paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Norton JPS
1973 Norton 750 JPS Monocoque

S podporou tabákového giganta John Player se Norton vrátil v roce 1972 k závodění ve třídě 750 s upraveným motocyklem Commando s trubkovým rámem. Ve srovnání s konkurencí měly Nortony menší výkon, ale hlavní vývojový inženýr Peter Williams byl přesvědčen, že monokokový rám, s integrovanou palivovou a olejovou nádrží, je tou správnou cestou. Na následující sezónu 1973 tedy postavil motocykl Norton JPS Monocoque, který měl výkonový handicap kompenzovat zlepšením jízdních vlastností.

Myšlenkou bylo vytvořit lehčí, nižší a aerodynamičtější motocykl, ale pro nedostatek finančních prostředků byl Williams nucen dělat kompromisy. Místo toho, aby byl monokok vyrobený z lehké slitiny, musel Williams použít nerezovou ocel, která se ukázala být stejně těžká jako trubkové rámy. Navíc si mechanici stěžovali na těžce přístupný motor a obtížnou práci.

Dvouplášťový monokok byl ručně svařen ze 600 částí a obsahoval palivovou a olejovou nádrž, airbox a byl tvarován tak, aby přiváděl dostatek vzduchu k chladícím žebrům motoru.

Umístění nádrží vyžadovalo, aby byl benzín z nich čerpán do malé nádržky nad karburátory Amal 33mm, což zajišťovalo mechanické čerpadlo poháněné od kyvné vidlice.

Aerodynamická kapotáž typu Peel byla vyvinuta v tunelu Motor Industry Research Association a dosahovala koeficientu odporu vzduchu 0,39.

Byly vyrobeny pouze tři motocykly plus prototyp. Jeden motocykl byl připraven pro závod Daytona 200 1973, ale odstoupil kvůli problémům s karburátory.
Pro vytrvalostní závody byl monokok vybavený zkrácenou kapotáží se dvěma světlomety.

Monokoky vyhrály v roce 1973 celkem 14 mezinárodních závodů.
Ale i přes to bylo v následujícím roce od monokoku upuštěno ve prospěch příhradového rámu z ocelových trubek.

Norton JPS
Motor: 745cc (73×89mm) vzduchem chlazený jednoválec čtyřtaktní; Elektronické zapalování Lucas
Výkon: 76 hp @ 7200 ot./min
Převodovka: 5-rychlostní, řetězový primární a koncový pohon
Hmotnost: 340 lb (150 Kg suchá)
Maximální rychlost: 160 mph





Víte víc o tom rámu? Nebo o podobně postavených motorkách? Hodně podobného vidím u Buellu XB.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton JPS

24.3.2024 v 20:16 | Nahoru | #1
vilem_i_am> Tak přidáme.
V osmdesátých letech se monokoky asi zdály být řešením problému váha vs tuhost rámu hlavně u menších kubatur, kde byl nízký váhový limit a díky malému motoru nebyla konstrukce monokoku nijak komplikovaná.
1989 Garelli 125cc GP byla na prodej před 10 lety.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton JPS

24.3.2024 v 20:50 | Nahoru | #2
Krautkopf> Garelli experimentovali s monokokem celé osmdesátky. Jak by ne, když tam přešla půlka Bultaca.
Dvouválec 125 ccm 1982
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jízdy veteránů youngtimer na okruhu... Norton Comando 750 Vaščík 24 16.4.2024 v 07:14 rg250
Norton Commando 750S Norton Comando 750 Desmik 28 5.9.2016 v 20:24 Bikerfree
Norton a pierre terblanche!!! Norton Comando 750 Londoner 5 26.1.2011 v 13:30 Londoner
Opět Triton Norton Comando 750 Desmik 11 1.6.2009 v 21:05 Ládes900
Norton -snad už to vyjde Norton Comando 750 Desmik 14 27.5.2009 v 15:50 Raptor.1


TOPlist