Dily na batbike





Téma: Zadřený motor VFR 1200
Čau motorkáři,
Mám tu jednu Hondu VFR 1200 se zadřeným motorem.
Jsou chycené uložení vačkových hřídelí ( sice viděl jsem už daleko horší...), vrcholy vaček i hrníčky zbarvené do fialova, sundal jsem hlavy a je vidět poškrabané stěny válců a klikovkou se nedá pohnout, takže je kouslá určitě na ojnicích, nebo kuwa kde...
Nicméně, sháníme jiný motor.
Rozebral jsem Olejové čerpadlo a první část, která nasává olej z vany a tlačí go do filtru, je vydřená...
Rozsekal jsem olejový filtr a ten je plný pilin z čerpadla, takže do poslední chvíle plnil svou funkci.
Druhá část čerpadla, která tlačí olej dale do motoru, je jen s několika málo rýhama.
Oleje bylo dost.
Otázka:
Co způsobí destrukci jen první části olejového čerpadla?
Sraní na údržbu? Neměnění oleje? Nasálo si to nějaký binec, který zůstal ve filtru? Takže zase zanedbaná výměna oleje?
Nějaká jiná teorie...?
Předchozí
1 2 3
Následující

Zadřený motor VFR 1200

Skvělá odpověď, děkuji! 28.12.2023 v 19:45 | Nahoru | #1
Odsávací čerpadlo maže převodovku olejem odsávaným z klikovky. Nevím, jak moc jsou kliková skříň a převodovka oddělené nějakou přepážkou, aby při selhání odsávacího čerpadla zkolaboval celý mazací systém.
Vsadil bych na mazací čerpadlo, ale taky bych to rád viděl.
Ve finále mohla nějaká šponka bloknout regulační ventil a byl konec.

1 reakcí na tento příspěvek Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 20:22 | Nahoru | #2
Jasně, selhalo čerpadlo, jeho nasávací část nasála binec a začala se vydírat.
Tohle bylo ve filtru

Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 20:30 | Nahoru | #3
Taky to mohlo jezdit bez vody.

Zadřený motor VFR 1200

Skvělá odpověď, děkuji! 28.12.2023 v 20:46 | Nahoru | #4
Mohl se ucpat kanálek k některému ojničnímu nebo klikovému ložisku. To se následně začalo vydírat, vzniklý šmelc nasálo čerpadlo a pak už to jede rychle. Nemá nasávací koš nějaké sítko?

1 reakcí na tento příspěvek Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 21:22 | Nahoru | #5
Před čerpadlem je sací koš se sítkem... V oleji nebyla jediná špona, ani kovový prach. Začalo se vydírat čerpadlo a jeho zbytky se uložily ve filtru, ten postupně zanesly a když se měl otevřít pojistný ventil ve filtru, nevyvinulo už čerpadlo dostatečný tlak, aby jej protlačilo, tak motor měl málo oleje...
Kuwa, ale proč se začalo vydírat to čerpadlo...???

Kohlstein> jak, bez vody...???

Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 21:36 | Nahoru | #6
Motorka má najeto 70 000 km.
Byla dovezené z Itálie.
U nás najezdila asi 20-30 000km.
Olej s filtrem byly pravidelně meněny.

Kdyby už bylo čerpadlo načaté z Itálie, nenajelo by to u nás tolik km.
Kdyby nebyla dodržena specifikace oleje, pochybuji, že by se vydřelo čerpadlo a nic jiného... (jak jsem napsal výše, v oleji nebyly piliny, ani špony...)

Prostě se nemohu smířit s tím, že kamarád měl jen smůlu...

Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 21:38 | Nahoru | #7
Teď už těžko zjistíš který díl se začal vydírat jako první. Na sítku od čerpadla není žádný šmelc a v oleji taky nic neplavalo?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 21:43 | Nahoru | #8
kuzmič> Když nechladíš, zadřeš, ne?
Ale pokud tvrdíš, že v oleji není nic kovového a vše se odehrálo mezi čerpadlem a filtrem, tak z toho můžeme chlazení vynechat.
Čerpadlo se mohlo vydřít, protože se nemazalo, protože byl u sacího koše zpěněný olej, protože se zasekl regulační ventil v otevřené poloze a tím způsobil to napěnění.
Schválně, jaká je vzájemná poloha toho ventilu a koše?

Zadřený motor VFR 1200

Skvělá odpověď, děkuji! 28.12.2023 v 21:44 | Nahoru | #9
Chceš mi říct, že klikou nejde pohnout, stěny válců jsou vydřené a v oleji nebo ještě lépe ve vaně nejsou žádné špony???

Tak to je ovšem zázrak velebností!

1 reakcí na tento příspěvek Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 21:46 | Nahoru | #10
Ne, čerpadlo je dvojité, na jedné hřídelce jsou dvě, první nasává, tlačí olej do filtru, to se zadrelo a piliny pochytal filtr, proto nebyly nikde v motoru...
Z filtru odsává druhé čerpadlo a tlačí olej do motoru (nahoru). Tam už nic nedošlo, protože filtr byl ucpaný...
Teď mě napadá, neměla by se rozsvítit kontrolka mazání...???

Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 21:49 | Nahoru | #11


Tohle je vršek

Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 21:53 | Nahoru | #12

Motor venku, hlavy s rozvoďáky pryč a klikovkou nehnu...

(reakce na) Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 22:00 | Nahoru | #13

Kohlstein píše: kuzmič> Když nechladíš, zadřeš, ne?
Ale pokud tvrdíš, že v oleji není nic kovového a vše se odehrálo mezi čerpadlem a filtrem, tak z toho můžeme chlazení vynechat.
Čerpadlo se mohlo vydřít, protože se nemazalo, protože byl u sacího koše zpěněný olej, protože se zasekl regulační ventil v otevřené poloze a tím způsobil to napěnění.
Schválně, jaká je vzájemná poloha toho ventilu a koše?



Kde je ten regulační ventil?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadřený motor VFR 1200

Skvělá odpověď, děkuji! 28.12.2023 v 22:13 | Nahoru | #14

kuzmič píše: Ne, čerpadlo je dvojité, na jedné hřídelce jsou dvě, první nasává, tlačí olej do filtru, to se zadrelo a piliny pochytal filtr, proto nebyly nikde v motoru...
Z filtru odsává druhé čerpadlo a tlačí olej do motoru (nahoru). Tam už nic nedošlo, protože filtr byl ucpaný...
Teď mě napadá, neměla by se rozsvítit kontrolka mazání...???


Takhle ne, nahoře jsem ti napsal, jak to funguje. Tady máš i obrázek.

Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 22:31 | Nahoru | #15
Ten regulační ventil (pressure relief valve) bude v tomto případě někde uvnitř čerpadla, ne nasazený z venku jako např. u VFR800. Váleček, pístek, pružina, jak je vidět i na schématu. Takže jestli se ten ventil seknul otevřený, tak to začalo to pěnit rovnou do sání čerpadla. Případně to vůbec nenasálo olej z koše a kolovalo to jen v čerpadle s minimálním tlakem na výstupu.

1 reakcí na tento příspěvek Zadřený motor VFR 1200

Skvělá odpověď, děkuji! 28.12.2023 v 22:38 | Nahoru | #16
taky je mozny schema, ze to scavenge cerpadlo jelo z nakyho duvodu na sucho - neco ucpanyho, malo oleje... vydrelo se a ten bordel nasledne znicil neco v hlavnim okruhu nasledkem cehoz se to kouslo vsude mozne...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 22:43 | Nahoru | #17

kuzmič píše: Jasně, selhalo čerpadlo, jeho nasávací část nasála binec a začala se vydírat.


Tohle opotřebené je právě to menší čerpadlo, které pouze odsává zbytky oleje z klikové skříně a maže tím převodovku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 23:01 | Nahoru | #18
assassin> Nejspíš jo, z vany tohoto tvaru pod převodovkou to vysaje asi úplně všechen svinčík a pak stačilo, aby se pootevřel pojišťovací ventil na olejevém filtru při studeném startu a prošlo to ložisek.

Jak vypadá blok:



Naposledy editováno 28.12.2023 23:02:02

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 23:18 | Nahoru | #19
Kohlstein>

Tohle opotřebené je právě to menší čerpadlo, které pouze odsává zbytky oleje z klikové skříně a maže tím převodovku.


Odsávací má vždy větší litrový výkon než mazací právě proto aby se zabránilo nasátí vzduchu do mazání kluzných ložisek, tzn to bude ono.

(reakce na) Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 23:18 | Nahoru | #20
Kohlstein> táák... To schéma mazání... super!

Takže: vydřené je to hlavní čerpadlo, na kterém je nasazen sací koš a výtlak jde do filtru a potom tedy přes chladič oleje a do motoru...
To druhé, které vlastně přežilo, maže tedy převodovku, to je dobré... Převodovka se točí volně.

Naposledy editováno 28.12.2023 23:19:30

(reakce na) Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 23:18 | Nahoru | #21
kuzmic: predpokladam, ze jsi na tom nejel, kdyz se tak stalo? me prijde, ze je to docela solidni demolice a ze pilot nema technickej cit a jel na tom pres ruzne nezdrave projevy az do stavu, kdy se to zastavilo... rekl bych, ze i ta kontrolka musela bliknout... Ono teda to jde rychle, ja uz zadrel dva motory TL1000, pokazde na ctyrku kolem omezovace a prvni cejtis nezvykly vypadek ve vykonu, v tu chvili uz je to hotove, kontrolka se rozsviti hned na to, ale uz je pozde na cokoliv... na podruhe jsem vymackl spojku hned jak motor lehce zavahal, dokonce uz ani nechcipnul, ale klika KO...

(reakce na) Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 23:25 | Nahoru | #22
ŁŁ> To s tou velikostí / šířkou čerpadla je samozřejmě pravda. Nějak špatně jsem se podíval do schématu, kde jsem, nevím proč, viděl pod tím regulačním ventilem větší šířku.
Edit - tím pádem bych tu prvotní příčinu opotřebení čerpadla hledal v tom zmíněném regulačním ventilu.

Naposledy editováno 28.12.2023 23:30:09

Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 23:27 | Nahoru | #23
Ne, nejel jsem na tom, ale když se mu to stalo tak říkal, že mu chcípla při jízdě přes dědinu. 50-60 km/h
Když stisknul čudlik starteru, všecko zhaslo...
Řekli jsme: baterka!
Sehnal kable a z auta a zkusil startnout, motor se těžce roztočil, ale hned chcípnul.
Druhý pokus zase všechno zhasla.
Myslel jsem, že se mu sypnul altik, po sundání altíku, kterému nic nebylo jsem chyt ráčnou klikovku a.... nic....

Naposledy editováno 28.12.2023 23:28:30

Zadřený motor VFR 1200

28.12.2023 v 23:42 | Nahoru | #24
Možná se něco začalo vydírat v převodovce a to se pak dostalo přes mazací čerpadlo a obtokem filtru do motoru, napovídá tomu to že to odsávací je nepoškozené(saje olej z motoru)

Zadřený motor VFR 1200

29.12.2023 v 22:34 | Nahoru | #25
Zahada , tyhle motory delaji 200 tisic jako prd.

1 reakcí na tento příspěvek Zadřený motor VFR 1200

29.12.2023 v 22:38 | Nahoru | #26
Muj typ je takovej ze typek jezdil po zadnim kole , cerpadlo se nacnulo a v cechach se dodelalo.

(reakce na) Zadřený motor VFR 1200

30.12.2023 v 00:43 | Nahoru | #27
šmudla> Když někdo jezdí po zadním s motorem, který na to není stavěný, tak se to kousne na klice mnohem dřív, než se začne čerpadlo nějak opotřebovávat.

Zadřený motor VFR 1200

Skvělá odpověď, děkuji! 30.12.2023 v 06:27 | Nahoru | #28
Čerpadlo je sice chycené, ale podle mého ne tolik, aby materiál jen z něj ucpal filtr. Takže se přikláním k variantě napsané výše od uživatele se dvěma přeškrtnutými L.
Apropo, pokud jsou vačky so fialova. musela to být dlouhodobější záležitost. Taktéž chycené jejich uložení. Motor jel zřejmě nějakou dobu v režimu kdy mazání na spodek stačilo, na vršek už ne. Možná právě matroš z uložení těch vaček nebo kompozit z uložení kliky. Prostě něco co první čerpadlo přechroustalo a poslalo do filtru.
Teď se bude blbě rozlišovat příčina od následku.

1 reakcí na tento příspěvek Zadřený motor VFR 1200

30.12.2023 v 09:28 | Nahoru | #29
Čau, díky za reakce
Když jsem zjistil, že s klikovkou se nedá pohnout, vypustil jsem olej s jasným očekáváním pilin v oleji.
A to mě právě zarazilo, viditelné piliny v oleji nebyly!!!
Uložení vačkových hřídelí bylo chycené, ale ne moc.
Že by se někde něco pomalu vydíralo a čerpadlo piliny natáhlo, ucpalo filtr a pak se seknul i přetlakový ventil ve filtru a najednou vršek byl bez oleje...
Spíš jsem čekal, že z motoru vyteče s olejem ven nějaká ta pilina, že bude v oleji nějaká metalíza....

Zadřený motor VFR 1200

Skvělá odpověď, děkuji! 30.12.2023 v 11:56 | Nahoru | #30
Těžko říct, chtělo by to rozpůlit což se ti asi nechce že:) podle toho co píšeš, mu mazání nesvítilo což zase směřuje k tomu že se ucpal mazací kanálek k některému ložisku a to se zadřelo...
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
VFR1200f - brždění motorem Honda VFR 1200F hasss 15 15.11.2024 v 21:44 tamas
Přední vidle VFR 1200F Honda VFR 1200F Piwell 28 22.7.2024 v 11:40 Piwell
Výměna zapalovacích svíček Honda VF... Honda VFR 1200F, Honda VFR 1200X Crosstourer sydy 18 25.6.2024 v 11:38 H123
Kontrolky Honda VFR 1200F kokoto 17 27.5.2024 v 15:16 kuzmič
Dynojet Power Commander Honda VFR 1200F ohlin 7 27.5.2022 v 23:24 Richardpa

TOPlist