S podporou tabákového giganta John Player se Norton vrátil v roce 1972 k závodění ve třídě 750 s upraveným motocyklem Commando s trubkovým rámem. Ve srovnání s konkurencí měly Nortony menší výkon, ale hlavní vývojový inženýr Peter Williams byl přesvědčen, že monokokový rám, s integrovanou palivovou a olejovou nádrží, je tou správnou cestou. Na následující sezónu 1973 tedy postavil motocykl Norton JPS Monocoque, který měl výkonový handicap kompenzovat zlepšením jízdních vlastností.
Myšlenkou bylo vytvořit lehčí, nižší a aerodynamičtější motocykl, ale pro nedostatek finančních prostředků byl Williams nucen dělat kompromisy. Místo toho, aby byl monokok vyrobený z lehké slitiny, musel Williams použít nerezovou ocel, která se ukázala být stejně těžká jako trubkové rámy. Navíc si mechanici stěžovali na těžce přístupný motor a obtížnou práci.
Dvouplášťový monokok byl ručně svařen ze 600 částí a obsahoval palivovou a olejovou nádrž, airbox a byl tvarován tak, aby přiváděl dostatek vzduchu k chladícím žebrům motoru.
Umístění nádrží vyžadovalo, aby byl benzín z nich čerpán do malé nádržky nad karburátory Amal 33mm, což zajišťovalo mechanické čerpadlo poháněné od kyvné vidlice.
Aerodynamická kapotáž typu Peel byla vyvinuta v tunelu Motor Industry Research Association a dosahovala koeficientu odporu vzduchu 0,39.
Byly vyrobeny pouze tři motocykly plus prototyp. Jeden motocykl byl připraven pro závod Daytona 200 1973, ale odstoupil kvůli problémům s karburátory.
Pro vytrvalostní závody byl monokok vybavený zkrácenou kapotáží se dvěma světlomety.
Monokoky vyhrály v roce 1973 celkem 14 mezinárodních závodů.
Ale i přes to bylo v následujícím roce od monokoku upuštěno ve prospěch příhradového rámu z ocelových trubek.
Norton JPS
Motor: 745cc (73×89mm) vzduchem chlazený jednoválec čtyřtaktní; Elektronické zapalování Lucas
Výkon: 76 hp @ 7200 ot./min
Převodovka: 5-rychlostní, řetězový primární a koncový pohon
Hmotnost: 340 lb (150 Kg suchá)
Maximální rychlost: 160 mph
Víte víc o tom rámu? Nebo o podobně postavených motorkách? Hodně podobného vidím u Buellu XB.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton JPS
V osmdesátých letech se monokoky asi zdály být řešením problému váha vs tuhost rámu hlavně u menších kubatur, kde byl nízký váhový limit a díky malému motoru nebyla konstrukce monokoku nijak komplikovaná.
1989 Garelli 125cc GP byla na prodej před 10 lety.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norton JPS
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jízdy veteránů youngtimer na okruhu... Norton Comando 750 | Vaščík | 24 | 16.4.2024 v 07:14 rg250 |
Norton Commando 750S Norton Comando 750 | Desmik | 28 | 5.9.2016 v 20:24 Bikerfree |
Norton a pierre terblanche!!! Norton Comando 750 | Londoner | 5 | 26.1.2011 v 13:30 Londoner |
Opět Triton Norton Comando 750 | Desmik | 11 | 1.6.2009 v 21:05 Ládes900 |
Norton -snad už to vyjde Norton Comando 750 | Desmik | 14 | 27.5.2009 v 15:50 Raptor.1 |