Pokusím se objektivně sepsat mé zkušenosti s Ténérkou, ale protože nejsem léty ostřílený pardál, můj náhled bude pravděpodobně zkreslený nezkušeností. :)
Motorka koupena od pána z Děčína
Výška jezdce: 187 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Kawasaki Versys 650: Malé přední kolo
Suzuki DL 650 V-Strom: Malé přední kolo
BMW R 1150 GS: Malé přední kolo, nutno škrtit na A2, vysoké nájezdy jetých kousků
BMW F 800 GS Adventure: Žhavý konkurent, jiná cenová kategorie
KTM 690 Enduro R: Cena nových, i jetých kousků
KTM LC8 950 Adventure: 960, 1190 - nic nelze skrotit na A2
První dojmy - XT 660 Z Ténéré jsem viděl v dětství u bratrance na monitoru, když jsme hledali (snili), čím nahradíme minibike a Pionýra. Hned se mi zalíbila (ta Yamaha, ta Ténéré) a říkal jsem si "jednou, až budu velkej"..
Motorku bych doporučil pro - vysoké a urostlé chlapy. :D Hmotnost je sice znát, ale s tím se asi při koupi takovéto motorky musí počítat. Co se týče její výšky, tak ta lze jednoduše snížit jinými kostmi, tím se ale z Ténérky stává břichoplaz.
Doplňky na motorce - Boční nosiče a kufry Yamaha, blastery Yamaha, padací rám SW-Motech, hlavní (centrální) stojan SW-Motech, Tanklock GIVI, přídavné světlomety, GiPro, zásuvka 12V, rally štítek, obal na navigaci s hrazdičkou a podstavce pod řídítka +5cm
Recenze
Po zklamání, které způsobila španělka (Španělsko i Itálii házím do stejného pytle), jsem chtěl jedině japonku, nebo rakušanku, možná tu němku - i když musím konstatovat, že Ténérka je vyráběná v Itálii (dočetl jsem se, že některé el. součástky jsou z Japonska, nádrž z Německa, chladič z Rakouska - ale co je na tom pravdy, to nevím), snad tam na ně, kluci japonský, dávají pozor. :D
Koupě:
4. dubna na mě vyskočil inzerát modrá Ténéré s orig. bočníma kuframa, najeto 1900km, r. výroby 2011 s příznivou cenou. Inzerát vypadal velice zajímavě, ale za 5 let 1900km? No nic, přesvědčíme se osobně, že?
Na první pohled neježděná leštěnka, čísla sedí, jede rovně, sváry i barva původní.. Já myslím, že je OK! Podepsat formality, zaplatit, nasednout a vyrazit směr domov.
Terén:
Hmotnost je dost znát, původní pneumatiky stojí za nic, řidítka taky poměrně nízko a stupačky? Stupačky po sundání gum šíleně malé. Takže přezout pneumatiky, zvýšit řidítka, vyměnit stupačky a zbývá nám už "jenom" ta hmotnost, s tou toho ale moc nezmůžeme.
Silnice:
Na normální silnice (II. a III. třídy), kterých je v okolí plno, celkem parádně zapadá - díry žehlí "jedna radost". Do zatáček úplně ochotně nepadá a při průjezdu má tendenci se přímit, ale pokud budu srovnávat např. s GS 1150, tak v zatáčkách je jako doma. Na dálnicích od nějakých 130 km/h začíná "plavat" - přisuzuji to její výšce. V sedle jsem zatím absolvoval nejvíce 600km na zátah a bez nejmenšího problému. Jenom ten originální štít mi všechen vítr posílal do helmy, vyřešeno "rally štítkem".
Spotřeba:
Spotřeba se pohybuje mezi 4 - 6 litry.
4l/100km - jízda na spotřebu (vyšší kvalty, lechtat plyn) - dálková jízda
5l/100km - normální jízda (plyn, občas přibrzdit, sem tam předjet) - běžná jízda
6l/100km - zběsilá jízda (brzda, plyn, nižší kvalt pro akceleraci) - zábavná jízda
Ještě udám jednu zajímavost - když počítač už řve, že v nádrži (23l) je prázdno, tak tam zbývá 6,7l rezerva. V ten moment se spouští F-Trip a vy přesně víte, kolik km jste už na rezervo ujeli - pokud znáte svou spotřebu, tak znáte i dojezd.
Motor/vibrace/cukání:
Zde není asi moc o čem, jednoduše jeden hrnec. Nenechá se podtáčet, musí se prostě držet v těch správných otáčkách a pak to nějak společně lze přežít.. :D
Tlumiče/podvozek
Vpředu i vzadu lze štelovat pouze předpětí, což pro normální jízdu bohatě stačí, i při jízdě ve dvou, vč. bagáže - pouze se předek při prudších brzdách celkem potápí. Já mám rád tvrdší motorku, takže kdybych náhodou někdy nevěděl, kam zainvestovat jednoho Masaryka, tak koupím minimálně tužší přední pružiny.
Brzdy:
Zadní brzda je na nezpevněné povrchy lehce kousavá, na silnici paráda.
Přední brzda (dvou-kotoučová) je parádně čitelná, i když má prudší nástup..
Brzdy nemají náznaky vadnutí, ani při nejsvižnější jízdě.
Posez:
Řidítka jsou v sedě naprosto ideálně k řidiči, ve stoje jsou nízko - vyřešeno podstavcem vysokým 5cm.
Sedačka je ok, i když neumožňuje po-odsednout dozadu - asi kompromisní řešení pro delší silniční cesty a případné pohodlí spolujezdce.
Stupačky vůči řidiči naprosto v pohodě, ideálně pokrčená noha v sedě, ve stoje z nich lze motocykl pevně stisknout.
Mnou odhalené nedostatky:
Děsně mě rozčilovalo, když se při konstantních středních otáčkách, rozvibrovala kapotáž okolo předního světlometu a "ťukala" do světlometu. Vyřešil jsem to jednoduše nalepením poměrně tlusté gumy na světlomet a kapotáž přes ni "napružil" - tím jsem eliminoval "ťukání" i vibraci celé kapotáže.
Dále mi připadal šíleně krátký policajt (boční stojan) i hlavní stojan. Hlavní stojan tedy není origo, ale je od SW-Motechu. Jednoduše jsem s pomocí dědy, svářečky a úhlové brusky uřízl packy, vsadil kulatinu o menším průměru, sehnal trubku stejných rozměrů, jako je stojan a navařil (u hlavního jsem svár nechal přiznaný), stříkl základovkou a černou lesklou barvou.
Plánované doplňky:
Roadbook holder, cyklocomputer (tripmaster), mřížka před světlomet, SW-Motech kryt motoru a enduro stupačky.
Časem možná vyhřívané rukojeti, tvrdší pružiny do předních vidlic, hliníkový kryt chladiče a offroad přední blatník
Edit: 13.8.2016
Dnes jsem se byl porochňat na strništi, v podmítce a na polní cestě. Ty gumy, ty mi dávají, oni totiž absolutně nedrží. Pár dní zpět jsem jel po mokré lesní cestě, která lehce stoupala - vyškrábat se nahoru, to byl nadlidský úkol, šlo dělat naprosto všechno, jenom ne vyjet nahoru. Už se pomalu začínám těšit, až tyto gumy sjedu a nasadím Pirelli MT 60 R.
Edit: 30.10.2016
Bylo takhle kolem oběda, dne 15. září, a nezodpovědný řidič plechovky se rozhodl do mě "pěkně" nacouvat. Ono motorce naštěstí takřka nic není, když zanedbám přední blatník, blaster a pedál zadní brzdy, ale nas*** to.
Edit: 6.11.2016
Jak se montuje GiPro X-Type na Ténérku?
Při montáži jsem udělal několik fotek, takže je tady přidávám s takovým stručným návodem. Nic na tom není, ale někomu, kdo se bojí "hrabání" v elektroinstalaci jako čert kříže (tak, jako se bojím já), třeba pomůže při rozhodování, jestli si GiPro koupit a pustit se do montáže.
Edit: 25.6.2017
Tak jsme se spolu byli podívat od 8. do 10. června v rakouských Alpách, především na Grossglockner Hochalpenstrasse a cestou domů na Orlím hnízdě. Nažvýkali jsme 1300 km a jsem nadmíru spokojen. Před odjezdem Ténérka dostala Pirelli MT 60 R, které mě příjemně překvapili - na silnici drží parádně, to i za mokra a mimo asfalt v rámci možností také ok, rozhodně o hodně lepší v porovnání s těmi, které Yamaha nazula ve fabrice.
Edit: 14.8.2017
Konečně spolu lítáme na špalkách a musím uznat, že je to o něčem jiném.. I když víceméně jezdím stejně jenom lehký terén (pole, louky a polní/lesní cesty), někam na stráně kličkovat mezi stromy se totiž zatím necítím.
Edit: 7.9.2018
Začátkem června jsme spolu absolvovali poslední společný výlet, při němž jsme shlédli část Rakouska, Itálie, Švýcarska a Lichtenštejnska. Poté našla nového majitele a naše cesty se jednou provždy rozešli.
Přikládám několik fotek z našeho posledního tažení :)
Skvělá recenze a popis zkušeností.
Hezký popis.
skvělá recenze člověk má hned chuť jednu tenerku do stáje koupit
Dobre napsane