1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
Pak je ještě druhá varianta, že jenom tolik, až po poklepání nebudou dráty drnčet, ale vydávat jasný zvuk. Ale to je pro sraby.
predpeti vypletu je jak spravne uvazujes, docela dobry dodrzet v rozumny mire takze kohla uplne neposlouchej,.. konkretni tahy ve vypletu tvyho SM ti nepovim, ale drat je drat, a ocel je ocel, takze pocitej tech 220-280MPa.. tzn. skrz prurez tvejch dratu si to prepocti na tu silu v N a skrz velikost zavotu pak jeste na moment niplu.. easy..
jinak kohlova metoda se zvukem neni v jadru spatna, a pouzivam ji k dopinani nesymetrickych vypletu kol na kolo, ale pak si k tomu jeste sezen jeste kytarovou ladicku a prepocitej si z delky dratu(struny) kterej ten "jasnej zvuk" ti to ma vydavat.. páč vono takovy tricarkovany G je taky celkem "jasnej zvuk" ovsem drat a rafek maji jaksi mez pevnosti zejo...
1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
Pretis> jakej tam mas prumer dratu ?
Naposledy editováno 17.06.2021 14:30:07
1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
pro 3.5mm tak 1-1,5Nm, vic tam nedavej..
jinak for example: dejme tomu v dratu 250Mpa, na nerez je to tak akorat rekl bych (nezapominej ze je to jen predpeti, pri provozu se tam bude jeste neco pricitat !!)
prurez dratu prumeru 3.5mm bude neco jako 9.6mm2 (zakladka, zejo..), takze napinaci osova sila bude cca 2400N,
a utahovaci moment bude na hrubo neco jako = sila v KN * stredni prumer zavitu * treni.. (to uz je stredni skola)
tzn hodne zhruba spocitas ze nemas jit pres neco jako 2,4*3,3*0,2 = cca 1,6Nm..
jinak ty momenty vs prumery vs material dratu a niplu budou nekde urcite tabelovany, ale nechce se mi hledat...
1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
Jen teda to neni uplne levna hračka, ja ho treba nemam a pujcuju si ho :) jen uz z hlavy nevim kolik tam dávám, byli jsme na moudrech u angel wheels
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
Naposledy editováno 17.06.2021 15:41:09
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
2 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Utahovací moment matek drátů v kolech
assassin píše: Tak MX KTM utahujeme 6Nm. Jestli to pomůže
6Nm už je dost, na tu MX 125 by možná stačilo 5Nm. Ale stejně to bude muset odhadnout jako 5kg/10cm, protože jak píšeš, momenťák na špajchny se půjčuje od profíků, kteří dělají jenom kola.
pretis píše: To kolo je úplně čisté i všechny dráty, měnil se tam celý ráfek a celé se vyplétá nanovo tj není tam ani pneu. Tak jsem chtěl získat nějaký +- moment abych aspoň věděl od čeho se odpichnout. A jinak tam se nemá co jiného utahovat všichni víme o čem se tady bavíme Nakonec jsem se spletl a drát má 4mm, zkusim si to přepočítat podle kerutova postupu.
Čau, píšeš , že máš ráfik a koleso nanovo urobené. Keď som to robil chlapcom ( teda myslím robil kolesá vymieňal výplet a opravoval kolesá) tak som to poskladal, somzrejme so zárukou a po 500 km mali ku mne prísť na kontrolu a tak som to koleso dal do prípravku a znovu ho skontroloval. Stále a každý kus, nikdy , ale nikdy som to nenechal tak. Tie špice si museli do ráfku sadnúť a keby mi niekto do toho babral, tak to musím robiť celé od znova. Pekne by ma nasral.
Keď to ideš robiť sám,všetka česť, ono , ale je lepšie zájsť k niekomu kto to robí( vie to urobiť) a sa pozerať a sa trošku naučíš. Dobre sa to naučí na bicyklových kolesách. Ja som to robil takto zhruba: po výmene som to dotiahol na dotyk. Potom každý špic po takej istej polohe kľúča podľa uhlu. Napr. 30 stupňov =pol otáčky. : Potom som na to nahodil indikátorové hodinky a som to doladil. Ono sa to ľahko píše , ale dokedy som sa to naučil trošku to trvalo, hahaha. Ináč moja rada znie sám to ani neskúšaj lebo to zle skončí. Napríklad poškodíš ráfik vymláti ti tam otvory , jeden špic dotiahneš viac , prípadne ti to utrhne dieru v náboji , alebo utrhne špic . Rozdrbe ti to potom celé koleso . Keď urobíš aspoň päť bicyklových kolies a budú funkčné potom sa už nebudeš pýtať na fóŕe.
1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
...jako u kohla bych to chapal ale ty brute ?
Draty na ktm kolech maji 4mm prumer.
Jeste jsem hledal, KTM manual udava 6Nm, KTM original tool je nastavenej na 5,4Nm
Ja bych tyhle kola utahl tak na 4Nm
Naposledy editováno 17.06.2021 17:31:47
1 reakcí na tento příspěvek Utahovací moment matek drátů v kolech
Pokud to zapletes, musíš začít centrovat, hlavně axiálně a na střed, pak docentrovat načisto.
Pak klidně tím poklepem ověřit napětí, protože tenzometr těžko seženeš.
Pokud je vycentrovaný a zdá se to měkký, pak dotahuj vždy o stejný kus, tedy optimálně 1/2 otáčky všechny dráty, ověřit. Pokud málo, znova.
Ale moment je ti k ničemu, obvykle se výrazně rozchází, nehledě že tvrdá krátká a měkká dlouhá strana má rozdílné napětí.
Tenzometry fungují na bázi měření průhybu, ale to neřeš. Abys měl korektní info kolik kilo tam je, musí být tenzometr kalibrovaný na konkrétní drát od konkrétního výrobce a ještě pokud je kónický, tak je daná poloha pro měření....
Lze použít ale pro porovnání, zda jednotlivý drát neni volnější než jiný, bez znalosti hodnoty.
Dělá se to opravdu na pohmat a u motorek na ucho a stačí.
Stejně to po prvním svezení povolí a znova, pokud je to ručně dělaný.
Centrovaci automaty co máme ve fabrice sice pracují s momentem, jako hodnotou pro nastavení minimální tenze, protože jedině to umí mašina změřit a regulovat za provozu.
Ale i tam se to určuje podle změření výsledků po vypadnutí kola tenzometrem.
Pokud zaplétáš, je ideální mít šroubovák s nabroušeným hrotem a všechny dráty dotočit na stejno, až hrot vytlačí šroubovák ze záběru.
Náhradní metoda je, všechny niple utáhnout při zaplétání o stejný počet otáček.
Tak se vyhneš vajíčku.
Odstranit vejce je vyšší škola centrování, srovnat stranově je proti tomu sranda.
Centrovat některé motorky je taky radost, například BMW má křížení tak, že to reaguje úplně jinde než bych čekal
Je třeba si zkusit představit kam se mi to bude deformovat, je to mimo střed a pod úhly, navíc jedním dratem ovlivním skoro celý výplet...
Jestli to neznáš, máš solidní rébus
Naposledy editováno 17.06.2021 21:18:49
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Netahá někdo motorky z itálie za do... Aprilia MX 125 | MaraMolnár | 7 | 16.2.2022 v 17:46 Gahan37 |
Aprilia MX 125 - výměna válce Aprilia MX 125 | smejk33 | 6 | 17.8.2021 v 23:12 smejk33 |
Aprilia mx 125 zkušenosti prosím? d... Aprilia MX 125 | Spagy. | 10 | 18.9.2018 v 17:29 LukášKavlík |
Přívěra Aprilia MX 125 | Vendamx | 12 | 27.4.2018 v 10:05 mito7 |
Jde škrtit 125 na 50 Aprilia MX 125 | SMloveSM | 10 | 26.4.2018 v 20:44 karavanista |