Nedisponuje někdo z Vás grafem výkonu motoru v závislosti na teplotě nasávaného vzduchu?
Nebo popř, ideální teplota nasávaného vzduchu pro ideální výkon motoru?
PS: připadá mi,že pokud je vzduch chladnější pod cca 15 °C tak to šlape tak nějak lépe , a nebo je to subjektivní pocit?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
toranaga>to jsem měl kdysy u fiata uno turbo. Nádržka a motůrek z střikovačů a už to lítalo
To co jsi měl na svém fiátku bylo tak maximálně stříkání vody na IC ale rozhodně ne řízené vstřikování vody do sacího traktu motoru, to má na svém voze co si teď na rychlo vybavuju Raddy z fora 200sx.cz kde se dá dočíst jak to funguje a co to stálo. Já jsem docela dost řešil teplotu nasávaného vzduchu u mojí stavby zde kde bylo bohužel málo místa kolem motoru a díky montáži poměrně malých turbodmychadel byla teplota nasávaného vzduchu kolikrát i k 80°C při klasických intercoolerech s chlazením vzduch/vzduch, nakonec jsem přešel na chlazení voda/vzduch kdy IC měli svůj zvláštní vodní okruh s externím chladičem a dvěmi el. čerpadly, tímto jsem srazil teplotu vzduch na nějaých 40°C a i to nebylo ideální. Výkon se bohužel něměřil, ale stavěný to bylo dle jednoho američana který s klasickými IC dosáhl výkonu 444PS a 709Nm na zadní ose (původně 220PS a 450Nm na motoru) při plnícím tlaku 0,32bar, já tam cpal 0.5bar tak snad ten výkon byl tak nějak podobný.
K častým dotazům patří i takzvané vadnutí motoru v horkých letních dnech.
Umístění airboxu přímo za válci má tu nevýhodu že se při jízdě ohřívá až na 60 stupňů a tím dochází k ohřevu vzduchu který jím prochází.
Čím je vzduch teplejší tím více se zvětší jeho objem a po průchodu karburátorem a jeho ochlazením se dostane do klikové skříně méně
směsi a tím poklesne výkon motoru.
Řešením může být přivedení studeného vzduchu do airboxu např. hadicí pod nádrží ze předku motocyklu.
[img]
[img]
Červená – teplota airboxu 62 C , Modrá – teplota airboxu 25
EDIT: zapomněl jsem dopsat že grafy jsou z jawy 350
Naposledy editováno 26.12.2009 14:45:15
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Rawiri.Kawasaki> a nenapadlo vás třeba roztažnost? Pokud osobně vím, tak plyn(v tmpř. vzduch) má při 15° a při 30° hodně velký rozdíl objemu. Z toho důvodu se do už menších turbodmychadel cpou vyměníky teploty, aby do spal. komor šlo více vzduchu. U turbokopresorů se dávají mezistupňové chladiče pro chlazení plynu mezi stupni a pak se získává větší tlak. Motor není vyjímkou...čím je menší teplota vzduchu, tím má menší objem, tím se dostává víc vzduchu do komory. Tohle je i jeden z principů NOS sad !!
hochu ty meleš...
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Jen drobnost ... přivádět vzduch jen tak hadicí ze předku - dobrá volba, faktem je, že tahle hadice musí mít jistý průměr a jisté vedení a to tak aby tlaková ztráta byla co nejnižší. Jinak vadnutí motoru v létě to je fakt, ale někdy to může být i otázkou špatného chlazení motoru jako takového, takže se tady zase sčítá více faktorů.
Jinak pěkné grafy.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Podívej se třeba článek o testu paliv - http://www.motorkar...va-paliva-14694.html a přečti si k němu komentáře. Autora článku osobně velice dobře znám a je to pro mě zkrátka PAN mistr, který opravdu ví a i přesto, někteří jedinci si tam pořád melou své a nepřesvědčí je ani grafy z brzdy.
Naposledy editováno 24.12.2009 16:12:25
Proto odborna debata velmi casto probiha tak, ze informovani se nevyjadruji, pripadne predlozi jen zjednodusena prohlaseni. Zaver pote vetsinou neni zadny smysluplny.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Mirek12>studeny vzduch jee bohatší na kyslík a má menší objem,takže se ho dostane do válce více a při zapálení se roztáhne a motor má větší výkon. u přeplňovaných motorů jsou mezichladiče aby se snížila teplota vzduchu protože jak proudí přes rozžhavené turbo se nahřívá a to není dobré dále se to kombinuje u různých typů aji z chladičem paliva.. ale to sme u aut
jo jo říkáš to správě!! jednoduše pro všechny
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
spoustu užitečných informací je taky na oleje.cz, kde je to všechno i pěkně vysvětleno
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
----------------
Jinak to co pise Dawe02 o tom vysvetlovani, tak tak to proste je. Ja bych jen doplnil, ze ne vzdy je nutna nejaka primarni vedecka literatura. Z meho pohledu jsou vynikajici 50 a vice let stare knizky. Novinky to nejsou, ale obecne principy plati stale. Tam je to vse vysvetleno tak jak rika muj kolega starsi projektant, aby to pochopila i delnicka trida.
------------------
Jinak v soucasnosti se podobne zalezitosti testuji nejdrive pomoci CFD softu, treba Fluent:
odkaz1
odkaz2
A kdo ma zajem, tak muze zadarmo pouzit software Openfoam.
Naposledy editováno 24.12.2009 19:20:15
babuka>Jinak v soucasnosti se podobne zalezitosti testuji nejdrive pomoci CFD softu, treba Fluent:
odkaz1
odkaz2
A kdo ma zajem, tak muze zadarmo pouzit software Openfoam.
Pravda. Avsak proudeni je zaroven velmi slozitym predmetem simulaci jak je zname dnes.
Velmi citlive na okrajove a pocatecni podminky, velmi silne bifurkujici.
Proto se v aplikovanem vyzkumu i prumyslovem vyvoji pouziva hlavne DOE.
Naposledy editováno 24.12.2009 19:55:21
2 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
v této dimenzi jsem pouhým laikem ( jsem strojař) . Tudíž nějaký přínos ode mě nečekejte, založil jsem toto vlákno , položil dotaz a ten byl zodpovězen.
Chtěl bych se Vás zeptat, myslíte si, že dejme tomu konstantní teplota (15°c) by byla pro motor ideální ?
2) Jak docílit této konstantní teploty u motocyklu ?
NA tuto myšlenku jsem přišel, když jsem aplikoval tepelné čerpadlo vzduch - voda - tak z výparníku jde dá se říci pořád stejná teplota, nezávisle na počasí.
1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Já jinak Openfoam používám na naprosto jinak primitivní výpočet tlakové ztráty taveniny tekoucího polymeru v potrubí a tam to funguje dobře.
A třeba nějaké relativní porovnání výpočtu koeficient odporu vzduchu pro různě upravené karosérie auta/motorky, nebo návrh vedení vzduchu do air boxu (tlaková ztráta, ohřev) nebo nějaký přestup tepla, to jsou běžné a provařené aplikace. Jo frajeřina jsou vícefázové toky - návrh náplňové, výplňové destilační kolony atd. Jinak program openfoam byl primárně vyvinut pro 3D simulace opotřebení (třeba kavitace) vstřikovacích čerpadel u dieselu. Prostě model je pro oddělení zrna od plev a potom následuije experiment.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
šmudla>
Znám se s jedním kontsuktérem ze Škodovky a mohu se ho zeptat jestli je nějaké pravidlo z hlediska teploty na kterou navrhují auta. Ta teplota 15 °C minějak přijde, že to je přibližně průměrná roční teplota, takže se možná vše navrhuje na nějakou průměrnou roční teplotu. Nevím teda jestli pro motorku není nějaká jiná průměrná roční teplota na kterou se navrhuje optimum.
K tomu druhému dotazu - právě otom jaké úpravy, tak o tom tu je řeč pořád. A pro mně je tady závěr, že i když se tady bavíme na úrovni poučených laiků, tak stejně nedáme nic dohromady a kóor když máš motorkujakou máš, ta musela projít setsakrametským vývojem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Dawe02>babuka> v oboru o kterem se bavime zrno od plev oddeluje expert na zaklade zkusenost a zasadnim voditkem pro iterace ve vyvoji je (nakladny) experiment.
Tak k čemu je potom Fluent ? Že se za něj platí ?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Boom "MKP na vse" je imho za zenitem a rada velkych firem v automotivu se jim strhnout ani nejak zasadne nenechala..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Dawe02>babuka>
urcite souhlas ze tyhle metody nejsou vseobjimajici, ale na to oddeleni zrna od plev a i z duvodu casu a i urcite jak naco - radsi uz nebudu kazit vlakno CFD jsem chtel zminit hlavne kvuli tomu, abybylo videt, ze ten vyvoj neni zas takova legrace1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
Jinak matematicke modelovani bylo tema moji disertace, takze jsem o tom neco i vedel a proto si dovoluju tvrdit to co tvrdim...navic zkusenosti z praxe v US automotive firme mluvi jasne pro experiment, jak jsem uz psal.