Téma: Tunelové vidění
5.3.2019 v 13:37
Zrovna jsem v jedné diskusi o bezpečnosti provozu narazil na problematiku tunelového vidění. Kupodivu jsem o tom moc odborných článků nenašel. Všude se jen opakuje, že ve vyšších rychlostech člověk vidí ostře jen úzký úhel před sebou a tím to hasne.
První problém tak je, že vlastně nevím, co přesně to tunelové vidění je. Já si to vždy vykládal tak, že při tunelovém vidění se člověk soustředí jen na prostor před sebe a zbytek nevnímá. Jiné názory ale jsou, že vidí ostře jen prostor před sebou a zbytek vidí rozmazaně.
A teď k praxi: Četl jsem nějaký články, že tunelové vidění (ať už to je cokoliv) nastupuje kolem 130 km/h. To je smaozřejmě blbost a ve 130 má tunelový vidění snad jen dítě, co nikdy nejelo na ničem rychlejším než na tříkolce.. Považuju zároveň za velmi pravděpodobný, že se dá tunelový vidění trénovat, a tak lidi jezdící pravidelně rychle budou mít jeho nástup ve vyšších rychlostech oproti loudům. Naopak úzkostlivé brzdy provozu ho můžou mít kldině v těch 130.
Kdy ale cca opravdu nastupuje u průměrně schopných řidičů tunelové vidění? Myslím, že 160 dá každej v pohodě, 180 většina snad taky. Já třeba vím, že nad cca 230 v autě a 210 na motorce se už hodně soustředím na věci před sebou a nemám čas koukat po kozách na louce. (Rychlosti uvedeny při slabším provozu na dálnici, protože jeho intenzita má určitě taky vliv.) Vše ale vidím ostře. Kdyby se něco dělo na krajnici, tak to až skoro do bodu projetí registruju, jen se mnohem víc soustředím přímo před sebe.
Nicméně když jsem koukal na nějaký best of záběry z TT Isle of Man, tak jsem si uvědomil, že jedou takovou pilu, že v některých místech onboard záběry prostě nestíhám a vidím okolí po straně rozmazaně. Je až tohle to tunelové vidění? Máte s tím někdo zkušenost, řešil jste to třeba někdo v rámci svých závodních příprav / rozborů, ..?
Imho docela zajíamvý téma, o kterým jsem tu nic nenašel.
První problém tak je, že vlastně nevím, co přesně to tunelové vidění je. Já si to vždy vykládal tak, že při tunelovém vidění se člověk soustředí jen na prostor před sebe a zbytek nevnímá. Jiné názory ale jsou, že vidí ostře jen prostor před sebou a zbytek vidí rozmazaně.
A teď k praxi: Četl jsem nějaký články, že tunelové vidění (ať už to je cokoliv) nastupuje kolem 130 km/h. To je smaozřejmě blbost a ve 130 má tunelový vidění snad jen dítě, co nikdy nejelo na ničem rychlejším než na tříkolce.. Považuju zároveň za velmi pravděpodobný, že se dá tunelový vidění trénovat, a tak lidi jezdící pravidelně rychle budou mít jeho nástup ve vyšších rychlostech oproti loudům. Naopak úzkostlivé brzdy provozu ho můžou mít kldině v těch 130.
Kdy ale cca opravdu nastupuje u průměrně schopných řidičů tunelové vidění? Myslím, že 160 dá každej v pohodě, 180 většina snad taky. Já třeba vím, že nad cca 230 v autě a 210 na motorce se už hodně soustředím na věci před sebou a nemám čas koukat po kozách na louce. (Rychlosti uvedeny při slabším provozu na dálnici, protože jeho intenzita má určitě taky vliv.) Vše ale vidím ostře. Kdyby se něco dělo na krajnici, tak to až skoro do bodu projetí registruju, jen se mnohem víc soustředím přímo před sebe.
Nicméně když jsem koukal na nějaký best of záběry z TT Isle of Man, tak jsem si uvědomil, že jedou takovou pilu, že v některých místech onboard záběry prostě nestíhám a vidím okolí po straně rozmazaně. Je až tohle to tunelové vidění? Máte s tím někdo zkušenost, řešil jste to třeba někdo v rámci svých závodních příprav / rozborů, ..?
Imho docela zajíamvý téma, o kterým jsem tu nic nenašel.
1 reakcí na tento příspěvek Tunelové vidění
To znam to znam.....kdyz jdu domu z hospody mam pocit ze jsem v tunelu ktery nema konec.....a kdyz uz na ten konec pojdu tak me vzdy zbije zlobr

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.