Téma: Vše o baterii a nabíjení
Hezký večer přeji.
Nevím, zda už jste to už na MCZ někdo dával, ale našel jsem PDF soubor, ve kterém jsou zajímavé věci o baterií a o jejich nabíjení. Jsou tam všechny typy nejčastěji používaných baterií a nějaké "povídání" o nich.
Teď přes zimu každej mlaďas řeší baterku, proč mu nestartuje moto, atd.
Takže...zde jsou užitečné informace.
Přeji pěkné počteníčko

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vše o baterii a nabíjení

12.1.2014 v 15:17 | Nahoru | #1
J.M.K.> Chci jí vybít, abych jí mohl zkusit nabít přes ten zdroj. Jde jen o zkoušku
Jinak díky za pochvalu. Tvůj vypadá taky parádně. Mělo to vypada stejně jako to tvoje, jen bez větráčku. Po navštívení v GME už tvou velikost piksly neměli, tak jsem koupil o půlku menší a tak tak se to tam vešlo. Je to ročníková práce 2. ročníku školy SPŠ Prosek. Hrozně jsem se s tím pral, protože při vytváření plošného spoje jsem udělal pár chyb a lámal jsem si s tím hlavu hrozně moc hodin. Nakonec pomohl mistr, který se u toho taky docela zapotil. Hledal chybu v součástkách a nečekal, že jsem vytvořil špatný plošňák (pár nesmyslných spojů [skratů] a sem tam mi díky tomu odešel kondík. Nakonec jsem doma objevil i větráček, tak jsem si ho plácnul nahoru na chladič...alespoň jsem vystupoval ze řady a neměl jsem to stejný jako klucí ze stejného ročníku. Jinak - měl jsem tam nějaký starý trafo 3A (všichni mistři ze školy se na to chodili koukat s úžasem a chtěli ho ode mne koupit), ale to jsem musel vrátit, tak jsem vyhandloval jiný (2A) a teď je zdroj trošku slabší. Ale stačí

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vše o baterii a nabíjení

12.1.2014 v 15:41 | Nahoru | #2
Stifmajstr> Též děkuju za pochvalu, ale vnitřek nechtěj vidět, je to hrozný bastl. Holt je vidět, že byl vyvíjen "za chodu" a furt se něco upravovalo a improvizovalo. Stavěl jsem jej krátce po nástupu na ČVUT, kdy pro mne začal "ráj", myšleno mít přístup k GM a tedy k součástkám. Nechtěl jsem používat šváby, takže je vše jednoduché. Je to klasika trafo, usměrňovač a BD241 budící koncáky, ten je přivírán dalšími dvěma BD237, kdy jeden reguluje napětí a druhý proud. Slabina je v tom, že jak je regulace jen zpětná vazba, ne komparace na referenční napětí, tak regulace napětí není lineární, potřebovala by exponenciální poťák a ten neseženeš (řešilo se to rozebráním logaritmického stereopoťáku a přehozením drah, což ale u moderních typů moc dobře nejde).
Regulace proudu je klasika - "svedení" budicího napětí z báze na výstup tranďákem, otevíraným přes snímací odpor. Odporů je sada a podle rozsahů jsou různé odpory připojovány relátky. Paralelně k relátkům a odporům je poťák pro plynulou regulaci proudu.
Koncový stupeň tvoří dva BDW83D a to je největší achillovka - jsou paralelně a vlivem tolerancí si nikdy nerozdělí proudy přesně na polovic, takže snadno jeden na sebe vezme vše a shoří (a díky vzrůstu proudu a tím i napětína smínacích odporech zpravidla vezme s sebou i proudový BD237). Takže zdroj nejde hnát na plný proud při nízkém napětí, kdy je na koncáku velká ztráta. Chtělo by to ještě ke každému koncáku dát pomocný snímací odpor s tranďákem, odvádějícím napětí z jeho mřížky a ten nastavit tak, aby omezil proud na 5A max. Ale to už se mně nechce celé překopávat, raději časem postavím zdroj zcela nový, už promyšlený. Navíc jsem viděl, že už jsou na trhu i přímo šváby - budiče výkonovýh součástek. které mají vazbu a přetížení tak ohlídají. Na koncávky bych pak použil nejspíš MOSFETy, kterým jsem se tenkrát rovněž snažil vyhnout.
Jenže co bych před těmi lety mohl chtít... tenkrát takový výběr součástek nebyl a hlavně dílenský zdroj tehdy stál 5000,- a dával jen 3A. Narazit na zdroj 30V/10A bylo tehdy prakticky nemožné a když, tak z jeho ceny by Tě kleplo.
Ještě detail... mezi usměrňovačem a baterií kondíků (je jich asi 24ks 1G/50V) je ještě relátko, spínané zpožděně RC prvkem. Relátko zkratuje výkonový odpor, který jinak omezí proudový náraz do kondíků při zapnutí trafa.
Ventilátor na zadním chladiči je indukční na 220V a větráček v horním krytu je 12V stejnosměrný, napájení přes 7805 (s trimrem v kostře pro nastavení napětí).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vše o baterii a nabíjení

12.1.2014 v 15:43 | Nahoru | #3
Stifmajstr> Co řešíš s baterkou? Já to dělám tak, že se jednou za 14-30 dní jedu projet a žádný nabíječky nebo měření neřeším. Motorka stojí ve studený kůlně. Pokud máš na tý baterce 12,57V bez motoru a 14-14,5V s motorem tak vypadá vše v pořádku.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Honda xr 125l jinny motor Honda XR 125, Honda XR 125 L Hugomela12273i3jek 12 11.1.2024 v 01:22 pps2
Otáčkoměr honda xr Honda XR 125, Honda XR 125 L Ales5 3 7.1.2024 v 20:55 krokoš
Vynechava jiskru Honda XR 125 L Hugomela12273i3jek 8 4.1.2024 v 22:19 Slávek-TDM
Problem s hondou Honda XR 125 L Hugomela12273i3jek 1 27.4.2023 v 17:47 ja1
Honda XR 125 L - zníženie sedla Honda XR 125 L jurasek151 5 20.10.2022 v 14:02 chalka


TOPlist