Téma: Radialni vs. axialni - mechanika
Kdyz uz jsem teda dneska hloubavej tak me zajima rozdil v mezi axialni a radialni pumpou a nebo trmenem. Jakej je konstrukcni rozdil vim, ale nechapu proc je radialni pumpa lepsi, kdyz z hlediska mechaniky je to cely proste jen pootoceny o 90 stupnu. Jinak v tom snad zadnej jinej rozdil neni. To samy trmeny. Proc jsou ty radialni lepsi, kdyz z hlediska pusobeni na kotouc je to stejny a prijde mi ze i krouceni toho trmenu se systemem uchyceni moc ovlivnit neda. Vsude v literature se doctu neco ve stylu "je to radialni takze to je krok dopredu", ale me zajima proc tomu tak je. Muzete to nekdo rozlousknout?
principielne stejny. ma to nektery funkcni a technologicky vyhody.. ta pumpa treba pujde udelat v radialni verzi lehci si myslim a treba se snaze menitelnym pivot-pointem (prepakovanim) u tech brzdicu je zas vyhoda snadne zmeny prumeru kotoucu - vyhazi to ze zavodaku kde na vodu pouzivaj jiny kotouce nez na sucho...
1 reakcí na tento příspěvek Radialni vs. axialni - mechanika
Ok takze neco takovyho jako ze s radialni brzdou budu mit lepsi cit a ze radialni trmeny zase lip brzdej je kravina. U civilnich motorek je to spis jen marketing a smysl to ma pri priprave motorky na okruh. Dik.
pylot píše: Ok takze neco takovyho jako ze s radialni brzdou budu mit lepsi cit a ze radialni trmeny zase lip brzdej je kravina. U civilnich motorek je to spis jen marketing a smysl to ma pri priprave motorky na okruh. Dik.
no uplne kravina to neni... ty radialni komponenty budou dost mozna fungovat lip.. ale ne kvuli nejake konstrukcni vyhode.. ale tim ze pochazi z nejake top rady ktera se inspiruje u zavodni techniky tak budou mit odpovidajici provedeni a materialy.. kdezto klasicka konstrukce je odsouzena pro pouziti na rozpoctovkach...
pokud bys srovnaval komponenty stejne tridy tak budou i v te rozdilne konstrukci fungovat temer stejne (monobloky brembo radialni vs klasicka koncepce treba)
1 reakcí na tento příspěvek Radialni vs. axialni - mechanika
1 reakcí na tento příspěvek Radialni vs. axialni - mechanika
K tem trmenum jsem sehnal jeste toto:
pylote, rozdíl v uchycení třmenu je takový, že axiálně uchycený třmen má tendenci se tlačit do vnitřku kola, jeho uchycení se spolu s vydlí kroutí, tím i bočně tlačí na kotouč a proto snižuje ůčinost i citlivost. Radiální uchycení naopak tím, že je třmen přišroubován, jak nahoře tak dole, snižuje ohybový moment, a také je situován k ose kola a tím je eliminován skrut vydle. Samotná hřídel kola to vše ještě zpevňuje.
No vida kolik jsem dneska sehnal informaci.
pylote, rozdíl v uchycení třmenu je takový, že axiálně uchycený třmen má tendenci se tlačit do vnitřku kola, jeho uchycení se spolu s vydlí kroutí, tím i bočně tlačí na kotouč a proto snižuje ůčinost i citlivost. Radiální uchycení naopak tím, že je třmen přišroubován, jak nahoře tak dole, snižuje ohybový moment, a také je situován k ose kola a tím je eliminován skrut vydle. Samotná hřídel kola to vše ještě zpevňuje.
No vida kolik jsem dneska sehnal informaci.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Radialni vs. axialni - mechanika
pylot> To je znacen nepresne.
1)Dulezite pro moment pusobici zkrut vidlice je pusobiste sily (resp. jeho normalna vzdalenost od osy rotace) a to se zmenou konstrukce samozrejme nemeni!
Nechapu jak autor myslel stat o tlaceni se k vnitrku kola. To nedava smysl.
2)Co se meni je samotna deformace tela brzdice, tam je dulezita relativni vzdalenost pusobiste sily a uchyceni brzdice samotneho...tam radialni trmeny maji jistou vyhodu. Nicmene sily jsou to relativne male. Mnohem vetsi roli hraje tepelne namahani.
imho je hlavnim motivem uspora materialu (pri zachovani tuhosti viz bod 2) a take snadna zamena ruznych prumeru kotoucu (podlozky).
1)Dulezite pro moment pusobici zkrut vidlice je pusobiste sily (resp. jeho normalna vzdalenost od osy rotace) a to se zmenou konstrukce samozrejme nemeni!
Nechapu jak autor myslel stat o tlaceni se k vnitrku kola. To nedava smysl.
2)Co se meni je samotna deformace tela brzdice, tam je dulezita relativni vzdalenost pusobiste sily a uchyceni brzdice samotneho...tam radialni trmeny maji jistou vyhodu. Nicmene sily jsou to relativne male. Mnohem vetsi roli hraje tepelne namahani.
imho je hlavnim motivem uspora materialu (pri zachovani tuhosti viz bod 2) a take snadna zamena ruznych prumeru kotoucu (podlozky).
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Radialni vs. axialni - mechanika
Dawe02> Cim vic nad tim premyslim tim vic se dostavam k tomu ze u tech trmenu skoro zadnej rozdil neni a u pump jsi psal cosi o konstantnim prevodu v pracovnim rozsahu a to me prijde u obou pump taky dost podobny. Jedinej rozdil kterej je mi odtamtud jasnej je ze u ty axialky se packa jeste snazi ten pistek jakoby vykloubit do boku a je tam treni mezi packou a pistkem....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Radialni vs. axialni - mechanika
pylot> ano. jedna se vice o konstrukcni(aspekty materialovo-pevnostni a vyrobni) nez o principielni rozdily
1 reakcí na tento příspěvek Radialni vs. axialni - mechanika
Nemate k tomu nekdo nejaky odborny link nebo obrazek? At hledam jak hledam, nemuzu se k nicemu kloudnemu dogooglit.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.