paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Výhody elektromotorek
21.10.2010 v 10:00
 
Zatím se většinou poukazuje na jejich dnešní nevýhody - hlavně vysokou cenu, menší dojezd, dlouhou dobu "tankování", absenci toho "jediného správného" zvuku spalovacího motoru atd.

Ale co výhody?
Již z principu mnohem menší poruchovost, mnohem menší časové a finanční nároky na údržbu (odpadá např. výměna motorového oleje a filtru, zapalovacích svíček, seřizování ventilů, podtlaků apod.), nulové exhalace, tichý chod, absence převodovky nebo variátoru...

Umíte si sami sebe reálně představit, že fungujete spokojeně v symbióze se dvěma motoricky různými motorkami v garáži - jedna nostalgická klasika se spalovacím motorem, a druhá "užitková" s elektropohonem, na takové to domácí žvýkání?

Kdy myslíte, že přijde ta doba, že se začne i na našich silnicích objevovat stále víc a víc elektromobilů a elektromotorek?
Za dva tři roky, za pět let?

A kdy se bude prodávat více nových elektrovozidel než nových osobních vozů a motorek se spalovacími motory? Za deset let, za patnáct?
 
Anketa: Jak vidíte budoucnost elektropohonu?
Elektromotorka mi nikdy nesmí do domu
44%
50
Zvažuji provoz klasické motorky i elektromoto
32%
36
Až to půjde, přejdu na pohon elektromotorem
25%
28

2 reakcí na tento příspěvek Výhody elektromotorek

23.10.2010 v 10:53 | Nahoru | #1
Ke spotřebě - určitě to nebude 6 Kč/100 km, ale taky to bude méně než 1 Kč/km, což jsou náklady na LPG auto bez započtení gum, revizí nádrže atd.

Pokud jde o výpočet, nejjednodušší je termodynamický, nemusíš nic odhadovat, prostě vyjdeš ze spotřeby, tu každý dobře zná, a zbytek je prosté násobení a dělení.

Spotřeba Feldy 6 l/100 km (jezdil jsem dlouhodobě za 5,7), to jsou 4,5 kg benzínu, účinnost spalovacího motoru a hnací soustavy do 30%, tj. při 100% účinnosti by to bylo 1,5 kg benzínu na 100 km, výhřevnost benzinu je 10 200 kJ/kg, tj. na ujetí 100 km potřebuješ 15,3 MJ. To je 15,3 x 10 na 6/ 3600 = 4,25 kWh. Nevím jak vy, ale já mám noční proud za 2,10 Kč, takže vychází 9 Kč na 100 km. Samozřejmě menší motorka má skoro stejný odpor vzduchu (zvyšuje spotřebu), jen je lehčí (snižuje spotřebu), ale zas má ztráty v aku a regulátoru (zvyšuje spotřebu), tyhle faktory se mohou vzájemně vyrušit - to je jediný odhad, kterého jsem se dopustil. Nikdo tady nemůže popřít, že 6 Kč/100 km je reálná hodnota. Pokud jste v paneláku, tak 12 Kč, pokud bude mít elektromotor a převod účinnost jen 80%, tak jste na 15 Kč, ale to je maximum, přes které si dovolím tvrdit, že se nedostanete.

(reakce na) Výhody elektromotorek

23.10.2010 v 12:02 | Nahoru | #2

rrss>Ke spotřebě - určitě to nebude 6 Kč/100 km, ale taky to bude méně než 1 Kč/km, což jsou náklady na LPG auto bez započtení gum, revizí nádrže atd.

Pokud jde o výpočet, nejjednodušší je termodynamický, nemusíš nic odhadovat, prostě vyjdeš ze spotřeby, tu každý dobře zná, a zbytek je prosté násobení a dělení.

Spotřeba Feldy 6 l/100 km (jezdil jsem dlouhodobě za 5,7), to jsou 4,5 kg benzínu, účinnost spalovacího motoru a hnací soustavy do 30%, tj. při 100% účinnosti by to bylo 1,5 kg benzínu na 100 km, výhřevnost benzinu je 10 200 kJ/kg, tj. na ujetí 100 km potřebuješ 15,3 MJ. To je 15,3 x 10 na 6/ 3600 = 4,25 kWh. Nevím jak vy, ale já mám noční proud za 2,10 Kč, takže vychází 9 Kč na 100 km. Samozřejmě menší motorka má skoro stejný odpor vzduchu (zvyšuje spotřebu), jen je lehčí (snižuje spotřebu), ale zas má ztráty v aku a regulátoru (zvyšuje spotřebu), tyhle faktory se mohou vzájemně vyrušit - to je jediný odhad, kterého jsem se dopustil. Nikdo tady nemůže popřít, že 6 Kč/100 km je reálná hodnota. Pokud jste v paneláku, tak 12 Kč, pokud bude mít elektromotor a převod účinnost jen 80%, tak jste na 15 Kč, ale to je maximum, přes které si dovolím tvrdit, že se nedostanete.



Ahoj,

píšeš, že "Nikdo tady nemůže popřít, že 6 Kč/100 km je reálná hodnota", ale Ty sám to popíráš už hned na úvod svého příspěvku: "Ke spotřebě - určitě to nebude 6 Kč/100 km, ale taky to bude méně než...".

Jinak nekontroloval jsem sice tu výhřevnost benzínu a další převody, ale ta (rychlá orientační) úvaha jít na to skrzevá termodynamiku (samozřejmě se započtením účinnosti) je velmi elegantní a principielně správná.

Ale té energie bude potřeba opravdu o něco víc než jak to jednoduše vychází přímou úměrou - jinak by se totiž při jízdě do malého kopečka jelo jenom krokem a ve větším stoupání by se vozidlo zastavilo a majitel takové motoricky poddimenzované stokilové elektromotorky by musel shánět volský potah v nejbližší vesnici... Kdyby tomu tak nebylo, pak by i v té Feldě býval stačil motůrek ze silnější sekačky na trávu nebo motorové frézy namísto stávajícího cca 40 kW motoru.

A druhá věc - v reálu je do té baterie opravdu nutno naládovat mnohem více energie než jí nakonec spotřebuje elektromotor. A ještě více jí bude nutno předtím odebrat z elektrické sítě (a samozřejmě zaplatit) při nabíjení té baterie.
A ta disproporce je dost velká, a tím větší, čím rychleji bude snaha nebo potřeba tu baterii dobít. Tepelné ztráty při těch elektrochemických procesech (a to se netýká pouze procesu nabíjení, ale v ještě vetší míře procesu vybíjení velkými proudy) jsou trvale značné a rovněž nabíječka pracuje s nějakou a ne zrovna ideální účinností.

Toto vše je potřeba do toho zahrnout - v praxi se ukazuje, že na jednu kWh mechanické energie vynaloženou elektromotorem na zvýšení kinetické energie (na zrychlení vozidla resp. motorky), na zvýšení potenciální energie (laicky na jízdu do kopce) i na to pouhé udržení vozidla (motorky) v rovnoměrném pohybu po rovině (překonávání valivého odporu a odporu vzduchu) je předtím zapotřebí pohonný akumulátor dobít minimálně dvojnásobnou energií, a v případě starších baterií i ještě větší. Dalším aspektem je skladovatelnost té elektrické energie (viz samovybíjení) a dlouhodobá stabilita parametrů.

Tohoto všeho jsou si "z běžných smrtelníků" již delší dobu dobře vědomi např. RC modeláři - hlavně u elektropohonu (modely letadel, aut a lodí) je okolo účinnosti regulátorů a motorů a jejich optimální volby a souhry, jakož i té "alchymie" ohledně nabíjení a skladování akumulátorů celá věda.
A něco jiného je nový akumlátor, něco jiného je akumulátor po řekněme 20-30 cyklech a něco úplně jiného je 2-3 roky starý akumulátor po stovkách cyklů. Mění se jak vnitřní odpory, tak dílčí kapacity jednotlivých článků, tak celková nevyváženost (baterie se postupem doby stále víc odlišuje od ideálu v době uvedení do provozu).

Praxe je trochu jiná než jak by se na první pohled mohlo zdát.

Čili vyjdeme-li z Tvé energetické potřeby mechanické energie 4.25 kWh (já jsem ji odhadoval na 5 až 8 kWh dle technického stavu motorky, celkové hmotnosti, jízdního profilu a hustoty provozu) a navýšíme ji o ty diskutované ztráty na cca dvojnásobek, dostáváme se u Tebe na cca 9 kWh (u mne na 10 až 15 kWh) odebraných ze sítě.
Nejsme tedy myslím nějak zásadně v žádném rozporu, pouze ohledně výsledné ceny se pochopitelně lišíme. Ty jsi uvažoval cenu za noční proud 2.10 Kč/kWh, já cca 5 Kč za (jak jsem již uváděl) nezvýhodněný denní proud, který má každý běžně doma.
Pak bys Ty zaplatil cca okolo 20 Kč za tu 100 km jízdu, já bohužel minimálně těch 50 Kč.

Editace překlepů.

Naposledy editováno 23.10.2010 12:30:38

(reakce na) Výhody elektromotorek

26.12.2016 v 09:16 | Nahoru | #3

rrss píše: Ke spotřebě - určitě to nebude 6 Kč/100 km, ale taky to bude méně než 1 Kč/km, což jsou náklady na LPG auto bez započtení gum, revizí nádrže atd.

Pokud jde o výpočet, nejjednodušší je termodynamický, nemusíš nic odhadovat, prostě vyjdeš ze spotřeby, tu každý dobře zná, a zbytek je prosté násobení a dělení.

Spotřeba Feldy 6 l/100 km (jezdil jsem dlouhodobě za 5,7), to jsou 4,5 kg benzínu, účinnost spalovacího motoru a hnací soustavy do 30%, tj. při 100% účinnosti by to bylo 1,5 kg benzínu na 100 km, výhřevnost benzinu je 10 200 kJ/kg, tj. na ujetí 100 km potřebuješ 15,3 MJ. To je 15,3 x 10 na 6/ 3600 = 4,25 kWh. Nevím jak vy, ale já mám noční proud za 2,10 Kč, takže vychází 9 Kč na 100 km. Samozřejmě menší motorka má skoro stejný odpor vzduchu (zvyšuje spotřebu), jen je lehčí (snižuje spotřebu), ale zas má ztráty v aku a regulátoru (zvyšuje spotřebu), tyhle faktory se mohou vzájemně vyrušit - to je jediný odhad, kterého jsem se dopustil. Nikdo tady nemůže popřít, že 6 Kč/100 km je reálná hodnota. Pokud jste v paneláku, tak 12 Kč, pokud bude mít elektromotor a převod účinnost jen 80%, tak jste na 15 Kč, ale to je maximum, přes které si dovolím tvrdit, že se nedostanete.


nesmysl.
tyhle čísla jsou dobré tak do reklamy.
zjisti si,jaký příkon má nabíječka a jak dlouho se ta baterka nabíjí a přejdou tě iluze o téměř 100%účinnosti.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
První Skútr/Motorka v životě do měs... Ostatní E scooter, Motorro Skútr, Blata Scooter, Jin... Blejzr 22 16.8.2017 v 19:45 Mr.Dreamer


TOPlist