globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Horní úvrať a ventilové vůle
27.4.2024 v 18:54
Zdravím pánové,

mám dotaz na zkušenější. Dostala se mi do rukou Cagiva ,která nestartuje. Chtěl jsem ji kouknout na ventilové vůle, ale jsem z toho jelen. V manuálnu se píše, že na flywheel mám jít na značku A, což je zároveň horní úvrať.

Pootočím na značku, začnu povolovat na vahadlu stěhovací šroub (výfuk), ale furt tam nejde dostat měrka. Tak se podívám na válec a on není v horní úvrati.

Čím to? Nechapu manuál nebo se střihnul klínek?

Každopádně nechápu, jak je možné, že tam ta měrka nejde dostat. Díval jsem se na celou fázi motoru. Vahodlo je nahoře, píst na horní úvrati, šroub štelovací povolenej co to jde (on úplně vyšroubovat nejde) a stejně tam nedostanu ani 0.03mm. To nechápu.



Naposledy editováno 27.04.2024 18:57:13
Předchozí
1 2
Následující

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

3.5.2024 v 16:45 | Nahoru | #31
Medved> Dík za info o normě. Ok změřím přesněji a dohledám.



Na náboj kouknu/vyfotím, ale tam mě nic do očí nepraštilo.

Že už se v tom někdo vrtal je dost pravděpodobné. Stříhání klínku na této moto je častý jev a stříhání šroubů volnoběžky ještě častější.

A není to náhodou tak, že kroutící moment přenáší dosedací plochy toho kónusu? Proto by spoj měl co nejvíce lícovat a být predepsaně dotažen. To s tím lepením jsem si nevymyslel viz manual.



Edit: přidávam foto flywheel, péro drážka je krásná ale kužel dostal na prdel. Je tam krasne videt o kolik stupňů se to pootočilo.



Naposledy editováno 03.05.2024 17:54:24

Horní úvrať a ventilové vůle

3.5.2024 v 18:01 | Nahoru | #32
Zkusil bych ten kužel zalapovat proti sobě jemnou pastou na ventily.
To spojení rozhodně nesmí držet jen na klínku - ten se drobným pohybem vpřed/vzad časem "vymrdá" a zkurví drážku i povrch hřídele a díry. Kužel se vyrábí právě proto, aby tam utažením vznikl přesah, který to bezpečně drží.
Takto jsem vyhodil jednu vačku a rozvodové kolo, které na ní mělo držet jen přesahem. Ten byl ale při preciznosti výroby v Kyjevských Motocyklových Závodech o něco menší než bylo potřeba. Klínek to samozřejmě dlouhodobě nedal.

Horní úvrať a ventilové vůle

3.5.2024 v 18:36 | Nahoru | #33
Hm jak tak koukám tak tam to lepidlo není od věci. Na ten konus to bude chtít asi opravdu zelený loctite. 648 je asi levnější varianta k 601.

Horní úvrať a ventilové vůle

3.5.2024 v 18:57 | Nahoru | #34
Viz Deadman. Ten kužel tam stojí za prd i když je v pořádku a takto načatý nebude sedět. Chce to zabrousit a poté především utáhnout na požadovaný moment a samozřejmě na lepidlo. Ty momenty jsou tam vetšinou docela velké ale když se to ojebe tak to dopadne takhle.

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

3.5.2024 v 18:59 | Nahoru | #35
Kuzel je tam kvuli poloze - aby presne sedel naboj na hrideli prave ze bez potreby ulozeni s presahem, pero (prestante tomu kurva uz rikat klinek, je to pero!) tam je kvuli prenosu krouticiho momentu. Zadny presah na kuzelu nic nikde nedrzi. Proste se to dotahne na moment a fertig. Nic se nikde "drobnym pohybem vpred a vzad" nevymrda, protoze to pero je ulozeno presne (na sirce s vuli, ale presne - typicky h9/H8 tusim? z hlavy nevim ... a na vysce to byva s presahem).
To vsechno samozrejme plati za predpokladu, ze to je dobre navrzeno, dobre vyrobeno a dobre smontovano.

S tim lepenim - evidentne maji talosi slusne vymrdano v hlave. Ale asi nicemu neublizi, kdyz se to prilepi - ono to stejne na takhle vyjebanym spojeni drzet nebude .

At s tim udelas cokoli, uz to stejne nebude ono. Takze zalestit ty vytrhane plochy asi nebude od veci, ale dal bych si predtim bacha, jestli je za tim dost mista, podle toho jak moc to vyhladis se ti ten flywheel posune o kousek dal.

Deadman> Kdyby kroutici moment prenasel ten kuzel, od ceho by tam bylo pero? Jedna nejmenovana firma, jejiz znacka zacina na B, konci na W a uprostred je M jako Mnichov zkousela lepene kuzelove ulozeni s presahem na rozvodech motoru, ktere vyvijela pro jednu nejmenovanou francouzskou firmu se lvem ve znaku. Nefungovalo to.

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

3.5.2024 v 20:15 | Nahoru | #36
Klínek je tam samozřejmě kvůli aretaci polohy

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

3.5.2024 v 20:39 | Nahoru | #37
Tohle jsem náhodou našel na fóru veteránů. Školy na to nemám, ale přijde mi to logické.



Jinak zkusím to s tou brousící pastou a vůbec s broušením a uvidíme. A mrknu kam až se to posune/sedne, bo už teď jsem našel, že je na jedné strane zbroušená volnoběžka.

A koupim silnější Loctite

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

3.5.2024 v 22:28 | Nahoru | #38

Medved píše: …..

S tim lepenim - evidentne maji talosi slusne vymrdano v hlave. Ale asi nicemu neublizi, kdyz se to prilepi - ono to stejne na takhle vyjebanym spojeni drzet nebude .

…..to.



To ani není o taloších, je to tak i u dalších rotaxů. Takže “vymrdáno” maj v ostereichu.

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

4.5.2024 v 08:21 | Nahoru | #39
combust> To nerozporuju .

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

4.5.2024 v 08:27 | Nahoru | #40

Anti píše: Klínek je tam samozřejmě kvůli aretaci polohy

Mas predstavu, kolik stoji vyfrezovat drazku na hrideli, obrazit drazku v naboji a to cele udelat s nejakou presne predepsaou presnosti? Myslis si, ze by se na celem svete nasel nejaky silenec, ktery by to schvalil do seriove vyroby, kdyby byla pravda ze to tam je jenom kvuli necemu, co by zajistily dve rysky proti sobe? Pokud by dokazalo spojeni na kuzel prenest kroutici moment ... precti si vetu (o BMW), kterou jsem napsal tesne nad timhle tvym nesmyslem.

A klinek si strc do prdele .

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

4.5.2024 v 08:32 | Nahoru | #41

Medved píše: ...Pokud by dokazalo spojeni na kuzel prenest kroutici moment ... precti si vetu (o BMW), kterou jsem napsal tesne nad timhle tvym nesmyslem.


Koukni se, jak se přenáší kroutící moment z klikovky na primární řetězové kolo u Jawy (konkrétně 559, nevím jestli to platí pro všechny) Čistě kuželové slícování, bez pera. A bez lepidla.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

4.5.2024 v 08:37 | Nahoru | #42
Zerog> "... i kdyby tam klinek nebyl a rotor se nasadil proti drazce, tak po stazeni to bude normalne fungovat ... " . No, tak tos prave experimentalne dokazal ne? Myslim to, ze to fungovat nebude .

Uz se asi motame v kruzich, ja koncim. To, co jsem napsal je to, jak se to ma delat. Pokud opravdu na techhle motorech je strihani pera na dennim poradku, je evidentne nekde chyba - budto spatne spocitane nebo spatne vyrobene nebo spatne smontovane. Anebo vsechno dohromady. V tom stavu, v jakem to mas uz tomu nijak neublizis. Asi to zase bude nejakou dobu fungovat nez se to znovu strihne. Uvidis. Ja bych koupil novej rotor a novou kliku. Ale ja jsem na tohle magor a obecne se to o mne vi .

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

4.5.2024 v 08:57 | Nahoru | #43

1100Virago píše: Koukni se, jak se přenáší kroutící moment z klikovky na primární řetězové kolo u Jawy (konkrétně 559, nevím jestli to platí pro všechny) Čistě kuželové slícování, bez pera. A bez lepidla.

To je prave o konstrukci. Je to uplne jiny typ spojeni, jiny uhel kuzele. Morse kuzele na vrtacce nebo soustruhu taky prenaseji veskery moment.

edit: utahovaci momenty jsem smazal, nejak jsem si to popletl. Jdu studovat.

Naposledy editováno 04.05.2024 09:08:28

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

4.5.2024 v 10:13 | Nahoru | #44

Medved píše: Mas predstavu, kolik stoji vyfrezovat drazku na hrideli, obrazit drazku v naboji a to cele udelat s nejakou presne predepsaou presnosti? ...


Ono se to dá použít i naopak. Máš představu, co stojí vybrousit kužel na klice a rotoru? Proč by tam někdo nacpal kužel kdyby to všechno podrželo pero? Ano, spoj na pero znám, ale vždy byl kombinován s válcovým uložením. Tam kde je kužel, předpokládám (možná mylně), že se s ním počítá co by se samosvorným spojem.

Edit: Podle mého je to spočítané na obojí. Jak na kužel, tak na pero. Osobně nevěřím tomu, že by ten rotor udrželo jen pero. Ty rázy budou u jednoválu velké, stejně jako masa toho rotoru.

Naposledy editováno 04.05.2024 13:36:53

Horní úvrať a ventilové vůle

5.5.2024 v 07:11 | Nahoru | #45
Anti...předpokládáš správne.....náklady na výrobu drážek pro pero jsou proti výrobě vzájemně lícovaných rozměrú kužele zanedbatelné.Samotná konstrukce kužele čili velikost styčných ploch,přesahy a úhly se odvíjí od toho jakej kroutící moment má spoj přenášet,případne jaké požadavky se kladou na funkci nebo budoucí montáž a demontáž.
Zegor...jo,zalapuj jak nejlíp to pude,nový péro,v tomhle případe je spoj podlepit nevyhnutný a dodrž-případne bych jemne prošvich utahovací moment matice protože tohle nepújde top zalapovat,nekde ti bude chybět materiál...ale jinak na pohodu

Horní úvrať a ventilové vůle

5.5.2024 v 13:42 | Nahoru | #46
Přesně tak, kdyby to mělo držet to pero tak je řádově větší a nikdo by se nesral s obráběním kónusů. Druhá věc je to že to Talián posral a spoj který běžně přenáší kilowatty dokurvil tak, že se musí lepit aby přenesl pár stovek wattů.

Jak píšou ostatní zalapovat a zalepit protože okometricky nezjistíš jestli to dokurvili ve fázi návrhu nebo až výroby.

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

5.5.2024 v 15:03 | Nahoru | #47
Medved> Na tuhle italskou krásku už nic nekoupíš max spotřební věci (ale je fakt, že na partsdepot jsem se nekoukal co se týče klikovky). To tak nějakou rozborku a nebo rovnou koupit druhou

Zkusim to zapatlat dohromady a aspoň zjistit, že to pojede. A hrabal bych se v tom radeji v zimě.

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

6.5.2024 v 09:00 | Nahoru | #48
Kdysi se nám to stalo na Harleji 500 SV. Tam je toto woodrufovo pero taktez pouzite. Vím že otec tam misto toho pera rozriznul seegerovku, pero aktuálně nebylo k sehnání... A jezdilo se s tím dalších x let. Ale podminkou je mít v poradku kužel na hrideli. Takže určite zalapovat součásti proti sobe, sehnat nove pero a bude to fungovat...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

6.5.2024 v 09:17 | Nahoru | #49
Vlada: Pera jsme taky kdysi dávno brousili z pérových podložek (segerovky byly moc tenké). Do Stadionů, protože originály byly z másla a stříhaly se velice ochotně, navíc se strašně těžko sháněly.

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

6.5.2024 v 09:21 | Nahoru | #50
1100Virago> kdyz nemas limetku, tak tam dej citron.

Horní úvrať a ventilové vůle

6.5.2024 v 10:42 | Nahoru | #51
On už se probudil? Asi jo, ale raději měl ještě chrápat

1 reakcí na tento příspěvek Horní úvrať a ventilové vůle

9.5.2024 v 15:01 | Nahoru | #52
Zdravím pánové,

pomale se připravuji na montáž. Ale mám další dotaz.

Čím dotahujete rotor/flywheel? Ptám se proto, že já do teď utahovákem, tak nějak od oka bo ten můj hobby nejde nějak štelovat.

V manuálu má dotažení max 100Nm, jenže v manuálu motorky je 175 - 180 Nm.
Tak si říkam, no nic, budu muset vyrobit aretaci a dotáhnout to momenťákem. Sakra ten můj největší má jen do 115Nm.

A teď ta otázka. Čím to vlastně vy / profíci utahujete? Že kazdý servis má na každou moto/skutr aretaci, tomu se mi moc nechce věřit.
Mají ty pneumatické utahováky možnost regulace a nebo se na to sere a jen od oka tatatataaaa :)

Obvolal jsem v Brně pár půjčoven, co mají razové utahováky, ale tam jsou stupně třeba 75 a 475Nm půjčovnu momentových klíčů jsem nenašel žadnou.

Dík za info

Horní úvrať a ventilové vůle

9.5.2024 v 15:27 | Nahoru | #53
Možná tě to překvapí,ale používám momenťák a na rotor samozřejmě přípravek.V případě toho Canyona co jsem tu dělal to bylo jednoduchý, oni tu aretaci obšlahli z motorů Ducati a na to přípravek mám.Když nemám přípravek, dám tam citrón. Oddekluju druhou stranu a vrazím do primárního soukolí šestku hliníkový drát.

Horní úvrať a ventilové vůle

9.5.2024 v 16:23 | Nahoru | #54
To co je napsaný na rázovým utahováku vůbec neřeš, to je stupnice podle plotu a výslednej moment se může lišit klidně násobně.

Horní úvrať a ventilové vůle

9.5.2024 v 16:40 | Nahoru | #55
Momenťáky mám doma celkem čtyři. Ten největší je do 400Nm - používám ho na ložiska kol a řemenici motoru u auta.
Aretační přípavek si zbastlíš/svaříš.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

9.5.2024 v 19:20 | Nahoru | #56
TADY máš třeba půjčovnu za 3 kila ale je to trochu z ruky nicméně může být i něco kolem Brna. Nebo skočit do nějaké dílny a poprosit je + nechat kauci. Vše je jen o dohodě. Nebo kup nějakej levnější a pak ho vrať. Možností je celekm dost
Edit: nebo nejsi v nějaké motoskupině na FB kde by ti ho někdo pujčil? Zkus SOS motorkáři.

Naposledy editováno 09.05.2024 19:33:43

(reakce na) Horní úvrať a ventilové vůle

9.5.2024 v 23:39 | Nahoru | #57

MartasUS píše: ... Nebo skočit do nějaké dílny a poprosit je + nechat kauci. Vše je jen o dohodě. ...


O nářadí vždy platilo "Co nechceš, to pujč."
Nikdo svéprávný ti nářadí nepůjčí, protože oprávněně předpokládá, že ho buďto zkurvíš nebo ztratíš.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso 6... [1, 2] Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso... Slezy28 37 20.3.2024 v 17:19 Demonient
Karburátor Mikuni BST 40 o-kroužek Cagiva Canyon 500 Zerog 18 13.2.2024 v 08:04 SOUSEDRH9
Neháže jiskru Cagiva Canyon 500 roko31 19 25.11.2023 v 21:29 Stepa97
Cagiva Canyon 500 Cagiva Canyon 500 Vojcech 22 18.5.2023 v 13:47 Neeno
Cagiva Volnobezka (obj c 800084540)... Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600 AvoG 2 13.6.2020 v 18:58 HRace


TOPlist