potřebuji změnit sekundární převod KTM 890 Adventure , který činí 16:45 (pastorek : rozeta). Důvodem je dlouhá jednička a v pomalejších offroadových sekcích musím pořád spojkovat. Min. rychlost, než začne motor mlátit kvůli nízkým otáčkám, je cca15 km/hod. Chci proto vyměnit rozetu za větší (46,47,...50.zubů). Abych jich nemusel kupovat několik (jsou drahé) a zkoušet, rád bych si to předem spočítal v nějakém kalkulátoru, kde bych dosadil:
- počet zubů pastorku,
- počet zubů rozety,
- velikost ráfku,
- velikost pneumatiky,
- zvolenou rychlost na 1. převodový stupeň.
Rozeta ale nemůže být zase jakkoliv veliká, aby se řetězová linka nedostala mimo vodítka řetězu
Víte o něčem takovém nebo jste to už někdo měnil?
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Pokud treba budes chti na jedničku posunout použitelnou rychlost o 20% musis zmenit o 20% i prevodovej pomer. Viz kolega vyse, neni to az takova veda. Na gearingcommanderu je fajn si ozkouset co to dela aby cloveku docvaklo jak to funguje, ale nesmi to clovek s tima cislama prehnat…
1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Částečně se dá dohánět profilem pneumatiky, ale pak se dostávás zase mimo rozměry TP zpravidla.
Pro porovnání je stejně potřeba spíš vlastní zkušenost. Na crf250l. Jsem vyměnil gumu z 120/80 na 110/80 a rozetu 40 na 42. Za jízdy pocitově téměř neznatelne. Tak jsem to ještě zkusmo doplnil výměnou kolečka 14 na 13 a pak už to bylo zase příliš krátké pro použití na asfaltu. Čísla řeknou něco a zkušenost zase něco jiného...
Edit: pokud na tvoji moto nabízí retezovku JT tak na jejich webu jsou tabulky poměrů s procenty o kolik se mění proti originálu.
Naposledy editováno 26.11.2023 19:43:05
1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu
4 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu
mRKEF píše: Na crf250l. Jsem vyměnil gumu z 120/80 na 110/80 a rozetu 40 na 42. Za jízdy pocitově téměř neznatelne. Tak jsem to ještě zkusmo doplnil výměnou kolečka 14 na 13 a pak už to bylo zase příliš krátké pro použití na asfaltu.
Zdarec, zajímalo by mě, jaký vliv na převod má různá šířka gumy...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu
BorekS píše: Zdarec, zajímalo by mě, jaký vliv na převod má různá šířka gumy...
Kalkulacka
Naposledy editováno 26.11.2023 22:12:52
1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu
1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
Tohle je víc o pocitu a zkušenosti, než o kalkulátorech a tabulkách... tedy ze zkušenosti: řada mých zákazníků, kamarádů i já sám, máme na ADV-790/890 kolečko 15Z je to fajn, citelná změna, na 1 v těžkém off je ovládání znatelně lepší a ve větších rychlostech je moto živější, ale na přejezdech, není nepříjemně vytočená. to udělej jako první krok. A pokud ti to bude málo, jako další běž do rozety 47, to je tak max, ať nehobluješ vodítko a hlavně ti vyjde orig délka řetězu.
Trochu jiné je - nakreslit si na kus papíru pilový diagram.
Ten dokáže říct mnohé, když víš, na co se díváš.
No a co se týče jízdy v terénu, tak je dobré naučit se jezdit z co nejtěžším převodem
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
Když se sekundárem zkrátí celkový převod, tak sice získáš plazivou jedničku...ale v některých úsecích budeš potřebovat zrychlit (při té zařazené jedničce) a zjistíš, že ten převod je krátký...nezískáš rychlost a ten úsek nevyjedeš...a dvojku nedáš, páč máš nohy kdesi jinde...
Je taky dobré, když motor je elastický a dovoluje jízdu "zvýšeným volnoběhem".
No ale na to je potřeba udělat mírný tuning a nebo vyměnit motorku...za menší (lehčí)...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu
Krautkopf píše: Destroyer> Tak to je v pytli, mně tam Honda dala dokonce 14!
Ja mam 14z v sérii na KTM a HQV … nabizi se i 13
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
měl jsem mnohem složitější výpočet přes poměry zubů, otáček a obvodových rychlostí, tvoje je jednodušší a vyjde stejný výsledek. Aspoň vím, že je to správný výsledek. A také mi to dává odpověď, že změnou sekundárního převodového poměru toho moc nezměním.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
napríklad na bicyklovej reťazi je minimum 11 pričom to 11z kolečko je už na hrane, naopak pri 525 moto je štandard 16/17z, ale teoreticky všade si môžeš dať aj to 11z len na úkor životnosti.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Aerodynamika- cestovní moto [1, 2] KTM 890 Adventure, Honda NT1100, Suzuki V-Strom 800DE | JAVR | 36 | 25.5.2024 v 15:04 Eddie83 |
Cukání plynu KTM 890 Adventure R | Pizzy1 | 7 | 15.4.2024 v 17:08 crestik |
Odtah sardinie [1, 2] KTM 890 Adventure | Token | 34 | 6.4.2024 v 21:43 Flaxa |
offroad v Albánsku KTM 890 Adventure R | Destroyer | 13 | 30.3.2024 v 12:50 Deadman |
Cenduro kubatura 850-900 vs 1100-1290 [1, 2] KTM 1290 Super Adventure, Moto Guzzi V85 TT, BMW F 8... | Edien | 60 | 8.3.2024 v 23:39 Metric |