Byli jsme na oficiálním představení Husqvaren Vitpilen a Svarpilen
Text: Honza Zajíček | Foto: Jarda Ducháček | Foto: Husqvarna | Zveřejněno: 25.1.2018 | Zobrazeno: 14 931x
Švédská značka od roku 2013 patří do portfolia společnosti Pierer Industrie AG, čili v podstatě pod KTM. Od té doby už vyjelo celkem dost modelů s více či méně oranžovou technikou, ale dvojice Vitpilen a Svarpilen, představené prvně v roce 2014, se ne a ne dočkat. To se konečně mění a příští rok se můžeme těšit na dvě čtyřstovky a jednu sedmistovku.
Kapitoly článku
Přesvědčili jsme se o tom na oficiálním představení modelů v Bratislavě, kde sídlí zastoupení KTM pro střední a východní Evropu, a logicky, stejně tak i Husqvarna. Moderní cafe racer a městský scrambler, oba s menším motorem, měly být původně k dispozici už minulý rok, všechno se ale pozdrželo a „čtyřistajedničky“ se dostanou do prodeje až během letošního února. O měsíc později je bude následovat větší „kafáč“ Vitpilen 701. Čtyřstovky budou k dostání za 165 000 korun, velká sedmistovka za 268 500. To je o dvacet a skoro padesát čtyři tisíc víc, než u stejně objemných KTM. Potvrzuje se to, že majitelé Husqvarny mají v plánu z ní udělat výrobce luxusnějších a stylovějších motorek.
V otázce stylu to novinky jen potvrzují, protože jejich vzhled je fakt povedený a dá se říct, že nemá konkurenci. Jejich životem je doprovází dvě slovíčka – jednoduchý, progresivní, a ctí jakýsi návrat ke kořenům, kdy jste nepotřebovali nic víc, než jen motor, dvě kola, řídítka a sedlo. U novinek je to vyšperkované minimalistickou karoserií, na které se ale objevuje spousta chytrých a vtipných detailů. Charakteristickým prvkem nových modelů řady Real Street je nádrž, u menších modelů postupující až pod sedlo. U větší sedmistovky najdete pod sedlem airbox, který byl u vyšperkovaného modelu nahrazený přímým filtrem, a to je velká paráda. Minimalistickou prdelku doplňuje LEDkové světlo a držák SPZ přimontovaný na kyvnou vidlici. Vpředu hraje prim kulaté LED světlo a stejně tvarovaný digitální budík. U něj panovala všeobecná obava o výdrž jeho krycího skla. Nechme se překvapit.
Z detailů nesmíme nezmínit výfuky, protože ty jsou božské. Mají klasický tvar, žádný kyj na mamuty se tu nekoná. Třikrát sláva! Dále se na všemožných dílech objevují typická „Háčka“ s korukou, třeba jako na ploutvičkách u stupaček na sedmsetjedničce. U té zaujme i „šev“ na horní straně nádrže umístěný asymetricky, u menších modelů zase bavily podsvícené ovladače. Jen ten pravý by nemusel být tak nesmyslně velký. Co se nám taky nelíbilo, bylo uchycení zrcátek. Nezakryté matice nebude problém odřít klíčem, a kdo se na to pak má koukat? Pak nezbyde nic jiného, než koupit ty do konců řídítek z originálního příslušenství.
Neustále mluvíme o dvou malých modelech, ale jaké jsou mezi nimi rozdíly? Kromě barev odpovídajícím jménům (Vitpilen – bílý šíp, Svartpilen – černý šíp), jsou to u Svartpilena vyšší crossová řídítka s hrazdou, nosič na nádrži, kryt motoru a výfuku, jinak tvarované sedlo a samozřejmě špuntové pneumatiky. Mimochodem, barvy kombinující matnou a lesklou taky zaslouží pochvalu, na vlastní oči to vypadá moc pěkně. Jen si říkám, jak to bude s matně bílým Svartpilenem a jeho údržbou… Změna posezu je zde celkem velká, u cafe racera jste sportovně předklonění, zatímco scrambler vám dopřeje příjemnou vzpřímenou pozici. Záleží jenom, co preferujete.
Základ motorek je stejný a dobře známý z rakouských vévodů. V rámu z chrom molybdenových trubek bije jednoválec o objemu 375 ccm s maximálním výkonem 43 koní při 9000 otáčkách a 37 Nm v 7000. Terén vpředu kopíruje obrácená 43mm vidlice WP, vzadu tlumič WP-Monoshock. Zpomalování mají na starosti brzdy ByBre (300mm disk se čtyřpístkem vpředu, 230mm disk s jednopístkem vzadu. Výška sedla má hodnotu 835 mm a jediným technickým rozdílem tak zůstává váha. Silniční Vitpilen má 148 kg a váží o dvě kila méně, než Svartpilen.
Velká 701 nabídne jednoválec o objemu 693 ccm s výkonem 75 koní při 8500 otáčkách a 72 Nm při 6750. Oproti Dukovi je tady lehce upravená geometrie podvozku. Vitpilen má o 32 mm kratší rozvor a tupější úhel hlavy řízení (65° oproti oranžových 63,5°). O pružení a tlumení se opět stará obrácená 43mm vidlice WP, stejnou značku nese i zadní tlumič s přepákováním. Brzdy jsou na tom podobně jako u menších modelů, s tím rozdílem, že nesou věhlasnější název Brembo. Kola jsou sedmnáctipalcová u všech modelů. Hravost sedmistovce mimo jiné zaručí zadní tenká stošedesátka guma. Sedlo je ve výšce 830 milimetrů, a co jsme měli možnost vyzkoušet, tak trojúhelník řídítka – sedlo – stupačky nabídne příjemně sportovní posaz a to i pro vyšší jezdce.
S novými modely přichází i stylové „teamové“ oblečení a originální doplňky. Z těch bychom jednoznačně volili Akrapoviče s otevřeným filtrem na sedmsetjedničku. Další zajímavostí je možnost vybavit stroje automatickou spojkou Rekluse.
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.