odešla mi baterka na Guzzině, vhledem k počtu jízd až moc brzo. Změřil jsem napětí, co dává altík a zvyšuje se s otáčkami a bohužel vesele leze až nad 15V. Mám ještě originál mechanický regulátor napětí Magneti Marelli a nechce se mi tu nádheru nahrazovat něčím elektronickým. Jde to nějak seřídit, dělá to ještě vůbec někdo? Zkoušel jsem místního opraváře altíků a startérů, ale říkal, že to naposledy dělal před 40 lety a už by to nedal, že tam jsou snad nějaké pružinky.
Díky.
1 reakcí na tento příspěvek Mechanický regulátor napětí
Cim vetsi napeti, tim vetsi sila civky, takze cim silnejsi pruzina tim nizsi vystupni napeti. Jak to je delany u magneti marelli netusim, ale jestli je to stary tak bude nejspis ta pruzina vytahana , tak nejlip nahradit. Posli me jestli je natom regulatoru nejaky cislo, magneti marelli nejspis tyhle stary veci porad jeste dela.
Přímo na tom žádný číslo není, ale Steini to vedou pod číslem 12703801 a už ho nemaj a našel jsem jen použitý, který na tom budou stejně.
Našel jsem jen náhrady od Bosche, ale problém je, že ty jsou na Boscháckej altík (dávaly se tam oba) a prej to s MM není zaměnitelný. Ještě pročítám jedny americký super stránky o loop frames, kde mají všechno a mají tam jak mechanický, tak elektronický náhrady a z těch elektronickejch by snad údajně měl jít regulátor z Fiatu 126, konkrétně tenhle
https://www.historic...D-Fiat-850-d8957.htm
Předpokládám, že elektronickej bude spolehlivější než mechanickej?
Naposledy editováno 08.04.2021 21:30:13
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mechanický regulátor napětí
Redguy , veď si pozri manuál tam sa na sto percent o tom nastavení regléru bude písať.
1 reakcí na tento příspěvek Mechanický regulátor napětí
Tu nahradu pro fiata nemam, ale kdyz vyhledam pro jaky je Fiaty tak me to nabizi napr tohle:
asi za 300 Kc.
S temahle starobama je problem no, nedavno jsem resil nejaky BMW z roku 1984 , to je na to si vzpomenout na to co se ucilo ve skole .
Ale kdyz koukam na ty svorky tak by se to dalo asi vklidu nahradit jakymkoliv regulatorem pro stary auto. Treba i skodofkou.
krokoš píše: gugo> Čau, teda u tých dvojcievkových reglérov na Jawách si práve nemal babrať do pružiny, ale tam sa na tých platinkách nastavovala tá medzera podľa manuálu. Síce, ako píšeš tým sa potom menilo predpätie pružiny , ale podstatná bola tá medzera podľa špáromierky.
Redguy , veď si pozri manuál tam sa na sto percent o tom nastavení regléru bude písať.
hele ja to nikdy nedelal, jen si tak vzpominam co jsme se kdysi ucili
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mechanický regulátor napětí
assassin píše: Dost mozna by to chtelo jen seridit. Je dobry najit nekoho kdo chápe jak to pracuje, aby prave jen nezkoušel neco naladit na sparomerky... zas takova veda to neni.
Nojo ale najdi ho. Me vloni jeste nez jsem zavrel chlapek dovezl BMW rok 84 (nebo tak nejak) a jak mu rikam, to ma altik jak stary auto, ja tohle jako moc nedelam, s timhle vam nejlip pomuze nejakej starej automechanik. A von me na to rek' nojo jeden me s tim vyhodil ze uz ho to nebavi a nikde jinde se na to nechtej ani podivat.
A ja to resil spis uz jen jako zabavu, kdo z koho. Vymenil jsem mustek a porad to chodilo nejak divne, pritom kdyz si meril vinuti a vsechno okolo tak cajk. Nakonec jsem to meril za chodu a zjistil jsem ze ty pruzinky za 3.50 Kc co tlacej uhliky na rotor, jsou slaby a za chodu se tam udela polstar a blbe to budi, pritom kdyz to stalo tak good.
1 reakcí na tento příspěvek Mechanický regulátor napětí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mechanický regulátor napětí
Zkusím zejtra zavolat na ten Fiatí, když to vemu online, tak by to mělo jít vrátit, jestli teda z toho Guzzi nelehne popelem
combust píše: Magneti marelli IR50BA je regler k dynamu (žádnej altík)- a v tom manuálu máš popis funkce - napětí má na starosti cívka AR co má vinutí nejtenčím drátem a je izolovaná (na tý fotce je to ta nejdál). Zjistit při jakým napětí to rozepíná kontakt a jak se hejbe kotva podle toho to nastavit aby rozepínal při 14,4V.
Jo jasně, typ regulátoru, jak se ptal gugo, sorry za zmatek.
Zjistit při jakým napětí to rozepíná kontakt - jak?
jak se hejbe kotva - jak?
podle toho to nastavit aby rozepínal při 14,4V - jak?
Naposledy editováno 08.04.2021 22:13:12
1 reakcí na tento příspěvek Mechanický regulátor napětí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mechanický regulátor napětí
Redguy píše: gugo> Asi nejde použít jakejkoliv regl, když ani ten dobovej Boscháckej nepasuje a musí se to nějak jinak zapojit. Jako mechanice rozumim, ale tyhle cokoliv s cívkama a kondíkama jde naprosto mimo mě
Zkusím zejtra zavolat na ten Fiatí, když to vemu online, tak by to mělo jít vrátit, jestli teda z toho Guzzi nelehne popelem
Pocitam ze to ma buzenej altik. Takze pokud to nema nejaky uplne kozi zapojeni tak regler resi buzeni kotvy aleternatoru. Impedance toho vinuti bude +- stejna jako u vykonove stejnejch altiku a cilovy napeti je stejny. Ono to proste moc jinak udelat nejde. Schema by bodlo.
1 reakcí na tento příspěvek Mechanický regulátor napětí
2 reakcí na tento příspěvek Mechanický regulátor napětí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mechanický regulátor napětí
Co ty ostatní cívky? Je tam regulátor proudu, který se má nastavit na 28-30 A, to testovat stejně?
A ten circuit breaker/cutout je k čemu?
Ten servisní manuál mám kdyžtak u motorky, strana 91, na těch printscreenech je hovno vidět. Jinak moc děkuju, konečně to nějak chápu, vemu to do práce elektronikům, mají zdroj.
Naposledy editováno 08.04.2021 23:11:16
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mechanický regulátor napětí
Redguy píše: combust> A zapojit teda minus na kostru (D-/31) a plus na D+/51 ? A na B+/30 můžu multimetrem kontrolovat, co poleze do baterky, že?
Co ty ostatní cívky? Je tam regulátor proudu, který se má nastavit na 28-30 A, to testovat stejně?
A ten circuit breaker/cutout je k čemu?
Ten servisní manuál mám kdyžtak u motorky, strana 91, na těch printscreenech je hovno vidět. Jinak moc děkuju, konečně to nějak chápu, vemu to do práce elektronikům, mají zdroj.
Uf.
kostra - D/31 - mínus
DF/67 - budící vinutí - pro účely nastavení napětí nezapojovat
D+/51 - plus
B+30 - baterka - v momentě kdy nebude připojena síť ani dynamo není třeba sledovat
Napětí měřit na D51 a D31 (kostře)
Štelování tý limitace proudu je na prostředním relé ale na takový proudíky už bude jednodušší to udělat na mašině nebo adekvátní stolici a plně zatížit to něčím co požere 25A při 13,8V (to je tak 5 halogenek nebo fortelnej odpor) a pak k tomu připojovat další tak aby to překročilo ten stanovenej proud (400W topení).
AR - reguluje proud do budícího vinutí (a tím reguluje výstupní napětí)
AL - reaguje v případě příliš velkého odběru - dojde ke snížení proudu do buzení
AI - připojuje k síti v momentě kdy napětí na dynamu vzrosta na takovou úroveň aby byla baterka dobíjená (>13V)
Lepší manuál zde , postup pro štelování dvoukotvy jawa pro inspiraci zde (str 4 a dále, je tam chyba v uvedeným napětí, max má být 14,4V).
Naposledy editováno 09.04.2021 00:00:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mechanický regulátor napětí
Takže jedna cívká spíná dynamo při nějakém napětí zhruba větším než má baterka (otáčky nad volnoběh), druhá cívká zamezí odběru většího proudu než je max pro dynamo (25A) a třetí reguluje napětí.
V obou servisních manuálech ke Guzzi je nesahat na to, takže tam nejsou žádné hodnoty pro spárové měrky a musím to tedy testovat za chodu. Z tý Jawy jsem pochopil, že nižší regulační napětí se testuje zvyšováním otáček při velkém zatížení, zatímco to vyšší regulační napětí naopak snižováním otáček při malém zatížení a u obou se kouká, kdy to začne rozepínat z jednoho nebo druhého kontaktu.
Otázka - pokud místo motoru/dynama použiju ten regulovatelný zdroj, potřebuju stále řešit to malé/velké zatížení a dávat na výstup odpory nebo to v tomhle případě odpadá?
A druhá otázka - v obou manuálech uvádějí jako možnou příčinu ještě chybu na dynamu, jestli tomu správně rozumím, tak buď špatnou kostru dynama nebo zkrat mezi budícím okruhem a plusem. V tom Chilton manuálu uváděj měřit napětí mezi budícím okruhem a kostrou a že by nemělo být větší než 12V, ale nepíšou při jakých podmínkách, jestli má motorka běžet nebo co. Každopádně dynamo nikdy nebylo venku a je dost možné, že bude solidně zahumusené, tak nevím, jestli nezačít tam.
A taky jsem našel, že mechanický regulátor nemá rád vibrace, no to ho dali do toho pravýho stroje
Ještě jednou moc díky za rady, strašně rád se učím něco nového
Naposledy editováno 09.04.2021 08:41:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mechanický regulátor napětí
- nastavení pomocí externího zdroje řeší jen regulaci napětí, pro nastavení chování pod zátěží (proudová limitace a odpojování/připojování k baterce) je třeba pracovat se zátěží i budícím vinutím (cívka AI pracuje s napětím na dynamu, výstupním proudem a taky napětím na budícím vinutí takže tam je třeba to mít zapojený).
A druhá otázka - v obou manuálech uvádějí jako možnou příčinu ještě chybu na dynamu, jestli tomu správně rozumím, tak buď špatnou kostru dynama nebo zkrat mezi budícím okruhem a plusem. V tom Chilton manuálu uváděj měřit napětí mezi budícím okruhem a kostrou a že by nemělo být větší než 12V, ale nepíšou při jakých podmínkách, jestli má motorka běžet nebo co.
- Při zastaveným motoru tam nebude nic, dynamo dává až za běhu. Na budícím vinutí nebude nikdy víc než kolik dává samo dynamo takže v globále tam nikdy nebude víc než napětí při kterým dojde k rozpojení kontaktů na cívce AR (bude to courat od nuly do cca 13,8 kdy dojde k omezení proudu budícím vinutím odporem).
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Oprava izolace cívky Moto Guzzi V7 Special | Redguy | 12 | 15.3.2024 v 08:52 xb |
Enamel barvy na motor zkušenosti Moto Guzzi V7 Special | Redguy | 19 | 26.1.2024 v 08:53 ktm525smerák |
Moto guzzi Special 2013 - převodovka Moto Guzzi V7 Special | Ferino99 | 12 | 7.5.2023 v 11:16 krokoš |
Moto Guzzi V7 Special r v 2016 rozm... Moto Guzzi V7 Special | jarda24 | 14 | 2.1.2023 v 13:27 chabm |
Olej s vysokým obsahem zddp [1, 2] Moto Guzzi V7 Special | Redguy | 38 | 16.9.2022 v 10:45 Midloch2 |