1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
Mtb vs supermoto bude docela rozdil. Nevim co ma ta aprilia za rafky, ale ja mam treba naky spesl tesneny niple, protoze mam bezdusovy faba/did
Jasny, rozdíl je to velký. Ale principy musí používat stejné.
U motorky je složité to, že musí být striktně dodrženy tahový a volný , na straně brzdy
Druhý problém je velký ofset a navic límec.
Je to peklo. Nedivím se těm momentakum, ale je to použitelné jen k zjištění jestli některé dráty nepovolily. A pak ručně dorovnat, nepovolovat.
Já centrovat umím, mx kola jsou celkem ještě normální, i ty SM.
Ale tyvole ty cestovní, jako caponord, géeso to nechceš. Vloni jsem dělal bavorský přední kolo celou noc a vůbec mi mozek nebral kam se mi to hýbe. To už nikdy neřeknu, že to umím
1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
Líp se to i čistí a nepotřebuje to žádnou údržbu, pohoda bezdušové bez těsnících prvků.
Mam SM kola ke KTM 690 a moc je nejezdim, spíš enduro. Nahradim je asi kolama z malýho Duka. Bývají to Marchesini, lehoučký a pevný a budou pasovat bez velkých starostí.
1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
jinak dotahovat fabricky vypleteny kolo je naopak blbost, to kdyz uz tak docentrovat pokud se nejak rozhodi.. ale naopak novy kolo se musi nejdriv dopnout na nejakej zakladni tah (kterej musi bejt vetsi nez nejvetsi mozna dynamicka reakce, tzn pokud bude nejvetsi odlehceni xyN tak drat musi bejt predepjatej o neco Newtonu vic, jinak by kolo pri tom odlehceni ztratilo stabilitu, a moholo se deformovat), nejdriv dopnout a pak teprv rozhazet centrovanim jak pise kafo..
spousta cyklomagoru dotahuje na krev kola s argumentem ze jim to ve spurtu plave, jenze to dotazeni na krev jaksi neznamena tuzsi vyplet ve vsech rezimech, kdyz je kolo krizeny klasicky (tzn mimo moderni aerodynamicky cyklokola s par dratama, ale moto a veskery ty stary mavicy a pod.) tak se pri vneseni momentu pulka dratu zatahne, ale druha pulka stejne tak povoli.. takze at je stat. predpeti jakykoliv, nema to na snizeni tuhosti vliv..
je jasny ze tohle stejne nikdo nepochopi a hned se priozene nejaky beranido se stredoskolskou tabulkou kravin, odvozenou z neceho cemu nerozumi ale neresi to a zacne tim argumentovat.. obcas se divim ze jsou lidi schopny realne existovat ve svete kterymu vubec nerozumej, ale vopicaci v davnoveku taky nevedeli nic vo oxidaci a ten vohen proste nekde po zasahu blesku nasli, no..
jinak 4Nm je uz docela brutal i na pevnostni sroub v M3.5 s jemnym stoupanim.. a tady se bavime o dratech typycky z nerezu (tzn smluvni kluz je jinde nez u kovanyho sroubu) a o dratech na ktery v provozu pusobi od toho zakladniho predpeti jak zaporny, tak kladny sily
Naposledy editováno 17.06.2021 21:55:59
2 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
Jinak dotaz nebyl o tom jak se pocita napeti v dratech, ale na jakej moment se utahuji niple u 4mm dratu ...
Jak rikam, 5,4-6Nm mame na vsech kroskach a endurech... podle manualu od vyrobce
Muzes se stavit, povolime draty na 1,6 a pak mame na trati takovou 25m lavici... tak uvidime... kola mam rezervni...
Naposledy editováno 17.06.2021 22:00:26
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
Nebo izolackou kus drátu, který si může ohýbat. To máš nejlepší když děláš jedno kolo. A zrovna i vidí jestli mu to neuteklo ke straně.
Pokud není vyloženě pevná centrovaci vidlice, abys si s tím nehnul a měl jistý střed, tak zlatě to radši dělat rovnou v motorce. Bez gumy, na rysky vzadu, utáhnout a jedeš.
Centrovaci vidlicí musíš nastavit na vyosení podle motorky, resp. podle správného kola. Zbytečná pakárna když se to dělá jednou za čas a nemáš vybavení jako profi dílna.
assassin píše: Kerut: takze kdyz se ti na mx povoli draty, tak je blbost je utahovat jo? To se potom jezdi na tech povolenejch?
Jinak dotaz nebyl o tom jak se pocita napeti v dratech, ale na jakej moment se utahuji niple u 4mm dratu ...
Jak rikam, 5,4-6Nm mame na vsech kroskach a endurech... podle manualu od vyrobce
Muzes se stavit, povolime draty na 1,6 a pak mame na trati takovou 25m lavici... tak uvidime... kola mam rezervni...
tak za prvy psals o utahovani fabricky vypletenejch kol, a ne o kolech ktery buhvico odjezdily,.. ja jsem psal ze dotahovat kola utazeny z fabriky je blbost..
za druhy draty se opravdu nemaj proc a jak v provozu "povolovat" zavit je samosvornej a dostatecne zatizenej, "povolit" muzou jedine vlastni deformaci (coz pri tech momentech co pises neni vylouceny) nebo deformaci rafku niplem..
a za treti pomerne jasne psal ze tam ma 3,5mm a ne 4mm, kazdej debil co vystudoval stredni vi ze momenty rostou s prumerem zavitu nelinearne, schvalne si najdi momenty pro M6 a M8,... chapu ze to ctes asi na mobilu, ale nehadej se pak (uz podruhy) o necem cos prehlid..
jinak uz jsi to psal na minuly strance a nereagoval jsem, ale kdyz to moc chces, utahovat draty na krev na velky skoky je picovina, tam bych je spis trosku povolil aby kolo melo sanci propruzit a raz zatlumit.. dotahovat ma smysl tam kde potrebujes zachovat tuhost a geometrickou presnost.. pri skocich je ti burt ze jsou kola trosku mekky, naopak chrani to konstrukci jako takovou..
E: jinak kde je v cesku 25m ? ja videůl nejvetsi skok na peklaku a ma hranu asi 3,5m,.. 25m je zhruba osmy az devaty patro toho panelaku co jsem po nem v pondeli lezl
E2: Kafo> hele tez me to napadlo uplne hned, ale myslim ze motarda hodi na montazni stojan a v klidku vycentruje.. na cestovni motorce by to bez pripravku asi fakt nedal..
Naposledy editováno 17.06.2021 22:23:45
2 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
Ja mu psal na kolik se dotahuji draty ktm, jsou 4mm a on zjistil, ze ty jeho jsou taky 4mm takze teda jak? Navrhuju aby se vykaslal na to co pisu a dotahl to podle tveho vypoctu a je klid.
25m lavici mame na soukrome trati... hele evidentne vubec netusis co a na cem se mx/supermoto jezdi a jak ... jinak jsou u nas daleko delsi skoky ty peklaku.
Kdyby napsal hned, ze si chce kola vyplest sam, tak ho poslu za odbornikem...
Naposledy editováno 17.06.2021 22:41:08
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
A v závislosti na typu paprsků. Jestli mají rovný konec, nebo jsou 90 stupňů, nebo jiný úhel. Mame taky hliníkové dráty pro mx, kónické a rovné, zeslabovane... Niple hlinik, mosaz, ocel...každé se chovaji úplně jinak.
Ty momenty se liší opravdu hodně, to se takto nedá říct. Výpletů je spousta typů, i materiálu. Speciálně u motorek je to hodně pestré. Někdo to má vzadu na 2 křížky, někdo na 1, vepředu 1 až 3 a někdy i pravý jinak než levý, podle typu náboje... pro různé křížení se liší tah dost podstatně.
Vepředu 4mm, vzadu 5 mm, ale jsou i jiné průměry v závitu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
Naposledy editováno 17.06.2021 22:30:36
pretis píše: Nejsem teď doma abych přeměřil dráty ale Aprilie píše Nipple D3.5 takže předpokládám že jsou 3.5mm.
BTW soukroma nesoukroma, 25m "lavice" je fakt hodne, pokud beres 25m delku skoku tak k tomu se muze i ten peklak blizit (jak mlejn tak ta rampa v lese) ale lavici beru jako vysku odskoku nad terenem.. a 25m je uz fakt skala jako krava.. a je to teda beztak celkem fuk protoze sily pri "pristani" budou vic zalezet na krivce letu nez samotny velikosti skoku, placnout s tim tak ze neco urves muzes i na relativne male hrane stejne jako muzes celkem ladne pristat relativne vysokej skok kdyz bude dobre postavenej (kdyz pristanou mamuta v Planici lyzoskokani, a nejakej velkej mustek skakl uz i borec i na moto, nevidim duvod proc by to neslo na kole, ale lavici tam maji asi 3,5m.. jen ta dira za ni je docela hluboka..).. ale to uz odbihame jinam, nevidim duvod vyplejtat kola vic na teren, CX se bezne jezdi s mekcima kolama nez silnice..
E: jinak tedy pro 5mm by to dle meho odhadu vychazelo tech cca 5,6Nm, muzes si to prepocitat
nezapomen ze prurez ma kvadratickej vliv, poprvy na silu pri danem sigma (a taky nezapominej ze ten drat fakt neni pevnostni sroub ani z daleka ! ), a po druhy na prumer zavitu kterej to nese/drzi.. vsak M6/M8.. pro M6 je 15Nm docela velkej brutal pomalu na strzeni v bloku (motor dotahuju 8-9.. kdyz mam v ruce momentak, jinak na cit mozna jeste mene),.. zatim co pro o cislo vetsi M8 je to prakticky nic, i 5.8 blatosrouby se dotahuji o neco vic nez 15Nm..
Naposledy editováno 17.06.2021 22:58:25
Ono je toho hodně co hraje roli. Uz i kvuli tlaku v pneu se musí SM dotáhnout vic, protože se fouká cca 2 až 2,5. Enduro obvykle pod 1,6 a navic má dráty delší...
Umim si představit že výrobce dá doporučený minimální moment pro nějaký typ kol. Tedy, vím že to existuje.
Ale podle mě to může platit jen pro přesně ty konkrétní kola z daného materiálu a obuté při nějakém tlaku.
Ona je to alchymie solidní. Co jsem viděl v běžných manuálech, tak tam mají poklepání šroubovákem na drát a víc radši nic
A tady KTM 690, kdo umí rakousky
Mimochodem, jsou tam 5 mm, ale já vim jistě že vepředu mám 4 mm To jsem z toho jelen poměrně, ale mám predek z HQ, tak jestli mají jiný výplet?
1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
Predpokladam, ze peklak neni motokrosova trat a cx nejsou motorky ...
Naposledy editováno 17.06.2021 23:45:57
naposled, draty se dotahuji tak aby v nich bylo nejaky predpeti(a to musi byt mensi nez mez kluzu, jinak se budou natahovat nebo dokonce praskat).. to prdpeti urcuje osova sila ktera drat natahuje a prurez toho samotnyho dratu,.. a te sile zase odpovida moment kterym se dotahuje nipl,.. pricemz ruznejch prumeru dratu je tri prdele,..
...takze pro jiny prurzy dratu budou jiny momenty
..takze nemuzu vzit libovolnej drat, rict si assassinova motorka se dotahuje 6Nm narvu to tam,.. to si pak taky muzu stejnou logikou rict ze soused tankuje naftu, tak to tam naleju taky a nemuze se nic stat, zejo..
Naposledy editováno 17.06.2021 23:54:33
1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
Ono totiz manualy existuji proto, abys nemusel vse pocitat. Proto jsou tam treba utahovaci momenty na srouby, prestoze kerut dokaze spocitat utshovaci. Ome t sroubu.. o jak mocne. Dokonce se tam obcas promitne i nejaka empiricka zkusenost...
A myslim si ze mam 4mm draty stejne jako tazatel:
Pokud by dotazeni dratu co tam mam momentem co pisu bylo nad mezi kluzu nebo dokonce pevnosti, nejspis by mel prasknout ne? Draty mi drzi... takze je mozna nejaka chyba v tvem vypoctu a v KTM to spocitali lepe...
Naposledy editováno 18.06.2021 00:08:01
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
jinak pokud musis draty casteji dotahovat tak budu oponovat ze ti moc nedrzej, ale natahujou se..
pokud teda nepredpokladas ze by se ti samovolne povoloval nipl
a naposled, tazatel mi napsal ze ma 3,5 (co ma nevim, vychazel jsem z toho co psal) kde kurva vidis ty 4 najdi mi citaci
E jo uz vidim, ted sem zas slepej ja... ..jo jo, vidim vidim.. to jsem holt prehlid v zapalu urazeni se s kohlem,..
Naposledy editováno 18.06.2021 00:28:13
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
Manual pise 6, tool ma nastaveno 5.4...
Otazka je, jestli nemas botu ve vypoctu moment utazeni niple vs napeti dratu.
Naposledy editováno 18.06.2021 00:40:33
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
jinak co se tyka vypoctu, tady to mas dle prislusnyho vypoctu/odhadu v tabulce.. jasne ze ty promenny jsou dost na vode, ale rust momentu s prurezem pri konst. napeti je asi jasnej i z toho.. (jinak spocitat na hrubo utahovaci moment je docela zaklad jakykoliv strojariny, i bez odvozovacky v dif poctu)
Naposledy editováno 18.06.2021 01:00:46
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
Za treti pocitas to jako utahovaci moment sroubu, jses si jistej, ze mas to treni spocitany spravne? Urcite je i v tomto pripade dulezite jen treni v zavitu?
Ja treba na mx kolech mam niple viz obrazek vlevo a na sm kolech mam nipple tesneny okrouzkem - bezdusak. Momentem 6Nm neutahujes sroub - drat, ale tu matici, ses si jistej, ze v obou pripadech, pokud nipl utahnu stejnym momentem tak vytvori stejne napeti v dratu? Ikdyz jeden nipl ma treba trikrat vetsi prumer ?
Naposledy editováno 18.06.2021 06:34:07
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
uz jsi nekdy videl ze by pro ruzny normy spojovaky byly tabelovany ruzny utahovaci momenty ? odlisny jsou jen pro jemny zavity, o malinko, protoz maji jinej stredni prumer...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Netahá někdo motorky z itálie za do... Aprilia MX 125 | MaraMolnár | 7 | 16.2.2022 v 17:46 Gahan37 |
Aprilia MX 125 - výměna válce Aprilia MX 125 | smejk33 | 6 | 17.8.2021 v 23:12 smejk33 |
Aprilia mx 125 zkušenosti prosím? d... Aprilia MX 125 | Spagy. | 10 | 18.9.2018 v 17:29 LukášKavlík |
Přívěra Aprilia MX 125 | Vendamx | 12 | 27.4.2018 v 10:05 mito7 |
Jde škrtit 125 na 50 Aprilia MX 125 | SMloveSM | 10 | 26.4.2018 v 20:44 karavanista |