globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: MT 07 olej
zdarec, budu menit olej u mt 07, puvodni majitel jezdil na yamalube, co sem koukal na net tak nekdo pouziva motul 5100 10w 40, je v tom opravdu citelny rozdil nebo to pociti pouze moje penezenka? motul oproti yamalube vychazi na polovinu.

1 reakcí na tento příspěvek MT 07 olej

27.3.2023 v 13:53 | Nahoru | #1
Tak si to dovolím sesumarizovat a okomentovat (autorovi vlákna se omlouvám za plevel ale nedalo mi to )
Otázka v podstatě zněla "má cenu drahej yamalube nebo stačí 5100 od motulu?".

Pemik89 - motul je ok bo je červený a 690 LC4 běží s motulem klidněji než s motorexem
(čili jednobuch na valivejch ložiskách nemá problém s motulem 7100 v 10W-60, podotýkám že 5100 je hnědej, v takový třídě se ani nedělá a ani yamalube nemá v nabídce podobnej olej)

Marna - "Urobíš dobre ak tam naleješ ten yamalube lebo napríklad JASO (špecifikácia k spojke) nebude to isté MA a MA-2. Ten Motul 5100 má MA-2 a chcel som ti pôvodne navrhnúť Motul 7100, ten je synetický, ale má tiež MA-2" + Elf nebrat, protože je levnej, je jen polosyntetika a API SL
(takže yamalube který se vyskytuje ve třídě 10w-40 ve variantách "minerál, polo a plně syntetický" v API SG JASO MA2 jsou ok ale Elf s vyšší API a stejným JASO není i když je ten francouzskej olej, co se většiny známejch parametrů týče, prakticky shodnej s "polosyntetikou" yamalube M081YMC692 což je olej přímo doporučenej yamahou pro prakticky celou řadu MT - mimochodem - připouští i "minerál". Jistou logiku by to mělo pokud bychom předpokládali že yamalube má API SG proto aby nemuseli respektovat omezení na obsah aditiv požadovaný u novějších API, touto logikou by pak RS4GP s API SL byl na úrovni toho ELFu za 160kč a motul 5100 nebo 7100 by byli outsideři protože plní API SN která je z pohledu chemickýho složení přísnější než SG a SL).

Valve -preferuje yamalube protože yamahám praskaly válce a s yamalube se mu to nestalo.
(takže pro řadovej 4vál s výkonem 200k/l co točí 14000 je yamaháckej olej záruka že neprasknou válce - menší problém je trochu v tom že yamalube není v řadě případů vlastní výrobek yamahy a v průběhu let se to i měnilo, subdodavatel byl např. i BP, čili Castrol, takže bez přesnýho udání typu oleje to není příliš hodnotná informace - v současnosti zabírá seznam olejů od yamahy asi 4 stránky v seznamu olejů schválených JASO. A jiní provozovatelé R6 nemaj takový problémy).

Jawatar - 5100 10w40 zlepšila řazení a je levnější
(to by bylo slovo do pranice ale muselo by být jasné co za olej tam bylo před tím, pokud to totiž byla 15w50 co do ducny patří tak je jasný že s jinou viskozitní třídou se to chová jinak, good luck s viskozitou o 25% menší než požaduje výrobce).

Fešo - 40tkm s motulem a cajk
(patrně suzuki gsf1200 která má dle požadované API ještě nižší nároky než MT-07, asi by byla "cajk" s jakýmkoliv olejem s JASO MA a snesla by i olej který by nevyhověl JASO T903 v posledních dvou revizích, nicméně aspoň je z nájezdu jasný že výrobce neuvádí zákazníka v omyl a ten motul je olej a ne brusná pasta - tedy pokud se letos náhodou neukáže že mu zmizely zuby z převodovky ).

Ostatní jsou víceméně toho názoru že tam lze nalít cokoliv 10w40 JASO MA - k tomu bych dodal jen to že na stránkách JALOS se dá dobrat k aktuálnímu seznamu olejů plnících některou specifikaci JASO MA/MB , někteří výrobci si totiž hrají se slovy "splňuje" a "odpovídá" a uvádějí na obalech kde co (nic co by se týkalo výše zmíněných značek).

Srovnat dva oleje by znamenalo prohnat je na identickejch motorech stejným testovacím cyklem/metodikou a pak by se vidělo. V případě yamalube a motulu 5100 by šlo srovnat dosažený výsledky z testování který se provedlo při atestu na to API SG protože to maj oba uvedený ve speckách. Bohužel protokoly s výsledkama nejsou zrovna běžně publikovaný (a čertví kdy to testovali protože SG je zastaralá už asi 10 let - což mimochodem znamená že jak ten yamalube tak ten motul by dnes měli mít stejný složení jako v době testu na API SG) a navíc se to testovalo na motorech co byly ve výrobě před 30 lety.

Naposledy editováno 27.03.2023 13:56:46

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) MT 07 olej

27.3.2023 v 14:20 | Nahoru | #2
combust> K svojej časti medzičasom doplním čo som zistil k MA: olej MA-2 môže ísť do motora, ktorý má predpísané "MA". Naopak nie. Existuje MA, MA-1, MA-2 a MB. MA-1 a MA-2 sú podkategórie MA, a MA-2 je zvýšená schopnosť prenosu trenia pri mokrej spojke alebo niečo obdobné - pre info dohľadať cez google.

Tvoje závery majú určité trhliny, napríklad v tom že určitý výrobca motora môže mať našpecifikovaný svoj olej z dôvodu použitia materiálov alebo technického riešenia a to pravdepodobne nevyhodnotíš na univerzálnom zariadení na testovanie oleja (problematika známa majiteľom áut BMW - sú servisáci ktorí prisahajú na firemné náplne). Ďalej oleje sa obvykle netestujú v motoroch ale v prípravkoch na to určených.

No a na zamyslenie je formulácia "tam lze nalít" Naliať tam môžeš aj fritol a dokonca to chvíľu aj bude fungovať, ale tu sa snáď bavíme čo je pre motor optimálne z hľadiska životnosti. S tým súvisí čo spomína Fešo, že 40T km do toho leje niečo. Pri 40T km ešte nemáš šancu rozpoznať dôsledky rozdielov medzi olejmi, lebo toľko to dá aj s tým najhorším čo dostaneš. Rozdiely uvidíš keď bude mať motorka 120T km a jedna bude prechádzať cez EK úplne v pohode (zatiaľ sa na moto nerobí ale to dlho nepotrvá) a druhá bude dymiť namodro, o výkone a spotrebe oleja nehovorím.

Na základe toho aké dlhé sú intervaly výmeny, objemom toho oleja 2,3l, koľko priemerne najazdíme za sezónu a aké sú rozdiely v cenách medzi olejmi je pre mňa jasne dané že motoru doprajem aspoň nadpriemerný olej ak už rovno nie ten yamalube. Rozdiel sú tak 4 večery v hospode rozložené na 2 sezony?

A hlavne, čo píšeš na konci že špecifikácia a výsledky testov nie sú dostupné: veď to je jasné - neviem to vyhodnotiť že stačí lacnejší tak musím kúpiť originál. Základné procesy rozhodovania v podmienkach čiastočnej informovanosti za dodržania podmienky opatrnosti.

Ale sme slobodní, kto chce šetriť na oleji nech tak robí
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Rollover ventil odvetrani nadrze Yamaha MT-07, Yamaha XSR 700 HuSte 0 4.2.2024 v 15:25 HuSte
POI/Body zájmu - na cenu opravovat Yamaha MT-07 Ne-uron 3 24.1.2024 v 13:36 Ne-uron
Kde snížit výkon motorky Yamaha MT-07 Drediiik 13 12.1.2024 v 07:59 Krautkopf
Vyhřívané rukojeti MT-07 Yamaha MT-07 michal629629 7 2.1.2024 v 19:28 nevo7
Skútr 750 nebo moto [1, 2] Honda NC 750X, Yamaha MT-07, Yamaha Tracer 7 / 700, ... Inkvizition 40 20.11.2023 v 17:56 Ivos


TOPlist