Téma: Oversteering - zavírání řídítek
9.2.2025 v 16:39
Zdravím pánové,
Potýkám se s problémem o kterém jsem ani netušil, že existuje, dokud jsem se nesvezl na kamarádově Husqvarně 701 SM. Když jsem se vrátil na svou KTM tak jsem zjistil, že ovladatelnost je o řád níž a toť konkrétně v zatáčkách, kde se v menších rychlostech zavírají řídítka dovnitř zatáčky.
Při akceleraci je chování v pořádku, ale při konstantní rychlosti, zpomalování, nebo prudším brždění se mašina chová jako bych měl nízký tlak v pneu. Děje se tak i když sotva držím řídítka. Jezdil jsem na předepsaných tlacích (Předek 2,3 bar, Zadek 2,5 bar) které se mi zdály poněkud vyšší, ale nezpochybňoval jsem to. Z kvality jízdy jsem nevinil motorku, ale sebe vzhledem k tomu, že jsem poslední 2 roky moc nenajezdil skrze chybějící volný čas. Osobně bych byl radši s tlakem někde okolo 2 Barů, tak jak má předepsáno Husqvarna. Dokud jsem jezdil na DRZ400sm tak jsem nikdy nad 2 bary také nešel.
Na DRZ bylo běžné si na okruhu škrábnout stupačkou, ale na KTM kdykoliv škrábnu cítím velkou nejistotu.
Obecně je velmi snadné tento neduh testovat, protože tohle zavírání řídítek jde cítit už při vyjíždění na cestu, kdy člověk zatáčí v rychlosti 5km/h
Takže první jsem se začal soustředit na pneumatiky, jestli nemám hrany. Motorka vyjela z fabriky na Bridgestone Battlax. Abych vyloučil hranaté pneu tak jsem obul nové. Předek Contiattack, zadek Diablo Rosso2 *
žádná změna
hrál jsem si s tlaky pneu nahoru i dolů a mám dojem že nejméně tragické je to opravdu okolo těch předepsaných 2,3/2,5 Barů ale řídítka se nadále zavírají nehledě na tlak
Zkontroloval jsem nastavení vidlice a tlumiče a všechno je v továrním nastavení na "standard"
Výška vidlice v brýlích je na 2 zářezech
Vidlice:
Static sag: 23mm
Rider sag: 42mm
Servisní manuál neuvádí kolik má být sag na vidlici .Na netu jsem našel více různých tvrzení o kolik % z délky by se mělo jednat a nadále nevím kde je pravda)
Tlumič:
Static sag je 23mm (dle manuálu)
Rider sag je 74mm (65-75 dle manuálu)
Odskok jak je mi přijde správný.
Řídítka mají tovární náklon, originální představce. V brýlích se dá nastavit offset vidlice, ale také je zde tovární nastavení
Zkoušel jsem zvedat a snižovat vidlici v brýlích o 1-2 zářezy bez většího úspěchu
Porovnal jsem kompletní technickou specifikaci u Husky i KTM a jsou zde rozdíly ale žádný z nich mi nepřijde tak markantní aby dělal z těchto dvou dvě rozdílné motorky. Obě motorky jsem také proměřil a zkontroloval stejné nastavení podvozku. Mezi motorkami je 4 roky rozdíl a technické rozdíly přiložím v příloze
Motorka je r.v. 2022 a kupoval jsem ji v 3000km nyní má 12000km. Bouračka nebyla a vyjma kosmetických úprav je zcela původní.
Jediné co mě napadá co může mít menší vliv na geometrii je posunuté zadní kolo dopředu, kvůli změně převodu z 16/42 na 15/45 a prakticky je to poslední věc, kterou jsem nevyzkoušel (měnit řetěz budu v brzké době, takže přidám článek navíc)
Uvědomuji si, že jsem udělal drobnou chybu s nákupem zadní Diablo rosso2, protože jsem nedávno přišel na to, že má agresivnější profil než třeba zmiňovaný tovární Contiattack, battlax nebo Road6 (co je obutý na Husqvarně). No není to ideální na tuhle vylučovací metodu, ale nakupoval jsem ji v dobré víře, protože ji mám trojnásobně ověřenou z DRZ, která byla zcela bezchybná mimo její krajně pokročilý věk.
Připomínám, že motocykl je momentálně tak, jak si ji rakušáci udělali, vyjma rozvoru, který jsem ovlivnil změnou sekundárního převodu.
Vzhledem k výrazně nižní světlé výšce (-38mm) oproti husce, čili pravděpodobně i nižšímu těžišti bych očekával, že se bude naopak chovat mnohem lépe
Jsem hobby jezdec. Ale poserpruhy jednou za měsíc na trati vygumuji.
Je tady nějaký důležitý faktor který opomíjím a měl bych vyzkoušet?
Jezdí tady někdo sumo z takovými tlaky?
Doporučíte mi někoho na podvozky v okolí Ostravy? Díky za vaše zkušenosti

Naposledy editováno 09.02.2025 16:49:13
Potýkám se s problémem o kterém jsem ani netušil, že existuje, dokud jsem se nesvezl na kamarádově Husqvarně 701 SM. Když jsem se vrátil na svou KTM tak jsem zjistil, že ovladatelnost je o řád níž a toť konkrétně v zatáčkách, kde se v menších rychlostech zavírají řídítka dovnitř zatáčky.
Při akceleraci je chování v pořádku, ale při konstantní rychlosti, zpomalování, nebo prudším brždění se mašina chová jako bych měl nízký tlak v pneu. Děje se tak i když sotva držím řídítka. Jezdil jsem na předepsaných tlacích (Předek 2,3 bar, Zadek 2,5 bar) které se mi zdály poněkud vyšší, ale nezpochybňoval jsem to. Z kvality jízdy jsem nevinil motorku, ale sebe vzhledem k tomu, že jsem poslední 2 roky moc nenajezdil skrze chybějící volný čas. Osobně bych byl radši s tlakem někde okolo 2 Barů, tak jak má předepsáno Husqvarna. Dokud jsem jezdil na DRZ400sm tak jsem nikdy nad 2 bary také nešel.
Na DRZ bylo běžné si na okruhu škrábnout stupačkou, ale na KTM kdykoliv škrábnu cítím velkou nejistotu.
Obecně je velmi snadné tento neduh testovat, protože tohle zavírání řídítek jde cítit už při vyjíždění na cestu, kdy člověk zatáčí v rychlosti 5km/h
Takže první jsem se začal soustředit na pneumatiky, jestli nemám hrany. Motorka vyjela z fabriky na Bridgestone Battlax. Abych vyloučil hranaté pneu tak jsem obul nové. Předek Contiattack, zadek Diablo Rosso2 *
žádná změna
hrál jsem si s tlaky pneu nahoru i dolů a mám dojem že nejméně tragické je to opravdu okolo těch předepsaných 2,3/2,5 Barů ale řídítka se nadále zavírají nehledě na tlak
Zkontroloval jsem nastavení vidlice a tlumiče a všechno je v továrním nastavení na "standard"
Výška vidlice v brýlích je na 2 zářezech
Vidlice:
Static sag: 23mm
Rider sag: 42mm
Servisní manuál neuvádí kolik má být sag na vidlici .Na netu jsem našel více různých tvrzení o kolik % z délky by se mělo jednat a nadále nevím kde je pravda)
Tlumič:
Static sag je 23mm (dle manuálu)
Rider sag je 74mm (65-75 dle manuálu)
Odskok jak je mi přijde správný.
Řídítka mají tovární náklon, originální představce. V brýlích se dá nastavit offset vidlice, ale také je zde tovární nastavení
Zkoušel jsem zvedat a snižovat vidlici v brýlích o 1-2 zářezy bez většího úspěchu
Porovnal jsem kompletní technickou specifikaci u Husky i KTM a jsou zde rozdíly ale žádný z nich mi nepřijde tak markantní aby dělal z těchto dvou dvě rozdílné motorky. Obě motorky jsem také proměřil a zkontroloval stejné nastavení podvozku. Mezi motorkami je 4 roky rozdíl a technické rozdíly přiložím v příloze
Motorka je r.v. 2022 a kupoval jsem ji v 3000km nyní má 12000km. Bouračka nebyla a vyjma kosmetických úprav je zcela původní.
Jediné co mě napadá co může mít menší vliv na geometrii je posunuté zadní kolo dopředu, kvůli změně převodu z 16/42 na 15/45 a prakticky je to poslední věc, kterou jsem nevyzkoušel (měnit řetěz budu v brzké době, takže přidám článek navíc)
Uvědomuji si, že jsem udělal drobnou chybu s nákupem zadní Diablo rosso2, protože jsem nedávno přišel na to, že má agresivnější profil než třeba zmiňovaný tovární Contiattack, battlax nebo Road6 (co je obutý na Husqvarně). No není to ideální na tuhle vylučovací metodu, ale nakupoval jsem ji v dobré víře, protože ji mám trojnásobně ověřenou z DRZ, která byla zcela bezchybná mimo její krajně pokročilý věk.
Připomínám, že motocykl je momentálně tak, jak si ji rakušáci udělali, vyjma rozvoru, který jsem ovlivnil změnou sekundárního převodu.
Vzhledem k výrazně nižní světlé výšce (-38mm) oproti husce, čili pravděpodobně i nižšímu těžišti bych očekával, že se bude naopak chovat mnohem lépe
Jsem hobby jezdec. Ale poserpruhy jednou za měsíc na trati vygumuji.
Je tady nějaký důležitý faktor který opomíjím a měl bych vyzkoušet?
Jezdí tady někdo sumo z takovými tlaky?
Doporučíte mi někoho na podvozky v okolí Ostravy? Díky za vaše zkušenosti


Naposledy editováno 09.02.2025 16:49:13
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek
rage> na okruh s tim jezdíš? Tam to funguje? Ono někdy je ta hodne “agresivní” geo celkem nefunkční dokud nejedeš opravdu nadoraz … me treba FS vzdy kdyz ji z nějakýho důvodu musím vzít na běžnou silnici prijde jako rozbita

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek
assassin: Na okruh občas zajdu, výjezdy ze zatáček jsou bezproblémové, protože jedu pod plynem. Rovinky bez problému brzda i plyn. Ale vstup do zatáčky je tragický a musím kompenzovat tu sílu řídítek které chtějí "víc" než chci já. Do zatáčky se pochopitelně agresivně nebrzdí, ale člověk to občas přepálí a někdy tam to brždění je. Jak to znám z předchozích mašin: Brzdíš - mašina se chce narovnat. Tady si ta kurva chce lehnout
Jako absolutní podvozkový amatér, protože jsem nikdy tyto znalosti nepotřeboval, jsem si přečetl zdejší 4-5 článků pojednávajících o podvozcích, předplatil premium obsah tunera Davida Mosse a (bohužel) si delší dobu povídal s ChatGPT. Takže stále vím úplně hovno, ještě ke všemu se mi krásně všechno domotalo skrze nepřeberné množství protichůdných názorů a jsem tam kde jsem. Toto vlákno jsem otevřel jako hypotetickou diskuzi a dokud se neotepli a bude se moci testovat neočekávám nápravu jízdního komfortu.
Selský rozum mi říká, že pokud se se mašina chová dobře pod plynem, tak to znamená že ji svědčí vyšší předek (potažmo nižší zadek) Opravte mě pokud se mýlím.
Nastavení odskoku by se dalo eventuálně vyloučit, protože když jedu 10km/h a dělám osmičky po rovném dvorku, tak mi to ty řídítka tahá stejně a to jsou všechny síly minimální
Koudy01: přesně s touto myšlenkou si pohrávám dlouho, avšak nevidím ani tady ani u nás na cestách dalšího vlastníka SMCR, abych si to mohl porovnat. V létě bych zajel na předváděčku, ale model 2025 už má podle nových fotek změněný rám. A do roku 2021 měla KTM také jinou vidlici a tlumič. Takže to okno na chycení stejné šarže je velmi malé
KubaLC8: S tou zadní brzdou to je výborný nápad a nekontroloval jsem. Až se dostanu do garáže tak otestuji. Zadní kolo rovné na 0,1mm
Na začátku jsem nezmínil, že jsem zkoušel přitahovat i ložisko řízení. Vůle tam nebyla, stejně stejně jsem to zkusil. Bylo to lepší, ale nemělo to opět ten efekt, který bych čekal a vrátil jsem to zpět tak jak má být dle servisního manuálu
Naposledy editováno 10.02.2025 18:12:10
Jako absolutní podvozkový amatér, protože jsem nikdy tyto znalosti nepotřeboval, jsem si přečetl zdejší 4-5 článků pojednávajících o podvozcích, předplatil premium obsah tunera Davida Mosse a (bohužel) si delší dobu povídal s ChatGPT. Takže stále vím úplně hovno, ještě ke všemu se mi krásně všechno domotalo skrze nepřeberné množství protichůdných názorů a jsem tam kde jsem. Toto vlákno jsem otevřel jako hypotetickou diskuzi a dokud se neotepli a bude se moci testovat neočekávám nápravu jízdního komfortu.
Selský rozum mi říká, že pokud se se mašina chová dobře pod plynem, tak to znamená že ji svědčí vyšší předek (potažmo nižší zadek) Opravte mě pokud se mýlím.
Nastavení odskoku by se dalo eventuálně vyloučit, protože když jedu 10km/h a dělám osmičky po rovném dvorku, tak mi to ty řídítka tahá stejně a to jsou všechny síly minimální
Koudy01: přesně s touto myšlenkou si pohrávám dlouho, avšak nevidím ani tady ani u nás na cestách dalšího vlastníka SMCR, abych si to mohl porovnat. V létě bych zajel na předváděčku, ale model 2025 už má podle nových fotek změněný rám. A do roku 2021 měla KTM také jinou vidlici a tlumič. Takže to okno na chycení stejné šarže je velmi malé
KubaLC8: S tou zadní brzdou to je výborný nápad a nekontroloval jsem. Až se dostanu do garáže tak otestuji. Zadní kolo rovné na 0,1mm
Na začátku jsem nezmínil, že jsem zkoušel přitahovat i ložisko řízení. Vůle tam nebyla, stejně stejně jsem to zkusil. Bylo to lepší, ale nemělo to opět ten efekt, který bych čekal a vrátil jsem to zpět tak jak má být dle servisního manuálu
Naposledy editováno 10.02.2025 18:12:10
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Olej a zivotnost v originalnim obalu [1, 2] TM Racing SMR 450 FES, KTM 690 SMC R | digitl | 34 | 27.3.2025 v 17:55 Marut |
KTM 690 SMCR veľký únik oleja [1, 2] KTM 690 SMC R | RR690 | 49 | 23.5.2024 v 06:59 metal82 |
Homologovaný laďák Husqvarna 701 Supermoto, Husqvarna 701 Enduro, KTM 6... | La_micka | 25 | 18.4.2024 v 13:49 strive |
Husqvarna SM 701, Gas Gas SM 700, K... Husqvarna 701 Supermoto, KTM 690 SMC R, Gas Gas SM 700 | Fíla-rider | 9 | 23.12.2023 v 14:52 MotoPeta |
Sedadlo KTM 690R enduro -náhlada za... KTM Duke 690 R, KTM 690 Enduro R, KTM 690 SMC R | Majkee | 2 | 22.9.2023 v 18:10 MedWed |