Téma: Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350
19.12.2009 v 22:18
Nechte už té hádanice o "politice..." Už to nikam nevede... Zná někdo podrobnosti? Foto je z brněnského veletrhu z roku 1983..
2 reakcí na tento příspěvek Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350
Podrobnosti jako jak to funguje? Nebo co tím myslíš? Je to kotoučová brzda ovládaná lankem. Používá se to ještě dnes, třeba u minibiků nebo u lepších kol. Ve vnitř toho třmenu je vypínací mechnismus, který tlačí na pístek a ten na destičku. Aspoň se teda domnívám.
mischa638>Podrobnosti jako jak to funguje? Nebo co tím myslíš? Je to kotoučová brzda ovládaná lankem. Používá se to ještě dnes, třeba u minibiků nebo u lepších kol. Ve vnitř toho třmenu je vypínací mechnismus, který tlačí na pístek a ten na destičku. Aspoň se teda domnívám.
Jo, je to tak, třmen má vevnitř šnek, na něm je pakna - páčka, při zatažení za paknu - páčku se šnek pootočí a vysune a zatlačí na brzdovou destičku. Akorát aby to správně fungovalo, musí být třmen plovoucí, protože brzdná síla jde jenom z jedné strany...je o zastaralý systém, houno to brzdí. Hydraulika je stokrát lepší...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350
mischa638> Spíš bych napsal u těch horších kol, co se chtějí tvářit jako lepší
Lepší kola mají hydrauliky.... A mimojiné, ty lankové kotoučovky se moc často nepoužívají


1 reakcí na tento příspěvek Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350
Je to stejnej systém jak u jawy 555 na spojku... tady de spíše o to jestly je to výmysl jawy, nebo čz, proč se to nevyrábělo atd... myslím si že v tý době by bylo i tohle lepší jak bubny 
Naposledy editováno 20.12.2009 00:13:12

Naposledy editováno 20.12.2009 00:13:12
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350
Davv> ty bubny nejsou špatné, podle mě brzdí úplně v pohodě, akorát přední duplex je citlivý na správné seřízení. Když není, tak brzdí hůř, než jednoklíč

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350
Laďa.s> Na kolech se používaj i hydraulický brzdy? To sem ještě neviděl, tak s tou váhou co má kolo to musí brzdit jak drak
Tak já na kole neseděl ani nepamatuju, no maximálně s hospody, ale to je člověk rád, že dojede dom natož aby študoval brzdy


1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350
mischa638> jojo mají hydraulický brzdy
a nebrzdí to nejhůř no


1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350
Fid0> hydry brzdí dobře, ale nesmí to být levné šméčka, které jsou tam jen "na oko"....
JyrkaFM>Davv> ty bubny nejsou špatné, podle mě brzdí úplně v pohodě, akorát přední duplex je citlivý na správné seřízení. Když není, tak brzdí hůř, než jednoklíč
Tak špatný nejsou, to zas ne, na ty jawí výkony to stačí, ale třeba by tohle mohlo bejt trochu lepší, to je přece cílem konstruktérů, cokoliv zlepšovat

Takže jen bych doplnil... To že se tato brzda nikdy na motorkách neobjevila má prozajický důvod. A to rok... to je rok 1983. A v tehdejší době centrálního plánování bylo nerealistický, že by výrobci dostali někde výrobní kapacity na výrobu hydraulických komponent pro něco tak zbytečnýho jako byly motorky a dovoz nedejbože ze západu byl úplný sci-fi. Tak byl už tehdy použit axiální kuličkový mechanismus (uvnitř je tříchodá šroubovice a jednoduché tříkuličkové axiální ložisko - šnek má neúnosné tření a mechcnismus typu jawa 555 není schopen vyvinout potřebné vypínací síly). Na tehdejší dobu výborné řešení, leč i toto řešení bylo vzhledem k nutným investicím d výrobního zařízení odsunuto do archívu... škoda jako dříve mnohokrát v motocyklovém průmyslu u nás.
Toto řešení má své nevýhody (neschopnost vymezování vůlí při opotřebení destiček) tak i výhody (odolnost proti vysokým teplotám a servis - není nutno udržovat hydrauliku).
Že je třeba použít buď plovoucí třmen nebo kotouč stejně jako u všech ostatních jednopístkových nebo jednostranně působících systémů je snad naprosto jasné a jak to brzdí je spíš otázka konkrétních kostrukčních detailů a silových poměrů.
Takže asi tak.
Toto řešení má své nevýhody (neschopnost vymezování vůlí při opotřebení destiček) tak i výhody (odolnost proti vysokým teplotám a servis - není nutno udržovat hydrauliku).
Že je třeba použít buď plovoucí třmen nebo kotouč stejně jako u všech ostatních jednopístkových nebo jednostranně působících systémů je snad naprosto jasné a jak to brzdí je spíš otázka konkrétních kostrukčních detailů a silových poměrů.
Takže asi tak.
1 reakcí na tento příspěvek Šroubová kotoučová brzda Jawa-ČZ 350
Vím jak to funguje. Měl jsem na mysli, zdali to někdo neviděl na Jawě či ČZ... Dle mě se to nakonec ani nevyrábělo..
nevyrábělo, ale bylo to k vidění i na prototypech motokrosů čz,
pak za pár let se dostal do výroby hydraulicky ovládaný třmen, jak ho známe dnes, dvoupístový, později s plovoucím kotoučem...
přičemž se souběžně s výrobou motorek osazených kotoučem, vyráběly i ty bubnové dvouklíčové, které taky nebrzdí zle, pookud se správně slícují a seřídí.
pak za pár let se dostal do výroby hydraulicky ovládaný třmen, jak ho známe dnes, dvoupístový, později s plovoucím kotoučem...
přičemž se souběžně s výrobou motorek osazených kotoučem, vyráběly i ty bubnové dvouklíčové, které taky nebrzdí zle, pookud se správně slícují a seřídí.
třindy počínaje typem 639 měly kotouč běžně, byť pevný a nevrtaný... později se na ně dostala plovoucí děrovaná verze, jak ji známe z dnešních a novějších..
stejnou brzdu měly i Čz od 487, ovšem vždy v podstatě spíš na přání, na několika provedeních ČZ 175/180 byla vždy souběžně i s dvouklíčovým bubnem, byť i ten byl pak jiného provedení, kvůli novému typu vidlic a tudíž jiného záchytu reakce..
na jawě brzdí dobře, na lehké číze brzdí hodně moc dobře... v podstatě za provozu furt dva prstíky (plovoucí)
tuhle brzdu pak zdědily i poslední záchvěvy "cagiva roadster" opět zezačátku pevný, potom plovoucí.
stejnou brzdu měly i Čz od 487, ovšem vždy v podstatě spíš na přání, na několika provedeních ČZ 175/180 byla vždy souběžně i s dvouklíčovým bubnem, byť i ten byl pak jiného provedení, kvůli novému typu vidlic a tudíž jiného záchytu reakce..
na jawě brzdí dobře, na lehké číze brzdí hodně moc dobře... v podstatě za provozu furt dva prstíky (plovoucí)
tuhle brzdu pak zdědily i poslední záchvěvy "cagiva roadster" opět zezačátku pevný, potom plovoucí.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 250 - spojka Jawa Přestavba | 125ccm | 27 | 15.3.2023 v 09:51 Jirk_K |
Co s tekoucí nádrží? [1, 2] Jawa 350/634, Jawa Přestavba | derryn | 44 | 21.2.2022 v 14:19 FJRPEPA |
Zachraňte 4 válcovou závodní Jawu [1, 2] Jawa Přestavba | Fidlous | 32 | 24.10.2018 v 06:34 MartinED250 |
Nová Jawa 1000 [1 ... 20, 21] Jawa Přestavba | drrath | 606 | 27.5.2016 v 09:14 HonzaHus |
nejšílenější přestavby pincků :-)... [1 ... 7, 8] Jawa Přestavba | Roman2bk | 239 | 18.5.2015 v 00:03 markus |