníkům těchto měřících zařízení.

Naposledy editováno 30.09.2024 22:52:49

1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 23:15 | Nahoru | #13
Jak píše Dewil.
Nechala mě pojišťovna měřit rám po nehodě, Halbich, a překvapilo mě, jak velké tolerance výrobce udává.
Tvých 10mm do X je podle mne úplně v pohodě. Predstav si, jak malá odchylka to je v krku vs litá kyvka.

souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 23:34 | Nahoru | #14
Je tomu tak.

Naposledy editováno 30.09.2024 23:41:12

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie

30.9.2024 v 23:55 | Nahoru | #15
ramlik> Hodně uber z těch 10 mm.
10 mm je asi toto - https://www.motorkari.cz/tema/?t=200351

(reakce na) souosost kol / geometrie

1.10.2024 v 07:50 | Nahoru | #16
Wixy> čau, za mňa, ako písal dewwil, zájdi k tomu : Halbich, len ťa prosím, potom napíš , ako to skončilo.

(reakce na) souosost kol / geometrie

1.10.2024 v 08:35 | Nahoru | #17
dewwil>
Jj, jen jsem se nevyjádřil dost přesně. Návrh na přeměření by mělo být oznámeno dealerovi ,a že tak učiní na své náklady u někoho kdo je certifikovaný a nezávislý.
Jasné je, že v první fázi bude na majiteli samozřejmě i následná platba, kterou poté může vymáhat, (na základě výsledku).
Tímto krokem je ale dáno dealerovi najevo, že mu nedůvěřuje a od toho se bude odvíjet i další komunikace....zřejmě.

Naposledy editováno 01.10.2024 08:36:14

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie

1.10.2024 v 09:58 | Nahoru | #18
Kohlstein> 10mm rozdíl mezi souosostí (tvl to je slovo!) kol, ne v krku!
...proto mu servisák řekl, že měřit pomocí latě je blbost. Stačí víc přitlačit na gumu a na dvou metrech je cm hned. Taky jsem to doma zkoušel. Pak přijel technik od Halbicha, zasmál se a ukázal mě tabulku tolerancí jednotlivých bodů na rámu a dovolené odchylky na lité kyvce. Tolerance +-3mm. Čím širší zadní kolo, tím větší.

1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie

1.10.2024 v 13:03 | Nahoru | #19
Tak jak píše Ramlík, nepřesnost měření na zadním kole, dělá na dvou metrech milimetry, další nepřesnost seřízení zadního kola i když píšeš sežízení podle šupléry.
Povol na přední vidlici stahovací šroub osy kola a několikrát propruž vidlice, dej na hlavní stojan a přitáhni osu. Podle předního kola srovnej zadní do latě a jdi to projet.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie

1.10.2024 v 13:33 | Nahoru | #20
jardad>
...mám za to, že tazatel píše o tom, že při pohledu zepředu na přední kolo s překrytím zadního, mu to dělá X, což výše popisovaný postup neodstraní....

1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie

1.10.2024 v 16:59 | Nahoru | #21
Tom270>
Jsem dlouho přemýšlel, jestli se zapojit,ale když to jardad vykopnul a teď sklízí bídu, tak ho musím podpořit.

1) Odchylku 10mm (1cm) na kolech, který jsou 2 metry od sebe a různých rozměrů okem nepoznáš. Stačí si představit, jak to v praxi probíhá (Kámoš (v lepším případě stojan) ti drží motorku rovně a ty na to zepředu od země zíráš, snažíš se mít zadní kolo v zákrytu, což kurva nejde, když má přední má 7 a zadní 18 cenťáků a ty se na tý pneumatikový bambuli snažíš odhadnout kudy přesně vede středová osa). Jako ani hovno kamaráde a říkám to z vlastní zkušenosti.

2) Pokud vyloučíme nakopnutej rám (což myslím u nový motorky můžeme), tak je nejpravděpodobnější, že to (pokud to je fakt posunutý) je způsobený špatně uchyceným zadním kolem (kdy je mírně na štorc). A přesně jak píše jardad, pár milimetrů šikmo uchycený osy zadního kola, ti rozhodí souosost (nebo jak tomu říkat) o násobky. jardad zároveň píše, co s tím udělat (srovnat předek a podle toho lištama srovnat zadek).

Takže za mě cajk.

souosost kol / geometrie

1.10.2024 v 18:19 | Nahoru | #22
No já teda centimetr štafle poznám od oka a nemusím se pod motorků plazit.
Ono to de taky zhlídnůt za jízdy zezadu někým druhým (musí se jet rovně, né brčkovat čtyřicítkou), případně natočit to na videum.
A esli to opravdu takové štafle má a je to nové - je to zmetek.
Myslím si, že v tomto případě by bylo důkazní břemeno na prodejci...ty si přesvědčený, že to není vpořádku...že tě kupující přesvědčuje, že bílá je černá a nebo naopak - potom by to ve mě vzbuzovalo spíš obavy než důvěru...já bych prchal, člověče...
Ještě takový přípodotek - aj slabá křivá motorka tě na kluzkém povrchu při přidání plynu dokáže poslat kam nechceš .

(reakce na) souosost kol / geometrie

1.10.2024 v 18:48 | Nahoru | #23

ramlik píše: Kohlstein> 10mm rozdíl mezi souosostí (tvl to je slovo!) kol, ne v krku!
...proto mu servisák řekl, že měřit pomocí latě je blbost. Stačí víc přitlačit na gumu a na dvou metrech je cm hned. Taky jsem to doma zkoušel. Pak přijel technik od Halbicha, zasmál se a ukázal mě tabulku tolerancí jednotlivých bodů na rámu a dovolené odchylky na lité kyvce. Tolerance +-3mm. Čím širší zadní kolo, tím větší.



Tak už jsme se sice posunuli od zednických tolerancí k tolerancím pro orební pluhy. Že někdo od Halbicha obskurní pojízdnou metodou ukazuje prstem na 3 mm, tak je to taky proto, že dělá pro pojišťovny. A proto, že jsou to opravárenské tolerance, ne výrobní.
Obecně platí, že důležitější prvky rámu jsou v toleranci 0,5 mm a míň důležité 1 mm. Krk řízení vůči ose kyvné vidlice dle určení stroje, ale tam už se obvykle honí setiny.
Příkladem budiž rám ČZ 180. https://www.motorka...ni-cz-180-29239.html

souosost kol / geometrie

1.10.2024 v 19:00 | Nahoru | #24
Z homologačních řádů pro superbiky a další deriváty.

1 reakcí na tento příspěvek souosost kol / geometrie

1.10.2024 v 19:42 | Nahoru | #25
za mých mladých let soused "rovnal" Simsona a kontrolní měření prováděl projetím navhlčené části vesnické silnice . A na suchu kontroloval stopu

(reakce na) souosost kol / geometrie

2.10.2024 v 08:28 | Nahoru | #26
MAJK_TORTELINA> To dává smysl.
Kohlstein> Nikdo neříká, že rám má mít tolerance v centimetrech. Co říkám je, že pokud máš špatně uchycený zadní kolo (což se může velmi jednoduše stát a ničeho se nemusíš všimnout), tak se to projeví v o řád větším rozhozením "souososti".

EDIT: Tak jsem si osvěžil znalosti trigonometrie. Za předpokládu, že rozteč zadního kola je 20 cm a rozvor (vzdálenost předního a zadního kola) je 2 m, tak se 1mm chybně uchyceného zadního kola projeví 10mm rozdílu v souososti.

Naposledy editováno 02.10.2024 08:55:23

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie

2.10.2024 v 08:40 | Nahoru | #27
Bozo>
...Nechci se pouštět do žádných velkých akcí typu geometrie , ale stále mě není jasné, jak můžeš srovnat svislou osu kol (dotaz byl na X rozhození- tudíž jako křivý rám) vycentrováním zadním kolem, které jde centrovat na ryskách pouze vodorovně, tj. svislá zůstává tak jak je z výroby (je to dáno kyvkou a přesnou drážkou pro osu) a tím pádem můžeš posouvat oskou kola levá-pravá, buď dopředu, nebo dozadu. Tím změníš jen směr kola ...asi takto při pohledu shora I/I nebo opačně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie

2.10.2024 v 09:06 | Nahoru | #28
Tom270> Tady asi dochází k nějakýmu zmatení. Nikdo nemluví o horizontální ose (tj. rovnání kol odshora dolů), mluví se o vertikální ose zadního kola (tj. to jak zadní kolo zatáčí). Asi nejlepší, když to ukážu na nákresu, pohled shora, vlevo správný stav, vpravo špatný stav, kde jsem na stejnou situaci doplnil červený čáry, který ukazují, kde může být problém (v zadním kole nebo v rámu, obojí má stejný vliv na souosost).

Naposledy editováno 02.10.2024 09:20:27

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) souosost kol / geometrie

2.10.2024 v 09:22 | Nahoru | #29
Bozo>
tohle je mi jasné , jen původní dotaz tazatele byl , že se mu zdá při pohledu zepředu, že jsou kola do X, to chápu tak, že jsou kola ve svislé poloze pod špatným úhlem do stran ( jako špatný úhel krku vůči zadní kyvce . Tvůj nákres není tento příklad.

(reakce na) souosost kol / geometrie

2.10.2024 v 10:37 | Nahoru | #30

Tom270 píše: jardad>
...mám za to, že tazatel píše o tom, že při pohledu zepředu na přední kolo s překrytím zadního, mu to dělá X, což výše popisovaný postup neodstraní....


Píše, že mu připadá......
Koukalo na to pohledem 5 lidí a viděli jsme to jen dva.
Pokud má pochybnosti, nechat změřit.
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Yamaha MT09 2021 - střílení do výfu... [1, 2] Yamaha MT-09 volacek 47 4.10.2024 v 22:52 TomasRA
Yamaha MT09 rv 2022 (kyklop) - cukani [1, 2] Yamaha MT-09 Gery9 38 25.9.2024 v 08:52 horten26
Tlumič řízení MT09 2024 Yamaha MT-09 FYN69 6 8.8.2024 v 15:24 FYN69
Dynojet - Kdo umí naladit motorku Yamaha MT-09 volacek 7 28.7.2024 v 21:37 volacek
někdo na menší trip Balkán a okolo ... Suzuki VZ1600 Marauder, Yamaha MT-09 Gery9 3 17.7.2024 v 07:55 Gery9


TOPlist