Honda CB1000R
Text: Tomáš Mikšovský | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 10.8.2008 | Zobrazeno: 90 238x
Pro všechny motorkáře, kteří řeší koupi nového motocyklu a nemůžou se rozhodnout, zda pořídit ryze sportovní či cestovní náčiní do běžného provozu, je tu zajímavé řešení. Co byste řekli motocyklu, který Vás pohodlně doveze na vysněnou moto-dovolenou a disponuje následujícími parametry? Výkon 125 koňských sil, kroutící moment 99 Nm, provozní hmotnost 217 kg a obdivuhodné jízdní vlastnosti – to vše najdete za řidítky zcela nové Hondy CB1000R.
Kapitoly článku
Z japonského „bojovníka“ vyzařuje čisté a dokonalé zpracování dílů, tak jak by si je každý u této značky představoval. První věc, která mě na tomto motocyklu oslovila, je letmé uložení zadního kola, byť upevněné na čtyřech šroubech jako u automobilu. Masivní kyvná vidlice je pěkně zpracovaná, i když úplný systém uložení zadního kola redukci hmotnosti motocyklu moc nepomůže, spíš naopak. Hliníkový mono-páteřový rám byl vyroben tlakovým litím a novému modelu sluší. Současné trendy uložení výfukové soustavy se promítly i do „CéBéčka“. Koncovka výfuku krásně koresponduje s elegantními křivkami kompaktního „naháče“. Popravdě řečeno, jinde bych si tlumivku výfuku už ani nedokázal představit.
Nerovnosti na českých silnicích eliminuje zadní odpružení systému H.M.A.S., které je rovněž plně stavitelné. U japonských značek je zvykem vídat profesionální zpracování, a tak ani 17ti palcová kola nepřišla zkrátka. Design je opravdu stylový a připomíná mi házecí hvězdici zvanou „šuriken“ japonských ninjů. Pravděpodobně nejrychlejší „nahatý“ produkt vyrobený v továrně Honda je právě motocykl CB1000R. Jeho hnací agregát byl totiž převzat z loňského modelu CBR1000RR Fireblade. Sice trochu ochuzen o pár koníků a otáček, ale síla 125 koní, které se schovávají v maštali čtyřválcového kapalinou chlazeného motoru, jsou vskutku dostačujícím stádem pro kategorii „naked“.
Přední maska totiž zaujímá rozměrný trojúhelníkový multi-reflektor zasazený do bikin pulsujícího „CéBéčka“. Ovšem tento zdroj světla byl vybaven ještě jednou vychytávkou, a tou je kulaté poziční světlo umístěné na „bradě“ a je formováno skupinkou LED diod. A jak je tomu na palubě?
Když mi pan Chalupník předával klíčky se slovy: „Užijte si jízdu,“ s nedočkavostí se hrnu k motocyklu. Zírám na vkusnou přístrojovou desku a po otočení klíčku v klasickém zapalování s imobilizérem H.I.S.S. se rozsvítí modře podsvícený třídílný digitální displej, jehož intenzitu si můžete sami navolit. Na levé straně přístrojové desky naleznete údaje o rychlosti a teplotě chladící kapaliny, největší středový display je vyhrazen dobře čitelnému digitálnímu otáčkoměru. Napravo máte naservírované cifry ujetých kilometrů, stav paliva a čas. Tyto základní, ale přesto dostačující informace ovládáte pomocí dvou tlačítek umístěných pod řádkem chytrých kontrolek.
Mačkám hydraulicky ovládanou spojku a směrem dolů řadím první rychlostní stupeň. Tradiční klasické klepnutí v převodovce jsem tajně předpovídal. Ale to je zcela normální u tohoto typu motoru značky Honda. Pouštím spojku a nové „CéBéčko“ mě vrhá do pražských ulic, kde společně s sevřeným zadkem proplouvám kolona-nekolona, až ke sjezdu na Jižní spojku. Jsem překvapen ovladatelností. I s plnou nádrží pohotově reaguje na mé povely i při vyšších rychlostech. Jediné vibrace, které můžete cítit na této mašině, je Váš vlastní mobilní telefon, který jste si umístili do prostoru pod sedátkem spolujezdce. Ve městě, které proklepne pohodlí naháče, se chová naprosto čistě a zkušeně. Praktický je i gumový potah nádrže, krásně drží kolena ve velkých náklonech a nemusíte se bát, že při volbě formálnějšího oblečení, než je vaše kombinéza, poškrábete z nádrže metalickou barvu.
V zatáčkách se chová velice klidně, i když je podvozek nastaven na cestovnější notu. Počítat musíte s jemným zhoupnutím při hbité změně směru jízdy, ale to vše se dá lehce doladit plně stavitelným podvozkem. Přední brzdiče jsou totožné jako u plnokrevného Firebladu a i tady se setkávám při ostřejší jízdě s propadáváním brzdové páčky, což vzápětí napravuji zvolením jiné polohy od řidítka. Plnou důvěru vkládám do pneumatik Bridgestone o rozměrech 120/70R17 a 180/55R17 a vychutnávám si svižné průjezdy zatáček až k domovu.
Informace o redaktorovi
Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)