Pohrávám si s myšlenkou upravit motocyklový motor pro pohon ultralehkého letadla. A vzhledem k tomu, že letecká fóra mlčí, se pouštím na půdu kde se vždy kecá až až . První můj dotaz směřuje k tipu nějakého levně, běžně sehnatelného motoru o výkonu nějakých 35 až 45Hp (26-33KW). Druhej dotaz je jestli má někdo představu kolik by mohl takový motor bez převodovky vážit. Dál otvírám k dizkusi víceméně k plkání a vymýšlení, proč by to nešlo
1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Williams píše: je pravda, že při pročítání TD k nějakému vymakanému letadlu se člověk až diví na co všechno je myšleno... a jak by řekl Tomáš Tlustý, bezpečnost na prvním místě... viděl jsem jak v BA zalétávaly A319 po GO a celá posádka měla padáky, helmy atd. pro případ nouze... těžké je i sednout do něčeho na čem jsem dělal, protože některé konstrukce ve mne nevzbuzují důvěru...
ja zas slysel jak se zalitavala ta 610 a s tou bezpecnosti uz bych to nevidel tak ruzove
gryzli píše: A co tak použít motor z Jawy 350??? Jednoduchý, cenově dostupný. Zgenerálkovat a dát jiné karburátory pro zvýšení výkonu. Jak na tom bude s vibracema??? Nerozpadne se mu to letadlo pod zadkem???
ty jo to ma dohromady 20 koni z toho v realu mozna 15 a ze by je to dokazalo davat dlouhodobe? spolehlivosti je ten motor taky vyhlasenej.. hele zlatej trabant...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
V konstrukcni dokumentaci je zminena rada Rotaxu, 1/2 brouka, motor o kterym sem v zivote neslysel, a motor z Kawy 440. Obecne je tam proste řečeno, že jakýkoliv motor s výkonem mezi 35 a 45Hp vazici cca. 40kg.
Co od toho motoru potřebuju? Aby to vzletělo. Konstrukčně je nejjednodušší tam dát dvouválcovej vzduchem chlazenej dvoutaktni motor. Čili asi trabanta. Otázkou ale je jestli neexistuje modernější obdobně těžký motor s vyšším výkonem sehnatelný za rozumnou cenu. Což byl původní záměr se tady na to zeptat...
A vzhledem k váze letadla a mojí váze to vzlítne asi s čímkoliv. Prototyp měl motor o výkonu jen nějakých 26Hp a vzlétl s pilotem vážícím téměř 110kg. Ale bylo to nahraně. Takže je doporučováno minimálně těch 35koní...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Williams píše: assassin> taky jsem slyšel právě od jednoho učitele vyprávět jeho zážitek s Ae 270... Jako konstruktéra ho zvali na testovací let, kdy budou zkoušet přečerpávání paliva ze křídel během ploché vývrtky... co čert nechtěl, čerpadlo mezi nádržemi přestalo pracovat... vývrtku začali kolem 4km s palivem pouze v jednom křídle... tak to roztočily... 3km nic... 2km nic... kolem 1km to vybrali, ale interiér letadla nepoužitelný a všichni vylezli jak kačeři... a pak řekl, ještě že jsem do toho letadla nenastoupil..
Tohle mohl rict tak jedine Marsalek
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
assassin píše: ja zas slysel jak se zalitavala ta 610 a s tou bezpecnosti uz bych to nevidel tak ruzove
jo, treba kdyz se s prototypem letelo do Ruska na propagacni let, tak se posral termoclanek a jednotka omezovacu motoru zhasla jeden motor kvuli domely spatny teplote mezi trubinama ....no, co delat uprostred Ruska po nouzaku na nejblizsim letisti, tak se prepojil termoclanek pouzity na indikaci teploty na palubni desce a jelo se dal bez indikaceKawapepek: nemam duvod, proc necim machrovat, do lecceho jsem se sice zaplet, ale stale je to proti jinym jeste hovno.
Naposledy editováno 05.05.2011 21:39:50
No, jak říkám, pokud potřebuješ spřízněnou duši, která by ti mohla s něčím poradit, tak mi napiš na: aeropupi@seznam.cz a uvidíme, jestli ti to bude přínosem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Williams píše: spalovac> Svozílek, ale jestli je to pravda nevím...
Toho meznam. Jinak urcite to nemohlo byt udajnym cerpadlem na precerpavani mezi nadrzemi, protoze tam takove zadne neni
Jo jedna nechutna vyvrtka tam byla (tech vyvrtek se odletalo opravdu mooooc). Bylo to sice trosku jinak, ale to je jedno.
Ono skutecnost asi byla trochu nekde jinde nez tak, jak se to prezentovalo. Kazdpodne pro Ae 270 to melo katastrofalni dusledek a to, ze byla snizena vzletova hmotnost o 300 Kg
EDIT.
Samozrejme manualne tam tento stav za letu vyvodit lze. Musis odpoji SAM (coz je palubni pocitac, ktery mimo spoustu jinych funkci ridi i palivovy system ) a vracet palivo manualne z vratky pouze do jednoho kridla pomoci elektomagnetickeho ventilu, ktery je ve vratne vetvy a poustet jen palivove cerpadlo v jednom kridle. Ale opravdu se nepamatuji, ze by to nekdo udelal za letu a navic jeste ve vyvrtce. To by udelal sebevrah, protoze ta nesymetrie zpusobena nekolika set kilogramy paliva by byla zrejme smrtici.
Pamatuji si jen, ze u prvniho prvniho prototypu tam ten elektromagneticky ventil nebyl a vratka sla jen do leveho kridla. Po asi hodine letu zacala byt leva nadrz beznadejne plna a prava skoro prazdna. Tak s tim nad Aerem krouzili nejakou tu hodku, nez vylitali palivo z leve nadrze a pak sli na pristani :)
Naposledy editováno 05.05.2011 22:31:59
1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor
Jindra650 píše: Ja sice od Aerovaku zatim neslysel vypravovani o vyvrtkach, ale humorny historky uz jo, treba jak jeden mistr mel letet nekam kvuli nejakymu jednani a trval na tom, ze musi mit na zadech padak, jinak nepoleti, takze pak na cilovym letisti sli vsichni do kolen, kdyz ho videli vystupovat v obleku a padaku ...nebo prihoda o odletu 270ky z jednoho jisteho aerokluboveho letiste s asfaltovou drahou davno po setmeni za svetel automobilu kolem drahy kvuli zpozdeni honitby prevazeneho potentata
To samozrejme mozne je, protoze po certifikaci provozuje Aero Ae270 jako podnikove aerotaxi:)
2 reakcí na tento příspěvek Letecký motor
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
JollyJoker píše: Ae 270???? ... účel tohoto letadla jsem nikdy nepochopil (jeden motor)
proc? pro tenhle pocet cestujicich by dva motory zajistily sice vyssi rychlost, ale taky 2x takovou spotrebu. nevim, kolik zere takhle konkretni PT6ka, ale M601E zere 220L/hod na 100% vykonu. a pak neslysel jsem od lidi co v tom litali, ze by to bylo spatny ero ....spis pohrbeny diplomaticky, vzniklo to jako spolecnej projekt s Thaiwanem a po krachu projektu s tim Aero bez dohody s druhou stranou nemuze nic delat, takze jako by to ani neexistovalo.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Williams píše: spalovac> jak jsem nakoupil, tak prodávám... jinak jsem slyšel spousty nepodložených historek z Aera... třeba jak pilot nouzově přistál na poušti (prý mu vysadil motor DV 2 o kterém nám bylo říkáno jako o nespolehlivém), ale ve zmatku nemohl otevřít překryt, tak se katapultoval, ale bohužel to poslal přímo do elektrických drátů...
to s tim motorem DV2, ze to je smejd byla pravda ...podle mojich informaci to bylo dilo jakysiho synacka z UV KSS kterej jak bylo v SSSR zvykem, dostal funkci sefkonstruktera po skole a zbastlilo se dohromady nekolik celku z ruznych vyvojovych projektu. pak se to zaobalilo a sotva bezici prototyp se prodal jako licence do Povazskych strojiren, kde se mel zacit seriove vyrabet, pred tim tam jen opravovali a nikdy novy motory nedelali. takze se pak samozrejme zjistilo, jak nedodelanej ten motor je a muselo se to dokoncit ...potom se zacaly vyrabet L59ky, sly do Egypta a jeste Tunisu. po nejakych nehodach v Egypte se z toho stalo fiasko(i kdyz si za to asi mohli sami provozem), v Tunisu ale litaj dodnes a motory kusove generalkujou v Povazi1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor
Williams píše: Jindra650> co jsem zaslechl, tak když vyráběli na Ukrajině AI-25, tak to dělali skoro na koleni... vyvažování disků probíhalo bez počítačů atd... a ty motory byly dokonalý, ale na Slovensku dělali právě DV 2 s moderníma technologiemi, ale úplně na prd... a teď jsem si vzpomněl, že jeden z nich měl problém s obložením rotoru kompresoru, protože bylo z titanu a při přetížení větším jak 6G si škrtli lopatky a motor začal hořet, ale to asi bylo u té DV 2...
A ty si myslis, ze se rotory musi vyvazovat pomoci pocitacu? V 60.tych letech treba motory do 707ky apod? Nebo jak se vyvazovaly a vyvazuji rotory do cesky M601cky? On ten DV-2 vzhledem k tomu, ze byl prodanej jen do L59ky na pohon, tak nebude zadnej zazrak, nic jinyho nepohani ani nepohanel...jinak s tim skrtanim to je nejaka kravina, titanovy lopatky ok, ale ucpavky se ve statoru delaj mekky, aby si lopatka pri kontaktu jen hrabla(vylity treba olovem) ...vic o L39 a motorech je TADY
Naposledy editováno 06.05.2011 22:55:04
1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor
Naposledy editováno 07.05.2011 11:29:39
Naposledy editováno 07.05.2011 21:03:17
Williams píše: assassin> taky jsem slyšel právě od jednoho učitele vyprávět jeho zážitek s Ae 270... Jako konstruktéra ho zvali na testovací let, kdy budou zkoušet přečerpávání paliva ze křídel během ploché vývrtky... co čert nechtěl, čerpadlo mezi nádržemi přestalo pracovat... vývrtku začali kolem 4km s palivem pouze v jednom křídle... tak to roztočily... 3km nic... 2km nic... kolem 1km to vybrali, ale interiér letadla nepoužitelný a všichni vylezli jak kačeři... a pak řekl, ještě že jsem do toho letadla nenastoupil..
Na co potřebuješ motor při vývrtce? Některá letadla ji vyberou, jiná jsou bez šance. Některá mají protivývrtkový padák. V ultralightu se stačí předklonit a potlačit
Nevím, zda zde zaznělo, že se v Bíteši vyrábí malý proudový motor TJ100. V ultralightu je to samozřejmě nelegální, ale možné - protože to pohánělo Blaníka, což je plnotučný větroň.
Nic proti větroňům (a jindrovi650), ale souhlasím se zakladatelem tématu - UL je nejlepší polétání, pokud chceš létat sám. Na vzlet větroně, pokud není motorizovaný, potřebuješ alespoň 3, lépe 5 lidí. Vlekař, někdo u křídla, pilot. Popř. obsluha navijáku, další borec, co tahá lana zpět na startoviště atd. atd.
Na rozdíl od jindrova názoru musím osobně potvrdit, že s UL vzlétnout můžeš, přistát musíš tj. na nejmenovaném letišti už mi hlásili "pane Kudrna, vítr 12 knotů, nárazy 18, nechcete přistát proti větru na pojížděčku" přistál jsem v pohodě na runway jen na velkých klapkách, které běžně nepoužívám.
Čistokrevný větroň nemůže létat nic než okruhy, pokud: je úplně zataženo (peřina), je úplně jasno (málokdo doletí jakoukoli trať z "čisté termiky" - tu obvykle piloti dokážou vykroužit jen bezprostředně u letiště, kde dobře znají místa, kde vzniká), je zima nebo časné jaro v takovém případě potřebují naviják nebo vlek a mohou létat jen okruhy, a to ne každého baví.
Pokud jezdíš na motorce sám a ne ve skupině, jdi do UL. Pokud jsi týmový hráč a potřebuješ nad sebou náčelníka, jdi na "velké" letiště (aeroklubové). Pokud chceš lítat celý rok, jdi na velké letiště s asfaltovou dráhou a úklidem sněhu, jako já, v UL samozřejmě.