Téma: Oversteering - zavírání řídítek
9.2.2025 v 16:39
Zdravím pánové,
Potýkám se s problémem o kterém jsem ani netušil, že existuje, dokud jsem se nesvezl na kamarádově Husqvarně 701 SM. Když jsem se vrátil na svou KTM tak jsem zjistil, že ovladatelnost je o řád níž a toť konkrétně v zatáčkách, kde se v menších rychlostech zavírají řídítka dovnitř zatáčky.
Při akceleraci je chování v pořádku, ale při konstantní rychlosti, zpomalování, nebo prudším brždění se mašina chová jako bych měl nízký tlak v pneu. Děje se tak i když sotva držím řídítka. Jezdil jsem na předepsaných tlacích (Předek 2,3 bar, Zadek 2,5 bar) které se mi zdály poněkud vyšší, ale nezpochybňoval jsem to. Z kvality jízdy jsem nevinil motorku, ale sebe vzhledem k tomu, že jsem poslední 2 roky moc nenajezdil skrze chybějící volný čas. Osobně bych byl radši s tlakem někde okolo 2 Barů, tak jak má předepsáno Husqvarna. Dokud jsem jezdil na DRZ400sm tak jsem nikdy nad 2 bary také nešel.
Na DRZ bylo běžné si na okruhu škrábnout stupačkou, ale na KTM kdykoliv škrábnu cítím velkou nejistotu.
Obecně je velmi snadné tento neduh testovat, protože tohle zavírání řídítek jde cítit už při vyjíždění na cestu, kdy člověk zatáčí v rychlosti 5km/h
Takže první jsem se začal soustředit na pneumatiky, jestli nemám hrany. Motorka vyjela z fabriky na Bridgestone Battlax. Abych vyloučil hranaté pneu tak jsem obul nové. Předek Contiattack, zadek Diablo Rosso2 *
žádná změna
hrál jsem si s tlaky pneu nahoru i dolů a mám dojem že nejméně tragické je to opravdu okolo těch předepsaných 2,3/2,5 Barů ale řídítka se nadále zavírají nehledě na tlak
Zkontroloval jsem nastavení vidlice a tlumiče a všechno je v továrním nastavení na "standard"
Výška vidlice v brýlích je na 2 zářezech
Vidlice:
Static sag: 23mm
Rider sag: 42mm
Servisní manuál neuvádí kolik má být sag na vidlici .Na netu jsem našel více různých tvrzení o kolik % z délky by se mělo jednat a nadále nevím kde je pravda)
Tlumič:
Static sag je 23mm (dle manuálu)
Rider sag je 74mm (65-75 dle manuálu)
Odskok jak je mi přijde správný.
Řídítka mají tovární náklon, originální představce. V brýlích se dá nastavit offset vidlice, ale také je zde tovární nastavení
Zkoušel jsem zvedat a snižovat vidlici v brýlích o 1-2 zářezy bez většího úspěchu
Porovnal jsem kompletní technickou specifikaci u Husky i KTM a jsou zde rozdíly ale žádný z nich mi nepřijde tak markantní aby dělal z těchto dvou dvě rozdílné motorky. Obě motorky jsem také proměřil a zkontroloval stejné nastavení podvozku. Mezi motorkami je 4 roky rozdíl a technické rozdíly přiložím v příloze
Motorka je r.v. 2022 a kupoval jsem ji v 3000km nyní má 12000km. Bouračka nebyla a vyjma kosmetických úprav je zcela původní.
Jediné co mě napadá co může mít menší vliv na geometrii je posunuté zadní kolo dopředu, kvůli změně převodu z 16/42 na 15/45 a prakticky je to poslední věc, kterou jsem nevyzkoušel (měnit řetěz budu v brzké době, takže přidám článek navíc)
Uvědomuji si, že jsem udělal drobnou chybu s nákupem zadní Diablo rosso2, protože jsem nedávno přišel na to, že má agresivnější profil než třeba zmiňovaný tovární Contiattack, battlax nebo Road6 (co je obutý na Husqvarně). No není to ideální na tuhle vylučovací metodu, ale nakupoval jsem ji v dobré víře, protože ji mám trojnásobně ověřenou z DRZ, která byla zcela bezchybná mimo její krajně pokročilý věk.
Připomínám, že motocykl je momentálně tak, jak si ji rakušáci udělali, vyjma rozvoru, který jsem ovlivnil změnou sekundárního převodu.
Vzhledem k výrazně nižní světlé výšce (-38mm) oproti husce, čili pravděpodobně i nižšímu těžišti bych očekával, že se bude naopak chovat mnohem lépe
Jsem hobby jezdec. Ale poserpruhy jednou za měsíc na trati vygumuji.
Je tady nějaký důležitý faktor který opomíjím a měl bych vyzkoušet?
Jezdí tady někdo sumo z takovými tlaky?
Doporučíte mi někoho na podvozky v okolí Ostravy? Díky za vaše zkušenosti

Naposledy editováno 09.02.2025 16:49:13
Potýkám se s problémem o kterém jsem ani netušil, že existuje, dokud jsem se nesvezl na kamarádově Husqvarně 701 SM. Když jsem se vrátil na svou KTM tak jsem zjistil, že ovladatelnost je o řád níž a toť konkrétně v zatáčkách, kde se v menších rychlostech zavírají řídítka dovnitř zatáčky.
Při akceleraci je chování v pořádku, ale při konstantní rychlosti, zpomalování, nebo prudším brždění se mašina chová jako bych měl nízký tlak v pneu. Děje se tak i když sotva držím řídítka. Jezdil jsem na předepsaných tlacích (Předek 2,3 bar, Zadek 2,5 bar) které se mi zdály poněkud vyšší, ale nezpochybňoval jsem to. Z kvality jízdy jsem nevinil motorku, ale sebe vzhledem k tomu, že jsem poslední 2 roky moc nenajezdil skrze chybějící volný čas. Osobně bych byl radši s tlakem někde okolo 2 Barů, tak jak má předepsáno Husqvarna. Dokud jsem jezdil na DRZ400sm tak jsem nikdy nad 2 bary také nešel.
Na DRZ bylo běžné si na okruhu škrábnout stupačkou, ale na KTM kdykoliv škrábnu cítím velkou nejistotu.
Obecně je velmi snadné tento neduh testovat, protože tohle zavírání řídítek jde cítit už při vyjíždění na cestu, kdy člověk zatáčí v rychlosti 5km/h
Takže první jsem se začal soustředit na pneumatiky, jestli nemám hrany. Motorka vyjela z fabriky na Bridgestone Battlax. Abych vyloučil hranaté pneu tak jsem obul nové. Předek Contiattack, zadek Diablo Rosso2 *
žádná změna
hrál jsem si s tlaky pneu nahoru i dolů a mám dojem že nejméně tragické je to opravdu okolo těch předepsaných 2,3/2,5 Barů ale řídítka se nadále zavírají nehledě na tlak
Zkontroloval jsem nastavení vidlice a tlumiče a všechno je v továrním nastavení na "standard"
Výška vidlice v brýlích je na 2 zářezech
Vidlice:
Static sag: 23mm
Rider sag: 42mm
Servisní manuál neuvádí kolik má být sag na vidlici .Na netu jsem našel více různých tvrzení o kolik % z délky by se mělo jednat a nadále nevím kde je pravda)
Tlumič:
Static sag je 23mm (dle manuálu)
Rider sag je 74mm (65-75 dle manuálu)
Odskok jak je mi přijde správný.
Řídítka mají tovární náklon, originální představce. V brýlích se dá nastavit offset vidlice, ale také je zde tovární nastavení
Zkoušel jsem zvedat a snižovat vidlici v brýlích o 1-2 zářezy bez většího úspěchu
Porovnal jsem kompletní technickou specifikaci u Husky i KTM a jsou zde rozdíly ale žádný z nich mi nepřijde tak markantní aby dělal z těchto dvou dvě rozdílné motorky. Obě motorky jsem také proměřil a zkontroloval stejné nastavení podvozku. Mezi motorkami je 4 roky rozdíl a technické rozdíly přiložím v příloze
Motorka je r.v. 2022 a kupoval jsem ji v 3000km nyní má 12000km. Bouračka nebyla a vyjma kosmetických úprav je zcela původní.
Jediné co mě napadá co může mít menší vliv na geometrii je posunuté zadní kolo dopředu, kvůli změně převodu z 16/42 na 15/45 a prakticky je to poslední věc, kterou jsem nevyzkoušel (měnit řetěz budu v brzké době, takže přidám článek navíc)
Uvědomuji si, že jsem udělal drobnou chybu s nákupem zadní Diablo rosso2, protože jsem nedávno přišel na to, že má agresivnější profil než třeba zmiňovaný tovární Contiattack, battlax nebo Road6 (co je obutý na Husqvarně). No není to ideální na tuhle vylučovací metodu, ale nakupoval jsem ji v dobré víře, protože ji mám trojnásobně ověřenou z DRZ, která byla zcela bezchybná mimo její krajně pokročilý věk.
Připomínám, že motocykl je momentálně tak, jak si ji rakušáci udělali, vyjma rozvoru, který jsem ovlivnil změnou sekundárního převodu.
Vzhledem k výrazně nižní světlé výšce (-38mm) oproti husce, čili pravděpodobně i nižšímu těžišti bych očekával, že se bude naopak chovat mnohem lépe
Jsem hobby jezdec. Ale poserpruhy jednou za měsíc na trati vygumuji.
Je tady nějaký důležitý faktor který opomíjím a měl bych vyzkoušet?
Jezdí tady někdo sumo z takovými tlaky?
Doporučíte mi někoho na podvozky v okolí Ostravy? Díky za vaše zkušenosti


Naposledy editováno 09.02.2025 16:49:13
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Oversteering - zavírání řídítek
ramlik píše: Kohlstein> už přemýšlej nad přílohou.
Kdyby to bylo na klobouk, tak si k tomu dám ramlika, ta malá kurva stejně jenom žere a sere a chčije pod sebe.

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Olej a zivotnost v originalnim obalu [1, 2] TM Racing SMR 450 FES, KTM 690 SMC R | digitl | 34 | 27.3.2025 v 17:55 Marut |
KTM 690 SMCR veľký únik oleja [1, 2] KTM 690 SMC R | RR690 | 49 | 23.5.2024 v 06:59 metal82 |
Homologovaný laďák Husqvarna 701 Supermoto, Husqvarna 701 Enduro, KTM 6... | La_micka | 25 | 18.4.2024 v 13:49 strive |
Husqvarna SM 701, Gas Gas SM 700, K... Husqvarna 701 Supermoto, KTM 690 SMC R, Gas Gas SM 700 | Fíla-rider | 9 | 23.12.2023 v 14:52 MotoPeta |
Sedadlo KTM 690R enduro -náhlada za... KTM Duke 690 R, KTM 690 Enduro R, KTM 690 SMC R | Majkee | 2 | 22.9.2023 v 18:10 MedWed |