První problém tak je, že vlastně nevím, co přesně to tunelové vidění je. Já si to vždy vykládal tak, že při tunelovém vidění se člověk soustředí jen na prostor před sebe a zbytek nevnímá. Jiné názory ale jsou, že vidí ostře jen prostor před sebou a zbytek vidí rozmazaně.
A teď k praxi: Četl jsem nějaký články, že tunelové vidění (ať už to je cokoliv) nastupuje kolem 130 km/h. To je smaozřejmě blbost a ve 130 má tunelový vidění snad jen dítě, co nikdy nejelo na ničem rychlejším než na tříkolce.. Považuju zároveň za velmi pravděpodobný, že se dá tunelový vidění trénovat, a tak lidi jezdící pravidelně rychle budou mít jeho nástup ve vyšších rychlostech oproti loudům. Naopak úzkostlivé brzdy provozu ho můžou mít kldině v těch 130.
Kdy ale cca opravdu nastupuje u průměrně schopných řidičů tunelové vidění? Myslím, že 160 dá každej v pohodě, 180 většina snad taky. Já třeba vím, že nad cca 230 v autě a 210 na motorce se už hodně soustředím na věci před sebou a nemám čas koukat po kozách na louce. (Rychlosti uvedeny při slabším provozu na dálnici, protože jeho intenzita má určitě taky vliv.) Vše ale vidím ostře. Kdyby se něco dělo na krajnici, tak to až skoro do bodu projetí registruju, jen se mnohem víc soustředím přímo před sebe.
Nicméně když jsem koukal na nějaký best of záběry z TT Isle of Man, tak jsem si uvědomil, že jedou takovou pilu, že v některých místech onboard záběry prostě nestíhám a vidím okolí po straně rozmazaně. Je až tohle to tunelové vidění? Máte s tím někdo zkušenost, řešil jste to třeba někdo v rámci svých závodních příprav / rozborů, ..?
Imho docela zajíamvý téma, o kterým jsem tu nic nenašel.
1 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění

edit: Už vím, kde byl problém. Prohledával jsem jen názvy témat a ty mi to kvůli těm uvozovkám ve starším tématu nenašlo. Když hledám i příspěvky, tak mi ho to najde.
Funny fact je, že jsem se zúčastnil i toho staršího tématu


Naposledy editováno 05.03.2019 14:16:07
1 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění

1 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění

2 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění
TLDR; Tvé oko vidí většinu tvého zorného pole v nízkém rozlišení a jen malou část tak dobře, jak to vnímáš. Mozek ale skládá obraz, který vidíš z minulých obrazů, takže například pokud sedíš v obýváku, tvůj mozek díky předchozímu pozorování ví, jak vypadá váza na kraji tvého zorného pole a i když ji aktuálně oko vidí jen ve velmi malém zobrazení, ty ji vnímáš normálně, ostře, se všemi detaily.
Pokud jedeš pomalu, tvé oko zvládá zmapovat tvé okolí a ty mozek má možnost sestavit celý obraz ve vysokém rozlišení (a barevně), pokud jedeš rychle, nemáš dost informací abys takovou scénu mohl sestavit a proto dobře vnímáš jen část zorného pole, na které se dobře soustředíš.
Rychlost určit nelze, jde o fyziologii každého jedince, ale pochopitelně čím rychleji jedeš a čím různorodější je tvé okolí, tím hůře je vnímaný obraz sestavený.

Mimo nadměrnou únavu jsem to zatím nezažil. Ale taky běžně nejezdím přes 200.
1 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění
1 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění
Pamatuju si živě svoje zápasy box/K1, kdy vůbec nevnímáte okolí a to ani to nejbližší, vzdálenosti, rozhodčího, svůj roh (vizuálně), už vůbec lidí okolo ringu a nic podobnýho, jen vyloženě soupeře a tam si pamatuju fakt tunelový vidění jak přes optiku snajprovky nebo spíš jak když se ve filmech cestuje červí dírou

Naposledy editováno 06.03.2019 14:11:05
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tunelové vidění
Jenže je v tom více. Krásně je to rozebráno ve Twistu (knize, film tam má o tomhle tématu prd).
Na jednom konci je receptor - oko, které vnímá nejostřeji v úhlu několika málo stupňů od místa, na které se soustředí. Ostatní v zorném poli vidí neostře, ale vidí to pořád. Dokonce bych se vsadil, že i ve vysoké rychlosti vidí všechno.
Na druhém konci je řídící jednotka - mozek, který zpracovává dané informace a vyhodnocuje jejich důležitost. Evolučně nejsme stavěni na pohyb vysokou rychlostí, takže je třeba trénink.
Naprosto v pohodě se stačí soustředit (koukat) na nějaký objekt, řešit k tomu něco dalšího (třeba mluvit) a projde před vámi člověk a mozek ho ani nezaragistruje, že by tam byl.
Ve Twistu se tak zmiňuje "soustředění". Chápu ho jako řídící program, který nějak funguje, ale můžu ho určitým způsobem přepsat, aby fungoval pro moje lepší použití.
Konkrétně při jízdě na motorce není nezbytně nutné neustále dostávat detailní informace o okolí (přímý ostrý pohled), důležitější je mít velký přehled o okolí i za cenu nižšího rozlišení (periferní vidění). V knize je to jako "širokoúhlé vidění". Když je potom potřeba, zaostřit na problém ke získání detailů je otázkou zlomku vteřiny.
Pekne video o tomto efektu ma (v anglictine) na youtube kanal FortNine.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tunelové vidění
Krejza píše: Mr.Dreamer> Jj, přesně. Stejně tak parádní odpověď od ramlika.
Jenže je v tom více. Krásně je to rozebráno ve Twistu (knize, film tam má o tomhle tématu prd).
Na jednom konci je receptor - oko, které vnímá nejostřeji v úhlu několika málo stupňů od místa, na které se soustředí. Ostatní v zorném poli vidí neostře, ale vidí to pořád. Dokonce bych se vsadil, že i ve vysoké rychlosti vidí všechno.
Na druhém konci je řídící jednotka - mozek, který zpracovává dané informace a vyhodnocuje jejich důležitost. Evolučně nejsme stavěni na pohyb vysokou rychlostí, takže je třeba trénink.
Naprosto v pohodě se stačí soustředit (koukat) na nějaký objekt, řešit k tomu něco dalšího (třeba mluvit) a projde před vámi člověk a mozek ho ani nezaragistruje, že by tam byl.
Ve Twistu se tak zmiňuje "soustředění". Chápu ho jako řídící program, který nějak funguje, ale můžu ho určitým způsobem přepsat, aby fungoval pro moje lepší použití.
Konkrétně při jízdě na motorce není nezbytně nutné neustále dostávat detailní informace o okolí (přímý ostrý pohled), důležitější je mít velký přehled o okolí i za cenu nižšího rozlišení (periferní vidění). V knize je to jako "širokoúhlé vidění". Když je potom potřeba, zaostřit na problém ke získání detailů je otázkou zlomku vteřiny.
Podobné knížky musíš brát s rezervou. Jedná se o subjektivní pozorování založené na zkušenosti malé a nekontrolované skupiny, ne odborné pozorování založené na předchozích, důsledně odcitovaných, studiích, které prošlo přes peer-review.
Ta knížka je psaná dobře a rozhodně je dobré si ji přečíst, ale nelze ji brát jako bernou minci a k informacím v ní přistupovat skepticky, je to věc na zamyšlení, ne tesání na zeď.
K informační hodnotě YouTube kanálu obchodu s výbavou a doplňky na motorku se raději ani nevyjadřuji, to je podobné jako bych svůj názor na praní v pračce zakládal na reklamě pro Ariel.
Pokud mě nějaké téma zajímá, většinou se první podívám na Scholar, asi nejlepší z Google projektů z doby, kdy ještě nezapomněli na heslo "Don't be evil", najdu si pár publikací k danému problému, pokud články nejsou dostupné přímo, jdu na sci-hub nebo LibGen (také super zdroj pro beletrii) a jak si utvořím nějaký základ, tak se teprve začnu dívat i na populární a více čtivé zdroje informací, s tím, že už o problému něco vím a mohu kriticky zhodnotit, to, co si přečtu....
Nehledě na to, že to, co v knize píše, mám vyzkoušené taky ze střelby, taktiky, běžné pracovní náplně (viz příběh o kolegovi, kterému branou prošel člověk, přitom na něj koukal) a vůbec normálního života.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tunelové vidění
Naposledy editováno 06.03.2019 16:37:05
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tunelové vidění
Wolfgar píše: Mr.Dreamer> Eh rekl bych, ze si to pletes s jinym kanalem, tohle neni obchod s vybavenim, jen typek co dela videa a testy. Ano neni to komplexni studie, je to video ktere behem 10ti minut vysvetli polopaticky zaklady toho efektu tak aby je pochopil kazdy a dle meho jako takove je velmi pekne udelane a svuj ucel plni. Rekl bych podivej se a pak az kritizuj.
Já jsem se podíval, ty asi ne, jmenují se zcela shodně jako ten obchod, plus to mají přímo v popisu
The engine behind our channel is fortnine.ca. Canada's largest online powersport retailer gives us the freedom we need to produce legitimate reviews. We are not indebted to the manufacturers we cover, and that means we don't have to pull any punches!
v te rychlosti (na motorce napr.), stejne jako pri odkysliceni mozku (u me behem, u Animalse21 kick-boxem) to nektery clanek retezce oko-mozek uz proste nestiha a proto vznika "tunelove videni" nic vic,nic min...

E: Wolfgar to uz psal, pardon, nechtelo se mi to cely cist

Naposledy editováno 06.03.2019 23:33:21