1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa roste
Jinak estli k tomu můžu jako vystudovanej konstruktér motorovejch vozidel pár poznámek, tak
1/ V roce 90 měla jawa rázem po odbytu ALE měla odladěnou motorku schopnou zástavby čtyřtaktního motoru 250 - 400, po minimálních úpravách i 500 ccm - dvojitý prostorový rám měl dostatečnou tuhost i rozměry a nabízelo se použít třeba motor ze suzy gs 500, popřípadě několika dalších vzduchových dvouválců z Japonska nebo Číny. Motocykl by byl prodejný, klad by byl i v tom, že nabízená konkurence měla většinou menší rozměry a jezdce evropské postavy by nepochybně oslovil. Další cestou bylo podobný motor obšlehnout a začít jej vyrábět v česku - místo toho následovalo úplně něco jiného.
2/ Californie byly známé po celém světě, úhledná 634ka taky oslovila mnoho zájemců - jawa měla zdarma dostupnou technologii pro výrobu retromodelů, kterou ovšem nevyužila
3/ Travel 250 přišel pozdě a byl vzhledem k malému výkonu velmi omezeně konkurenceschopný - nízký výkon umožňuje sice užití lehkého a levného jednoduchého rámu, to je však asi jediná větší výhoda - výkon je takřka stejný jako u 125ek - životnost a spotřeba bude asi slušná, ale to už má dneska každá konkurence - když se najde nadšenec, kerej oživí zájem o toto maximum možného, fabrika nedokáže nabízenou šanci využít
Naposledy editováno 18.02.2013 10:05:14
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jawa roste
Che píše: seikos>1/ V roce 90 měla jawa rázem po odbytu ALE měla odladěnou motorku schopnou zástavby čtyřtaktního motoru 250 - 400, po minimálních úpravách i 500 ccm - dvojitý prostorový rám měl dostatečnou tuhost i rozměry a nabízelo se použít třeba motor ze suzy gs 500, popřípadě několika dalších vzduchových dvouválců z Japonska nebo Číny. Motocykl by byl prodejný, klad by byl i v tom, že nabízená konkurence měla většinou menší rozměry a jezdce evropské postavy by nepochybně oslovil. Další cestou bylo podobný motor obšlehnout a začít jej vyrábět v česku - místo toho následovalo úplně něco jiného.
Tak, a navíc ta GS je taková 4T jawa už sama o sobě aj v originále tehdy by to i mohlo být konkurenceschopné...
Teď je pozdě bycha honit - stroje s několikaletým spožděním, zítřejší cenou a včerejší technologií a bez vlastního zázemí se prodávají fakt blbě
Jdou na to uplně ze špatného konce - ne luxusní, ale naopak na "dělnících strojích" tj. nenáročný jednoduchý LEVNÝ a levný na provoz pracant do práce a zpět ve větších sériích, si mohli získávat kapitál na vývoj. Zavést si značku a zázemí (síť prodejců, servis, vývoz) a jak získají krok s konkurencí tak mohou teprv zkoušet luxus, jinak to nikdo nekoupí. Každý číňan tohle pochopil, jen Jawa ohrnuje nos nad vývozem skladových zásob na exotické trhy, která je zatím jediná tak reálně drží nad vodou. Do doby, než i tam začnou žrát emisní limity a bude útrum. I Yezdi už takhle dojezdila.