Téma: jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
31.12.2014 v 20:23
Možná trošku blbá otázka ale ...
jak vlastně funguje "řízení" palivovýho čerpadla u motorek s karbecama.. čerpadlo samo tlačí na nějakej tlak a má v sobě nějaký čidlo tlaku ? spíná ho hladinovej senzor v komorách v karbecech ?
pak ale nechápu jaktože když se dá kohout do pri (zadnej senzor v kohoutu co se elektroniky týče neni..) tak jaktože čerpadlo natlačí benzín a na on ne .. to vylučuje že by to tlačilo podle hladiny v komorách ..
prostě prosim o vysvětlení :)
u vstřikování je to jednoduchý prostě se tlakuje rampa z kerý sou napojený vstřikovače a je tam regulátor tlaku do přepadu zpět atd.. ale tady...
díky
jak vlastně funguje "řízení" palivovýho čerpadla u motorek s karbecama.. čerpadlo samo tlačí na nějakej tlak a má v sobě nějaký čidlo tlaku ? spíná ho hladinovej senzor v komorách v karbecech ?
pak ale nechápu jaktože když se dá kohout do pri (zadnej senzor v kohoutu co se elektroniky týče neni..) tak jaktože čerpadlo natlačí benzín a na on ne .. to vylučuje že by to tlačilo podle hladiny v komorách ..
prostě prosim o vysvětlení :)
u vstřikování je to jednoduchý prostě se tlakuje rampa z kerý sou napojený vstřikovače a je tam regulátor tlaku do přepadu zpět atd.. ale tady...
díky
4 reakcí na tento příspěvek jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
Starší verze mají čerpadlo podtlakové, pracuje prakticky stejně, jako čerpadlo u Wartburgu - na jednu stranu membrány je přiváděn pulsující podtlak ze sání a tak je čerpadlo poháněno. Když se karbce naplní a plovákové ventily zavřou, vzniklý tlak drží membránu čerpadla "dole" (proti síle pružiny) a tak se čerpadlo "automaticky zastaví". Tlak na výstupu je tedy určen de facto plochou membrány a silou vratné pružiny. Úplně stejně funguje klasické membránové čerpadlo, běžné na starších autech, jen s tím rozdílem, že membrána je tahána "dolů" mechanicky, poháněná od vačky tlačnou tyčkou a úhlovou pákou (u škodovek je vačka na vačkové hřídeli, u Fiatů s motorem OHC, třeba F128, je vačka na hřídeli ženoucí rozdělovač a zubovku). Pohon tedy táhne membránu jen dolů, nahoru ji vrací pružina. Podtlakem hnané čerpadlo má jinak třeba XV125.
U XJ600 s podtlakovkou je tedy pozice kohoutu "PRI" od toho, aby mohly karbce natéct (volně před ventilky v čerpadle).
Novější verze už mají elektromagnetické čerpadlo, stejné, jako má třeba XV535. Opět je to membránovka, jen s tím rozdílem, že membrána je tentokrát tahána dolů elektromagnetem, přičemž přitažením se zároveň rozepnou kontakty a tak se elmagnet odpojí, pružina začne tlačit membránu nahoru, až se kontakty spojí a membrána je opět "cucnuta" magnetem dolů. Tedy opět, když se výstup natlakuje, membrána zůstane "dole", zůstanou tak rozepnuté i kontakty a pumpa se opět samočinně zastaví. Typickým projevem takového čerpadla je "zavrčení" po zapnutí zapalování, kdy čerpadlo postupně "zpomaluje", až se zastaví a pak jen občas "ťukne", když se tlak na výstupu sníží. Proto, čím déle motorka stála, tím více pumpa "zavrčí", kdežto po chvilkové odstávce klidně může jen párkrát ťuknout a bude to v pořádku.
U Yamahy je čerpadlo spínáno relátkem, ovládaným jedním z vývodů zapalovací jednotky a uvnitř jednotky je ještě časovač, který v momentě, kdy nejdou impulsy od snímačů na klice (motor se neotáčí), odměří 5 vteřin a pak čerpadlo vypne. Proto je normální zastavení čerpadla, pokud nenastartuješ motor do 5 vteřin po zapnutí zapalování. Jak se motor roztočí, tak s prvním pulsem od kliky se čerpadlo opět spustí.
Časovač slouží coby bezpečnostní prvek, jelikož když motorka spadne na bok a nestačíš vypnout "chcípák", tak v pozici na boku pochopitelně plováky v karbcích nefungují, jak mají, benzin teče ven přepady a nebýt časovače, čerpadlo by plným proudem hnalo benzin do karbců a ven do okolí rozpáleného motoru. Riziko požáru je snad jasné.
U XJ600 s podtlakovkou je tedy pozice kohoutu "PRI" od toho, aby mohly karbce natéct (volně před ventilky v čerpadle).
Novější verze už mají elektromagnetické čerpadlo, stejné, jako má třeba XV535. Opět je to membránovka, jen s tím rozdílem, že membrána je tentokrát tahána dolů elektromagnetem, přičemž přitažením se zároveň rozepnou kontakty a tak se elmagnet odpojí, pružina začne tlačit membránu nahoru, až se kontakty spojí a membrána je opět "cucnuta" magnetem dolů. Tedy opět, když se výstup natlakuje, membrána zůstane "dole", zůstanou tak rozepnuté i kontakty a pumpa se opět samočinně zastaví. Typickým projevem takového čerpadla je "zavrčení" po zapnutí zapalování, kdy čerpadlo postupně "zpomaluje", až se zastaví a pak jen občas "ťukne", když se tlak na výstupu sníží. Proto, čím déle motorka stála, tím více pumpa "zavrčí", kdežto po chvilkové odstávce klidně může jen párkrát ťuknout a bude to v pořádku.
U Yamahy je čerpadlo spínáno relátkem, ovládaným jedním z vývodů zapalovací jednotky a uvnitř jednotky je ještě časovač, který v momentě, kdy nejdou impulsy od snímačů na klice (motor se neotáčí), odměří 5 vteřin a pak čerpadlo vypne. Proto je normální zastavení čerpadla, pokud nenastartuješ motor do 5 vteřin po zapnutí zapalování. Jak se motor roztočí, tak s prvním pulsem od kliky se čerpadlo opět spustí.
Časovač slouží coby bezpečnostní prvek, jelikož když motorka spadne na bok a nestačíš vypnout "chcípák", tak v pozici na boku pochopitelně plováky v karbcích nefungují, jak mají, benzin teče ven přepady a nebýt časovače, čerpadlo by plným proudem hnalo benzin do karbců a ven do okolí rozpáleného motoru. Riziko požáru je snad jasné.
1 reakcí na tento příspěvek jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
Zas to, chlapi, s tou chválou nepřehánějte... jen jsem zahlédl dotaz v "pravou chvíli" a ještě měl zrovna čas napsat podrobnější odpověď. Nejde ale vyloučit, že jsem na něco nezapomněl - přeci jen už mi dávno není 20 a skopčák, co schovává cajky po chalupě, sem tam zaúřaduje.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
J.M.K.> Teda... Nevím jestli nekecáš, ale čte se to hezky...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
famfulin76> To je jasný, celý si to vycucal z prstu

1 reakcí na tento příspěvek jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
Franky> To jsou ty elektromagnetické membránovky. Někdy u toho haprují kontakty (trpěly na o některé KTM, pokud si dobře pamatuju), já ji měl jen na XV535 a šlapala bez problémů. Ale u CBR a podobných mašin je pumpa nejspíš jen proto, že samospád by zřejmě netačil karbce zásobovat. U Virglu je situace jiná, jelikož hlavní (8.5l) nádrž je pod sedlem, níž, jak karbce, takže tam by to bez pumpy nešlo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
J.M.K.> Pmatuješ dobře, ale trochu to doplním - KTM LC8 950 je tím sice známá, ale to zmiňované čerpadlo je OEM Mitshubishi co je úplně stejné na Africe Twin - ta je tím známá jeetě víc
, karburátorévém Varaderu a i třeba ZX7R tedy většině karburátorových motorek
u LC8 a Afriky bývá větší nájezd a často voda abahno takže to čerpadlo víc trpí, řešení není složité viz jiné vlákna

u LC8 a Afriky bývá větší nájezd a často voda abahno takže to čerpadlo víc trpí, řešení není složité viz jiné vlákna
Honza-TA950> Děkuju za upřesnění, právě si matně vybavuju, že zrovna na LC8 to na fóru před časem někdo řešil. A voda a bahno udělají binec podle toho, jak dobře je pumpa utěsněná.
Carcharot> Pokud se jen ojiskří kontaktní plochy, tak většinou stačí oškrabat, zabrousit, nebo dle konstrukce pohyblivé kotvy klidně i odvrtat a nanýtovat nové kontaktní plošky. Horší je, když kotva praskne, ale i to se dá napravit, snad jen prasklou pružinu nezbude, než vyměnit. Opravná sada je každopádně dobrá věc, ale u kontaktů, co jsem v pumpách dosud viděl, se moc nevyplatí člověku, co je dost manuálně zručný a má vybavení na to, aby si klidně i celý element s kontakty dokázal vyrobit. Ono upřímně řečeno - vše je opravitelné, jde jen o to, jak dobře a jak se to vyplatí/nevyplatí. Nás ještě mistr na praxi učil, že "konstruktér má myslet na opraváře" a osobně se snažím toho držet. Praxe je bohužel častokrát opačná a není to jen "konzumní-spotřební" systém posledních let. Třeba mechanika v magneťáku Grundig TK245 je něco tak otřesného, že konstruktér by zasloužil po smrti jít do pekla a tam za trest ne se vařit v kotli, ale opravovat jeden takový MGF za druhým. Nebo před léty se mi dostal do rukou Phillips N2000 s tím, že namotává... byl prasklý řemínek. Prkotina - jenže absolutně nijak tam nešel navléct. Mechaniku držely pohromadě dvě kovové desky s "ložisky" hřídelek, spojené nýtovacími distančními sloupky a řemen byl samozřejmě "uvnitř". Takže jééédinu pyčovinku a cééélou mechaniku musíš rozdělat. A to to byl prosím Phillips z 80. let, žádná současná čína.
Carcharot> Pokud se jen ojiskří kontaktní plochy, tak většinou stačí oškrabat, zabrousit, nebo dle konstrukce pohyblivé kotvy klidně i odvrtat a nanýtovat nové kontaktní plošky. Horší je, když kotva praskne, ale i to se dá napravit, snad jen prasklou pružinu nezbude, než vyměnit. Opravná sada je každopádně dobrá věc, ale u kontaktů, co jsem v pumpách dosud viděl, se moc nevyplatí člověku, co je dost manuálně zručný a má vybavení na to, aby si klidně i celý element s kontakty dokázal vyrobit. Ono upřímně řečeno - vše je opravitelné, jde jen o to, jak dobře a jak se to vyplatí/nevyplatí. Nás ještě mistr na praxi učil, že "konstruktér má myslet na opraváře" a osobně se snažím toho držet. Praxe je bohužel častokrát opačná a není to jen "konzumní-spotřební" systém posledních let. Třeba mechanika v magneťáku Grundig TK245 je něco tak otřesného, že konstruktér by zasloužil po smrti jít do pekla a tam za trest ne se vařit v kotli, ale opravovat jeden takový MGF za druhým. Nebo před léty se mi dostal do rukou Phillips N2000 s tím, že namotává... byl prasklý řemínek. Prkotina - jenže absolutně nijak tam nešel navléct. Mechaniku držely pohromadě dvě kovové desky s "ložisky" hřídelek, spojené nýtovacími distančními sloupky a řemen byl samozřejmě "uvnitř". Takže jééédinu pyčovinku a cééélou mechaniku musíš rozdělat. A to to byl prosím Phillips z 80. let, žádná současná čína.
1 reakcí na tento příspěvek jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
Předpokládám,že Honda CB 500 čerpadlo nemá-nebo ano ?Děkuji za informaci.
1 reakcí na tento příspěvek jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
J.M.K. - smekám před Tvými znalostmi.


1 reakcí na tento příspěvek jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
Jj, přesně chápu o čem mluvíš








Carcharot> Přesně... a tady je Luboš naživo. A je to pravda, že když potřebuješ vyndat zubovku od hydrauliky, tak buď celý motor ven, nebo švajsem vyříznout kus rámu. A před časem rozborka VCR Phillips 742, to bylo taky něco... všééécko rozdělat, abych se dostal k nalomené kšandě od bubnu. Samozřejmě nikde žádné štekry, tři prdele kšand a všechny naletované natvrdo na hlavní desku. Ale alespoň mě to tehdá dokopalo konečně koupit kombistanici s pájkou a elektrickou odpáječkou. Jak něco takového mám na ponku, tak to zvíře, co máš v avataru, je proti mému výrazu ještě krotký beránek.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak funguje palivovy cerpadlo u karbecovyho motoru
J.M.K.>
Takto je to ok ? Yamaha virago 535 1995
Zapnem kluč natlači a zastavi ,nastartujem na sytič začne cvakat tlačit vypnem syrič cvaka menej.
Takto je to ok ? Yamaha virago 535 1995
Zapnem kluč natlači a zastavi ,nastartujem na sytič začne cvakat tlačit vypnem syrič cvaka menej.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
dovoz DE, homologace Yamaha XJ 600 | rtin | 10 | 31.1.2025 v 22:08 rtin |
Nosič kufrů Yamaha XJ 600 | pavelbaze | 2 | 28.12.2024 v 09:14 pavelbaze |
Označení pneu v TP Yamaha XJ 600 | tompok76 | 5 | 30.4.2024 v 14:56 tompok76 |
zatuhlý plyn Yamaha XJ 600 | Paja.ml | 1 | 26.3.2024 v 17:13 Destroyer |
Serizeni retezu XJ 600 Yamaha XJ 600 | Rollinman | 24 | 24.3.2024 v 01:57 tompok76 |