měl bych jeden takový hloupý dotaz. Mám momenťák nastavím si na něm správným utahovací moment například 90 NM a začnu utahovat přestávám když to poprvé cinkne, je to tak v pořádku?
Mám tenhle Proteco
1 reakcí na tento příspěvek Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?

1 reakcí na tento příspěvek Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
Nikdy nedat na prvni cvaknuti.
Ono taky zalezi na tom, co utahujes.
1 reakcí na tento příspěvek Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
Edit: Namazanej má být jen závit, ne dosedací plocha pod hlavou šroubu. Když se utahujou třeba "štefty" - kolový šrouby, tak závit namazanej, ale dosedací plocha na disku a usazení šroubu nebo matky musí být čistý a suchý, jinak se to může povolit!
Naposledy editováno 04.02.2015 05:53:46
Ještě bych se chtěl zeptat když to poprvé cinkne tak to znamená že se to jakoby začíná protáčet a že bych tedy mohl klidně utahovat dál ale šroub nestrhnu a nebo je to jen taková výstraha a když bych utahoval dál, tak bych strhnul?
A ještě poslední věc jak jsem psal byly to šrouby u kol auta, nic jsem nemazal, má opravdu smysl koupit ějaký grafitový mazadlo všechny šrouby povolit a lehce namazat a znovu utáhnout?
1 reakcí na tento příspěvek Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
Příklad ze stáhnuté tabulky- M8*1,25 8,8pevnost dry 25,4 lubed 19,1
Moc to řešíš-dotáhni do kliknutí kola do kříže, jak to utahuješ, bude si to sedat, tak dotahuj tak dlouho, dokud to bude klikat. Ne že to klikne a ty uděláš ještě další půl otáčky. Na práci s momenťákem opravdu kurz není třeba...
Naposledy editováno 04.02.2015 09:01:00
fockewulf píše: šrouby u kol nemažu-máznu jen lehce dosedací plochy vazelínou(měla by být měděná, ale mělo by se dělat spoustu věcí). Pro namazané závity platí jiné momenty-nižší. Drtivá většina momentů by měla být pro závity suché, není-li uvedeno jinak.
Příklad ze stáhnuté tabulky- M8*1,25 8,8pevnost dry 25,4 lubed 19,1
Moc to řešíš-dotáhni do kliknutí kola do kříže, jak to utahuješ, bude si to sedat, tak dotahuj tak dlouho, dokud to bude klikat. Ne že to klikne a ty uděláš ještě další půl otáčky. Na práci s momenťákem opravdu kurz není třeba...
Ano, jsou tabulky pro maximální přípustný utahovací moment daného šroubu (tj. průměr, stoupání, pevnost a druh materiálu, materiál matky shodný s materiálem šroubu), kde je uveden údaj pro suchý a namazaný šroub.
Ale: 1) utahovací momenty pro konstrukční skupiny jsou většinou NIŽŠÍ než tyto maximální přípustné momenty - jde o to vyvodit v šroubu potřebnou tahovou sílu potřebnou pro tu-kterou konstrukci
2) tento údaj je pro namazaný spoj - u suchého spoje máš daleko větší rozptyl skutečných dosažených hodnot předpětí (něco jinýho je nový šroub z výroby ((ten je stejně většinou mastnej)) a něco jinýho je zoxidovaný nebo orezlý závit)
3) při utahování nenamazanýho šroubu se jednak daleko víc ničí závit a je i daleko větší problém ho následně povolit - nebo se rovnou ukroutí při povolování
4) je pověra, že namazaný šroub se samovolně uvolní - pokud je dotaženej na předepsanej moment tak ne, ale dosedací plocha hlavy šroubu (ze spoda) by právě namazaná bejt neměla!!
V případě, že je šroubovej spoj namáhanej vibracema, tak je to něco jinýho - tam se buď ty šrouby lepí (Loktite, Loxeal atd.), nebo se používaji speciální podložky (Nord-Lock), nebo zásekový dosedací plochy hlav.
Takže za mě - šroub namazat a dotáhnout, nebo v případě vibrací nějak zajistit - ale ne ho někam rvát nasucho a myslet si, že tim je zajištěnej proti povolení - buď ho nepředepnu na potřebný tah, nebo ho už nikdo nikdy nepovolí....
Štefty mám vždycky namazaný, dosedací plochy čistý a při dotažení na moment nikdy nebyl problém (resp. jednou byl - z blbosti sem koupil štefty polský a ten jejich materiál údajně 10.9 se tak protáh, že kolo začlo vandrovat po 100 km a všechno se muselo vyměnit.

A ještě poznámka na okraj - jsou konstrukce s vysokopevnostními šrouby, kde je předepsaný jednorázový použití šroubů - při případný demontáži se musí následně použít nový šrouby (třeba na kardanu aj.) - tam je ten materiál předepjatej na max a podruhý už to napětí neudrží a začne se protahovat a spoj povolí.
2 reakcí na tento příspěvek Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
ZombiRider> Právě ten momenťák v odkazu mě cenově docela zarazil - od chlapů v pneuservisu (kde mě už léta znají) má informaci, že kvalitní a spolehlivý momenťák stojí kolem 5000,-. Tím pádem potom momenťáku za 7 stovek bych se docela bál. Bádám už pár let a furt se nemůžu dobrat konkrétního výsledku - použil bych jej jen zřídkakdy (mám tu na rozborku/sborku pár starých italských čtyřválců), ale zase když už dělat motor, tak potřebuju, aby momenťák "nekecal", takže ne nějaký aušus. Kola na autě ale jinak utahuju jen "křížákem" podle citu, tam mám nacvičený odhad síly dle momenťáku na dílně.
2 reakcí na tento příspěvek Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
Takže by bylo dobré sundat matky a na všechny šrouby stříknout trochu WD a jen si dávat pozor abych nestříkl na dosedací plochu (disk)?
A momenťák můžeš lehko odzkoušet tak (a doporučuje se jej čas od času takto "ozkoušet-přecejchovat"), že jej upneš za čtyřhran do svěráku, rameno natočíš horizontálně, na konec pověsíš vhodné závaží (spočítat podle délky ramena a tíhového zrychlení, je-li závaží těžší, klidně pověsit adekvátně blíže o ose) a schválně, jestli klíč "cvakne", kdy má. Případně si klidně na stavěcím elementu polohu přeznačit. Přesnější je samozřejmě měření tahovým, nebo rovnou torzním dynamometrem, ale pro běžnou kontrolu závaží stačí, jen si pamatovat fyziku ZŠ.
A na autě plochu podložky, která drží brzdový kotouč a dosedá na ní kolo, namazat, tu ano. Olej se ale nesmí dostat na kotouč, tedy jen na jeho aktivní plochu. Kdyby náhodou, tak hned odmastit hadrem namočeným v benzinu, ale když se už dostane na destičky, tak jsou zamaštěné destičky na výměnu.
Firecracker píše: tenhle momenták mě doporučilo několik lidí v jiném vlákně co jsem kvůli tomu založil, Shodli se že je třeba mít dva na menší momenty a pak na větší. Že levný není přesný ve velkém rozsahu. Nemám jak posoudit jestli je to dobrý nebo špatné ale zpracování je slušné.
Takže by bylo dobré sundat matky a na všechny šrouby stříknout trochu WD a jen si dávat pozor abych nestříkl na dosedací plochu (disk)?
WDčko není na tohle ideální, protože je hodně řídký a má časem "zmizí". WDčko je ideální k povolování, protože zateče do spoje. Na trvalý namazání třeba šroubů je ideální buď obyčejná "grafitka" - grafitová vazelína, nebo nějaká trvale plastická "modifikovaná" vazelína. Na spoje s vysokou teplotou (vejfuky, svíčky) pak třeba "měděná" vazelína.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
Firecracker píše: tenhle momenták mě doporučilo několik lidí v jiném vlákně co jsem kvůli tomu založil, Shodli se že je třeba mít dva na menší momenty a pak na větší. Že levný není přesný ve velkém rozsahu. Nemám jak posoudit jestli je to dobrý nebo špatné ale zpracování je slušné.
Takže by bylo dobré sundat matky a na všechny šrouby stříknout trochu WD a jen si dávat pozor abych nestříkl na dosedací plochu (disk)?
JMK zase moc kecá

Je asi jasné, že nebudou přesné na 0,5% a nějakou odchylku mít budou, ale i s momenťákem to chce používat hlavu, protože utahovat např. malý závit do hliníku je/může být průser i s momenťákem, když se nedává pozor.
Ad ty závity-jak jsem psal, dělat se to má, já na tohle jsem celkem prase, nedělám to x let u ničeho a šrouby jsou pořád ok-je ale fakt, že zrovna kola měním 2x ročně, takže to zareznout prostě nestihne.
Naposledy editováno 04.02.2015 15:32:00
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
J.M.K. píše:
ZombiRider> Právě ten momenťák v odkazu mě cenově docela zarazil - od chlapů v pneuservisu (kde mě už léta znají) má informaci, že kvalitní a spolehlivý momenťák stojí kolem 5000,-. Tím pádem potom momenťáku za 7 stovek bych se docela bál. Bádám už pár let a furt se nemůžu dobrat konkrétního výsledku - použil bych jej jen zřídkakdy (mám tu na rozborku/sborku pár starých italských čtyřválců), ale zase když už dělat motor, tak potřebuju, aby momenťák "nekecal", takže ne nějaký aušus. Kola na autě ale jinak utahuju jen "křížákem" podle citu, tam mám nacvičený odhad síly dle momenťáku na dílně.
Já mám starou dobrou tonu a na bazaru za ní chtěl 2500kč a očividně ji prodal http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?p=755913&sid=4f2f4ae24679f0585a47e6046d9b6a99

Naposledy editováno 04.02.2015 18:18:26
Naposledy editováno 04.02.2015 19:08:08
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
Mlsoun13> Která vazelína to je? Neměl bys odkaz, hlavně ohledně velikosti balení? Mám sice ještě plechovku letité AV2, ale tu nechci moc plantat, hodně se použije třeba při opravách/údržbách starých motorků - luxy, fény, motory z praček apod.
1 reakcí na tento příspěvek Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
Hustokrutej píše: Malé OT jak často dáváte momentový klíč kalibrovat, obvykle do zkušebny?
Ja ho kalibruju u me doma ve zkusebne pokazde, kdyz mne to napadne. Pouzivam k tomu metr, kuchynskou vahu, stare zavazi z decimalky, vselijake matky, sverak a hlavu.(Nekdy mi prijde, ze dnesni generace "fachmanu" musi kazdou chvili chcipnout na nedostatek razitek a osvedceni)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
Naposledy editováno 11.05.2015 13:58:59
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat že je dotažení momenťákem dostatečné?
J.M.K. píše: Šrouby v žádném případě neutahovat na sucho, kor šrouby/matky kol, kde se dostává všechen bordel, voda a sůl. Vinty vždy trochu nastříknu WDčkem, samozřejmě pozor na to, aby se olej nedostal na kotouče/desky, lehko rozetřu i po dosedací podložce (desce, co drží kotouč), kvůli konzervaci.
ZombiRider> Právě ten momenťák v odkazu mě cenově docela zarazil - od chlapů v pneuservisu (kde mě už léta znají) má informaci, že kvalitní a spolehlivý momenťák stojí kolem 5000,-. Tím pádem potom momenťáku za 7 stovek bych se docela bál. Bádám už pár let a furt se nemůžu dobrat konkrétního výsledku - použil bych jej jen zřídkakdy (mám tu na rozborku/sborku pár starých italských čtyřválců), ale zase když už dělat motor, tak potřebuju, aby momenťák "nekecal", takže ne nějaký aušus. Kola na autě ale jinak utahuju jen "křížákem" podle citu, tam mám nacvičený odhad síly dle momenťáku na dílně.
Dovolím si připomínku - WD není konzervační olej, je to jen předraženej petrolej ve spreji, kterej je dobrej na povolování hned po aplikaci - dobře vzlíná, ale na závitech nebo funkčních plochách dlouho nevydrží. Na konzervaci grafitku, nebo měděnou pastu.
Edit:Já používám na šrouby kol vazelínu od JCB, slouží k mazání čepů bagru a to je vazelínka, že by si ji člověk i mázl na chleba :)
Naposledy editováno 06.02.2015 21:23:57
Ještě ohledně těch "konzervačních olejů" - máš nějakou zkušenost s Konkor 101? Dle popisu by to právě konzervák být měl, ale už před léty mi bylo řečeno, že "stejně se za chvíli ze všeho spláchne". Tož včil z teho opět mám maglajz ve škreci...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Budíky Blackbird Honda CBR 1100XX Blackbird | Blekov | 5 | 26.3.2025 v 06:58 jandaxx |
Jaký olej dáváte do Black birda Honda CBR 1100XX Blackbird | lavpino | 13 | 9.2.2025 v 13:30 combust |
cbr 1100xx chcípá Honda CBR 1100XX Blackbird | rockyslav | 20 | 11.11.2024 v 12:42 Pedl |
Neví někdo co to je Honda CBR 1100XX Blackbird | Samotář99 | 21 | 30.8.2024 v 16:23 granylator |
Odvzdušnění brzd cbr 1100xx, dual-c... Honda CBR 1100XX Blackbird | Danhavelka | 2 | 5.7.2024 v 07:03 Samotář99 |