Ostatní Veterán (1961)

Vlastník tramp57
Vloženo 1.12.2023
Aktualizováno 5.12.2023

Měl jsem před dokončením skutra ČZ 502 a hledal jsem neco dalšího na repasi. Když mi Jirka nabídl svoji Rikšu 505 s tím, že má kopu práce na ČZ 175 a na Trabíkovi - neváhal jsem.

Motorka koupena od hodného souseda Jirku

První dojmy - Rikša jako vrčela, ale špatná vidlice z 502-ky vždy směrovala tento samohyb do kopřiv. Jízda na druhý rychlostní - nebo i vyšší stupeň byla absolutně nemožná. Pak jsem zjistil, že i podkova na vidlici je křivá a kolo stojí jak šikmá věž v Pise.

Doplňky na motorce - Nějaké novodobé doplňky jsem na Rikšu nedával. Zkoušel jsem i dvě korby na sebe, ale to bych musel dát zrcátka jak na caravanu - dozadu jsem neviděl.
Nechám si však ušít aspoň plachtu z koženky kvůli dešti.

Už dlouho jsem na silnicích nezahlédl tento tříkolový motocykl. Dostávali zabrat při svážení brambor z polí, popř. dřeva z lesa...pak je majitelé z různých důvodů odstavili a tak v koutku zahrad pomalu dohnívali. No a dědicové je považují za poklad - aspoň podle cen, co chtějí za díly. Měl jsem problém sehnat rovnou přední vidlici - až na Aukru jsem zaplatil mrzký peníz. Za blatníky - nesehnatelné - za rezavé, špatně svařované dva kousky plechu, kde cena šrotu je 30,-Kč jsem dal tolik, jak za týdenní dovolenou v Egyptě. No co, už jsem tam byl třikrát, stačí.
Proběhla rozborka stroje, následně čištění, broušení, něco málo jsem opravil CO-čkem, základní nátěr, pak složení Rikši "nasucho" a vyzkoušel jsem i motor.
Motor jsem namontoval z 502-ky a ověřil jsem si, že i táto převodovka dokáže Rikšu utáhnout. Jen dvě kolečka ji liší od originální převodovky. Laboroval jsem i s rozetou do rychla - tachometr sice ukazoval dvojnásobnou rychlost ale Rikša utíkala jak zamlada.
Původní motor dostal nový výbrus, repasi kliky, ložiska...vždyť to znáte. Ale i drobné díly jako nová tyčka spojky, vidličky, pružinky se podíleli na pěkném chodu motoru.
Opět proběhla rozborka na díly kvůli stříkání vrchní barvou. Nástřik tmavší zelenou barvou se mi však nelíbil - taková plotovka. Přebrousil jsem díly a nastříkal je světle zelenou. Znovu jsem použil polyuretanovou barvu.
Rikšu jsem poskládal a nechal otestovat na veterána. Pak mě čekala STK - užasné - Rikša se tak líbila, že i paní od kasy se musela posadit za řidítka. Už to vypadalo, že bude dělat "brm-brm-brm". Při odjezdu ještě přiběhl zkušební technik, jestli si může Rikšu vyfotit. Start dynamostartérem, houkačka a máváli jsme si, no dlouho.
Další den jsem přihlásil Rikšu na inspektorátě. A už odpoledne i se značkou, jsem se proháněl po lepších silnicích než kolem garáže. Musím říct, že jízda mě příjemně překvapila. Rikša se dobře ovládá, ale do zákrut je potřeba se trošku nahnout do směru jízdy. Neplánuji vozit brambory ani dřevo z lesa, vím, kolik jsem se namakal na opravě korby. Do kastlíku jsem dal rezervní kolo a zvedák. Držák SPZ-ky je na pantech a magnetech - kvůli zamykání kastlíku. Vzpomínáte, jak malá byla stará značka? Boží !!! Který debil vymyslel takovou plachtu. /Slováci mají ještě větší/.
Udělal jsem dobře, že jsem skřínku na baterii vyrobil uzavíratelnou. Vejde se tam pár dílů jako např. stahovák kola, náhradní hadička, lanko plynu, spojky, pár klíčů, svíčka...
Náhradní žárovka je pod řidítkami ve skřínce. Zde je možné rízení i zamknout.
Dbal jsem na to, aby bylo na Rikšu použito co nejvíc původních dílů. Ať vypadá jak v době svého vzniku. No a to je už, bratru, 62 let.

Targus
Targus napsal 08.12.23 v 11:45 10b.

Soudruzi mě OPĚT vymázli, tak nějak nevím, co je sejří.

Takže bez komentu. Za třínohé prasátečko deset kusů.

Joa
Joa napsal 07.12.23 v 05:42 10b.

Krásná až k pomazlení. Já je v reálu pamatuji velmi dobře, jezdívali s nimi taky hlavně lepiči plakátů ve městech, konkrétně v Karlových Varech v podniku Služby Karlovy Vary. Tak ať ti dělá radost a oprašovat, oprašovat, jako milenku.

elvis78
elvis78 napsal 06.12.23 v 17:41 10b.

krásná

K167
K167 napsal 06.12.23 v 07:57 10b.

petko2014
petko2014 napsal 05.12.23 v 19:25 10b.

Ahoj, úžasná...
my mame CZ typ prase, neviem presne ktorý model, ale da sa štartovať aj klucom.
Otec ju celu zrepasoval, ale mam problém, ze po prejdeni par km zdochne, a treba počkať cca 10min a zas ide...nadrz je cista, plavak, všetko...
Neviem co s tým, radili mi dat miesto pôvodnych cievok tu elektroniku... Ešte sme to nevyskusali.