globalmoto_listopad_slevy




Nové Husqvarny Vitpilen a Svartpilen jsou staří známí s novou technikou

Husqvarna pod křídly rakouského KTM vypouští do světa novou generaci svých specifických futuro-retro „naháčů“. Scrambler Svartpilen a café racer Vitpilen v kubaturách 125 a 401 připomínají svými názvy švédský původ značky, a přestože jsou na první pohled nezaměnitelné a svébytné, pod známými křivkami se ukrývají kompletně nové motorky.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Na první pohled to možná vypadá jako facelift odcházejících modelů, ale dejte si starou generaci s novinkou vedle sebe a okamžitě uvidíte, že pod slupkou povědomého designu nezůstal kámen na kameni. Nový je příhradový ocelový rám s hliníkovou kyvkou, který tak nějak elegantněji souzní se specificky tvarovanou „okřídlenou“ kapotáží. Nový je i čtyřstovkový jednoválec, což je vidět na jeho víkách a rozmístění jednotlivých prvků, a nová je taky spousta dalších větších či menších detailů. Osobně moc chválím, že z obou motorek zmizely držáky SPZ na kyvné vidlici a nahradily je konvenční „zobáky“ vycházející ze zadního blatníku. Leckdo bude nesouhlasit, ale dle mého to obě motorky opticky ohromně odlehčilo.

Vlevo první generace, vpravo novinky. Hlavní rysy zůstaly, ale jde o úplně jiné stroje

Tak jako dosud zůstává Svartpilen v roli kompaktního scrambleru, který sice primárně míří na městské bulváry, ale zvládne i nějaký ten terén. Jeho vyplétaná sedmnáctipalcová kola jsou obutá do kopačkových pneumatik Scorpion Rally STR, světlo disponuje malým štítkem a nechybí specifická drobnost v podobě nosiče, umístěného na vršku nádrže před širokými řídítky. Ta nabídnou o něco vzpřímenější jízdní pozici.

Vitpilen na sebe bere podobu stylového „kafáče“, ačkoliv největší mezigenerační změnou je eliminace radikální pozice za řídítky. Ta už totiž nejsou clip-on, uchycená na vrchních brýlích, ale klasická trubková. Z tiskových jízdních fotek a záběrů je pak jasně vidět, že jezdecká pozice je poměrně umírněná, blízká klasickému naháči. Naháči jsou bližší i kola – opět sedmnáctky, tentokrát ale v hladkých Michelinkách.

Prakticky všechno ostatní mají dále motorky společné. Shodné jsou díly kapotáže s třináctilitrovou nádrží, zmíněný rám, ale třeba i nastavitelné odpružení WP Apex, disponující na obou stranách zdvihy 150 milimetrů. I proto jsou sedla obou modelů 820 milimetrů nad zemí. Shodné jsou také brzdy, které dodala indická divize Bremba ByBre – vpředu je jeden kotouč o průměru 320 milimetrů, vzadu o průměru 240 milimetrů. Nechybí náklonové ABS a jako palubka je tu pětipalcový barevný TFT displej s konektivitou.

Stejný je pochopitelně i motor. V případě 401 jde o zcela nový jednoválec o objemu 399 cm3, tedy o 27 kubíků větší než předchozí agregát, disponující výkonem 45 koní. Točivý moment jsme se z uveřejněných dat bohužel nedozvěděli, ale oproti minulé generaci si motor polepšil o 1,5 koně a významně se přiblížil legislativní hranici pro řidičský průkaz A2. Moc příjemnou drobností je také standardně dodávané rychlořazení, kterým je osazená šestistupňová převodovka. Z dvojice čtyřstovek je Svartpilen při hmotnosti 159 kilogramů bez benzínu o maličko těžší než Vitpilen, který váží 154,5 kilogramu.

Kompletně vše co je psáno o čtyřstovkách platí i pro menší stopětadvacítky Svartpilen 125 a Vitpilen 125. V prakticky stejných rámech dostanete stejné odpružení, kola, brzdy s náklonovým ABS – prostě úplně stejnou techniku, kdy jediným rozdílem zůstává motor. I ten je nový, má 125 cm3 a výkon 15 koní, tedy na limitu daném legislativou. Jen rychlořazení musíte oželet. Vzhledem k tomu, že jde o prakticky stejné motorky, je hmotnost oproti čtyři-sta-jedničkám jen o kousek nižší. Svartiplen 125 má nenatankovaný 151 kilogramů, Vitpilen 125 potom 147,5 kilogramů.

Porovnávač fotek

Ovládání - nemazat

Jen pro zajímavost zmíním ještě Svartpilen 250, který se sice objevil v tiskové zprávě, ale na Evropské trhy se nedostane – jde o „osekanou“ levnější variantu pro některé země hlavně v Asii. Jeho motor o objemu 249 cm3 má 31 koní, tlumiče jsou nenastavitelné, displej je jednobarevné LCD, místo vyplétaných kol jsou litá a ABS je klasické dvoukanálové, bez náklonové funkce.

„Fajnovější“ kubatury 125 a 401, určené pro evropské trhy, se k nám ale dostanou velmi brzo a dokonce už mají i české ceny. V případě čtyřstovek to dělá 161 499 korun za Vitpilen 401 a 163 899 korun za Svartpilen 401, u „dvacek“ potom 138 999 korun za Vitpilen 125 a 141 399 za Svartpilen 125. Zanedlouho už budeme vědět i to, jak novinky jezdí. Vláďa jede hned začátkem března testovat Svarpilen i Vitpilen do Španělska, takže první dojmy včetně videa na sebe nenechají dlouho čekat.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist