Téma: Slabá jiskra Jawa 555
9.1.2025 v 13:05
Zdravím, už si nevím rady tak se zeptám zkušenějších. Měl jsem na pinckovy ještě bakelitovou cívku. Ta odešla tak jsem tam hodil jedinou co byla poruce 12V jezdilo to na ni v pohodě akorát při nízkých otáčkách občas vynechala. Teď jsem si koupil novou 6V cívku a nemohl jsem nastartovat. Využil jsem toho že mám doma rozebrány ještě jeden motor a začal jsem měnit. Nejdřív kabel ke svíčce potom kondenzátor kladívka stator nakonec i magnet a jediného čeho jsem dosáhl je slaboučká jiskřička. Při jízdě se chová docela normálně ale jakmile přeřadit na trojku vůbec se jí nechce do otáček což se s 12V civkou nedelo. Chtěl bych zmínit, že s destičku na které je kladívko jsem nijak neposouval a je od výroby stále na stejném místě (někde jsem se dočetl že se pak rozhodí síla jiskry).

Tak se ptám nenarazil někdo na stejný problém a byl úspěšnější než já? Popřípadě dokázal by mě někdo nasměrovat na chybu, kterou dělám a nevidím ji.

1 reakcí na tento příspěvek Slabá jiskra Jawa 555

9.1.2025 v 14:06 | Nahoru | #1
Bakelitove cívce je jedno kam dáš kostru, ale plechová má kostru do těla cívky a musíš ji zapojit správně.

1 reakcí na tento příspěvek Slabá jiskra Jawa 555

9.1.2025 v 14:53 | Nahoru | #2


Elektriku mám zapojenou takto.

(reakce na) Slabá jiskra Jawa 555

9.1.2025 v 21:31 | Nahoru | #3

ja1 píše: Bakelitove cívce je jedno kam dáš kostru, ale plechová má kostru do těla cívky a musíš ji zapojit správně.



To by mohlo fungovat v případě cívky pro modely 05 až 23 (nebo třeba simsony s kladívkama) kde ta cívka má jeden pól natvrdo na kostru. Jenže ty jsou značený jako "8V" .

U běžná "plechová" 6V cívka pro bateriový zapalování to takhle nemá protože by musela být namontovaná v nějakým plastovým držáku aby fungovala. Bez odizolování od kostry by buď docházelo ke zkratování baterky nebo by bylo šlusnutý kladívko. A stejně je to s 555 kde je místo baterky prostě jen vinutí magneta.
Každopádně se to dá jednoduše ověřit - prostě změřit odpor mezi pláštěm a vinutím (ani měřák není třeba - stačí propísknout nebo žárovka a nějakej zdroj).

Naposledy editováno 09.01.2025 21:33:52

(reakce na) Slabá jiskra Jawa 555

9.1.2025 v 21:47 | Nahoru | #4
EngineKaput> Zkus odpojit drát co vede z pólu 1 indučky do spínačky (tím se eliminuje možnost že energii bere spínačka). Pokud se nic nezmění tak odpoj drát od vývodu 15 (buď na indučce nebo u magneta - to je to co je úplně špatně na schématu pojmenováno jako "dynamo"). Kliku do polohy kdy je kladívko rozpojený. Na indukční cívku na pól 15 a kostru připoj zdroj napětí 4-8V co dá alespoň 3A (ideálně 6V akumulátor ale na tu kontrolu postačí i nějaká menší baterka). Polarita je fuk. A pak to zkus protočit jestli to hodí normální jiskru. Když ne tak je problém v indukčce nebo kladívku. Když ano, tak je problém ve zdroji - vinutí magneta nebo slabým magnetu co je v rotoru atd.

Slabá jiskra Jawa 555

9.1.2025 v 22:38 | Nahoru | #5
Díky za rady. Cívku jsem měřil multimetrem a má nějakých 1,7 ohm primár a 6000 ohm na sekundáru. Kablik od spinačky jsem měl při testování odpojený. Určitě vyzkouším to s tou baterií a dám vědět jak to dopadlo.

Slabá jiskra Jawa 555

15.1.2025 v 12:40 | Nahoru | #6
Tak dneska jsem to zkusil s tou baterií a beze změny. Jiskra je i tak slabá a zdálo se mi že občas nepřeskočí vůbec. Zkusil jsem i vyčistit kladívka jemným smirkem a najednou přestala jiskra skákat úplně. Až po chvíli startování se jiskra zase objevila a když jsem nastartoval tak to mezi kladívkama hodně jiskřilo.

Slabá jiskra Jawa 555

15.1.2025 v 14:47 | Nahoru | #7
Jsou jen 2 možnosti, špatně odizolovane kladívko, nebo špatný kondik. Nový čínský není dobrá volba, pohledej starý výroba ČSSR

Slabá jiskra Jawa 555

15.1.2025 v 15:36 | Nahoru | #8
Nebo špatná izolace vodiče od indučky ke kladívku.

Slabá jiskra Jawa 555

18.1.2025 v 12:40 | Nahoru | #9
Tak jsem si dnes vzal celé zapalování do parády všechny styčné plochy jsem očistil od nečistot a kladívko jsem rozebral a pořádně ho očistil a už to funguje. Jiskra přeskočí pokaždé a je krásně fialová. Ale je vskutku zvláštní že na tu 12V cívku to tak krásně jelo. Moc děkuju za všechny rady

Slabá jiskra Jawa 555

18.1.2025 v 14:09 | Nahoru | #10
Problém kvality "jiskry" je poměrně komplexní záležitost. Jednak je třeba řešit celkovou energii a pak je to taky záležitost rychlosti náběhu napětí, maximálního napětí a doby hoření oblouku. 12V cívka má jinej převodní poměr, jinou indukčnost a činný odpor vinutí a tak možná byla schopná vygenerovat s dodanou energií dostatečně vysoký napětí aby to zažehlo směs. Co se ale u takových malorážek nepozná že to možná mělo příliš krátkou dobu hoření a schopnost zapálit třeba chudší směs (to by se poznalo při jízdě konstantní rychlostí po rovině apod.) nebo to třeba nemělo dost energie ve vysokých otáčkách (takže by to dosáhlo menší maximální rychlosti z kopce - což stejně nikoho nezajímá) nebo to mělo mizernou strmost náběhu napětí což snižovalo schopnost generovat oblouk při znečištění svíčky atd.
Při optimálních podmínkách je potřeba řádově nižší energie pro zažehnutí směsi než v extrémech (chudá směs, znečištění, nízká teplota, vysoký otáčky atd.).
Ono je to vidět na potřebných energiích - 555 má zapalování dimenzováno na cca 25mJ, kontaktní zapalování s rozdělovačem končí někde u 45mJ, dvousvíčkový systémy pracují s cca 60mJ a dnešní zapalovací soustavy s indučkama na svíčce pro motory s přímým vstřikem a vrstvením směsi potřebují 120mJ. Pro samotnou iniciaci zážehu směsi při ideálních podmínkách ovšem stačí 0,035 mJ.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Opalující se kladívka na zapalování... Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/555 Pionýr, Jawa 50/21 Pi... AdaM123456 7 7.1.2025 v 19:59 MILOS61
Jak zespolehlit fichtla [1, 2] Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/05, Jawa 50/23 Mustang, J... Leffee 32 17.11.2024 v 07:31 Johny_R
štartovanie jawa 555 Jawa 50/555 Pionýr Emko62 13 2.9.2024 v 21:02 Bundes
Oprava Klikovky Jawa 50/555 Pionýr Tom350354 2 24.7.2024 v 16:39 rg250
Zvyšování výkonu Pařeza Jawa 50/555 Pionýr Guc 25 2.5.2024 v 14:28 laďa-prášil

TOPlist