Téma: AGM Baterie - nabíjení
22.1.2014 v 08:21
Zdravím,
nebyl mi nikdo schopen odpovědět a ani na netu to nemůžu nikde najít.
Je normální aby AGM baterka ,,plynovala" (bublala) při nabíjení?
Vím že u normální klasické údržbové baterce je to normální, že nabíječka dosahuje při nabíjení nějakých 14,2V takzvaného plynovacího napětí.
Tak se ptám vás, tady kdo jste už nabíjeli někdy AGM baterku, plynovala (bublala) vám taky při nabíjení?
Díky.
nebyl mi nikdo schopen odpovědět a ani na netu to nemůžu nikde najít.
Je normální aby AGM baterka ,,plynovala" (bublala) při nabíjení?
Vím že u normální klasické údržbové baterce je to normální, že nabíječka dosahuje při nabíjení nějakých 14,2V takzvaného plynovacího napětí.
Tak se ptám vás, tady kdo jste už nabíjeli někdy AGM baterku, plynovala (bublala) vám taky při nabíjení?
Díky.
2 reakcí na tento příspěvek AGM Baterie - nabíjení
Mne nebubla. Ani se nezahriva. Kazdopadne jsem ji nikdy nenabijel ze zcela vybiteho stavu.
1 reakcí na tento příspěvek AGM Baterie - nabíjení
Ahoj, ještě bych se vrátil k Tvému dotazu v sousedním vlákně, konkrétně k tomuto:
Předpokládám, že těch 12.5 V Ti ukázal LCD nabíječky, nejspíš ze začátku nabíjení.
Jesti je tomu tak a jestli displej správně ukazuje, tak mi těch pouhých 12.5 Voltu nesedí k tomu, že by se mělo jednat o "skoro nový akumulátor, který je údajně v pořádku a nikdy s ním nebyl problém"...
Nebo že by přece jenom nebyl v tak dobré kondici, jak sis možná myslel?
Třeba jsi ho nechal nedopatřením vybít apod.?
Pokud ne (a akumulátor byl opravdu OK a nepotřeboval dobíjet), a jen jsi tu čerstvě zakoupenou nabíječku pro její otestování připojil na akumulátor ve skutečně prvotřídní kondici, tak těch úvodních 12.5 V (z počátku nabíjení) hlášených nabíječkou ve spojení s tím následným údajným vařením Tvé baterky v udržovacím režimu mě napadá jedno možné vysvětlení - že tento konkrétní kus je zmetek, který o cca půl Voltu nebo i víc podměřuje, a proto přebíjí.
Dalo by se to lehce ověřit, nejsnáze připojením pokud možno přesného multimetru (paralelně) na nabíjený akumulátor a porovnáním jím změřeného svorkového napětí s tím, co hlásí LCD nabíječky...
vykuchanej píše: Baterie večer napojena, Yuasa YTX9-BS, večer měla nějakých 12.5 V. [...] Dodávám, baterie byla v pořádku. Skoro nová a nikdy s ní nebyl problém
Předpokládám, že těch 12.5 V Ti ukázal LCD nabíječky, nejspíš ze začátku nabíjení.
Jesti je tomu tak a jestli displej správně ukazuje, tak mi těch pouhých 12.5 Voltu nesedí k tomu, že by se mělo jednat o "skoro nový akumulátor, který je údajně v pořádku a nikdy s ním nebyl problém"...
Nebo že by přece jenom nebyl v tak dobré kondici, jak sis možná myslel?
Třeba jsi ho nechal nedopatřením vybít apod.?
Pokud ne (a akumulátor byl opravdu OK a nepotřeboval dobíjet), a jen jsi tu čerstvě zakoupenou nabíječku pro její otestování připojil na akumulátor ve skutečně prvotřídní kondici, tak těch úvodních 12.5 V (z počátku nabíjení) hlášených nabíječkou ve spojení s tím následným údajným vařením Tvé baterky v udržovacím režimu mě napadá jedno možné vysvětlení - že tento konkrétní kus je zmetek, který o cca půl Voltu nebo i víc podměřuje, a proto přebíjí.
Dalo by se to lehce ověřit, nejsnáze připojením pokud možno přesného multimetru (paralelně) na nabíjený akumulátor a porovnáním jím změřeného svorkového napětí s tím, co hlásí LCD nabíječky...
AGM, nebo gelový by neměli vařit při nabíjení nabíječkou, která nedá víc než 14,4V. Ideální nabíječka by po dosažení napětí na akumulátoru 14.4V měla snížit napětí na udržovacích 13,7V.
U bezúdržbových aku plynování vadí z dvou důvodů:
1/ ubývá vody - mění se složení elektrolytu, klesá hladina, v sorbentu se můžou udělat póry se vzduchem...
2/ kyslík a vodík, který se při přebíjení uvolňuje se zachytí v sorbentu, nevyplave tak jednoduše nahoru a tím snižuje průřez, kterým teče proud (případně využitelnou plochu elektrod).
Z mých zkušeností - AGM, který při nabíjení plynuje a má velký samovybíjení se může rovnou vyměnit a ušetříš si spopustu nervů.
Mimochodem - napětí nabitýho akumulátoru, po ustálení napětí (tedy ne hned po odpojení nabíječky) je cca 12,7V.
U bezúdržbových aku plynování vadí z dvou důvodů:
1/ ubývá vody - mění se složení elektrolytu, klesá hladina, v sorbentu se můžou udělat póry se vzduchem...
2/ kyslík a vodík, který se při přebíjení uvolňuje se zachytí v sorbentu, nevyplave tak jednoduše nahoru a tím snižuje průřez, kterým teče proud (případně využitelnou plochu elektrod).
Z mých zkušeností - AGM, který při nabíjení plynuje a má velký samovybíjení se může rovnou vyměnit a ušetříš si spopustu nervů.
Mimochodem - napětí nabitýho akumulátoru, po ustálení napětí (tedy ne hned po odpojení nabíječky) je cca 12,7V.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM Baterie - nabíjení
vykuchanej píše: MARTlN> Mě se taky nezahřívá, ale ke konci nabíjení právě začíná bublat. Jako klasická údržbovka která je do auta.
Tak to vypadá že asi s mojí baterkou bude něco v nepořádku.
Tak je tedy řeč o AGM, nebo o obyčejné "špuntovce"? U klasiky odšroubuj zátky článků a sleduj, zda "nevaří" jen jeden článek, nebo některé. Pak případně po nabití připoj na baterku nějakou větší zátěž (cca 15 - 20A, ideální je 100A zátěžák) a jestliže některý z článků hned začne silně "vařit", pak má zvýšený vnitřní odpor a baterka je na výměnu.
Šestičlánková Pb baterka obecně začíná plynovat při cca 14.4V, ale plně nabitá je až při 16.2V (ale pozor, není to pevná hodnota, některé baterky nemusejí být schopné takové hodnoty dosáhnout, rozhodující je potom chvíle, kdy už napětí nestoupá). AGM, natož gelovka, se proto nesmí nabíjet na více, jak 14V, max. 14.2V. Změř proto při nabíjení napětí na svorkách baterky, zda do ní nabíječka neláduje více a jestliže baterka "vaří" už při nižším napětí, je odepsaná.
1 reakcí na tento příspěvek AGM Baterie - nabíjení
Šumí každá baterka s kapalným elektrolytem, i během nabíjení, to je jen otázka ticha v místnosti a uší.
Pravých gelovek je málo a kromě možnosti instalace vzhůru nohama, šikmo, a nižší váhy nemají žádné výhody - jen nevýhody. Jednou ti selže regulátor apod. a baterka je totálně zničená (zatímco každá jiná to přežije, pokud nejedeš pár hodin v kuse - na nefunkční reg. tě ale upozorní neblikající blinkry, spálená žárovka hl. světla atd.).
Pravých gelovek je málo a kromě možnosti instalace vzhůru nohama, šikmo, a nižší váhy nemají žádné výhody - jen nevýhody. Jednou ti selže regulátor apod. a baterka je totálně zničená (zatímco každá jiná to přežije, pokud nejedeš pár hodin v kuse - na nefunkční reg. tě ale upozorní neblikající blinkry, spálená žárovka hl. světla atd.).
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
EWC 2025, 2024, 24h Le Mans, Spa, ... [1 ... 31, 32] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 1000RR F... | Ariete | 954 | 22.4.2025 v 19:21 IvanDvoutakťák |
chladící kapalina Honda CBR 1000RR Fireblade | Jan1234567 | 4 | 17.3.2025 v 14:22 Jan1234567 |
Ohruhové ježdění portugalsko a jih ... Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, Yamaha YZF-R1, ... | Ozzy_ | 11 | 27.2.2025 v 18:50 doucha |
Ukazatel zařazené rychlosti Honda CBR 1000RR Fireblade | Hašlik | 3 | 26.2.2025 v 17:28 dva_hrnce |
Regulátor napětí -přemístit Honda CBR 1000RR Fireblade | Hašlik | 10 | 18.2.2025 v 10:39 KostějNesmrtelný |