Nové Husqvarny Vitpilen a Svartpilen jsou staří známí s novou technikou
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Husqvarna | Zveřejněno: 16.1.2024 | Zobrazeno: 11 524x
Husqvarna pod křídly rakouského KTM vypouští do světa novou generaci svých specifických futuro-retro „naháčů“. Scrambler Svartpilen a café racer Vitpilen v kubaturách 125 a 401 připomínají svými názvy švédský původ značky, a přestože jsou na první pohled nezaměnitelné a svébytné, pod známými křivkami se ukrývají kompletně nové motorky.
Kapitoly článku
Na první pohled to možná vypadá jako facelift odcházejících modelů, ale dejte si starou generaci s novinkou vedle sebe a okamžitě uvidíte, že pod slupkou povědomého designu nezůstal kámen na kameni. Nový je příhradový ocelový rám s hliníkovou kyvkou, který tak nějak elegantněji souzní se specificky tvarovanou „okřídlenou“ kapotáží. Nový je i čtyřstovkový jednoválec, což je vidět na jeho víkách a rozmístění jednotlivých prvků, a nová je taky spousta dalších větších či menších detailů. Osobně moc chválím, že z obou motorek zmizely držáky SPZ na kyvné vidlici a nahradily je konvenční „zobáky“ vycházející ze zadního blatníku. Leckdo bude nesouhlasit, ale dle mého to obě motorky opticky ohromně odlehčilo.
Vlevo první generace, vpravo novinky. Hlavní rysy zůstaly, ale jde o úplně jiné stroje
Tak jako dosud zůstává Svartpilen v roli kompaktního scrambleru, který sice primárně míří na městské bulváry, ale zvládne i nějaký ten terén. Jeho vyplétaná sedmnáctipalcová kola jsou obutá do kopačkových pneumatik Scorpion Rally STR, světlo disponuje malým štítkem a nechybí specifická drobnost v podobě nosiče, umístěného na vršku nádrže před širokými řídítky. Ta nabídnou o něco vzpřímenější jízdní pozici.
Vitpilen na sebe bere podobu stylového „kafáče“, ačkoliv největší mezigenerační změnou je eliminace radikální pozice za řídítky. Ta už totiž nejsou clip-on, uchycená na vrchních brýlích, ale klasická trubková. Z tiskových jízdních fotek a záběrů je pak jasně vidět, že jezdecká pozice je poměrně umírněná, blízká klasickému naháči. Naháči jsou bližší i kola – opět sedmnáctky, tentokrát ale v hladkých Michelinkách.
Prakticky všechno ostatní mají dále motorky společné. Shodné jsou díly kapotáže s třináctilitrovou nádrží, zmíněný rám, ale třeba i nastavitelné odpružení WP Apex, disponující na obou stranách zdvihy 150 milimetrů. I proto jsou sedla obou modelů 820 milimetrů nad zemí. Shodné jsou také brzdy, které dodala indická divize Bremba ByBre – vpředu je jeden kotouč o průměru 320 milimetrů, vzadu o průměru 240 milimetrů. Nechybí náklonové ABS a jako palubka je tu pětipalcový barevný TFT displej s konektivitou.
Stejný je pochopitelně i motor. V případě 401 jde o zcela nový jednoválec o objemu 399 cm3, tedy o 27 kubíků větší než předchozí agregát, disponující výkonem 45 koní. Točivý moment jsme se z uveřejněných dat bohužel nedozvěděli, ale oproti minulé generaci si motor polepšil o 1,5 koně a významně se přiblížil legislativní hranici pro řidičský průkaz A2. Moc příjemnou drobností je také standardně dodávané rychlořazení, kterým je osazená šestistupňová převodovka. Z dvojice čtyřstovek je Svartpilen při hmotnosti 159 kilogramů bez benzínu o maličko těžší než Vitpilen, který váží 154,5 kilogramu.
Kompletně vše co je psáno o čtyřstovkách platí i pro menší stopětadvacítky Svartpilen 125 a Vitpilen 125. V prakticky stejných rámech dostanete stejné odpružení, kola, brzdy s náklonovým ABS – prostě úplně stejnou techniku, kdy jediným rozdílem zůstává motor. I ten je nový, má 125 cm3 a výkon 15 koní, tedy na limitu daném legislativou. Jen rychlořazení musíte oželet. Vzhledem k tomu, že jde o prakticky stejné motorky, je hmotnost oproti čtyři-sta-jedničkám jen o kousek nižší. Svartiplen 125 má nenatankovaný 151 kilogramů, Vitpilen 125 potom 147,5 kilogramů.
Jen pro zajímavost zmíním ještě Svartpilen 250, který se sice objevil v tiskové zprávě, ale na Evropské trhy se nedostane – jde o „osekanou“ levnější variantu pro některé země hlavně v Asii. Jeho motor o objemu 249 cm3 má 31 koní, tlumiče jsou nenastavitelné, displej je jednobarevné LCD, místo vyplétaných kol jsou litá a ABS je klasické dvoukanálové, bez náklonové funkce.
„Fajnovější“ kubatury 125 a 401, určené pro evropské trhy, se k nám ale dostanou velmi brzo a dokonce už mají i české ceny. V případě čtyřstovek to dělá 161 499 korun za Vitpilen 401 a 163 899 korun za Svartpilen 401, u „dvacek“ potom 138 999 korun za Vitpilen 125 a 141 399 za Svartpilen 125. Zanedlouho už budeme vědět i to, jak novinky jezdí. Vláďa jede hned začátkem března testovat Svarpilen i Vitpilen do Španělska, takže první dojmy včetně videa na sebe nenechají dlouho čekat.