Pohrávám si s myšlenkou upravit motocyklový motor pro pohon ultralehkého letadla. A vzhledem k tomu, že letecká fóra mlčí, se pouštím na půdu kde se vždy kecá až až . První můj dotaz směřuje k tipu nějakého levně, běžně sehnatelného motoru o výkonu nějakých 35 až 45Hp (26-33KW). Druhej dotaz je jestli má někdo představu kolik by mohl takový motor bez převodovky vážit. Dál otvírám k dizkusi víceméně k plkání a vymýšlení, proč by to nešlo
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Twister píše: A takhle to dopada když někdo nečte celé téma
http://affordaplane.com/about.html
2 reakcí na tento příspěvek Letecký motor
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Jindra650 píše: Promin, ale to je presne to co jsem rikal, ze je uplne mimo nevim, co ocekavas od takovyho hadraka, ale neprijde mi to jako dobra cesta, za kazdou cenu levne ....neni lepsi investovat 40tis jak tu padlo treba do vycviku, pokud jeste nejsi pilot a litat v aeroklubu na spolecny technice, ktera bude trochu jinde ...a zda se mi, ze si asi jeste poradne v ULL neletel, protoze obcas to bejva sranda i v dospelejsich letadlech spadajicich do ULL ...
Jsem pilot. Sice ne UL. Ale GLD. O pořízení vlastního letadla uvažuju pro snížení časové a i finanční náročnosti. Jinak co od toho ocekavam, ze se dostanu do vzduchu a zaletam si. Tydle naroky jsou o individualnim nazoru. Nekdo si vytahne padakovy kridlo z batohu a lita s tim z kopce. Jiny musi mit ASW15 a litat s nim 500km prelety.
Jinak jedna se o proverenou konstrukci. Leta jich nekolik desitek az stovek. Konstrukter se honedba ze za 10 let provozu nebyla zaznemanana jedina nehoda na tomto stroji.
2 reakcí na tento příspěvek Letecký motor
plus teda to dvojitý zapalko (a jak tam dostaneš další díru na svíci?)
btw. Jindra650 - tak pán už je absolvent, jo?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
šmudla píše: jinak zde a dnes je ultralight za 90 tisíc. Co si budeme povídat, uvažoval jsem o něm také.
K rogalu me to nikdy netahlo. Tahne na tebe, kurví ti to pilotní navyky. A je to obdobně drahy jako UL obdobnych vlastnosti
Dargas píše: a to by ten motor nemusel mít suchou skříň a jinej karburátor kvůli manévrům?
plus teda to dvojitý zapalko (a jak tam dostaneš další díru na svíci?)
btw. Jindra650 - tak pán už je absolvent, jo?
Nemusel. UL letadlo uz ze zakonu nevykonava zadne akrobaticke obraty. Takze vice mene jde o stoupani, klesani a zatacky do 30°. Motorka ti taky neprestane jet kdyz jedes do kopce z kopce nebo projizdis zatackou.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
O letectví nic nevím, takže netuším, jak velký problém je mít ve stodole letadlo a lítat s ním na černo z přilehlé louky. Jestli je to každému buřt tak jako s ježděním bezpapírových krosek po kopcích, nebo jestli tě při prvním vzletu budou nahánět policajti s vrtulníkem.
šmudla píše: Twister> prosimte kdyz bych si koupil UL - tak to nemuzu si jen tak vzletnout kdy budu chtit? a kdo me chyti?
Nejsem si jist jestli rozumim dotazu.
Ale pokud si pamatuju predpis s UL jde odstartovat prakticky vsude. Jen s tim musí souhlasit majitel pozemku a nesmis tam startovat a pristavat vic jak 10x za den (to uz by muselo byt letiste). Plus se musis jeste teoreticky ridit pokyny o okolnich prekazkach apod.
Kdo te chyti? Pravdepodobně asi nikdo. To by na tebe musel nejakej zavistivec poslat treba fizly. Riziko se spis skryva v tom kdyby se ti stal nějakej průser a ukazalo se ze litas bez papiru, technicky, povoleni...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Dargas píše: a to by ten motor nemusel mít suchou skříň a jinej karburátor kvůli manévrům?
plus teda to dvojitý zapalko (a jak tam dostaneš další díru na svíci?)
btw. Jindra650 - tak pán už je absolvent, jo?
Deadman píše: Jindra650> Jde o to, že za 30-50 litrů můžeš koupit 70kg motocyklový motor s nějakým výkonem, který musíš silně upravovat a přidělávat reduktor, aby to celé šlo do letadla použít. A nebo můžeš skoro zadarmo koupit pouze 2x težší V6 z auta, který má při 150kg výkon 150kW/280Nm (základní nevýkonné varianty starých 3-litrů), vrtule jde k němu připojit přímo a tím ti všechny peníze zbydou na stavbu letadla. Nevím, jak to letadlo musí být vybavené, ale v kabině větroně jsem viděl pouze kompas a mechanický výškoměr, nic jiného, ani vysílačka a přesto se s tím létat dá. V podstatě by si takto mohl za nejmenší peníze postavit "něco" díky silnému motoru schopné vzletu z louky a tím si splnit ten sen. Pochopitelně za cenu, že by to byl úplný bezpapírák, takže by s tím musel lítat na černo.
O letectví nic nevím, takže netuším, jak velký problém je mít ve stodole letadlo a lítat s ním na černo z přilehlé louky. Jestli je to každému buřt tak jako s ježděním bezpapírových krosek po kopcích, nebo jestli tě při prvním vzletu budou nahánět policajti s vrtulníkem.
Prosimte to letadlo vazi cely nejakych 130kg. Nemuzes do nej nasrat 3-litrovej motor co vazi stejne jak cely letadlo. Potrebuju nejakych 30KW. A ne 150... Boha jeho panove uz hooooodne prestrelujete.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Viděl jsem dost pokusů o stavbu vlastního ULL,nebo motorového rogala,ale 99% dopadlo fiaskem.
Vymýšlet vymyšlené se dnes už moc nevyplácí,doba a vývoj jde dopředu a člověk to nemá šanci sám pochytat.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Jindra650 píše: Twister> No, tak proc nechces litat na necem aeroklubovym? Nevim jaky vsechny typy litas krom Blanika a ASWcka, ale to jsou proti tomu luxusni opravdovy letadla. A nez se plizit par metru nad zemi v tomhle, tak radsi chvili abstinovat a pak se nechat vytahnout za 6tikilo zlinem ....nevim jak dlouho jeste planujes studovat, jestli jeste studujes, ale lepsi vydrzet a po studijich bud zustat u plachteni bez financnich omezeni a bojovat s casem, nebo poridit ULL, kazdopadne pohled socky studenta je zkreslenej.
Protoze pri poslednim pocitani sem zjistil ze s plachtarinou sem na tom financne obdobne jako s UL. S tim ze stravim celej den na letisti a letim treba jen nekolik minut. Plus jako clen AK musim vykonavat brigadnicke hodiny, konat sluzby a platit clenske prispevky. Zkratka je to velice casove i financne narocne... Postaveni tohoto maleho letadla, kort kdyz na to mam vzdelani a vyrobni zazemi neni az takovy problem. A poskytne mi jistou nezávislost...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Twister píše: Protoze pri poslednim pocitani sem zjistil ze s plachtarinou sem na tom financne obdobne jako s UL. S tim ze stravim celej den na letisti a letim treba jen nekolik minut. Plus jako clen AK musim vykonavat brigadnicke hodiny, konat sluzby a platit clenske prispevky. Zkratka je to velice casove i financne narocne... Postaveni tohoto maleho letadla, kort kdyz na to mam vzdelani a vyrobni zazemi neni az takovy problem. A poskytne mi jistou nezávislost...
nekolik minut? takze jeste ses zak? plachtarina se lita na hodiny a ne minuty ....chapu, ze to je casove narocny, treba celej vikend na letisti, brigady(ale to zalezi jak a kde, hodiny se daji zaplatit, nebo uz leckde taky nejsou a jsou vyssi clensky prispevky), ale ani ULL neni zadarmo ... nekde to budes hangarovat, od nekud budes vzlitat a z louky s metrovou travou to pujde tezko, nakonec zjistis, ze proti plachteni to je pekna nuda a s takovymhle hadrakem vecny souboj s prirodou...2 reakcí na tento příspěvek Letecký motor
Co se týká toho co je seriózní UL letadlo a co není. Je to stejné jako když někdo zastává názor, že cokoliv pod litr není motorka. Jiní jede na CBR125 je spokojenej a stačí mu to.
Mně osobně vyhovuje létat nízko v klidu se podívat na nějakou zříceninu a pak se pomalu vrátit domu. Nikdy sem nepropadl zápalu soupeření o to kdo doletí dál či výš.
Moje filozofie zdá se, ale není cizí spoustě lidem. Stále létá mezi námi mnoho paraglidistu, rogalistu, stratonaru, minimaxu, himaxu. Ne kazdy si proste muze dovolit koupit a provozovat Stinga, Zephyra, Coru atd.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Jindra650 píše: Deadman> to je prave problem, 150kg motor se ti tam proste "nevejde", koukni se nekdy na hmotnosti ULL letadel a jejich konstrukci, proc jsou asi "papirovy"? protoze te omezuje hmotnost, kridlo ti musi neco minimalne vazit aby uneslo zbytek a stejne je to se zbytkem, proto motor musi mit co nejmin, aby si moh mit co nejpevnejsi a nejbezpecnejsi zbytek konstrukce pri dany maximalni hmotnosti ...
Motor vhodný pro letadlo hmotnosti ULL je, jak jsem pochopil z diskuze, nedostatkový a drahý, protože ty motorkové se k tomu konstrukcí a parametrama moc nehodí. Takže za těch 40 co má na celé letadlo, nekoupí/neupraví ani ten ten motor. Zato mechanicky vhodných motorů dvojnásobné hmotnosti, trojnásobného výkonu a vhodného otáčkového spektra se všude válí hromada v podstatě zadarmo.
Pokud by tedy netrval na papírech, pak by neexistovalo hmotnostní omezení a k 2x težšímu motoru si může postavit větší 2x težší letadlo, protože ten motor ho díky své síle snadno utáhne.
Tím ho nenabádám k černotě, jen naznačuji, že vysrat se zcela na předpisy je asi nejlevnější cesta ke stavbě letadla. Pochopitelně ta černota má své nevýhody, předpokládám, že k letišti by se s něčím takovým nesměl ani přiblížit, aniž by se v předstihu důkladně spřátelil s celým jeho osazenstvem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Naposledy editováno 03.05.2011 19:13:59
Jindra650 píše: Twister> proc si teda neusetris na Sluku? nez spolihat na konstrukci nejakyho typa z horni dolni? je to hotovy a overeny
Uz sem to tu zminoval. U Sluky se dle predpisu musi kazde 2 roky menit latkovy potah kridel. Jeho výroba vyjde na 30 000czk. Plus musis pocitat generalku motoru Rotax, coz neni levná sranda. Naklady na porizeni letadla zanedbam...
Jinak jak uz jsem zminoval není to konstrukce Pepy z Depa. Ten clovek co to navrhl a postavil pracoval nekolik let v letecke tovarne. Lita jich nekolik stovek v USA, Kanade, Australii, Nemecku... za 10 let provozu nezaznamenali jedinou nehodu... Todle povazuju za srovnatelnou overenost se Slukou
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Naposledy editováno 20.04.2024 20:46:09
Deadman píše: Motor vhodný pro letadlo hmotnosti ULL je, jak jsem pochopil z diskuze, nedostatkový a drahý, protože ty motorkové se k tomu konstrukcí a parametrama moc nehodí. Takže za těch 40 co má na celé letadlo, nekoupí/neupraví ani ten ten motor. Zato mechanicky vhodných motorů dvojnásobné hmotnosti, trojnásobného výkonu a vhodného otáčkového spektra se všude válí hromada v podstatě zadarmo.
Pokud by tedy netrval na papírech, pak by neexistovalo hmotnostní omezení a k 2x težšímu motoru si může postavit větší 2x težší letadlo, protože ten motor ho díky své síle snadno utáhne.
Tím ho nenabádám k černotě, jen naznačuji, že vysrat se zcela na předpisy je asi nejlevnější cesta ke stavbě letadla. Pochopitelně ta černota má své nevýhody, předpokládám, že k letišti by se s něčím takovým nesměl ani přiblížit, aniž by se v předstihu důkladně spřátelil s celým jeho osazenstvem.
Letadlo bez papiru prakticky nelze provozovat
Nejde jen o start a pristani. Jakozto ze u takhle velkeho letadla nepripada start odjinud nez z letiste v uvahu. Na cerno te nikdo na zadnym letisti litat nenecha. Z toho by totiz meli pruser vsichni. Pocinaje tebou, vedoucim leteckeho provozu konce. I behem letu si povinen se hlasit ruznym leteckym dispecerum a to imatrikulacni znackou, kterou bez prihlaseni nemas. Coz o to lze si ji vymyslet. Ale pokud bys nedejboze nekde nouzove pristal neco se ti stalo, nebo poskodil cizi majetek. Je z toho takovych 6 let natvrdo plus zaplatit skody, pac takove letadlo ti nikdo nepojisti
...jinaktech papundeklu muze litat mraky, ale prave z takovych garazniku a samozvanych letcu maj pak na letistich a jinde hlavu jak patraci balon, viz. letecky incidenty atd.
Naposledy editováno 03.05.2011 19:30:27