Téma: Kolik km musím ujet, aby se motorka dostatečně zahřála
21.6.2024 v 07:54
Čaute všichni, jdu sem asi s netradičním a možná pro někoho hloupým dotazem, tak se kdyžtak předem omlouvám, ale nedá mi to... Že je potřeba motorku zahřát, než se začne víc tahat, je všem nejspíš jasné. Můj dotaz ale je, kolik zhruba musím ujet pohodovým tempem, abych motorku dostatečně zahřál a mohl jí bezpečně začít dávat víc za uši? Nyní to mám tak, že vždy když nastartuji, počkám zhruba půl minuty, stáhnu sytič a ihned vyjíždím. První 1-2km jedu úplně pohodově tak 3-4 tisíce otáček max, pak trochu přidám zhruba na 5 tisíc. Do těch 5 tisíc jedu, než mám najeto zhruba 10km, když je tedy tepleji, samozřejmě v zimě takto jedu spíše tak 15-20km. Po tom, co ujedu tuto vzdálenost, za to začínám víc brát. Chci se tedy zeptat, myslíte, že ty mé vzdálenosti jsou dostatečné pro pořádné prohřátí motoru a zároveň zdali jsou i ty otáčky takto v pohodě? Vím, že ideální by bylo mít teploměr oleje, který si určitě časem chci pořídit, ale jedná se mi spíše o aktuální stav. Případně, pokud již někdo teploměr oleje má, tak jak to s tím zahříváním zhruba je. A jak moc se dá na ten teploměr spolehnout. Jedná se mi o teploměr, který se dá místo uzávěru plnícího hrdla oleje.
Díky moc za odpovědi a ještě jednou se omlouvám, zdali někomu tento můj dotaz přijde stupidní...
Díky moc za odpovědi a ještě jednou se omlouvám, zdali někomu tento můj dotaz přijde stupidní...
2 reakcí na tento příspěvek Kolik km musím ujet, aby se motorka dostatečně zahřála
Dotaz to je stupidní, ale není na tom nic špatného. Jak jinak by ses to měl dozvědět, lepší je se zeptat.
15-20 km je už přehnané, žiješ jen jednou, užij si tu motorku a neřeš, jestli bude za 10 let trochu opotřebenější, protože si ji vytáčel moc brzy.
Normálně na pohodu 5-10 minut a pak už si jeď jak se ti chce. Je to jen stroj a nijak vzácnej nebo drahej. Hlavně když nepoškodíš sebe a svoje zdraví.
Do těch 5 tisíc jedu, než mám najeto zhruba 10km, když je tedy tepleji, samozřejmě v zimě takt jedu spíše tak 15-20km.
15-20 km je už přehnané, žiješ jen jednou, užij si tu motorku a neřeš, jestli bude za 10 let trochu opotřebenější, protože si ji vytáčel moc brzy.
Normálně na pohodu 5-10 minut a pak už si jeď jak se ti chce. Je to jen stroj a nijak vzácnej nebo drahej. Hlavně když nepoškodíš sebe a svoje zdraví.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kolik km musím ujet, aby se motorka dostatečně zahřála
PetrL3 píše: Dotaz to je stupidní, ale není na tom nic špatného. Jak jinak by ses to měl dozvědět, lepší je se zeptat.
15-20 km je už přehnané, .....
ani ne
Castrol jakožto olejářská firma považuje motor a olej za "zahřátý na provozní teplotu" až po 10 mílích (16km).
V reálu záleží na konstrukci a teplotě vzduchu. U starý CX500 (první 2V vodník od Hondy) u teplot pod 15°C trvá ohřátí oleje klidně těch 20km jízdy protože motor je 70kg ingot, 690 LC4 se při tý samý teplotě ohřeje asi za 2 km.
1 reakcí na tento příspěvek Kolik km musím ujet, aby se motorka dostatečně zahřála
Já bych rád viděl nějaké video jak tomu “dáváš za uši” v kontextu s dotazem na správné prohřátí motoru
1 reakcí na tento příspěvek Kolik km musím ujet, aby se motorka dostatečně zahřála
Mám ověřené pravidlo - čekám než se ohřeje voda na 90C, vím, že mi to trvá cca 3km a ještě jednou tuhle dobu čekám na ohřátí oleje... Celkově tedy 6km. Je to ověřené z aut, kde je i teploměr oleje. Olej je vždy ohřátý po cca 1,5-1,8 násobku vody. Dvojnásobek čekání je tedy jistota na prohřátí celého motoru. U motorky se olej ohřívá rychleji než u auta.
combust> Já nerozporuju, že ideální stav je někde tam, kde píšeš. To když jedu někam 20 km, tak bych se vlastně ani nemohl svézt. Nekoupil sem si to, abych si v důchodu mohl říct, že sem se omezoval, ale motorka má o 2 koně víc a žere o 2 deci/1000 km oleje míň. Lidi platí desítky tisíc za úpravy, aby se svezli líp a víc si užili a já mám ten motor šetřit na co? Aby byl při najetých 150.000 km ve stavu jako ho má někdo druhej při 70.000 km? Proč? To nemá logiku.
1 reakcí na tento příspěvek Kolik km musím ujet, aby se motorka dostatečně zahřála
PetrL3, máš pravdu, na vzducháče jsem zapomněl... Minimálně 48km.
blesk16> Jasný, to byl jen vtip ale vezmi cenu svojí motorky a mrkni, kolik do toho stojí motor. A zamysli se, za kolik to jednou prodáš nebo jestli by se ti to vešlo do rakve.
Třeba já mám taky jeden vzducháč, kterej se zahřívá dýl, neznám nikoho, kdo by ten motor dokázal oddělat nějak brzy a ten motor, když ho bude někdo chtít koupit stojí na bazaru běžně tak od 15 -25 tisíc (schválně uvádím normální ceny, i když já mám 2 náhradní, jelikož sem je potkal za 2 a 5 tisíc).
Ale dejme tomu, že sme právě odrovnali motor, protože sme si užívali motorku tak, jak se nám to hodilo a čas je pro nás cennější. Nechceme čekat na super cenu a dáme za něj 20. Měl sem předchozí roky jezdit jak se mi zachce s tím, že mě každý km vyšel o xx haléřů dráž nebo sem se měl omezovat, občas si to neužít a teď mám motor v lepším stavu a uštřil sem na každém km pár haléřů?
Já se na to dívám u pleček jako máš ty nebo zakladatel (a i já mám normální motorky, nemyslím to tak, že ty vaše jsou nějak podřadný) takto. Samožřejmě člověk nechce prasit tak, aby zvyšoval riziko, že třeba poškodí těsnění pod hlavou nebo rupne hlava atd., pokud ví, že je ten model na to náchylnenější. Uvažuju o normálních strojích a normální rozumný jízdě prvních pár mimnut. Někdo to naopak extrémě šetří, pak to jednou prodá, dostane za to nějakou tržní cenu a to je celý, co z toho má.
Naposledy editováno 21.06.2024 09:16:05
Třeba já mám taky jeden vzducháč, kterej se zahřívá dýl, neznám nikoho, kdo by ten motor dokázal oddělat nějak brzy a ten motor, když ho bude někdo chtít koupit stojí na bazaru běžně tak od 15 -25 tisíc (schválně uvádím normální ceny, i když já mám 2 náhradní, jelikož sem je potkal za 2 a 5 tisíc).
Ale dejme tomu, že sme právě odrovnali motor, protože sme si užívali motorku tak, jak se nám to hodilo a čas je pro nás cennější. Nechceme čekat na super cenu a dáme za něj 20. Měl sem předchozí roky jezdit jak se mi zachce s tím, že mě každý km vyšel o xx haléřů dráž nebo sem se měl omezovat, občas si to neužít a teď mám motor v lepším stavu a uštřil sem na každém km pár haléřů?
Já se na to dívám u pleček jako máš ty nebo zakladatel (a i já mám normální motorky, nemyslím to tak, že ty vaše jsou nějak podřadný) takto. Samožřejmě člověk nechce prasit tak, aby zvyšoval riziko, že třeba poškodí těsnění pod hlavou nebo rupne hlava atd., pokud ví, že je ten model na to náchylnenější. Uvažuju o normálních strojích a normální rozumný jízdě prvních pár mimnut. Někdo to naopak extrémě šetří, pak to jednou prodá, dostane za to nějakou tržní cenu a to je celý, co z toho má.
Naposledy editováno 21.06.2024 09:16:05
První 1-2km jedu úplně pohodově tak 3-4 tisíce otáček max, pak trochu přidám zhruba na 5 tisíc. Do těch 5 tisíc jedu, než mám najeto zhruba 10km, když je tedy tepleji,
Sice je to vzducháč, ale jen půl litr, a teď je teplo, já bych to klidně po pár km už točil normálně.
1 reakcí na tento příspěvek Kolik km musím ujet, aby se motorka dostatečně zahřála
První 1-2km jedu úplně pohodově tak 3-4 tisíce otáček max, pak trochu přidám zhruba na 5 tisíc. Do těch 5 tisíc jedu, než mám najeto zhruba 10km, když je tedy tepleji,
GS500E jede na šestku v těch 5k otáčkách kilem, tak o nic nejde, ne? Kolik je na té cestě příležitostí nebo nutností vytáčet trojku do červeného?
Spoustu už tu bylo napsáno, tak to shrnu:
Vše kolem toho je silně individuální záležitost. Konstrukcí motoru počínaje, přes množství olejové náplně, typu a kvalitě oleje, venkovní teplotě, stavu motoru a způsobem jízdy konče.
Můj stroj začíná ukazovat teplotu vody od 40 stupňů.Do té doby je to "studený". V zimě mi ta cifra naskočí až po několika kilometrech, v létě i po několika stech metrech. Vím že GS 500 je vzducháč, proto doplním že s olejem je to obdobné, až na větší teplotní setrvačnost. V zimě začínám s teplotou oleje kolem nuly a dvacet stupňů tam mám po několika km. Výš to leze pomalu lineárně. Po těch jedenácti km které to mám do práce tam mívám třeba 40-50 stupňů někdy ani to ne. A to jsem odmontoval originální chladič oleje. V létě když odjíždím z práce, tak mi olej ukazuje i 30 stupňů a než vyjedu z města tak 50.
Pak tu máme stav motoru, kvalitu oleje a jízdní styl. Tam je to individuální záležitost, ale je fajn si dát kontextu co hrozí s jízdou s nedostatečně zahřátým olejem jak tu vzpomněl PetrL3. U vylítaného starého vzducháče používaného v rozumném spektru otáček moc ne. Vůle jsou už dost velké, kvalita olejů šla dost nahoru, opotřebení bude sice větší než při citlivém zahřívání ale výrazný rozdíl bude zřejmě patrný až při proběhu vyšších desítek tisíc km. Což souvicí s dalším aspektem který jsem nezmínil, a tím je množství najetých km za sezónu.
Sondu pro teplotu oleje mám instalovanou ve výpustném šroubu, měří tudíž teplotu olejové náplně. To mi připadá nejpřesnější. Ten teploměr v nalévacím otvoru bude fungovat obdobně.
Vše kolem toho je silně individuální záležitost. Konstrukcí motoru počínaje, přes množství olejové náplně, typu a kvalitě oleje, venkovní teplotě, stavu motoru a způsobem jízdy konče.
Můj stroj začíná ukazovat teplotu vody od 40 stupňů.Do té doby je to "studený". V zimě mi ta cifra naskočí až po několika kilometrech, v létě i po několika stech metrech. Vím že GS 500 je vzducháč, proto doplním že s olejem je to obdobné, až na větší teplotní setrvačnost. V zimě začínám s teplotou oleje kolem nuly a dvacet stupňů tam mám po několika km. Výš to leze pomalu lineárně. Po těch jedenácti km které to mám do práce tam mívám třeba 40-50 stupňů někdy ani to ne. A to jsem odmontoval originální chladič oleje. V létě když odjíždím z práce, tak mi olej ukazuje i 30 stupňů a než vyjedu z města tak 50.
Pak tu máme stav motoru, kvalitu oleje a jízdní styl. Tam je to individuální záležitost, ale je fajn si dát kontextu co hrozí s jízdou s nedostatečně zahřátým olejem jak tu vzpomněl PetrL3. U vylítaného starého vzducháče používaného v rozumném spektru otáček moc ne. Vůle jsou už dost velké, kvalita olejů šla dost nahoru, opotřebení bude sice větší než při citlivém zahřívání ale výrazný rozdíl bude zřejmě patrný až při proběhu vyšších desítek tisíc km. Což souvicí s dalším aspektem který jsem nezmínil, a tím je množství najetých km za sezónu.
Sondu pro teplotu oleje mám instalovanou ve výpustném šroubu, měří tudíž teplotu olejové náplně. To mi připadá nejpřesnější. Ten teploměr v nalévacím otvoru bude fungovat obdobně.
1 reakcí na tento příspěvek Kolik km musím ujet, aby se motorka dostatečně zahřála
Aby sa to zahrialo, tak asi ako benzínové auto, ak je leto, tak tomu stačia tak 3-4km. Chápem, že GS500 je malá kubatúra a asi to treba točiť do 10000 ot., ale čo ja jazdím, tak je to prekoňované a moc to nemá zmysel točiť nad polovicu dovolených otáčok. Aj to do tých 5000 ot. ide tak 140km/h - na šestke pravdaže.
PetrL3> No, mně to ani nevadí si tu chvíli počkat, i já se mezitím tak "rozhýbu," klidně se chvíli "kochám" a tak nějak to neřeším. Vím, že to není nějakej extra drahej a vzácnej stroj, ale i tak mi dalo nějaké to úsilí, než jsem si ho mohl pořídit a zkrátka si ho tak opečovávám a mám už k němu jisté pouto. Proto mi je i proti srsti mu dávat nějakou sodu, když si nejsem stoprocentně jistý, že už je na to dostatečně připravený. Proto klidně obětuji více času ze své jizdy a pojedu tak, jak se má, než mít ten blbej pocit, že jí dávám, když nemám...
Gahan37> Tak ono každý se má právo něco naučit a určitě to neznamená, že v dané oblasti musí být nutně zelenáč. Jinak plánuji příští měsíc kupovat kameru na helmu, tak Ti to klidně natočím a myslím, že bys byl i docela překvapenej...
Krautkopf> No, na tu šestku v 5k jede zhruba 80-90. Ano, proto říkám, že mi to nevadí, jelikož stejně ani na té cestě tím nikoho neomezuji, tak o nic nejde. Jinak těch příležitostí je docela dost, tedy ne to točit úplně do červeného, ale k jeho blízkosti ano.
nevo7> Teď nevím, zdali jsi mluvil o tom GSu nebo o něčem jiném, ale GS určitě nejede 140km/h na 5k na šestku, to spíš až tak v 8k. No, ale já asi stejně zůstanu u toho postupu, jak jsem to doposud dělal, jeví se mi to, jako nejlepší a nejjistější varianta pro dobro motorky a můj dobrý vnitřní pocit.
Kolik km musím ujet, aby se motorka dostatečně zahřála
Ahoj, za prvé tvůj dotaz není v žádném případě hloupý. Je dobře že se k motorce chceš chovat slušně a neubližovat jí. A nezáleží na tom, co tu někdo psal že nemá žádnou cenu. Něco se prostě nedělá a hotovo. Jako neuhodím ženu(i když by si to občas zasloužila?) tak nebudu úmyslně ničit motorku jenom proto že si ji můžu koupit každý rok znovu. Jsou motorkáři a "motorkáři". Stačí, když nastartuješ,v klidu zavřeš garáž,nasadíš přilbu, rukavice a motor jde za plynem a drží otáčky jako u plně zahřátého motoru a pokud nechceš točit do omezovače tak v poho.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Palivové hadice - jaké Suzuki GS 500E | Dejwidos | 7 | 14.10.2024 v 13:19 Zdenalbenal |
Jaký kufr pro 2 helmy Suzuki GS 500E | Dejwidos | 10 | 4.10.2024 v 11:54 Metric |
Olej na řetěz [1, 2] Suzuki GS 500E | ViraxRider | 54 | 7.9.2024 v 21:43 TomasRA |
Jak se prodávají starší motorky [1, 2] Suzuki GS 500E, Honda CBF 500, Suzuki SV 650, Kawasa... | jkprg | 56 | 6.8.2024 v 15:18 TurboLover |
Kolik km musím ujet, aby se motorka... Suzuki GS 500E | ViraxRider | 6 | 22.6.2024 v 07:45 MungoJerry |