1 reakcí na tento příspěvek Valvoline vs mogul
Konec konců, pokud by někdo někdy dodal auditem nenapadnutelné výsledky, výrobce stroje by si určil(a si i obhájil)) jediného možného dodavatele. Velké peníze, velké riziko že něco nebude fungovat. Nejlepší je se spokojit s proslovem: 'My pracujeme s tímto, norma předepisuje toto, jsme zvyklí na tyto sudy, ale pokud chcete(a zaplatíte si) něco jiného, možné to je.' V podtextu, nenuťte nás k tomu, protože každá nepravidelnost zvyšuje riziko chyby.
Závěr:
Lej tam, co doporučil výrobce, popř., na co ten stroj byl zvyknutý. Ono taková utržená usazenina není nic moc. A pokud do dvojtaktu, jeden si vyber, třeba mincí, a toho se drž.
Samozřejmě, v mezních podmínkách existují situace, ale podle charakteru dotazu soudím, že tazatel je hodně, hodně hluboko v zeleném poli
Julip píše:
Závěr: Lej tam, co doporučil výrobce, popř., na co ten stroj byl zvyknutý. Ono taková utržená usazenina není nic moc. A pokud do dvojtaktu, jeden si vyber, třeba mincí, a toho se drž.
Takže když výrobce doporučuje m2t nebo M6A v poměru 1:30, tak ho tam má lít i přes to, že se najde třeba dalších 200 lidí, co dlouhodobě lijou jakoukoli moderní polosyntetiku 1:50, nemají sebemenší problém a jako bonus nemají motor zasraný karbonem až běda?
O utržených usazeninách jsem zatím jen četl, nevím o tom, že by se to někomu stalo. Netvrdím, že to možné není, ale neumím si představit v jakém stavu by ten motor musel být aby se urval takový kus, který by způsobil zadření, tím tuplem u 2T motoru.
Celkově je trochu zvrhlý přístup, ne? Hlavně od někoho, kdo tvrdí, že je "z oboru".
Příručky se totiž píšou v nějaké "době", pro kterou jsou platné, ale pokrok nezastavíš a kolikrát se výrobce prostě na vydání aktualizované příručky vykašle.
Naposledy editováno 30.12.2015 12:24:08
U MZ je "téměř" jedno, co do ní lejete. Jezdil jsem M2T (blbě se míchal), Castrol 2T, jakousi polosysntetiku z Kauflandu, Valar Torsa GTS, kdysi i nějakej Motul nebo co, brácha tam lil červenej sirup pro Husquarny.
Na všechno tohle to jezdilo a jezdilo dobře. Něco karbonovalo, něco hulilo, něco se chovalo celkem obstojně.
Důležitá zkušenost je - dodržovat poměr 1:50 a oleje nemíchat - tedy používat jeden. Před případnou změnou sundat hlavu a kouknout dovnitř kolik tam je všude karbonu. Já to neudělal a urval se mi karbon z kolene výfuku. Nadělal mi krásný rýhy po válci. Některej olej karbon vytváří a rozpouští a některej ho nerozpouští. Při střídání olejů tedy může nastat stav, že karbon "roste" na nesoudržném podkladě a pak to přijde. Můj případ.
Zašel jsem za krosařema, Ti na mě chvíli koukali o čem to jako melu, spráskli ruce nad hlavou. Po mnoha a mnoha testech skončili u Motorex Cross Power 2T a mě doporučili Motorex Formula. Jeden z nich na tenhle olej dokonce odjel republiku na čerstvě složeným motoru po výbrusu. Jezdím na něj též.
Ono je taky potřeba u MZet správně seřídit karburátor. Všeobecně dostupné návody z příruček jsou poněkud zavádějící a motor s výfukem zasírající.
jsem člověk, který rád experimentuje. Je jedno či úmyslně (po nějaké prudké úvaze) či neúmyslně (omylem). Zkušenosti popisuji proto, protože to jsou moje zkušenosti.
Experimenty s olejem (i z finančních důvodů) mě stály výbrus, výměnu ojnice, ložisek.
Tedy:
Být Tebou po mých zkušenostech bych spáchal toto:
- vybral bych čtyři oleje, které mají jiní či já sám ověřené
- zjistil bych dostupnost v mém okolí
- zvážil bych ekologické dopady oněch čtyřech olejů (mísitelnost = nervy, kouřivost = nasraný plechovkáři či kolega za mnou)
- cenu ve vztahu k předpokládanému nájezdu kilometrů - řešíš-li prachy
No a jeden by vyhrál. Ten už bych ale neměnil.
Proč Formula?
Je pátej
Je vzdálen buď 10 metrů (dílna) nebo cca 4,5 km. Po domluvě kdykoli.
Je téměř bez kouře se seřízeným karburátorem a rozpouští se velice ochotně.
Je dražší, ale vždy se potkám s člověkem, se kterým si pokecám o mašinách. Nájezd cca 400 - 450 km měsíčně. Ještě 14 dní stroj do práce, pak už jen a jen kochačky
Nemusí být nejlepší ani nejlevnější, ale to, co umazal při zajíždění po výbrusu, bych já odmakat rozhodně nechtěl...
Mě se to nestalo, ale při zajíždění Babett, tenhle olej umí zabránit zadření pístu. Píst se roztáhne tak, že Babetta zastaví smykem. Necháš to vychladnout a zas kouř. Klidně i čtyřikrát za sebou. Když to rozděláš, čisto, nikde nic natavenýho nebo připečenýho, jen mastnej film na pístu, kroužkách a válci. Takhle to asi honit nebudeš, že?
Měj se.
S dotěsňováním bych si u MZty hlavu nedělal. Čím točíš víc, tím míň času má směs někam zdrhnout. To má smysl řešit u opravdu vysokootáčkových motorů. Ty mají totiž takový vůle, že kdyby byly u MZty, tak bys okamžitě dělal kompletní generálku motoru, protože by to asi ani moc nejelo.
Vizkozitu bych taky moc neřešil, protože absolutně nejhorší vlastnosti bude mít M2T, kterej dle měření laborky přestával mazat od 12000 otáček a film se začal trhat na 10000 otáčkách. Jednalo se o motorový pily Husquarna. Při životě je držel nicasil. Při 18000 otáčkách lítal píst ve válci nasucho.
Mě osobně žádnej z olejů, který jsem používal, nikdy v klikovce ani ojnici či vevnitř pístu nic nevyvedl ve smyslu jakýchkoli usazenin nebo rádoby připečenin. Vždy čisto. Dle mého názoru by mohl mít bod vzplanutí vliv při špatně seřízené bohatosti směsi nebo nějakých opravdu tropických teplotách. Děje, který se tvoří v klikovce moc možností na připejkání nedávají. Žebra motoru chladí dobře, teď v zimě obzvlášť.
Netvrdím, že to možné není, ono by chtělo optimalizovat více věcí v motoru, ale výběr oleje může spoustu věcí usnadnit i eliminovat za "nula" peněz
1 reakcí na tento příspěvek Valvoline vs mogul
MZty v originále se brousily na vůli mezi válcem a pístem na 3 stovky. Druhovýroba se brousí na 5 stovek - vyšší tepelná roztažnost pístu než origo. Já mám čtvrtý výbrus s českým pístem na 3,5 stovky. Najeto 1620 km ze 60ti % na plnej kotel (prostě motor nijak nešetřím) a nic se tomu neděje.
Jak to maj JAWY, ČZty, Babetty, Simsoni nevím, ale tady to bude podobný. Všechno to jsou nízkootáčkový motory. Zde jde o to, jestli je v pořádku komprese, pokud ano, stačí předepsaný množství oleje a je to. Je fakt, že poměry, který občas čtu pro zajíždění JAW mě děsí, protože 1:20 snad ani nemůže kloudně hořet. Nejsem JAWAř.
Vůle v ložiskách jsou stejný.
Když na to přijde, tak v nouzi naše motory umaže i M6A..., ale co tam teď leju, víš.
JInak ještě jsem nezmínil, že s lepším olejem má motor i lepší zvuk. Ožije
2 reakcí na tento příspěvek Valvoline vs mogul
Toš on by JAWU nakonec i na tu syntetiku zajel, ale trvalo by to kolem 8 - 10 000 km. Já jezdím na Motorex Formula 2T - polosyntetika a zajíždění trvá kolem 6 000 km. Na jaře začít a na podzim hotovo. Při těsnějším výbrusu počkat, než se ohřeje válec, pak je tomu možno nakládat. Jinak se to "kousne" - píst se do válce nevejde a na chvíli se zastaví. Jakmile předá teplo jede se dál. Na to stačí vymáčknout spojku, aby zadní kolo neletělo smykem, pustit plyn, pak spojku, motor blafne a hurá.
Rozhoduje prvních cca 100 - 200 km, pak už jen leštíš.
Jinak ten Motorex je určen i pro oddělené mazání. Při zajíždění polosyntetikou Motul či Mogul počítej s obdobným nájezdem než to bude zajetý. Při origo válci a pístu první dvě nádrže 1:40, pak 1:50. Při novým válci a pístu druhoška první dvě nádrže 1:33, další dvě 1:40, pak 1:50.
Naposledy editováno 06.12.2018 05:19:17
Ohřívání válce nemyslím nechat vrčet na volnoběh. MZtu nakopnu na sytič, zavřu ho, posadím se, zapnu světla, třikrát zmáčku spojku (jakože se odlepí lamely), zařadím a jedu. Motor je studenej a nejde do otáček. To se začne dít tak po kilometru, ale to je ohřátej jen píst se svíčkou. Je potřeba chvíli počkat než to začneš brát u tlamy. Já ujedu asi 2,5 km (kruháč) a pak to jde začít honit. V mrazu asi po 4 až 5-ti km (druhej kruháč). Záleží jen na tom, na kolik stovek budeš mít výbrus udělán. Čím méně, tím větší komprese, ale delší zajíždění a vyšší náklonnost na zastavení pístu vlivem teplotní roztažnosti pístu. To zase umí zachránit kvalitní olej. Píst se sice teplem roztáhne tak, že se do válce jednoduše nevejde, ale nezadře se. Projedeš se smykem, vymáčkneš spojku, pustíš spojku a pokračuješ..
Známej krosař si vejbrusy dělal sám na soustruhu a písty ujímal. Že by něco zajížděl na mistrovství v motokrosu nepamatuju a nezadřel nikdy. Bohužel je po smrti, tak prostě leštíme pomalu na vejbrusy, který občas válcový nejsou...
Olej do nádrže přimíchat můžeš. Je to i pojistka pro případnou havárii přimazávání. No a brobný benefit, nebude rezatět nádrž. Já ji sice rezatou trochu mám po původním majiteli, ale po umytí jarem a řádném vypláchnutí to je 5 nebo kolik let stále stejný. Nějaký tankování do plna na zimu mě může asi víš co...
1 reakcí na tento příspěvek Valvoline vs mogul
Moje praxe, kterou jsem nemohl ovlivnit: Origo válec, česká výroba píst - firma neznámá - vůle 3,5 stovky. Bohužel jsem zajížděl dle not z Bible. Hřálo se to jako prase, nešlo to do otáček, osmkrát jsem se proletěl smykem. O ničem.
Ale... teplotní roztažnost velmi dobře kompenzoval Motortex. Sice se píst ve válci zastavil, ale nepřidřel. Super. Po úpravě nastavení karburátoru se MZta stala MZtou. Přestalo to hulit a jelo to. Tahle vůle, pokud bych válec nezmastil vylítlou segerovkou pístního čepu, by byla zcela v pohodě a Motorex ji s přehledem umazal. Píst se leštil, byly na něm zrcátka, ale na válci vůbec nic. Komprese OK, táhlo to a šlo do otáček.
Po destrukci válce, jsem z německa koupil 10,5 kW verzi s origo pístem. Vůli neznám, ale je vážný předpoklad, že je vybroušen na 3 stovky. Karbec sice správně nastaven, ale bylo to od začátku nějaký nemastný neslaný. Rozhodně tam 1,5 kW navíc nebylo znát, spíš chybělo. Do kopce ani prd. Laborování, nastavování - houby platný. Smykem jsem se proletěl jen dvakrát.
Vyřešil to nákup větší trysky. Relativně vyhovuje 125. 130 mi bohužel neposlali, poslali mi 135 a ta je už moc velká. Budu tedy na jaře ještě ladit...
Nyní mám nalítáno 1110 km od montáže. Minulý výbrus začal makat někde kolem 3 500 km. Na nějaký větší reference je tedy brzy. Snad jen to, že po ohřátí to v pohodě točí 7 000 otáček se směsí 1:50. Jistá možnost by byla vršek pístu kuželově o jednu stovku stáhnout někam pod kroužky. Pak by zajetí bylo asi rychlejší bez nebezpečí zadření.
3 stovky tedy v pohodě, ale mazat...
YOKO sadu v MZtě mám a asi 5 600 km nalítáno a v pohodě. O repasu jsem přemýšlel, ale neprovedl. Koupil jsem to nový a hotovo. Jen to vycentruj do 5-ti stovek, lépe do třech.
Hlavně to nenastavuj na zajíždění. Bude to bohatý jako prase, nebude držet volnoběh, bude to hulit, hřát jako vysoká pec a nepůjde za plynem.. Budeš akorát nasranej. Nastav to na normální ježdění a dej víc oleje.
Sundal bych výfuk, hlavu a válec. Čističem na brzdy a hadrem bych to přeleštil, kde to je černý. Z výfuku jen koleno cca 10 cm, kam se dostaneš.
Zrovna při tom zjistíš, jak se věci mají...
TSFko tedy nebude rozpouštět vagon karbonu, ale jen kbelík.
Hlavně je potřeba tu mašinu trochu točit, výfuk si vypálí sama.
Já jsem při otevření Mita, též dal lehčí převod na sekundár a je to v pohodě - 6-tka dokáže plynule zrychlovat i od 60km/hod (4000 ot./min.), a maximálka je při 12 000 ot.min.
Naposledy editováno 22.05.2019 09:05:43
2 reakcí na tento příspěvek Valvoline vs mogul
To spravilo až opětovné vrácení křivé 29 let staré jehly a puštění ji na první zářez... Ejhle bingo.
9 kW verze mi na trojku točila 7000 otáček a 10,5 kW verze mi točí na trojku 8000 otáček. V háji to je do kopce, nemá zatím sílu - to ještě budu ladit.
Převod do pomala dávat nechci, chci aby to po rovině jelo 90 - 100 km/hod stabilně na 5-tku ne na 4-řku a s větrem v zádech.
Zatím zajíždím, tak ji nechci spařit.
Brzy bude dovolená, tak na to časem nějak přijdu, co to chce...
Koprkam:
dle toho, co píšeš, máš cit pro motor. Do trojky včetně můžeš motoru po ohřátí nakládat co se do něj vejde. To je pecka na semaforech. Čtyřka udrží rychlost i v mírném větru kolem 90 - 100 km/hod. Dle toho jak velkej padák vytváříš. Pětka je většinou udržovací, ale měla by se v 9 kW verzi umět z volna rozjet z 50 km/hod - tj. ze 3000 otáček.
TSFko by nemělo hulit a mělo by mazat. Věřím, že MZta ožije.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Valvoline vs mogul
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawablázni [1 ... 4003, 4004] Jawa 250/559, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kýv... | Kafi | 120093 | Dnes v 11:19 Jirka4137 |
Blatník z malé kyv na velkou Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kývačka, Jawa 175... | Jirk_K | 4 | 15.10.2024 v 15:58 cmiral |
Motorka s neplacenou pojistkou Jawa 250/353 Kývačka | koutnasjede | 4 | 14.10.2024 v 09:25 Dolin |
Délka plynového lanka Jawa 250/353 Kývačka | vasik006 | 4 | 27.9.2024 v 21:53 vasik006 |
Mz 150 nedobíjí MZ ETZ 150, MZ ETS 150 | simon123 | 7 | 16.9.2024 v 21:44 laďa-prášil |