![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:
1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.
Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.
2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.
Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/01.gif)
Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tongue.png)
Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.
Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.
Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/roll.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/01.gif)
"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):
15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.
U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.
Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Díky všem za Vaše komentáře a názory!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/cool.png)
EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang
Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky
Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/rodna.gif)