AKCE JAWABLÁZNŮ
PLÁNOVANÉ AKCE JAWABLÁZNŮ
Podzimní bude v prvním týdnu v řijnu tedy 4-6.10.2024.
Místo zase Golf.
Rezervace ubytování 734 257 523 kdo chce, zamluví si sam solo.
Plánek kempu a jak to vypadalo pro ty co tam ještě nebyli u mě na rajčeti.
https://www.rajce.idnes.cz/verdom/album/podzimni-jizda-za-jawablazny
PROBĚHLÉ AKCE JAWABLÁZNŮ
Jarní proběhla. Termín druhý týden v dubnu tedy 12-14.4.2024
Byla super, sešlo za zdravé jádro, fotodokumentace u mě na rajčeti
Podzimní jízda byla 6.-8.10.2023 a po tom, co vypadl Kamýk i Skautovna v Autokempu GOLF .
Fotky VERDOM Kehaj Vlasťák
Celkem pohoda flek.
Jarní jawajízda 2023
12.5-14.5 v Kamýku nad Vltavou. Velký dík Kafimu a jeho milé paní za poskytnutí azylu a vlastně zorganizování bezva akce.
Fotky Verdom. Jen z pátka/soboty , v sobotu přesun na jinou akci.
Podzimní JAWAJÍZDA 2022 byla na osvědčené skautovně.
Opět obrovský dík Bimbamovi za zamluvení, Béďovi za výborné klobásky a dřevo a zbytku za to, že dorazil.
Nějaká fotodokumentace tady na rajčeti.
Jarní JAWAJÍZDA 2022 byla na doporučení Kehaje v okolí Mšena.
Posunula se o cca měsíc a stejnak to nijak neovlivnilo účast,
ale alespoň už byly otevřený campy a probíhaly nějaké akce, které v březnu nehrozí.
Fotodokumentace od Verdoma zde .
Podzimní JAWAJÍZDA 2021 byla po dvouleté pauze zaviněné koronou 16.10.2021.
Bylo to jako vždy super. Vyznamenání Béďovi za dřevo a báječné klobásky, Bimbamovi za skautovnu jakožto bezva flek a všem co se zúčastnili za bezva víkend.
Nějaká fotodokumentace zde:
https://verdom.rajce...imni_Jawajizda_2021/
https://kehaj.rajce....17530746/#nove-album
Podzimní Jawa jízda 2019 je za námi,
povedla se a jak jsme si jí užili je patrno z obrázků níže.
https://verdom.rajce...wablazni_jizda_2019/
Zajímavé moto weby:
https://www.jawanacestach.cz/
https://www.jednoustopouceskem.cz/lokality/
http://www.jawamania...poradna/default.aspx
http://www.veterankalendar.cz/]Veterán kalendář
*************************************************************************************************************************************
Můžeme poradit Jawabláznům i na FB:
https://www.facebook.com/groups/jawablazni
Než vyrazíte mrkněte na POČASÍ a nebo na POČASÍ
Český hydrometeorologický ústav
VETERÁNSKÉ AKCE A BURZY
NÁVRHY NA JAWA VÝJEZDY:
Technické muzeum Telč
Rodný dům F.Janečka Klášter nad Dědinou
Moto muzeum Netvořice
Vojenské muzeum Lešany
Stránky Jawabláznů, kde můžete najít různe tipy, rady, návody a fotky z cest: Web
Kdo se bude chtít aktivně účastnit na zvelebování webu, je potřeba se registrovat: ZDE
---------------------------------------------------------------------------------------------
Skupina Jawablázni
Fichtl výjezd za Svatomartinskou husičkou do Kácova 9.11.2013
Sraz v Kácově jak kdo dojede cca kolem poledne.Husu a fichtla sebou
Účastníci:Martaffon,Martin,Čmoud,Elevátor najeto cca 200 km
Podzimní vyjížďka 19.10.2013
Sraz již kdo chce a může 18.10. Bimbam opět zařídil sqělý nocleh v židovské škole u synagogy v Plaňanech.Jinak tradiční sraz ráno v 8:30 u Vrbčanské pumpy .Následuje přesun do Týnce k "fabrice " Jawa sraz v 10:30.Po té odjezd směr Kácov pivovar na oběd kolem 12:30,vyjížďka po okolí a zpět do Žiďárny.Je to návrh,další nápady jsou vítány.
Čmoud
Martaffon
Sema
Tachlovice 2013
Kehaj
Vlasťák
Čmoud
Rabakov 4.5.2013
Sema
Fichtlrider
Jarní Jawajízda 23.3.2013
Sema
Čmoud
Ast
Škodovák
Betkař
Martin
Svatováclavská Jawajízda 2012
Kafi
Čmoud
Jawablázni na Třeboňsku 2012
Čmoud
Druhá Jawajízda 2012
Škodovák
Čmoud
Kafi
První Jawajízda 2011
Fotky z Jawajízdy
Jawa jízda Endy
Jawajízda Sema
Odborná literatura
Literatura-jawarmaniak
elektro schémata
VZORNÍK BAREV RAL
VÝSLEDKY ANKET
Jak to máte přes zimu s moto?
Zazimuji a s moto nejezdím. 62% 13ks hlasovalo
Jezdím pořád. 38% 8ks hlasovalo
Pokládka moto (duben 2022)
Položil jsem motorku mockrát. 86% 12ks hlasovalo
Položil jsem motorku zatím jen jednou. 14% 2ks hlasovalo
Doposud jsem jezdil jen kolama dolů. 0% 0ks hlasovalo
Nejčastější poruchy motocyklů Jawa a ČZ
Zapalování 8% 3
Dobíjení 45% 17
Elektro rozvod 3% 1
Osvětlení a houkačka 0% 0
Převodovka 5% 2
Spojka a primár 0% 0
Klikové ústrojí 8% 3
Válec hlava píst a kroužky 5% 2
Rám praskání 0% 0
Kola - dráty ráfek 0% 0
Brzdy 0% 0
Tlumiče zadní 0% 0
Tlumiče přední 5% 2
Nádrž - prosak 3% 1
Startovací mechanizmus 0% 0
Pohon zadního kola sekundár 0% 0
Tachometr 0% 0
Táhla lanka bovdeny 8% 3
Karburace 5% 2
Přívod paliva 5% 2
4. Anketa: Co přidávám do žrádla svým dvoutaktním miláčkům. Nic neříkající ankety se zúčastnilo 61 lidí.
MOGUL M2T 20% 12
MOGUL TS 10% 6
MOGUL TSF 23% 14
LAVIO MOTO SYNT 2T 20% 12
CASTROL 2T 10% 6
M6A a M6AD 3% 2
SAE30 - 40 motorový 0% 0
MOTUL MOTOMIX 2T 2% 1
CINOL M2T 2% 1
VALAR TORSA 2T-SF 3% 2
SUNOCO 2T MX POWER 0% 0
SUNOCO 2T MX COMPETITION 0% 0
MOTOREX RACING GP 2T 0% 0
MOTOREX TWO STROKE 2T 0% 0
REPSOL COMPETITION 2% 1
OMV BIXXOL MOTOR BIKE 2T-S 2% 1
SHELL ADVANCE VSX 3% 2
DENICOL SUPER 2T 2% 1
TRAVOL 2T 0% 0
Anketa 10/2021-04/2022
Mám co mám a tak to zůstane 16
Spíše se budu zbavovat nasysleného. 2
Budu dál sbírat a nakupovat jak to půjde. 4
Anketa o pojišťovnách a kde máme pov. ručení
Generali Česká Pojišťovna 9%
Uniqa 6%
Kooperativa 14%
ČPP 34%
Allianz 17%
ČSOB pojišťovna 6%
Jinde než je uvedeno 14%
Anketa: Od koho pneumatiku na motorku mám ověřenou a mohu doporučit.(léto 2023)
Mitas 6%, Bridgestone 12%, Metzeler 21%, Michelin 9%, Heidenau 27%, Pirelli 12%, Dunlop 12%, Jiný výrobce 0%
OBČERSTVOVACÍ STANICE prověřené a doporučené.
Čestice u Borohrádku křižovatka silnic 11 a 36
Kondrac na 125 jižně od Vlašimi restaurace
Roztoky na Berounce - restaurace U Jezzu
U Držkatý Katky Nové Městečko.Ze Sušice po 169 na jih a odbočit přes most na 145
Hýskov v poslední době,když se řekne Hýskov,tak se mi nevybaví malebná vesnička kousek za Berounem směrem proti proudu Berounky,ale pořádná flákota přes kterou mám co dělat abych se ohnul opět k řídítkům
Bystřice u Benešova Hostinec U Hlaváčků.
Louny hotel a restaurace Černý kůň.Více info u Tondy Zlouna
Kácov pivovar křižovatka řeky Sázavy a silnice 125
Pokud se Váš příspěvek netýká tématu (české motocykly) odešlete ho prosím jako OffTopic aby se v tom potom lépe hledalo.
Kdo bude psát vulgárně, esejisticky utíkat od mototématu, útočit na jiné, tak je možná reakce ze strany adminů.
Více viz kafiho popis:
Zdravím všechny ve spolek.
Dnes jsem si dal práci a pohovořil s většinou těch, kteří sem chodí téměř celou dobu, co vlákno existuje.
Ptal jsem se na konkrétní důvody, které je vedly a vedou k neaktivitě ve vláknu.
Většina z nich sem pravidelně chodí, "čte", ale nemá chuť/důvod/motiv již přispívat.
Důvody se z velké části potkávaly v následujících bodech:
- Přílišné vulgární vyjadřování, nadávky vůči autorům příspěvků
- Nerespektování názoru druhých a s tím související nekonstruktivní diskuze
- Plevelení vlákna rozsáhlými diskuzemi o autech a nenávistnými příspěvky vůči jinému názoru
- Jistá "obava" z toho, že příspěvek povede k označení za idiota, kreténa apod...
Takřka s každým, s kým jsem dnes hovořil, jsem se shodl na následujícím:
- Není potřeba diskutovat o značce Jawa, téma je vyčerpané.
- Je více než žádoucí navrátit vlákno k obecnému tématu o motorkách a věcech jim blízkých,
jako je například cestování, zážitky, technika/rady, vybavení, značky všeho druhu, zkušenosti, tématické knihy apod.
- Dostat se zpět k tomu, že se zde bavili lidé, kteří se nějakým způsobem znali, párkrát do roka se setkali
a diskuze byla konstruktivní, respektovala názory i osobnosti ostatních, vládla zde přátelská atmosféra.
Současně jsem si dnes volal i s Pechem a celou situaci probral.
Předem upozorňuji, že však neni jediný s kym by stálo za to probrat stejné věci.
Nicméně na Pecha mám kontakt. Každý si sáhněme do svědomí.
Sdělil jsem mu svůj pohled na věc a požádal ho o respektování věcné diskuze ve slušné formě.
Důvodem mnoha vulgarismů, zejména vůči značce Jawa, je postoj samotné fabriky resp. managementu vůči zákazníkům.
To Pecha vytáčí, a nevidí jinou možnost, jak to říci, než použít sprostá slova.
Rád by tím dal najevo, jak se Jawa chová, a odradil tak potenciální budoucí kupce.
Bavili jsme se o tom, že zde ve vlákně jsme to většinově pochopili, a není potřeba se k tomu vracet.
V případě, že nesouhlasí s některým názorem, tak nechť to řekne slušně, nebo to raději přejde.
Také jsme se shodli na tom, že není cílem vlákna držet se striktně u tématu Jawa/ČZ,
ale mělo by obecně sledovat témata, jak jsem psal výše.
Závěrem tedy je, že počínaje dneškem budou vulgarismy, jak je známe z tohoto vlákna, mazány, autor upozorněn a při opakování dostane ban.
Stejný osud potká "opakující se" příspěvky z oblasti autodiskuzí .
Tím nechci říci, že je zákaz diskutovat o autech apod.
Nicméně není žádoucí vést 2+stránkové diskuze na toto téma - založte si separátní vlákno nebo si napište SZ.
Samozřejmě není problém položit dotaz, nechat si poradit, sdělit pocit. Ale zbytečně to rozvádět nemá cenu...
Věřím, že k sáhnutí po tomto řešení nebudu nucen, jelikož jsme dospělí lidé.
Jsme si vědomi rizika, že vlákno může takto umřít.
Současně mám víru ve vás, přátele, kteří sem chodí mnoho let, a o toto jste opakovaně žádali.
Apeluji na vás, pokud jste to mysleli vážně, tak se vraťte do diskuze, a společně najdeme cestu zpět.
V opačném případě vlákno umře, a já ho zamknu.
Díky za pochopení, respektování a spolupráci.
Jawablázen Kafi
Naposledy editováno 16.08.2024 06:00:45
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Pokud ten jistič 3x16A-B v HV nahradíš vhodně dimenzovaným spínačem na din-lištu (vypadá jako jistič, ale je to spínač) můžeš potom zásuvkové okruhy v boudě jistit 3x16A-B-C a 1x16A-B
Nejzákladnější provedení rozvodnice je za 3-400.-, pěkné provedení za dvojnásobek, 1F jističe po 200,-, 3f za pětikilo a k tomu tu bižuterii...
Jinak mám za rohem ELZED
Tak kdyby tam měli vše co je potřeba mohl bych to nakoupit tam.
Naposledy editováno 22.01.2018 20:39:47
Za pár let narostl počet spotřebičů v domě čtyřnásobně a předělávalo se znovu.
Zatím mám v garáži v provozu jen dvě zářivky sem tam malou brusku. Používám k tomu prodlužku a za stovku určitě nebyla. Po odchodu z garáže to vytahuju.
Elektriku v novém mě dělá strýc od manželky-starosta a revizák v jednom . Tak nebude problém něco spáchat.
Myslím že elektriku jako v americe tady nikdo nemá . Tam jsou předpisy jen po přípojku dál to má každý podle vlastního uvážení. O místních zvěrstvech mě kolega vyprávěl romány.
3 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Kdo máte zkušenosti tak prosím o rady a doporučení.
Používám WLSP15 (COčko) a KS350 (na elektrody).
Místo nich bych mohl mít místo tak na čtyři Jawy. ;)
Vaří pěkně, ale jsou to mastodonti. Budu se zájmem sledovat, co ti kdo doporučí, já v tom také úplně nehledal,
jelikož oba tyto profi stroje mi fungují a fungují dobře. Jen to jsou dost neskladné obludy. Inu něco za něco.
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
vypínač:
https://www.elektro-...-16a-102388-p214821/
nebo raději silnější, když nejde o jistič?
https://www.elektro-...lastni-foto-p214822/
Na zásuvky raději C, ať to nevylítává (3 kusy):
https://www.elektro-...ol-p220664/?cid=6949
Na světla teda B a jen 10A kvůli těm vidlicím, že?:
https://www.elektro-...06-p214283/?cid=6948
Rozvaděč bych teda určitě chtěl IP65 tak tenhle?
https://www.elektro-...m006501a1201-p70147/
Ještě bych se zeptal, proč, když je v HR 3f jistič, musí bejt v garáží další 3f a za ním jednotlivé 1f ?
Zatímco když HR bude jen 3f vypínač, tak už nemusím mít garáži 3F jistič před těma jednofázovejma???
Nebo i u varianty s vypínačem v HR musím dát do melého rozvaděče 3F a pak jednotlivé 1f?
A nebo to variantu 2 špatně chápu a je to myšleno tak, že bude v HR 3f spínač a v garáži pak 3f jistič 16A na zásuvky a jeden jednofáz na světla?
Naposledy editováno 23.01.2018 12:34:38
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Jirka Sadská - mohly bejt zvlhlý elektrody, mohla blbnout kostra, nějaká rez anebo se ti tam někde dostávala struska kam neměla. Taky se mi občas stane že deset elektrod vaří krásně a jedenáctá kraví. Tak si s ní udělám housenku na kusu železa na to určeným, ona se trošku zahřeje, snad i trochu vysuší a pak už neblbne. Přitom je beru z krabice jednu po druhý z jednoho místa. Nablbnul jsem se ale asi před měsícem, když jsem vařil elektrodama na litinu prasklý a zkroucený vnitřní dvířka ke kotli. Jak v tom byla síra z deseti let topení uhlím, udržet oblouk bylo docela zajímavé . Tu svářečku co máš moc neznám, je to křemíkovka na 380V ? Ale pro domácí kutění když nesvařuješ konstrukce a rámy vagonů je invertor vyhovující a dostatečný svářecí pomocník. Lehký a přenosný. Naprostá většina invertorů ti vezme i elektrodu 3,2 mm ale na běžný domácí svařování zábradlí a podobně bohatě postačí elektrody 2,5 mm. Klidně i čínský - kupodivu se s nima vaří velmi dobře, líp než s esabkama z Vamberku nebo německejma.
TADY
Dokonce koukám že ji zlevnili
Jak píše Bimbam 3,2 vaří bez problému dokonce na Sausforku ji krmím 2,5kw elektrocentrálou a 2,5 elektrody zvládá.
Naposledy editováno 23.01.2018 09:41:25
Bimbam píše: Petr - no jo, ale u invertoru bys musel na kyselky přehodit kabely, čili vařit "kostrou" , na bazický pak normálně dle zvyku plusem.
Tady opatrně, některé dříve zažité pravidla už nutně neplatí vždy, dle konkrétní použité elektrody-výrobce-údajů na balení. Ale dnes má každý invertor nebo Tig/mma takové rychloupínací bajonety. jen pootočíš a vyměníš póly jak potřebuješ.
Naposledy editováno 23.01.2018 09:38:26
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
1. Klasický invertor primárně k elektrodě / a většiniou prodejců vecpaný text, že tig UMÍ / tu je potíž v tom, že startování oblouku se provádí náškrabem při plném svařovacím proudu / jde vypnout alespoň počíteční HotStart, nicméně se kontaminuje elektroda, pořád se brousí a při ukončování oblouku se to musí natvrdo "utrhnout" a právě to utrhnutí si do tenkého materiálu vypálí díru. Ovládání předfuku a dofuku plynu máš mechanicky ventilkem.
https://www.svarecky...ulR2mhhoC2nQQAvD_BwE
2. Invertor s přídomkem LA tj takový, který už má o TIGu alespoň povědomí - většinou je tam displej, dá se nastavit průběh svařovacího proudu pro tig - tj i při náškrabu napřed zmenší proud na nízkou hodnotu, posléze přidá a při ukončení svařovacího procesu - kdy oddaluješ a v podstatě utrháváš oblouk sám pozná zvýšení napětí na oblouku a proud zase stáhne.. ty pak počkáš - vyplní se kráter a žádná vypálení díra se nekoná - tedy alespoň konat nemusí. Tady bývá dost často ovládání plynu také ventilkem na hořáku.
https://www.svarecky...kitin-170-tig-la.htm
3. Invertor pro TIG s HF,. tj startování oblouku se nekoná škknutím/dotknutím elektrody o materiál, ale zmáčkneš tlačítko na hořáku, pustí se plyn skrz elektroventil posléze se vysokým napětím zapálí oblouk bez toho, aby si musel likvidovat wolframovou elektrodu. Po ukončení procesu zase ovládáním ukončuješ.
https://www.svarecky...55-kitin-1500-hf.htm
Pokud by si chtěl stroj tahat na prodlužce, tak ber variantu s PFC, klasický invertorový zdroj nesnáší dobře pokles napájecího napětí - většinou je tolerance +-10%. Tzn jakákoli delší atenká prodlužka bude napřed způsobovat problémy s obloukem a posléze invertor v extrému shoří. U malých spínaných zdrojů to problém není - tam se dává široký rozsah napájecího napětí tzv. FullRange 85-265V - s menším napětím vzrůstá proud tranzistory pracujícími na primární části. Když máš malý zdroj, tak jsou tranzistory relativně levné a tak jsou pro full range dimenzované třeba na 5A, kdy u 100V jedou na 4,5A, ale u 265 například jenom na 1A a chrochtají si. U svařovacího invertoru jsou budící proudy až do 50A i více podle dimenze stroje a tak by výrobce zkrachoval, kdyby měl zdroj navrhnout už z principu v podstatě na dvojnásobné zatížení s tím, že ho v evropě na 230V nikdy nevyužiješ.
Proč teda prodlužka respektive nižší napětí "trafozdroji" nevadí ? To je prosté. Klasický trafák funguje tak, že má na primáru a sekundáru určitý počrt závitů a tím je daný i jeho převod. Pokud mu tedy dáš na vstup nižší napětí, tak bude nižší napětí i na výstupu a tím ve výsledku menší proud. Ty sice přepneš na vyšší odbočku a tím budeš přetěžovat trafák, ale pořád to dejme tomu funguje - trafo neví kolik má na výstupu a ani se o to nějak nezajmá.
Invertor pak funguje jako tvrdý proudový zdroj. Má zpětnou vazbu a zajmá se o to, jaký reálný proud je na výstupu, když je menší, než je záhodno, tak to dohází zvyšováním PWM střídy. Pokud ještě nevaříš tak invertor má nastaveno dejme tomu 80A, ale žádný proud výstupem neprochází - invertor tudíž jede na maximální střídu a myslí si, že je to pořád ještě málo.. Pokud začneš svařovat, tak se skokově sníží střída a automaticky se reguluje tak aby skutečný nastavený proud odpovídal i tomu, co ti protéká sařovacími kabely - tu je rozdíl mezi trafem, které vůbec neví kolik reálně kde protéká, je to dáno jenom tím, že to někdo nějak navrhnul a předpokládá, že tvůj stroj, respektive celá svařovací sestava od elektrody přes kabely k trafu a nazpět bude ve stejném stavu jako při návrhu. Pokud pak invertor bez PFC připojíš na nižší napětí, tak mu logicky poklesne i výstuopní proud - je v něm taky malinkatý transformátorek, který má taky svůj převod. Jenomže elektronika to zmerčí a začně zvyšovat střídu - začne prát do toho tráfka větší množství energie, aby dohnala to co má nastaveno. Jenomže tím se zvýší i proud celou primární částí, která na to nemusí a nebývá stavěna - a pak to nemusí dopadnout dobře. Ano, invertory mívají různé ochrany maximálních proudů a spol.. Měří se převážně proudovým trafákem na primáru trafa, ale i tak je to nebezpečný stav, na který stroj není stavěný.
PFC pak funguje jako "zdroj ve zdroji" a má dvě funkce, no v podstatě tři - jednak při nabíjení kondenzátorů ve spínaném zdroji - a že jsou v invertorech dost velkých kapacit - vznikají nechutné špičky - je to dané tím, že napětí na kondenzátorech neklesá k nule, ale končí na určité hodnotě, tím pádem do doby,. než sínusovka v tvojí zásuvce nepřekročí napětí kondenzátoru invertor "nežere nic" ale v momentě, kdy se napětí sínusovky zvětší nad napětí na koncenzátoru vyskočí proud několikanásobně nahoru.
Tím pádem i když invertor "nežere tolik" tak ti bude vyhazovat pojistky.
S pfc to pak funguje tak, že se před samotnou elektroniku invertoru dá druhý "zvyšující měnič" který jednak naseká celou sínusovku na malé kousíčky tak, aby ji vyplnil celou - eliminuje ten efekt špiček a tím pádem pak nepadá jistič, ale také už z principu zvyšujícího měniče umožní zdroji fungovat ve velkém rozsahu napětí klidně 90-265V. Tudíž ani stoletá prodlužka s bůhvíjakým průřezem a úbytkem nebude problém - samozřejmě v mezích bezpečnosti. PFC tam není k tomu,. aby to bylo provozováno s nedotaženými hořícími vidlicemi, nebo prodlužkách ze šňůry od lampičky po babce :)
No a třetí funkcí je korekce účinníku, což je dáno kapacitním charakterém zátěže a tím, že napřed vyskočí hodnota proudu při nabíjení kondenzátoru a teprve hodnota napětí- ale to běžného smrtelníka zajmat nemusí. Dneska to zajmá hlavně EU a rozvodné závody. Dřív se kompenzace dělala hlavně ve fabrikách s velkým počtem induktivní zátěže - motory všech strojů a v kondenzátorovnách byly naopak veliké baterie kondenzátorů, kterými se to rozcházení napětí a proudu dohánělo - vadilo to hlavně rozvodným závodům, protože sice odebírali jeden příkon, ale dráty a přenosovou soustavu jim zatěžovali výkonem vyšším - klidně i o 40% bez kompenzace. Takže donutili fabriky k měření účinníku a fakturovaly jim pak hodnotu pro ně vyšší.
K prodeji staré obludy - dnes v už doba pokročila natolik, že ZU, WTU, KS prostě veškerá stará těžká obludnost se prodávají v cenách mědi - když se ti vůbec podaři to udat, tak počítej s cenou 2-3000 reálných.
No a k sušení starých elektrod - se starou metodou tvrdého dotyku a "vyžhavení" elektrody a tím rádoby vysušení nepočítej - invertory mají obecně funkci proti lepení elektrod - jmenuje se AntiStick - nedá se vypínat a je to v podstatě sledování napětí oblouku - pokud poklesne pod cca 10V, tak se proud zmenší na minimum a nedojde k přilepení elektrody.
Další podobnou funkcí je ArcForce, někdy popisovaná jako řízení dynamiky a podobně. Základní napětí oblouku pro obalenou elektrodu je cca 25V. Při velmi krátkém oblouku jde napětí prudce dolů - takež se udělala další opačná funkce, kdy při snížení napětí k 15V invertor naopak prudce přidá - obecně až "co to dá" a tím "upálí" kousek elektrody tak, aby se vzdálenost zvětšila a svářečka tě v podstatě donutila tu elektrodu o kousek oddálit.
A když už sme u těch funkcí tak je tu i HotStart - funkce, která ti při prvním škrtnutí o svařenec - snížení napěti z otevřených 60-100V dolů přidá proudu - taktéž od dvojnásobku až po full gas - technologicky to dnes výrobci celkem flákají a řeší to pouze vybíjením kondíku o definovaném napětí a kapacitě do řídícího vstupu PWM kontroléru, takže o nějakých procentech navíc nemůže být řeč. Usnadní to pak zapálení oblouku na škaredém materiálu, ale při tenkém plechu ho okamžitě propálíš - toho si jsou výrobci vědomi a tak na většině invertorů najdeš čudl pro vypnutí HotStartu - také se vypíná při Tigu, aby nekecal do svařovacího procesu řízeného jinak.
No a nakonec bych si dovolil doporučit jeden stroj místního výrobce - opravdu poctivá česká práce dimenzovaná tak, že to vydrží i válku.. :) Je to firma, která se složila z vývojařů MEZu Brumov, když fabrika po převratu zdechnula. Tím je TNZ TT142. Čím je to zajmavé ? Tím, že v sobě asi jako jediná na světě integruje i nabíječku akumulátorů - vzhledem k proudu převážně automobilových - ale svým proudem použitelných i pro náklaďák či vlak :) Nicméně PFC ani Tig s tím nepochodí.
Poslední a asi dost zásadní informace je ta, že stroj s PFC a zároveň i pro HF Tig je skoro nereálné koupit - jednak by se to do stávajících "typizovaných krabic" výrobců nevlezlo - obě "funkce" zabírají skoro čtvrtinu piksly navíc, oproti klasickému invertoru a taktéž nikdo moc nepředpokládá, že by člověk jinak v podstatě stacionární invertor využívaný na TIG s flaškou argonu a spol někdo oddrátovával a tahal posléze venku na prodlužkách.
Už aby byl oběd, nebo tu budu mlet do večera :)
Naposledy editováno 23.01.2018 11:50:53
Když už vaříme, co máte za kukly?
Zatmavovačku co jsem měl, mi zničil soused (půjčil jsem mu jí na vaření vleku ke traktoru a on mi jí přejel a teda i zaplatil jako za novou)
ale už jí nemají a tak šilhám po něčem obyčejným, bo kuklu co mám, tu starou papírovou s černým sklem nerad.
Chybí třetí ruka pro držení. ;)
U TIGu je to o to horší, tam to dostává zabrat ještě xkrát tolik, takže obyčejnou samostmívačku za tisícovku s TIGem raděj ne. To už je jistější prehistorická klukla z války s klasickým tmavým sklem. Kukly se dají sehnat rozumné zhruba v ceně invertoru :) Ani bych se nebál koupit nějakou značkovou - ale použitou. V podstatě na tom není co zkazit a když funguje, tak obecně funguje na 100%
Naposledy editováno 23.01.2018 11:40:12
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Naposledy editováno 23.01.2018 11:57:28
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
2 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
To opalování je znát i u klasickejch elektrod - bylo třeba vyvařit srdcovku na dvou nebo třech výhybkách, léto, docela vedro, tak se na plaťák s třífázovou dýzlcentrálou z vejtřasky ještě naložila třímetráková svářečka z depa, nějaký kabely, balíky čtyřek nebo pětek elektrod, karboflexy a velká flexa benzínová na kolejnice, kukla, brejle, rukavice, vlezl jsem na mašinu a už jsme drandili. Po příjezdu na místo jsme zjistili že si svářečský rukavice na poslední chvilku před odjezdem někdo asi půjčil. Vařil jsem to v pracovních koženkohadrákách a měl jsem druhej den ruce opálený jak bych se opaloval pod cedníkem
Naposledy editováno 23.01.2018 12:47:13
Neboj se toho. V nejhorším ti bude dál k ničemu jako teď.
Já měl tenkrát nějakou obyčejnou Lidlovku s cenou něco málo přes litr. Byla celkem v pohodě.
Na to příležitostný sváření mi vyhovovala.
Koukám, že je dělají pořád . Dokonce i za míň. ;)
Stejnak musím koupit drát do COčka, tak se stavím u nás ve svarcentru a optám se i tam.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Délka plynového lanka Jawa 250/353 Kývačka | vasik006 | 4 | Včera v 21:53 vasik006 |
Turecké výfuky Jawa 250/559 panelka | Gallos | 4 | 4.9.2024 v 20:38 ja1 |
Doklady 350/354 rv1954 Jawa 350/354 Kývačka | blazajan87 | 3 | 21.8.2024 v 22:19 Drak1 |
jawa 250 problem s elektrinou Jawa 250/559 panelka, Jawa 250/590, Jawa 250/353 Kýv... | Lithwick | 4 | 8.8.2024 v 14:07 Radek2107 |
Pneu Mitas pro jawa Jawa 250/559 panelka | Japonica666 | 27 | 2.8.2024 v 10:14 Deadman |