Téma: Motorka pro začátečníka
Zdravím všechny,
na konci září jsem dodělal papíry na A2. Mám Jawu 250/353, což je sice krásný veterán a na ježdění po okolí je to super, ale přijde mi trochu škoda nevyužitého potenciál skupiny A2. Přiznám se, že v autoškole mě začala jízda na pořádném stroji bavit, ač jsem tam původně šel jen kvůli té Jawě.

Přecejen Jawa má při nejlepším nějakých 7kW, což je jenom něco málo přes polovinu, co mají dnešní 125ky . Původně jsem si chtěl koupit nějakou Jawu 350 pozdější výroby (70. - 90. léta), ale poměr cena/výkon je u nich dost strašný a žádný osobní extra vztah k tomu nemám, takže to asi úplně dobrá volba pro mě. Mám poměrně omezený rozpočet, řekněme do 60k, takže v každém případě by to bylo něco z bazaru. Koukal jsem, že za velmi pěkné ceny se slušným nájezdem se prodávají čtyřtaktní Yamahy, Hondy, Suzuki atd. nejčastěji z konce 90. let, většinou dvouválce s objemem kolem 500 ccm. Nechci, aby to bylo něco obrovského, mám 165 cm...

Mé otázky jsou následující. Vyplatí se to v aktuální době kupovat? Dají se tyhle stroje opravovat v domácích podmínkách + dají se na ně sehnat díly u nás? Je to dobrá volba pro začátečníka, který nemá najeto skoro nic? Díky za odpovědi!

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorka pro začátečníka

2.3.2025 v 21:07 | Nahoru | #31
kalous72> No toho se právě bojím kdybych jel sám. Zaprvé přesně z toho důvodu, co píšeš. Zadruhé protože nemám vůbec s čím srovnávat. Uvidím první a řeknu si, že lepší už asi těžko potkám a vezmu kdo ví co...

(reakce na) Motorka pro začátečníka

2.3.2025 v 23:34 | Nahoru | #32

vasik006 píše: KubaLC8> Díky moc za nabídku, kdyžtak napíšu. Vlek bych si kdyžtak taky mohl půjčit, ale bez držáku na motorku. Už jsem na něm párkrát vezl Jawu s předním kolem v rohu a nejmíň na kratší vzdálenosti to nebyl problém. No nic, budu dál hledat inzeráty a když narazím na něco splňující požadavky, tak to sem pošlu k zhodnocení, jestli vůbec má cenu tam jezdit.


Vlek mám komplet vybavenej. Posílej

(reakce na) Motorka pro začátečníka

Skvělá odpověď, děkuji! 2.3.2025 v 23:46 | Nahoru | #33
vasik006> Kdybys pak chtěl vzor kupní smlouvy na motorku, jeden si můžeš stáhnout ode mne.

Motorka pro začátečníka

2.3.2025 v 23:56 | Nahoru | #34
Už 15 let doporučuju jako ideální volbu z rozumu SV650
Letos jsem zjistil, že ideální motorka pro začátečníka je RSV

(reakce na) Motorka pro začátečníka

Skvělá odpověď, děkuji! 3.3.2025 v 06:52 | Nahoru | #35
[quote=vasik006]krokoš> No teda, to by mě vůbec nenapadlo že se může stát... Na Jawě je to jasný, tam na tom není nic k nepochopení. Že existují karburátory, které si palivo nasávají pomocí podtlaku taky vím, ale netušil jsem, že to mají i některé motorky.

Čau, to si ma zle pochopil, karburátor si nič nenasáva, teda, presne on to palivo nasáva , ale podtlakom v difuzore cez trisky. Ten podtlak na palivo funguje tak, že z karbecu, alebo z nasávacieho hrdla vedie hadička do ventilu, do toho, čo máš na nádrži, tam je membránka. Keď motor nebeží tak tá membránka nemá podtlak a zatvorí prívod paliva. Takže, keď uvidíš na palivovom ventile dve hadičky, tak už budeš vedieť, že tá tenšia vedie do karbecu, alebo na sacie hrdlo a to je ten podtlak. Niektoré skútre majú ten podtlakový ventil v palivovom potrubí. Niektoré motorky majú aj palivové membránové čerpadlo, napr : Yamaha XT 600 Z Tenere. Je vhodnejšie kúpiť striekačku, tam už nebude problém z karburátorom. Užitočné pre teba by bolo, zájsť do kníhkupectva a kúpiť si knihu o opravách motoriek, teraz ti nemôžem napísať, aké, lebo manželka ešte spí a nechcem dráždiť dravca svetlom. Hlavne si nemysli, že kúpiš starý verkeľ a všetko bude OK. Ono aj keď to funguje, môže tam na teba čakať veľa rôznych nepríjemných prekvapení a zanedbaná údržba je ten najmenší problém. Napríklad som uvidel na parkovisku Suzuki GS 500 a prilákal ma k nej lesk, ale nie lesk farby, ale lesk dobre našponovanej reťaze. Bola na fest. Majiteľ vyliezol z Billy a okamžite som naň začal vrešťať. Mladý začal byť agresívny, ja už som bol, no našťastie vyšiel von z Billy aj riaditeľ firmy, kde som pracoval a zhodou okolností mu tú motorku viezol po kúpe na vleku. Ten sa ma zastal zo slovami, toho uja počúvaj , on tomu rozumie. Potom z mladého vypadlo , že to tak kúpil. A ešte bola sranda, s fotrom toho mladého som robil v jednej firme , svet je malý. Podľa mňa je najlepšie kúpiť motku z dovozu z Nemecka. Nemci sa s tým nebabrú a nechávajú to robiť v servise, no v dnešnej dobe, je tam už viac všelijakých slimákov ako nemcov. Zas, keď to kúpiš od čecha tak to máš aj na značkách a to je o problém menej.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorka pro začátečníka

Skvělá odpověď, děkuji! 3.3.2025 v 06:59 | Nahoru | #36

vasik006 píše: na konci září jsem dodělal papíry na A2
Mám poměrně omezený rozpočet, řekněme do 60k
mám 165 cm...



Pokud to půjde vybírej motorku vyrobenou do 35kW, né staženou na 35kW.
Za mě jasný favorit bazarové kategorie tvé cenové relace. Yamaha MT-03 (ta původní 660ccm). Má krásně krátký předek, když na ní sedíš témeř nevídíš přední kolo.
Silniční 17", ale stavbou zvládně bez problému i nějakou tu polňačku když je potřeba sjet mimo asfalt(k vodě na koupák, atd...).

Jen je potřeba v tvém případě kouknout do TP na zápis výkonu. V době kdy se vyráběla neplatilo legislativní omezení na 35kW takže některé kusy mají v TP zapsáno pár desetin přes. 35,3 35,5 kW a to pro A2 neprojde. Takže se na to před případným výletem prodávajícího napřed zeptej.
Např. v tomto inz. přímo zmiňuje že A2 splňuje.

Pokud bys byl schopen něco přihodit je v inzerci tahle modernější, lehčí dvouválcová Z400

Naposledy editováno 03.03.2025 07:08:53

2 reakcí na tento příspěvek Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 09:52 | Nahoru | #37
Díky všem za další tipy a poznatky. Ještě jedna otázka k výběru. Jaký nájezd už je moc velký? Co tak všude vidím, většina kousků má okolo 30-60 tis.

Naposledy editováno 03.03.2025 09:52:41

Motorka pro začátečníka

Skvělá odpověď, děkuji! 3.3.2025 v 10:35 | Nahoru | #38
Jé, nájezd. Podívej se do včerejšího vlákna... Ano, 75 % motorek v inzerci má na tachometru 30-35 tis., protože podle Čechů je 20 podezřele málo a přes 40 je motorka už mrtvá. Podle mě je lepší když moto jezdí a dostává pravidelný servis než když většinu roku stojí a proto majitel vymění olej 1x za 4 roky, protože se ještě ani nepřiblížil předepsanýmu intervalu a tak to stačí... Já třeba faktury od servisu a spotřebáku dávám do složky a při prodeji moto jsem je vždycky kupujícímu dal. Takže nekoukej na kilometry ale na stav, ptej se na historii, na servis a jestli to má majitel čím doložit. Pokud už pojedeš pro konkrétní kus tak si o něm něco nastudovat ať poznáš originál barvy, lakování, hledat co nejvíc sériovej stav bez napadení kutilem. Ale naopak zase koukat po doplňcích, někdy s mírně vyšší cenou seženeš motorku s kufry a plexi apod. Jinak témat o nájezdu je tady na fórum milion.

(reakce na) Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 10:36 | Nahoru | #39
vasik006> čau, no, rovno kúp to, čo ti písal Morozko a vyhneš sa tým oserom k karburátorom, podtlakom a podobnými blbosťami. Sú to striekačky. Stlačíš čudlík a ideš. Žiadne ftákoviny zo sytičom a problémovým štartom po zime. Viem, lebo mám teraz aj karbec a aj striekačku. Obidve čo dal Morozko sú paráda, a tá kawa nemá chybu. Na tie staré krápy, čo som písal GS 500 a R5 sa vyser. No tie idú za cca 30 000 Kč, ale ten oser okolo tých vergľov za to nestojí. A pamätaj na jednu vec, na ktorú zabúdajú majitelia starých vergľov, súčiastky a servis na tie vergle sú takisto finančne náročné ako na novšie motorky.

Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 11:41 | Nahoru | #40
CB500 2005 z DE

CB500 2007

CB500 35kw

Naposledy editováno 03.03.2025 11:43:34

1 reakcí na tento příspěvek Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 11:41 | Nahoru | #41
Motorek je na trhu tolik, že bych doporučoval zúžit výběr na 2 modely a ty pak různě ve světě hledat

(reakce na) Motorka pro začátečníka

Skvělá odpověď, děkuji! 3.3.2025 v 11:44 | Nahoru | #42

vasik006 píše: Díky všem za další tipy a poznatky. Ještě jedna otázka k výběru. Jaký nájezd už je moc velký? Co tak všude vidím, většina kousků má okolo 30-60 tis.



...podle ceny a provedenýho doložitelnýho servisu ani 100 nemusí být překážka

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 12:57 | Nahoru | #43
KubaLC8> Teď už do toho začínám pronikat a přesně tohle mě teď trápí. Přišla mi sem spousta tipů, od každého něco jiného a jsem vlastně tam, kde jsem byl na začátku Určitě mi to pomohlo si o každém modelu udělat představu a zjistit jeho plusy a mínusy, ale stejně je pro mě problém si vybrat. Navíc obecně když jde o to něco rozhodnout, tak s tím mám vždycky problém...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 13:01 | Nahoru | #44
Morozko> MT-03 taky nevypadá špatné. Slyšel jsem ale, že je spíš pro vyšší jezdce. Je to pravda?

1 reakcí na tento příspěvek Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 14:25 | Nahoru | #45
Nápověda k zamyšlení:
vyřadil bych GS500, v pětikilech si myslím, že je lepší nabídka (er5/6, CB500)
zvážil bych SV650 kvůli ucukanýmu motoru, kterej umí nepřijemně překvapit když zavřeš plyn
Zamyslel bych se nad R4 kvůli šířce a projevu motoru = dole nic, střed nic, vrch všechno
Zůstal bych v Japonsku

(reakce na) Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 15:22 | Nahoru | #46

KubaLC8 píše: Nápověda k zamyšlení:
vyřadil bych GS500, v pětikilech si myslím, že je lepší nabídka (er5/6, CB500)
zvážil bych SV650 kvůli ucukanýmu motoru, kterej umí nepřijemně překvapit když zavřeš plyn
Zamyslel bych se nad R4 kvůli šířce a projevu motoru = dole nic, střed nic, vrch všechno
Zůstal bych v Japonsku


Tak s tím naprosto souhlasím!
Problém 500-vek je, že mají víc než 35 kW.
Je to jen 500 a potřebuješ ji seškrtit nebo mít neomezené"A"
Jestli se s tím smíříš, bude to jedno jestli CB 500, nebo ER5. Rozhodl bych podle stavu.
Je to lehké, motory se slušně vytáčí, je s tím zábava, za pár kaček ...
Ovšem díky výše zmíněnému se budou trošku hůře prodávat.
Do 400-vky bych asi už nešel, ale to je každého rozhodnutí...

Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 15:25 | Nahoru | #47
A nebo mě napadá moje oblíbená Honda NTV 650 Revere

(reakce na) Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 15:40 | Nahoru | #48

vasik006 píše: Přišla mi sem spousta tipů, od každého něco jiného a jsem vlastně tam, kde jsem byl na začátku.


Zkus si tedy sestavit tahle kritéria od nejdůležitějšího po nejméně důležité:

- výkon přesně 35 kW (ani o kousek míň)
- dobrý technický stav
- stáří a nájezd
- dlouhá "morální" životnost
- krása, design, atraktivita
- uživatelká přívětivost a moderní prvky (zejména ABS)

Podle toho se pak budeš rozhodovat mnohem líp.

1 reakcí na tento příspěvek Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 15:49 | Nahoru | #49
za 60 težko něco bude mít ABS

(reakce na) Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 15:54 | Nahoru | #50
KubaLC8> Co třeba spadlý Gladius?

Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 17:13 | Nahoru | #51
já bych z toho CF strach neměl, 4 roky stará, ABS, malá, lehká, do 60ti
https://www.motorkar...o-300nk-1982397.html

1 reakcí na tento příspěvek Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 18:04 | Nahoru | #52
Ktm duke 390 ?

(reakce na) Motorka pro začátečníka

3.3.2025 v 22:24 | Nahoru | #53
ja1> Ta už je trochu přes rozpočet. Těch 60k je tak nějak úplné maximum, které si za to můžu dovolit dát, ideálně aby to bylo o něco míň. Hold jsem chudý student, co se dá dělat ... Duke 390 koukám že se prodává po bazarech při nejlepším za 70k+

Motorka pro začátečníka

4.3.2025 v 07:40 | Nahoru | #54
Pokud mas odježděno na Jawě, tak je jedno co si koupíš, protoze Jawa nejede, nebrzdi, krouti se jak zizala a nesviti..coz je pekna škola na začátek. Takze dulezite je, aby ses na tom citil dobre a motorka se ti libila..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorka pro začátečníka

4.3.2025 v 07:49 | Nahoru | #55

vasik006 píše: Morozko> MT-03 taky nevypadá špatné. Slyšel jsem ale, že je spíš pro vyšší jezdce. Je to pravda?


Výška sedla 80cm(78cm) je úplný základ. Ještě v tom hraje roli jak je sedlo mezi nohama široké, ale níž se u naháčů nedělá. I "lady friendly" CB 300R má sedlo 80cm vysoko. To už by jsi musel vybírat mezi chooper-cruiser např. CMX500 Rebel.


MT-03(660) má hlavní výhodu jinde. Je to naháč, ale svody výfuku má vedeny jako poctivé enduro. Tohle může závidět každá dnešní moderní motorka z kategorie enduro.
Když přijedeš k uzavírce, rozkopaná silnice kde se dělá např. kanalizace, ale dělňáci nikde protože už je po 16hod. bez obav projedeš. Úsek kde jezdí jen náklaďáky dáš bez mrknutí oka. Pod motorem nemáš čím zaháčit. Svody-katalizátor-koncovka, nic z toho tam není a co tam není to se nerozbije.

Jinak pozor na rozdíl v označování. Často zde padá doporučení na starší pětistovky CB 500 a CBF 500. Tohle jsou 499ccm s plným výkonem 42kW. Ty by jsi musel hledat snížené na 25kW, taková byla v jejich době výroby legislativa. Tyhle pětistovky budou ale v bazaru čím dál více obtížně prodejné.

V dnešní pětistovce je motor 471ccm s plným výkonem u hranice 35kW. U nich žádné snížení výkonu hledat nemusíš, jsou přímo postavené na A2.
Až budeš motorku za 2-3 roky prodávat (doděláš čisté A) bude už těchhle "čistokrevných" A2 pětistovek plná inzerce a o ty starší "stažené" bude ještě menší zájem než je dnes.

Pokud to z jakéhokoliv důvodu nevyhraje MT-03, zauvažuj jestli nepřišetřit už na něco takového. S následný prodejem to poté bude o mnoho snažší.



Zajdi si ty dvouválce Z500, CB 500F o víkendu vyzkoušet na motosalon. Bude se ti lépe rozhodovat.

Naposledy editováno 04.03.2025 08:34:04

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorka pro začátečníka

4.3.2025 v 08:16 | Nahoru | #56
Morozko> Hledá mašinu do 60 tis. a ty mu sem nasereš nabídky za kilo a pošleš ho pro novou na Motocykl...

(reakce na) Motorka pro začátečníka

4.3.2025 v 08:40 | Nahoru | #57

panTerek píše: Morozko> Hledá mašinu do 60 tis. a ty mu sem nasereš nabídky za kilo a pošleš ho pro novou na Motocykl...



Naučili tě ve škole číst? Tak čti !

Řeč je o MT-03 ze včerejška za 56000,-Kč. Ty dva inz. co jsem doplnil dnes je pro případ že by chtěl přehodnotit finance z důvodů výše popsaných.

PS:
Pro méně chápavé panTerek-y


Naposledy editováno 04.03.2025 08:50:43

Motorka pro začátečníka

4.3.2025 v 08:58 | Nahoru | #58
"svody musí být bokem", "lepší je 35kw z výroby, než stažené"
...tenhle už tu jednou byl, ne?

1 reakcí na tento příspěvek Motorka pro začátečníka

4.3.2025 v 09:06 | Nahoru | #59
Výhoda je, že ty japonský pětikila jdou sehnat i za výrazně míň než 60

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorka pro začátečníka

4.3.2025 v 09:38 | Nahoru | #60
KubaLC8> Ano, ale ty A2 499ccm jsou většinou za neakceptovatelnou cenu vzhledem k cenám bazarových 471ccm které jsou občas v reálné prodejné výši.
To by ty 20let staré CBF 500 25kW musely být za 30-35tis.Kč.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Hospoda u Pecha, aneb Jawaplky bez ... [1 ... 29, 30] Jawa 350 Tramp, Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 125... hrnous 875 Včera v 14:00 PetrL3
Suzuki GS500F - identifikacia podla VIN Suzuki GS 500E, Suzuki GS 500F Seporepo 2 6.4.2025 v 22:50 Kohlstein
Zkušenosti s firmou Romimoto Hlučín Honda CB 500F Moravkyyn 0 13.3.2025 v 17:34 Moravkyyn
Předstih Vape MZ04 Jawa 350/640 expert217 7 27.1.2025 v 20:40 Genx
Nádrž Jawa 350/638 Káče 16 8.1.2025 v 13:29 elvis78

TOPlist