Téma: Radialni vs. axialni - mechanika
 
1.2.2012 v 15:46
Kdyz uz jsem teda dneska hloubavej tak me zajima rozdil v mezi axialni a radialni pumpou a nebo trmenem. Jakej je konstrukcni rozdil vim, ale nechapu proc je radialni pumpa lepsi, kdyz z hlediska mechaniky je to cely proste jen pootoceny o 90 stupnu. Jinak v tom snad zadnej jinej rozdil neni. To samy trmeny. Proc jsou ty radialni lepsi, kdyz z hlediska pusobeni na kotouc je to stejny a prijde mi ze i krouceni toho trmenu se systemem uchyceni moc ovlivnit neda. Vsude v literature se doctu neco ve stylu "je to radialni takze to je krok dopredu", ale me zajima proc tomu tak je. Muzete to nekdo rozlousknout?

1 reakcí na tento příspěvek Radialni vs. axialni - mechanika

1.2.2012 v 17:33 | Nahoru | #1
K tem trmenum jsem sehnal jeste toto:

pylote, rozdíl v uchycení třmenu je takový, že axiálně uchycený třmen má tendenci se tlačit do vnitřku kola, jeho uchycení se spolu s vydlí kroutí, tím i bočně tlačí na kotouč a proto snižuje ůčinost i citlivost. Radiální uchycení naopak tím, že je třmen přišroubován, jak nahoře tak dole, snižuje ohybový moment, a také je situován k ose kola a tím je eliminován skrut vydle. Samotná hřídel kola to vše ještě zpevňuje.

No vida kolik jsem dneska sehnal informaci.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Radialni vs. axialni - mechanika

1.2.2012 v 17:56 | Nahoru | #2
pylot> To je znacen nepresne.
1)Dulezite pro moment pusobici zkrut vidlice je pusobiste sily (resp. jeho normalna vzdalenost od osy rotace) a to se zmenou konstrukce samozrejme nemeni!
Nechapu jak autor myslel stat o tlaceni se k vnitrku kola. To nedava smysl.
2)Co se meni je samotna deformace tela brzdice, tam je dulezita relativni vzdalenost pusobiste sily a uchyceni brzdice samotneho...tam radialni trmeny maji jistou vyhodu. Nicmene sily jsou to relativne male. Mnohem vetsi roli hraje tepelne namahani.
imho je hlavnim motivem uspora materialu (pri zachovani tuhosti viz bod 2) a take snadna zamena ruznych prumeru kotoucu (podlozky).
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.

TOPlist