Na motorce do Alp, Provence a na Azurové pobřeží
Text: Dušan Hájek | Foto: Dušan Hájek | Zveřejněno: 25.1.2011 | Zobrazeno: 64 638x
Kapitoly článku
Sedmý den
Sedmý den jsme strávili střídavě na pláži a střídavě v centru Saint Tropez. Je to moc pěkné město kde není vlastně vůbec nic zvláštního. Je tam opuštěná četnická stanice, malý přístav, ouzké uličky kde někdy i silnější lidé musí chodit bokem a všude strašně smrdí prachy. Je to něco jako malé Monaco. Všude kolem vás smrdí Bentleye, Ferrari, nádherný ženský ve velikých kloboucích a v přístavu jachty za slabou miliardu dolarů. Z palub jachet na vás koukají týpci jako „Eklstoun“ nebo „ESPézetka“ a je jim úplně fuk že jim fotíte ty drahý obrazy co mají v jachtě pověšený. Pro motorku není problém zaparkovat. Ačkoliv jsou parkoviště placená, motorky tam mají zúžené vjezdy a parking je zdarma. Parkovat se vyplatí přímo v přístavu, nebo na hlavním (zeleném) náměstí, kde se houfně hraje petáng. Prošli jsme si přístav, prolezli centrum města a dali si oběd na centrálním náměstí. Jedna rada. Neobjednávejte si jídlo když přesně nevíte co to je. Jídelní lístek v angličtině nedostanete a velice často se s vámi obsluha nebude bavit anglicky. Aby jste nedopadli jako my. „Hele Maty, tak já zkusím třeba tohle z toho menýčka.“ „ No tak já taky.“ „ A víš co to je?“ „ Nee.“ „ Tak se necháme překvapit.“ „OK“ „Ty vole, škeble.“ „Jak se to jí?“:-D No comment. Ale byly výborný. Jediné co nás v Saint Tropez fakt nasralo, byl žeton na wapku, stál 3€ na 3 minuty. Už nás tam nikdy nikdo neuvidí.Po prohlídce města jsme zajeli na pláž za S-T, v již zmíněné vesničce "Slunečníčkov". Slunce pálilo jako o život a my si užívali nepříliš teplého moře. Podle teploměru na boudě plavčíka mělo 24 stupňů, což ovšem nebylo zas tak málo, na začátek června.Mno, leckdo z vás podotkne, že kraťasy a tenisky se na motorku vážně moc nehodí, ale v 36 stupňovém vedru to ani v kevlarech nešlo. Tak jsme to (ač oba dost moralisti) riskli, ačkoliv tomu předcházela docela zajímavá diskuse.
Den osmý
Duration 12 hour 30 min 48 sec Total distance 259.489 km
Average speed 21 km/h
Maximun Speed 115 km/h
Highest altitude 2036 m
Lowest altitude -55 m


Nad Monacem jsme uhnuli na sever na Sospel na proslulou La Route des Grandes Alpes U nás se občas označuje jako Sospel pass, i když Sospelem to jen začíná. Cesta prochází národní rezervací Mencantour a míří na sever kolem Brianconu, kolem našeho nešťastného Val d Isére až k Ženevskému jezeru. Je to nejúžasnější motorkářská cesta v celé evropě. Každému kdo chce zažít motorkářskou Nirvánu tuhle cestu s klidným srdcem doporučím. A klidně od severu do Monaca. A je to ta cesta po které vede slavná Rallye Monte Carlo.
Skrze rezervaci Mercantour vede klikatá cesta, která místama připomínala enduro vložku. Nutno dodat že to bylo jen několik úseků v souhrnné délce maximálně 10 kilometrů. Pak už jen nekonečná extáze. Výjezdy střídaly sjezdy, rychlé úseky kde se dalo jet 180 střídaly klikaté cesty kde jsme řadili za jedna. Některá místa byla tak protkána silnicí že se člověk divil jak to tam vůbec namotali. Od Monaca na sever jsme ujeli asi 90 km, když nás opět bohužel zastavil sníh. Zjistili jsme že přes horský hřeben vedou 3 cesty a všechny 3 jsou kvůli sněhu uzavřeny. Moje nadávky na líné Francouze nebraly konce. V době kdy mají rakušáci vymeteno a vysušeno nedělají Francouzi nic. Co by se namáhali. Vždyť ten sníh přece roztaje časem sám, že? Navíc nám bylo sděleno že pokud chceme na druhou stranu na Briancon, musíme to objet přes Saint Juliet du Verdon, což je objížďka 280 kilometrů. Nebo do Itálie, ale to znamená nazpátek do Monaca (3 hodiny jízdy) a tam přes Limone na Cuneo. Šly na mě mdloby, stejně jako na Matouše.
Vyvěsili jsme bílou vlajku a ubytovali se v prvním hotýlku kde měli otevřeno. Jakmile jsme se dostali na pokoj, čekala nás další rána. Nee, tentokrát byl pokoj v pořádku, ale ve vedlejším pokoji si to rozdával nějaký chlapík se ženskou a my dva, osm dní na motorce, ženský daleko a tohle jsme poslouchali :-D Bylo to psychické utrpení. Tak kvičela. Svůj žal jsme radši šli hledat dolů do restaurace, na kousek jídla a skleničku jak jinak než výborného francouzského koňaku. Uff.
Devátý den
Duration 11 hour 44 min 40 secTotal distance 484.365 km
Average speed 41 km/h
Maximun Speed 138 km/h
Highest altitude 2361 m
Lowest altitude 0 m

Poslední, desátý den
Duration 12 hour 49 min 44 sec Total distance 753.319 km
Average speed 59 km/h
Maximun Speed 169 km/h
Highest altitude 2794 m
Lowest altitude 146 m
Už nikdy neudělám tu chybu že vyjedu přes Alpy na začátku června. Těch uzavírek bylo tolik, že jsme přišli o mnoho pěkných zážitků a neviděli jsme a neodjeli si mnoho pěkných kilometrů. Ani poslední den nebyl výjimkou. Po snídani jsme natankovali plnou a vrhli jsme se vstříc nejvýše položenému horskému passu sjízdném na motorce, Passo Stelvio. Cesta nahoru byla skvělá. Spousta motorek, se klikatila prudkými zatáčkami, bylo skvělé počasí a my jsme byli u toho. Nad Prima Cantoniera začíná soustava patnácti ostrých zatáček, které překonávají prudký kopec. Několik minut jsme seděli na vrcholu u předposlední zatáčky a kochali se pohledem dolů, kde jezdilo několik desítek motorek oběma směry. Poslouchali jsme burácející motory a viděli jak si to ti kluci motorkářský skvěle užívají, bez ohledu na to na čem zrovna sedí.
Po půl hodině lelkování a vyhřívání se na slunci jsme se vrátili na švýcarskou hranici a sjeli dolů přes Umbrail pass. Zvláštní to cesta. Velká část cesty, dole a úplně nahoře je běžná horská asfaltová cesta. A střední část cesty je čistá uježděná hlína. A všichni ti motorkáři co potřebovali z/do Rakouska, Švýcarska a Německa museli jet po téhle hlíně. Často to připomínalo enduro vložku, ale měli jsme štěstí (a nejenom my) že nepršelo a hlína byla vyschlá.
Závěrem
Celkem jsme najeli něco kolem 3700 kilometrů. Jen jeden jediný den nám pršelo, jinak jsme jeli za velmi pěkného počasí. 3x jsme spali ve stanu, 2x v „hotelu“ a 3x v chatičce (srubu). Benzín mě stál cca 7000,- Kč (Matouše asi 8500,-). Ubytování cca 9000,- Kč dohromady. K tomu jídlo a nějaké vstupy do památek a atrakcí. Částečně jsme si vařili sami. Měli jsme ešus, vařič a pytlíkové polévky a těstoviny. Většinou to byly ovšem snídaně u stanu nebo odpolední svačinky. Mýtné cca 1200,- Kč, pokuty 1300,- Kč :-D Někomu se to může zdát hodně, a někomu ne. Dalo by se to určitě jet levněji. Ale my jsme byli na dovolené a absolutně jsme neřešili kolik káviček, zmrzlinek, dobrého jídla a pití do sebe nasoukáme.
Díky za přečtení a snad vás to bude alespoň částečně inspirovat k podobné cestě.
Dušan a Matouš, alias Seikos a mattua.
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz