1 reakcí na tento příspěvek Proč nedavat pionyra do servisu
K napínáku, rozdíl je jasný, napánák pouze dopíná řetez proti vůli, tzn. jen malou silou vymezí vůli řetězu aby tam nebyl volný jak tatovy kšandy na mininu.... řešení jsou tři základní:
1) péro + rohatka - samočinný napínák volný řetez dopne péro aby to neškubalo proti péru zpátky, a bylo to napnuté i za vypnutého motoru to sichruje rohatka...
2) píst + rohatka - řetěz dopíná tlak oleje za běhu motoru, rohatka dělá to co je napsáno výše.
3) píst + omezovač - řetez dopíná píst a omezovač je v podstatě jen minimální pozici otěrových lišt, pro nový řetěz to stačí, pro vytažený nemusí - je to nejhorší řešení..
k namáhání rohatky dochází proto, že v zájmu co největšího opásání kol řetezem nejde řetez nejkratší cestou, ale naopak jsou dráhy promknuté a jdou po lištách.... když opřeš auto o kvalt, tak přes kliku tahá za vačku, která ale při nulových otáčkáchz klade značný pdopr a retež se tím pádem snaží napnout přes lištu do roviny a oprá se nadměrnou silou o napínák, který má pouze dopínat vůli minimální silou. je jedno, jestrlit o jde jedním, nebo druhým směrem, protože ta klika se o ten kousem kůle pootočí, ky je o ní opřená váha auta a ten napínák to stejně schytá, protože té liště je jedno jestli je to z leva nebo z prava, je to uzavřený kruh řetězu, nikoli řetěz na kladce, jak si myslíš ty, ta síla není stejná pro oba směry, ale je tam.... navíc není podmínkou aby mel řetěz napínák jen na volné straně, právě proto že jde po lištách není výjimkou napínák na straně za běhu motoru tažné....
nejvíc práce má napínák při nejnižších otáčkách, kdy motor beží trhaně, tzn čím menší otáčky, tím větší zatížení napínáku, za otáček zvýšených už vše běží plynule a záatž napínáku je jednak minimálěn a druhak konstantní, žádné rázy způsobené záškuby do řetězu acyklickýcm chodem v nízkých otáčkách. Nejvíc práce za běhu motoru má napínák u jednoválce na volnoběh. Je to oveřené i při opravách různých werglů, kdy i motor se zcela zničenou rohatkou napínáku je schopen ve vyšších otáčkách normálně pracovat bez pazvuků a problémů s chodem, protože v tomto režimu je síla velmi malá a zastane ji samotná pružina / tlak oleje, kdežto na volnoběb, při startu nebo doběhu se řetěz škube jak chycená zmije a napínák ujíždí do výchozí polohy - dozadu a hrozí přeskočení řetězu a havárie motoru.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Oprava tachometru Jawa 50/20 Pionýr | Tomid23 | 10 | 14.10.2024 v 08:10 1100Virago |
Jawa 20 Jawa 50/20 Pionýr | FJRPEPA | 4 | 8.7.2024 v 06:09 FJRPEPA |
Jawa Pionýr kovový zvuk v motoru př... Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/23 Mustang, Jawa 50/21 Pi... | moje-moto | 5 | 7.7.2024 v 20:11 Mirekdoda |
Pionýr nemá výkon Jawa 50/20 Pionýr | DachlAdam | 15 | 3.7.2024 v 08:40 Drakl |
Jawa 05 a 20 Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/05 | Dony69 | 13 | 13.6.2024 v 11:04 HonzaH08 |