Téma: Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
16.6.2024 v 11:17
Zdravím borci,
jsem začínající motorkář potřeboval bych poradit. Mám motorku Yamaha MT-07 (2020) a chtěl bych se dozvědět na jakou teplotu necháváte zahřát olej předtím než vůbec vyjedete s motorkou. Olej v motorce co mám, tak je Yamalube 10W-40. Pocitově mi přijde hloupost nastartovat a hned vyjet, aniž by se zahřál motor. Je to čtyřtaktní dvouválec.
Předem všem děkuji za rady.
jsem začínající motorkář potřeboval bych poradit. Mám motorku Yamaha MT-07 (2020) a chtěl bych se dozvědět na jakou teplotu necháváte zahřát olej předtím než vůbec vyjedete s motorkou. Olej v motorce co mám, tak je Yamalube 10W-40. Pocitově mi přijde hloupost nastartovat a hned vyjet, aniž by se zahřál motor. Je to čtyřtaktní dvouválec.
Předem všem děkuji za rady.
Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
nastartuj, oblikni si helmu, rukavice a vyjed. v klidu, pozvolnou jizdou zahrejes vsechny komponenty. kdokoliv ti bude radit neco jineho, je to hloupost. nic lepsiho pro motor a masinu jeste nikdo nikdy nevymyslel. at to jezdi.
Naposledy editováno 16.06.2024 15:35:09
Naposledy editováno 16.06.2024 15:35:09
Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
Vytlačím motorku z garáže, nakopnu, vrátím se pro bundu helmu rukavice, takže tak 2 minuty a vyrážím. Do vedlejší vesnice cca 1,5 km jedu pozvolna tak 60-70 km/h.
Pak už cestovní tempo, pod kotlem zatápím až tak po 10 km, až je dostatečně zahřátá(i s pneumatikami).
Pak už cestovní tempo, pod kotlem zatápím až tak po 10 km, až je dostatečně zahřátá(i s pneumatikami).
1 reakcí na tento příspěvek Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
Zahřát plynulou klidnou jízdou.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
kokoška. píše: Zahřát plynulou klidnou jízdou.
Po zadnom. Na cestnej z miesta, v lete nakopnem dám prilbu a idem. Po dedine cca 800 m 50 km/hod a potom normálne 120 km/hod. A čo auto, to tiež zahrievaš na mieste?2 reakcí na tento příspěvek Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
Jak už psali ostatní: Nastartovat --> (helma, rukavice... cca 2 minuty, cca 60°C) --> a pomalu jet. Kdybys vyjel okamžitě po nastartování, hrozilo by cukání/chcípání.
taková zajímavost je, že když jsem měl karburátorového horneta (2001), tak tam se v originál uživatelském manuálu psalo něco ve smyslu že vyrazit na cestu je možné poté co se začne zvedat ručička teploty vody, což bylo po nastartování za docela dlouho (tak 5 minut)
1 reakcí na tento příspěvek Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
Napadlo by tě to řešit u auta? Pokud ne, proč u motorky ano?
krokoš píše: A čo auto, to tiež zahrievaš na mieste?
Tak trochu. Sadnem, naštartujem, pustím na mobile hudbu, prípadne navigáciu, pripášem sa a idem. Na motorke podobne... teda okrem 2-taktu, ten je trošku citlivejší.panTerek píše: Napadlo by tě to řešit u auta? Pokud ne, proč u motorky ano?
Tak dřív to asi nějaký smysl mělo (30 plus let zpátky), ale co jsem tak četl obecně u moderních motrorů (a olejů) by to nemělo být potřeba..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
TomasRA píše: Jak už psali ostatní: Nastartovat --> (helma, rukavice... cca 2 minuty, cca 60°C) --> a pomalu jet. Kdybys vyjel okamžitě po nastartování, hrozilo by cukání/chcípání .
Z jakého důvodu, prosím pěkně??? To se mi dělo na karbecu, když jsem stáhl sytič moc brzo, ale MT-07 má snad elektronické vstřikování...
Naposledy editováno 19.06.2024 13:00:53
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
PlusOne> Důvod je studenej motor. Při neopatrném přidání plynu za studena chcípne i moderní motor se vstřikováním.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
TomasRA> Moje ne. Ani stříkačka, ani karbec. Jak to?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
TomasRA píše: PlusOne> Důvod je studenej motor. Při neopatrném přidání plynu za studena chcípne i moderní motor se vstřikováním.
To jsem fakt nikdy nezažil, ani u manuál sytic, ani vstřikování….ani u Aprilie , Hondy, Triumph co jsem kdy jezdil….dokonce snad ani nedodržuji ty 2 -4 minuty než si nasadím helmu
Takže zajímavá myšlenka…která motorka tohle dělá, abych se jí obloukem vyhnul
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
Gahan37> Suzuki SV 650 (r.v. 2003).
Motorku nastartuju, obleču si rukavice a vyjíždím. Klidnou jízdou do 4000 ot./min. postupně zahřeju motor na provozní teplotu. Řídím se samozřejmě teplotou oleje, ne vody. Pro mě je olej zahřátý při 80°C (což při venkovní teplotě kolem 20°C trvá běźně 8 - 9 km).
Toto mě nikdy nenapadlo řešit, většinou naopak vycouvám na mašině z parkingu s vypnutým motorem protože mě nebaví čuchat v helmě ty studený výpary, potom nastartuju a ihned jedu (v klidu, do 5-6 tis) a nikde nic necuká / nechcípá. Možná jsou v motoru trochu větší tlaky, ale nic co by mu snad škodilo. čidlo teploty oleje to ani nemá. MT07 2021
1 reakcí na tento příspěvek Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
oblíknu se, sednu si, zcela nakonec nastartuju a odjedu.
Třeba ne vždy je mazání ve volnoběhu optimální.
Třeba ne vždy je mazání ve volnoběhu optimální.
1 reakcí na tento příspěvek Na jakou teplotu nechat zahřát olej před vyjetím
Obecně - olej má v motoru v zásadě 3 funkce:
- mazání ploch pohybujících se částí
- chlazení tepelně namáhaných částí
- u některých motorů je jako médium pro ovládání některých částí (hydraulické natáčení vačky, hydroštely, napínák rozvoďáku...)
Aby tyhle funkce plnil, musí na tom místě nejdřív být a to ideálně ve stavu, kdy je schopný je plnit Pokud není olej 20 let starej nebo nemá najeto 100 tisíc (zobecňuju a záměrně přeháním), tak funkci plnit bude - na motorce nejezdíme v hraničních podmínkách, kdy by nefungoval (jako při teplotě oleje pod -30 nebo nad +150, kam se při normálním používání nedostaneš).
Při běžným motocyklovým počasí už startuješ motor s olejem, kdy ho čerpadlo kanálama a trubičkama snadno rozvádí kam má (a navíc už tam z předchozí jízdy je). Takže pokud nebudeš brát v potaz teplotní roztažnost materiálů, jen kvůli oleji nic zahřívat nemusíš...
Ale - studený motor potřebuje jinou (bohatější) směs paliva a vzduchu než motor v provozní teplotě (část energie se spotřebuje na ohřívání kovů). A bohatá směs se hlavně v zátěži nedokonale spálí, motor (a svíčky) se zanáší karbonem, nespálený palivo odmašťuje válec a to způsobí při častějším provozu v tomto režimu vyšší opotřebení motoru. Proto se zahřívá na provozní teplotu. Navíc ze studenýho oleje se neodpaří nespálený palivo, kondenzovaná voda nebo další těkavý látky a tím víc olej degraduje a riskuješ krom opotřebení motoru ještě korozi jeho kovových dílů. V kostce...
Naposledy editováno 21.06.2024 15:53:53
- mazání ploch pohybujících se částí
- chlazení tepelně namáhaných částí
- u některých motorů je jako médium pro ovládání některých částí (hydraulické natáčení vačky, hydroštely, napínák rozvoďáku...)
Aby tyhle funkce plnil, musí na tom místě nejdřív být a to ideálně ve stavu, kdy je schopný je plnit Pokud není olej 20 let starej nebo nemá najeto 100 tisíc (zobecňuju a záměrně přeháním), tak funkci plnit bude - na motorce nejezdíme v hraničních podmínkách, kdy by nefungoval (jako při teplotě oleje pod -30 nebo nad +150, kam se při normálním používání nedostaneš).
Při běžným motocyklovým počasí už startuješ motor s olejem, kdy ho čerpadlo kanálama a trubičkama snadno rozvádí kam má (a navíc už tam z předchozí jízdy je). Takže pokud nebudeš brát v potaz teplotní roztažnost materiálů, jen kvůli oleji nic zahřívat nemusíš...
Ale - studený motor potřebuje jinou (bohatější) směs paliva a vzduchu než motor v provozní teplotě (část energie se spotřebuje na ohřívání kovů). A bohatá směs se hlavně v zátěži nedokonale spálí, motor (a svíčky) se zanáší karbonem, nespálený palivo odmašťuje válec a to způsobí při častějším provozu v tomto režimu vyšší opotřebení motoru. Proto se zahřívá na provozní teplotu. Navíc ze studenýho oleje se neodpaří nespálený palivo, kondenzovaná voda nebo další těkavý látky a tím víc olej degraduje a riskuješ krom opotřebení motoru ještě korozi jeho kovových dílů. V kostce...
Naposledy editováno 21.06.2024 15:53:53
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Yamaha MT-07 fórum (nejen)pro majitele [1 ... 32, 33] Yamaha MT-07, Yamaha MT-07 Moto Cage, Yamaha XSR 700... | SuperSic58 | 981 | Včera v 15:11 CB600 |
Dynamo (stator a rotor) Yamaha MT-07 | Frankie8 | 4 | 9.9.2024 v 11:38 Frankie8 |
téma k diskuzi - co vše bych měl vě... [1, 2] Yamaha MT-07 | Andloc | 41 | 13.7.2024 v 22:09 krokoš |
MT-07 kufry, co kdo máte a co nebrat Yamaha MT-07 | Andloc | 1 | 5.7.2024 v 16:41 CB600 |
Otázka ohledně šířky kola Yamaha MT-07 | AlwaysGood | 4 | 3.7.2024 v 21:46 krokoš |