toto:
Sulfatace
Sulfatace olověných akumulátorů je hlavní příčina jejich "stárnutí" a omezené délky "života". Vlivem opakovaných chemických reakcí a mechanického namáhání vibracemi dochází k postupnému opadávání chemikálií z desek a ty se u akumulátorů s tekutým elektrolytem usazují na dně nádoby pod deskami ve formě kalů. Po určité době se sníží kapacita akumulátoru proto, že na deskách je méně chemikalií, které jsou schopny akumulovat a vydávat el.energii, resp.desky jsou pokryty již neaktivními chemikáliemi, ale, co je horší, vrstva vodivých kalů se dostane až k spodnímu okraji desek, způsobí mezi nimi zkrat, a skrze takový zkratovaný článek se akumulátor vybije sám do sebe a "zemře". To jsou ty situace, kdy ráno přijdete k autu nebo k motorce, která den před tím bezvadně startovala, zastrčíte klíček a nestane se nic - ani světélko na vás nemrkne. Je to krásná a tichá smrt, jako když člověk zemře ve spánku. Takové baterce již není pomoci, i když paradoxně, ji lze nabít - druhý den to bude stejné. Někdy se stane, že při manipulaci se kal usadí a přestane článek zkratovat, a protože akumulátor byl zcela vybit pouze pár hodin, nestačily se desky zcela rozpadnout. Je to však pouze "labutí píseň" - netrapte ji, vždyť koně se také střílejí. Zásadně, se starými baterkami zacházejte opatrně, netřeste jimi a nenaklánějte je, pokud to není nezbytně nutné.
autor článku už od začátku projevuje jistou neznalost daného tématu a plete si i elektrické veličiny, celý článek je vlastně takový souhrn lží a mýtů co se obecně šiří internetem jako mor Nejhorší na tom je, že autor se snaží vypadat že ví vo co gou a že tomu rozumí a celý článek vydává jako rady ostatním co o tom nic neví. A další špatná věc je že tomu bude hromada lidí věřit a navíc tyto "pravdivé" informace šířit internetem!
Tento článek doporučuji číst jen jako odstrašující příklad nevědomosti autora!! A toho, že každý kdo má do prdele díru, může na internetu nakydat hromadu lží a ještě to vydávat za velice odborné rady.
Naposledy editováno 27.01.2010 00:04:51
2 reakcí na tento příspěvek Pozor na internetu na některé články - rady apod.
samotná reakce je za normálních okolností poměrně agresivní a dochází během ní k velmi drastické oxidaci olova, proto je na články baterií používána sloučenina několika kovů včetně přídavků halogenidů a kyselina má malou koncentraci(je hodně naředěná vodou), tato složení jsou velice odlišná a závisí především na kapacitě, velikosti, předpokládaném proudovém zatížení(určení motorka, osobák, náklaďák atd.) a samozřejmě na výrobci atd. atd. těch podmínek je opravdu hodně. Během samotné sulfatace dochází k neustálé reakci mezi kyselinou a kovem, olovo oxiduje na oxidy olova a ty se usazují na dně a to způsobuje úbytek olova v deskách baterie a zároveň další zmenšení koncentrace kyseliny(naředění) a proto se měří hustota elektrolitu(kyseliny). Souvislosti mezi nabitím baterky a hustotou kyseliny v ní obsažené znají asi opravdu všichni. Tyto chemické reakce se defacto částečně eliminují a částečně mění na jiné důsledkem nabytí baterie el. proudem, což způsobí jinou polaritu atomů některých klíčových prvků zúčastněných v té chemické reakci, a tím se proces rozkladu kovů desek kyselinou sice zbrzdí, ale stejně jen dočasně, o tom svědčí právě ten fakt, že žádná baterka není nesmrtelná(pro Dinga: nevydrží věčně)